DEBATTARTIKEL
Många chaufförer deltar i "Här stannar Sverige". Jimmy Lindfors vill gärna förklara för allmänheten varför.Fotograf: Tommy Holl Många chaufförer deltar i "Här stannar Sverige". Jimmy Lindfors vill gärna förklara för allmänheten varför.Fotograf: Tommy Holl

#härstannarsverige

Öppet brev: ”Därför stannar vi Sverige”

Den friande domen mot den makedonska föraren som ertappades med falskt körkort och falskt pass har skapat en känslostorm bland oss chaufförer. Transporter för över 100 miljarder, men till vilket pris?
Transporter har inget värde. ?Fri frakt?, ?gratis frakt om du handlar för mer än 500 kronor? och så vidare.
Sedan när är transporter gratis? 

Det ger en falsk bild av att transporter är billiga, gratis och som inte kräver något engagemang. Märkningen av toapapper och grönsaker fångar kundernas uppmärksamhet, men hur maten är transporterad tycks inte intressera på samma sätt.

Varför då? Många är intresserade och tycker att det är viktigt att mat och varor transporteras på ett schysst sätt. Eftersom det mesta transporteras ganska korta sträckor så behövs lastbilarna, men de ska vara fräscha och köras lagligt – om du frågar mig. 

Vi upplever oss orättvist behandlade av rättsystemet och att det är tufft att konkurrera med utländska bilar med när de kör för en femtedel av priset som en svensk åkare behöver ta ut. Det går inte ihop ekonomiskt.

Det handlar inte om nationalitet eller hudfärg, det handlar om rättvisa villkor, rimliga kostnader och ersättningar och att den som köper transporter av oss fattar att det kostar att ha lastbil, betala sociala avgifter, skatter, försäkringar, däck och att förnya sin förarkompetens vart femte år. Det är förolämpande när någon går fri från böter eller fängelse, trots att de uppenbarligen har kört med falska papper. 

Samtidigt får vi höga böter för att vi kör tio minuter för länge, medan läkare verkar ha all rätt i världen att jobba med andras liv i deras händer dygnet runt utan repressalier. (Vi får köra 4,5 timme sen måste vi ha rast i 45 minuter och sedan kan vi köra 4,5 timme igen inom en 24 timmarsperiod. Regeln har ytterligare delar, men det blir för krångligt att förklara).

Visst är det viktigt att man inte är trött när man kör och att det är bra att det finns regler. Men tänk på hur långt tio minuter är ifrån era egna jobb. Hur långt kommer ni? Kommer ni ens hem? Ni som gör det kan vara lyckliga att slippa böter.

Samtidigt hör och läser vi om grovt fulla chaufförer utan legitima pass, körkort och behörighet för att föra fram 40-60 ton lastbil på vägen, och som frias gång efter gång. Nu får dessutom en av dem skadestånd. Det känns som ett hån mot mig som skulle få böter på tusentals kronor om jag skulle köra ens fem minuter för länge på mitt pass.
Mitt förtroende för rättsväsendet och för myndigheter har havererat.

Det är enormt stora löneskillnader inom olika EU-länder. Det ger en mördande konkurrens. Men vad värre är, är de fall där polisen tar någon och som sedan frias – trots att det har begåtts brott.

Man får inte köpa stöldgods i god tro, men transporter, det får man köpa nästan hur billigt som helst. Om det är för bra för att vara sant, så är det förmodligen det också. Men det gäller inte på våra vägar. 

Allt ni ser med era ögon, allt ni går på, allt ni kan känna, era bostäder, era kläder, mat, mediciner, telefoner, lampor, bilar, båtar och mycket mer har någon gång legat på en lastbil från en fabrik eller ett centrallager. Har du funderat över hur grejerna hamnat där och hur de transporteras? Om det är bra eller fultransporter som gjort jobbet? 

Säkerheten för oss chaufförer finns inte. Vi ska bara utföra jobbet och försvinna så fort som möjligt så att vi inte är i vägen. Vi ska parkera för kvällen men det finns för dåligt med ställen att parkera där mat och dusch finns. Vi är ute på vägarna där vi möter lastbil efter lastbil efter lastbil som är från bland annat öststater. Bilar som ser ut som om de knappt håller ihop, man ser blankslitna däck. Att då bli tagen och få böter för småsaker, medan andra kan sitta och köra fulla, utan körkort och med slitna fordon som egentligen inte är godkända i Sverige, känns inte okej. 

Det är inte att polisen gör ett dåligt jobb. Dom är bakbundna. Jag är stolt över de poliser som överhuvudtaget orkat ta på sig jobbet att stoppa en utländsk lastbil med alla de språkproblem och rapporter som följer. Och när de väl lyckats ta sig igenom allt så går den misstänkte fri från allt och får dessutom skadestånd.
Man blir mållös! Nej förresten, man blir förbannad. 

Sedan har vi miljön som är så viktig i samhället. Skandinaviska åkerier måste köpa nya lastbilar för att uppfylla miljökraven så att de kan köras i Sverige. När en del utländska lastbilar som används är 10-20 år gamla, så är det inga problem verkar det som. Då behöver tydligen inte miljön räknas in.

Vi brukar skämta om att ”miljö är ett annat ord för att tjäna pengar med ett fint ord” – och det stämmer verkligen. Det kostar mycket pengar att hålla med nya fordon som klarar kraven. Det slipper tydligen de utländska bilarna också, så där kan de sänka priset ännu mer på kontrakten. 

Så här ser det ut, så här är verkligen bakom kulisserna i vår bransch.
Vi känner oss nedtryckta, bortglömda, tagna för givet och orättvist behandlad av systemet.

Det här är varför vi protesterar, det här är varför vi vill få en förändring, det här är varför vi vill nå ut till er som kanske inte bryr er.

Tänk bara på att ni är berörda i allra högsta grad, ni känner säkert många som är i närheten av en väg. Jag lovar att ingen vill möta en 60-tonslastbil med en förare utan riktigt körkort. Men det gör ni, varje dag.

Jimmy Lindfors


Fotnot

Den som vill veta hur en vecka utan lastbil kan se ut, kan läsa Sveriges Åkeriföretags rapport, ”En vecka utan lastbilar”.

Om artikeln

Publicerad: 2014-11-27 16:24
Kategori: Debatt
Taggar: Här stannar Sverige Jimmy Lindfors Öppet brev