DEBATTARTIKEL

Fotot är taget vid Brändåsen. Vi har fått tillstånd av fotografen att använda den till denna artikel. Foto: Daniel Funch Christiansen

Parkeringen ”ockuperades” - Men var det inte det vi ville?

Under långhelger observeras ofta "horder" av utländska ekipage stå parkerade på diverse uppställningsplatser. Ett aktuellt fall är säkerhetsparkeringen på Brändåsen, som vi fått många tips om på redaktionen.
Men i just det fallet - var det inte exakt det vi ville? Frågan kan kanske upplevas som provocerande. Men läs vidare...

Infrastrukturen klarar inte att möta behoven som alla tunga fordon på vägarna för med sig. Rastplatser belamras och enskilda aktörer gör parkeringsplatser till egna depåer.

Proffs har i artiklar uppmärksammat parkeringsproblemen som ständigt ökar och vi gjorde även en tv-intervju med en aktör som tidigare var en del av problemet. Det räcker emellertid inte att enstaka aktörer aktivt bidrar till att minska problemet som drabbar alla på vägarna.

Många röster höjs för att gästande åkerier och speditörer ska se till att ordna egna uppställningsplatser - eller i vart fall stå där de inte stör annan trafik som behöver ta lagstadgade raster. Utöver Trafikverkets ansvar, efterlyser Infrastrukturminister Anna Johansson mer initiativ från bland andra privata markägare för att kompensera bristen på parkeringsplatser.

Det är under långhelgerna diskussionerna kring uppställda utländska ekipage tilltar och till vår redaktion kommer många bilder och önskemål om att vi ska titta närmare på det som många uppfattar som otillåten cabotagetrafik.

Frågan som måste ställas är vad det egentligen är vi ser på bilderna. Det vi ser är stora antal utländska fordon i kluster på olika platser. En del står inne på terminaler där det upplåtits plats eller som på den i saken högaktuella safety-parken på Brändåsen utanför Örebro där en enskild speditör betalar för ett stort antal platser innanför grindarna på den privatägda marken runt Circle K-stationen.

När frågan om otillåtet cabotage kommer upp i dessa sammanhang, måste frågan ställas om vad det är vi inte ser. Vi ser inte vilken last som finns i trailrarna, när de kom in till Sverige eller hur länge de varit här och hur många transporter i Sverige de utfört. Så länge de står parkerade, kan vi inte se om det pågår något brottsligt.

Ta sedan i beaktande att många hänvisar, sanningsenligt eller ej, till kombidirektivet och med Transportstyrelsens nya vägledning kring vad som är otillåtet cabotage versus olaga yrkesmässig trafik i åtanke, öppnar sig än fler möjligheter för transportörerna att hävda sin laglighet.

Hur mycket vi än kan ana hur det är med sanningshalten i påståendena, kan endast polisen vid en kontroll, påvisa sanningen.

Det är dessa juridiska ”måsten” vi har att rätta oss efter på tidningen.

Det vi faktiskt ser är aktörer som tagit initiativ för att deras fordon inte ska störa ute på rastplatser, precis det som både våra läsare och infrastrukturministern uppmanat till. Om fler gjort detta, hade antagligen problemen minskat utmed vägarna. Att alla problem kring uppställningsplatser skulle kunna lösas enbart med lokala, privata initiativ, är nog att hoppas för mycket då det är uppenbart att långt ifrån alla är intresserade av att hyra egen mark eller finna andra lösningar.

Anledningen till att alla dessa fordon befinner sig här, har att göra med att EU:s olika lagar och direktiv och tolkningarna av desamma, har öppnat för det och således bör lösningen också ligga i den politik som förs i EU. Den sista frågan som kan ställas är huruvida cabotagedirektivet från början var menat att användas på det sätt som vi så många gånger rapporterat om i Proffs? Att låta dragbilar kryssa i det oändliga i ett och samma land – eller ett ”miljösmart” sätt att få hem lastbilen från ett nyss avslutat internationellt transportuppdrag?

Tommy Jonsson på Transportarbetareförbundet satte under ELMIA 2016 fingret på kärnpunkten när han sade: I min värld börjar en internationell transport i hemlandet och avslutas sedan där igen.

Debattera gärna vidare på Facebook. Vad tycker du?

Om artikeln

Publicerad: Torsdag 5 Januari 2017, kl 15:51
Kategori: Debatt
Taggar: Cabotage, Kombitrafik, Nyhetstips, Parkeringsproblematiken, Uppställningsplatser

Starthjälp misstogs för fultankning

”Vi är chockade över anklagelserna”

På sociala medier kom det upp bilder som ser ut att visa att det tankas över bränsle från ett tankbilsekipage till ett trailerekipage på Rasta Håby vid Munkedal. Att tankekipaget regelbundet rör sig inom ett visst geografiskt område, gjorde det som setts än mer troligt.
Lägg därtill att sådan aktivitet inte är helt unik och Proffs får indicier som pekar åt ett håll. På Facebook blir det snabbt en sanning att ADR Logistika sysslar med oegentligheter.

Omtalat tankbilsekipage klampades på Svinesund

Det nya året har bara börjat när Rasta Håby vid Munkedal ännu en gång används av utländska aktörer för egen verksamhet. Bilder kommer snabbt upp på Facebook och många känner igen företaget sedan tidigare. Polisen på Västkusten i Sverige och norsk polis, blir intresserade. Nyligen klampades ekipaget - på Svinesund.

Polsk chaufför dömd till 4 månaders fängelse för grovt rattfylleri

En grov rattfylla i lastbil stoppas i Sundsvall i december 2017 och föraren har nu fått sin dom. Det visar sig att han har mer på sitt samvete än rattfylleri när det är dags för förhandlingar i tingsrätten.

Norskt åkeriförbund vill se krafttag mot social dumpning

”Myndigheterna bör omedelbart vidta åtgärder”

På Fugleåsen Truck Stop står ett hundratal utländska lastbilsekipage uppställda varje helg. Norges Lastebileier-Forbund, NLF, har dokumenterat att flertalet av dessa står parkerade från fredag till söndag, med chaufförer i bilarna.
- Detta är inte endast potentiellt olagligt, det är också en signal om att det pågår social dumpning på våra vägar,  säger NLF-direktören Geir A. Mo.

Trailer full med farligt gods åkte oskyltad med Oslofärja

Får böta 66 000 kronor

En holländsk chaufför lurade sig ombord på ett fartyg mellan Oslo och Fredrikshamn utan att deklarera att lasten bestod av farligt gods. För detta får han nu betala dyrt. Chauffören dömdes nyligen till böter på 52 000 danska kronor (motsvarande närmare 66 000 svenska).

Riksdagen:

Avstånd mellan kombiterminaler inget som EU ska bestämma

EU:s förslag om att införa ett maxavstånd mellan terminaler där man lastar om gods för vidaretransport med annat trafikslag går för långt. Det anser Riksdagen som lämnar ett motiverat yttrande till EU om att förslaget strider mot subsidiaritetsprincipen. Det vill säga principen om att beslut ska fattas så effektivt och så nära medborgarna som möjligt.

Turkiskt ekipage fick körförbud – stack utan körkort och pass

Under måndagen vinkar trafikpolisen i Helsingborg in ett turkiskt ekipage för kontroll på Långeberga i Helsingborg. Trailern såg ut att luta åt höger och trafikpolis Christer Hansson trodde initialt att det var fråga om lastförskjutning.

DEBATTARTIKEL

Transportbranschen måste ta gemensamt ansvar för sitt rykte

I en tid då e-handeln växer med en enorm kraft höjs också kraven från konsumenterna när det kommer till leveranser. Slutkonsumenten som handlar bakom skärmen vill inte längre anpassa sig efter gammalmodiga transportföretag med föråldrade villkor. De företag som väljer att inte prioritera kundernas nya leveransbehov kommer inte heller att ha en chans framöver. Detta gäller för såväl e-handlare som transport- och logistikföretag, menar Niklas Knight, vd på Best Transport.

Brexit dåligt för Storbritannien - men inte för DAF

Rubriken är hämtad från engelska Transportnews. Brexit anses av många inte vara i Storbritanniens bästa ekonomiska intresse och man hoppas på att en förnuftig överenskommelse ska göras med EU, skriver tidningen.

Största containertappet någonsin i Göteborgs Hamn

2017 blev det svagaste året någonsin på containersidan i Göteborgs Hamn med en minskning på hela 19 procent. Det visar en färsk sammanställning över godsvolymerna 2017. Ändå ligger den totala godsvolymen kvar på strax över 40 miljoner ton. Det tack vare goda resultat i övriga godsslag som i flera fall gjort rekordresultat.

En rattfylla - och ett dussin överlastade 3,5:or

Polisen: ”De går på knäna”

Helsingborgspolisens fokus på 3,5-tons lastbilar har fortsatt under den gångna veckan. Resultatet av kontrollerna på väg – och i Ystad hamn – pekar på att majoriteten av lättlastarna inte drar sig för att lägga på ett antal extra kilon på sina fordon.

Företagare i anläggningsbranschen döms till fängelse - men frias för mord

Den man i anläggningsbranschen som i dagspressen pekades ut som "lastbilschaufför" och som misstänktes för att ha bragt sin fru om livet och sedermera styckat hennes kropp, har nu fått sin dom. Han döms till fängelse, men frias på en av åtalspunkterna.

Körde med tre förarkort för Oxelösundsåkeri

Ett tips till polisens ledningscentral i Västerås leder till att en förare, anställd av ett svenskt åkeri med bas i Oxelösund, stoppas och bötfälls bland för att ha använts sig av flera förarkort. Inget ovanligt i åkeriet menar föraren och något som därför kan få konsekvenser för företaget i fråga.

Åtta av tolv kontrollerade 3,5:or var överlastade

Trafikpolisen i Helsingborg utförde under några timmar på tisdagen en kontroll på E6 vid Långeberga, med extra fokus på lättlastare. Och resultatet talar sitt tydliga språk. Överlaster är mer regel än undantag.

Ekol etablerar sig i Göteborg i januari

Helt enligt planerna och strategin om att bli en av Europas största intermodala logistikleverantörer med egna fordon, transportutrustning och logistikanläggningar, startar turkiska Ekol Logistics i januari sin egen verksamhet i och med etableringen av Ekol Nordics i Sverige. Sverige blir därmed det 16:e landet där Ekol är etablerat med egen verksamhet.

Tidningen Proffs fre 22 december 2017

22 december 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 22 december 2017
Stäng

22 december 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Lennart kommer med julens viktigaste dryck
  • Trafikpoliser och branschfolk på besök i Bryssel
  • Hos LP tvättas 1000 lastbilar i månaden - för hand
  • Orderböckerna har öppnat för uppdaterad Transit Custom
  • Hon har full koll på virkestransporterna till Stora Enso
  • Returpapper är (arbets)livet för Anette
  • Pensionerad 141:a lever lugnt liv hos Anders
  • Elias kör till Ullared – 25 gånger om dagen
  • LBC Frakt Värmland gör tummen upp för HVO
  • Volvo F10 och F12 fyller 40 år
  • ... m.m ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant