DEBATTARTIKEL

Fotot är taget vid Brändåsen. Vi har fått tillstånd av fotografen att använda den till denna artikel. Foto: Daniel Funch Christiansen

Parkeringen ”ockuperades” - Men var det inte det vi ville?

Under långhelger observeras ofta "horder" av utländska ekipage stå parkerade på diverse uppställningsplatser. Ett aktuellt fall är säkerhetsparkeringen på Brändåsen, som vi fått många tips om på redaktionen.
Men i just det fallet - var det inte exakt det vi ville? Frågan kan kanske upplevas som provocerande. Men läs vidare...

Infrastrukturen klarar inte att möta behoven som alla tunga fordon på vägarna för med sig. Rastplatser belamras och enskilda aktörer gör parkeringsplatser till egna depåer.

Proffs har i artiklar uppmärksammat parkeringsproblemen som ständigt ökar och vi gjorde även en tv-intervju med en aktör som tidigare var en del av problemet. Det räcker emellertid inte att enstaka aktörer aktivt bidrar till att minska problemet som drabbar alla på vägarna.

Många röster höjs för att gästande åkerier och speditörer ska se till att ordna egna uppställningsplatser - eller i vart fall stå där de inte stör annan trafik som behöver ta lagstadgade raster. Utöver Trafikverkets ansvar, efterlyser Infrastrukturminister Anna Johansson mer initiativ från bland andra privata markägare för att kompensera bristen på parkeringsplatser.

Det är under långhelgerna diskussionerna kring uppställda utländska ekipage tilltar och till vår redaktion kommer många bilder och önskemål om att vi ska titta närmare på det som många uppfattar som otillåten cabotagetrafik.

Frågan som måste ställas är vad det egentligen är vi ser på bilderna. Det vi ser är stora antal utländska fordon i kluster på olika platser. En del står inne på terminaler där det upplåtits plats eller som på den i saken högaktuella safety-parken på Brändåsen utanför Örebro där en enskild speditör betalar för ett stort antal platser innanför grindarna på den privatägda marken runt Circle K-stationen.

När frågan om otillåtet cabotage kommer upp i dessa sammanhang, måste frågan ställas om vad det är vi inte ser. Vi ser inte vilken last som finns i trailrarna, när de kom in till Sverige eller hur länge de varit här och hur många transporter i Sverige de utfört. Så länge de står parkerade, kan vi inte se om det pågår något brottsligt.

Ta sedan i beaktande att många hänvisar, sanningsenligt eller ej, till kombidirektivet och med Transportstyrelsens nya vägledning kring vad som är otillåtet cabotage versus olaga yrkesmässig trafik i åtanke, öppnar sig än fler möjligheter för transportörerna att hävda sin laglighet.

Hur mycket vi än kan ana hur det är med sanningshalten i påståendena, kan endast polisen vid en kontroll, påvisa sanningen.

Det är dessa juridiska ”måsten” vi har att rätta oss efter på tidningen.

Det vi faktiskt ser är aktörer som tagit initiativ för att deras fordon inte ska störa ute på rastplatser, precis det som både våra läsare och infrastrukturministern uppmanat till. Om fler gjort detta, hade antagligen problemen minskat utmed vägarna. Att alla problem kring uppställningsplatser skulle kunna lösas enbart med lokala, privata initiativ, är nog att hoppas för mycket då det är uppenbart att långt ifrån alla är intresserade av att hyra egen mark eller finna andra lösningar.

Anledningen till att alla dessa fordon befinner sig här, har att göra med att EU:s olika lagar och direktiv och tolkningarna av desamma, har öppnat för det och således bör lösningen också ligga i den politik som förs i EU. Den sista frågan som kan ställas är huruvida cabotagedirektivet från början var menat att användas på det sätt som vi så många gånger rapporterat om i Proffs? Att låta dragbilar kryssa i det oändliga i ett och samma land – eller ett ”miljösmart” sätt att få hem lastbilen från ett nyss avslutat internationellt transportuppdrag?

Tommy Jonsson på Transportarbetareförbundet satte under ELMIA 2016 fingret på kärnpunkten när han sade: I min värld börjar en internationell transport i hemlandet och avslutas sedan där igen.

Debattera gärna vidare på Facebook. Vad tycker du?

Om artikeln

Publicerad: Torsdag 5 Januari 2017, kl 15:51
Kategori: Debatt
Taggar: Cabotage, Kombitrafik, Nyhetstips, Parkeringsproblematiken, Uppställningsplatser

Bemanningsföretag utreds – riskerar likvidation

Transport: "Konkursansökan ett alternativ"

Svenskt bemanningsföretag med svenska chaufförer är föremål för undersökning från flera håll. Bland annat saknas årsredovisning och ett likviditetsföreläggande är nära. Nu måste Transportarbetareförbundet försöka säkra de anställdas löner.

Girteka vill köra Tesla "på alla rutter"

Tesla hann inte mer än visa upp sin eldrivna lastbil under natten förrän Girteka Logistics blev först i Europa med att lägga en beställning. Man vill bli det "grönaste" transportföretaget i Europa.

Snart blir det dyrare att bryta mot kör- och vilotiderna

Regeringen har i dag beslutat om ändringar i förordningen om kör- och vilotider. Beslutet innebär bland annat att sanktionsavgiften för transportföretag som gör allvarliga överträdelser, som till exempel vid felaktigheter med färdskrivaren eller när föraren avsevärt avviker från reglerna om kör- och vilotider, höjs. Takbeloppet för hur stor avgift ett företag sammanlagt kan få för flera överträdelser höjs också från 200 000 kr till 800 000 kr.

Michelin:

Vinterdäck på släpvagnar en onödig miljöbelastning

I våras avslog riksdagen motioner om skärpt vinterdäckslag. Istället blev det infrastrukturminister Tomas Eneroth som nu skärper kraven för bussar och lastbilar som ska ha vinterdäck på samtliga hjul – även på släpen. Proffs har pratat med Michelin, som gärna vill ha ett ord med i diskussionen.

Manipulerad skrivare och rejäl överlast fastnade i Västeråspolisens ”garn”

Trots den decimerade arbetsstyrkan fortsätter polisen i Västerås att lägga ut sitt nät och under förra veckan fiskade man åter på kontrollplats Karleby utanför Västerås. Det blev ännu ett fall för kammaråklagare Mikael Bäckström och man håvade även in en tung fisk med en rejäl överlast.

Chaufför funnen död i Danmark

Polisen: ”En olycklig händelse”

Polisen på Sydsjälland i Danmark fick igår in en anmälan om att det eventuellt kunde ligga en död person i en lastbil i Nørre Alslev. En patrull skickas till platsen och kan snart konstatera att misstankarna stämde.

Speglar eller inte vid transport av bred last?

Förlängda speglar eller inte vid bredlasttransport och ett eventuellt undantag för trailers eller inte, har väckt känslor i sociala medier. Vi låter myndigheterna räta ut frågetecknen.

Berusad chaufför åtalas för olycka

Åkeriet: ”Det är föraren som orsakat situationen”

Bristande lastsäkring med tappat gods som följd, smitning från olycksplatsen och grovt rattfylleri, ledde till att en person fick föras till sjukhus och den andra sattes bakom lås och bom.
Nu åtalas chauffören – och vi har, i väntan på rättegången, pratat med både den utredande polisen, det polska åkeriet och med transportköparen.

Nätverkande trafikpolis samlades i Helsingborg

Trafikpoliserna i landet, även om de är få till antalet, är oftast väldigt aktiva. Det syns inte minst i vår rapportering här i tidningen Proffs. Två grupper som ofta förekommer i våra artiklar är till exempel trafikpolisen i Göteborg och i Helsingborg. Häromdagen kunde trafikanter på E6 i Skåne bevittna när dessa båda grupper tillfälligt ”fusionerades”.

Lagförslag:

Tidsgränsen för klampning ökas - med 12 timmar

Näringsdepartementet föreslår att det från och med den 1 juli 2018 ska bli möjligt att klampa ett ekipage som till exempel brutit mot cabotagebestämmelserna i mer än 24 timmar. Den nya tidsgränsen blir 36 timmar enligt den promemoria som tidningen Proffs har fått ta del av. Man föreslår även att tulltjänstemännen får befogenhet att ingripa mot otillåtet cabotage.

Ärende med ”cirkusolycka” läggs ned

”De misstänkta har lämnat landet”

Cirkusens bogserande ekipage blev påkörda bakifrån av en annan lastbil och skadorna blev omfattande. Trots att vittnen kunde berätta vad som hände, har ärendet nu lagts ner. Anledningen känns alldeles för bekant.

Sveriges Åkeriföretag:

"Oklart om kombitrafik - trots EU-beslut"

EU-kommissionen har nu kommit med sitt förslag till förändrade bestämmelser i kombidirektivet. Sveriges Åkeriföretag ser fortfarande att flera problem är olösta.
– Vi vill att bestämmelserna som gäller utstationerade även ska gälla de som kör kombitransporter från första dagen. Detta ser vi inte i förslaget, säger John Woxström, jurist vid Sveriges Åkeriföretag.

Volvo prisas för LNG-lastbil

Volvo Lastvagnars nya lastbilar för naturgas och biogas har premierats med den italienska utmärkelsen Sustainable Truck of the Year 2018. Priset delades ut vid en ceremoni i samband med Ecomondo-utställningen i Rimini den 7 november. 

160 mils räckvidd med Scanias nya gasmotor

Scania introducerar nu OC13, en sexcylindrig gasmotor på 410 hk som lämpar sig för tunga fjärrtransporter. Detta tack vare liknande egenskaper som motsvarande dieselmotor vilket enligt tillverkaren innebär en räckvidd upp till 160 mil.

Transport av tom trailer blev otillåtet cabotage

Trailern ser ny ut, dragbilen har desto fler år på nacken. Men att det saknas en registreringsskylt på trailern blir det som fick polisen att besluta sig för att ta en närmare titt på ekipaget och dess förare.

Tidningen Proffs fre 27 oktober 2017

27 oktober 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“”Alla som kämpar och arbetar för en bättre framtid gör något bra””

När man ser tillbaka på tiden från november 2014 då vi startade en protest som kallades Härstannarsverige (HSS) så inser man att vi har kommit längre än vi trodde. Vi hade tänkt att hålla på fram till jul samma år, när vi kom till jul och det var dags att ta det lugnt så ville en del att vi skulle fortsätta. Vi hade varit hos trafikutskottet och träffat politiker, de hade berättat vad som var på gång och vad som hände.
Läs hela Här stannar Sveriges krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 27 oktober 2017
Stäng

27 oktober 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Volvo satsar på LNG: Full fart mot framtiden
  • Vibeke fick bort spritbussarna
  • DAF:s nyheter på rad i Spanien
  • Två dömdes för veckovila i hytten
  • Varför är bilen billigare hos Scanvo?
  • Rapport från Comtrans-mässan i Ryssland
  • Ny USA-utställning med tysk förebild
  • Lervälling och putstrasor är Jennifers vardag
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant