DEBATTARTIKEL

Märkligt utformade säkerhetskrav skapar otrygghet på vägarna

Nya regler för att öka trafiksäkerheten i bland annat Stockholmsområdet har fått motsatt effekt. Konsekvenserna av kravet på att tillkalla ett skyddsfordon vid bärgning blev extra tydliga under snöovädret i november och bidrog till att förvärra trafikkaoset.

I början av november slog ett av vinterns plötsliga snöoväder till i Stockholm. Vi behöver knappast påminna om konsekvenserna i trafiken där både mindre gator och större leder snabbt korkades igen.

Ett exempel är Värmdövägen där uppemot tjugo lastbilar satt fast i snön. Där hade de flesta enbart behövt en liten knuff för att kunna köra vidare och lösa upp de långa köerna som bildats.

En annan händelse som påverkade många bilister var när en stor mängd fotanglar slängdes ut på E4 en morgon i höstas. Många bilister behövde även här hjälp av bärgare. Både väder och andra förhållanden kan ställa till det i trafiken.

Vid båda dessa tillfällen fanns vi på plats med bärgare och hade enkelt kunnat hjälpa till. Men sedan något år tillbaka gäller nya bestämmelser kring bärgningsarbetet.

Dessa bestämmelser innebär att bärgning på en rad vägavsnitt enbart får ske efter att ett så kallat TMA-fordon med en stor, stötdämpande ”krockkudde” har anlänt till platsen. Värmdövägen är ett sådant avsnitt och under snöovädret i början av november var väntetiden på en TMA-bil flera timmar. Alltså kunde vår personal bara stå vid sidan om och se på. Att påbörja bärgning utan TMA-fordon innebär ett vite på 100 000 kronor.

Den dramatiska novemberdagen är bara ett exempel på hur kravet på skyddande TMA-fordon kan innebära ökade risker och problem för de inblandade i en redan svår trafiksituation. Kraven på ett TMA-fordon är en daglig utmaning i vårt arbete på vägarna, bland annat eftersom tillgången till TMA-fordon varierar kraftigt. Inte sällan har just dessa också fastnat i köer på väg fram till haveristen med stor frustration som följd hos samtliga inblandade.

Kravet är framförallt oerhört trubbigt och inte utformat efter behovet. En bärgning vid Fredhäll på Essingeleden klockan 16 kan vara i princip riskfri eftersom trafiken kryper förbi i en km/h. Då skulle vi hellre vilja ha TMA-skydd på IKEA-parkeringen en lördag. På Ekerö råder TMA-krav på vägar där det under vissa delar av dygnet passerar kanske två bilar per timme, medan samma regler helt saknas på Lidingöbron. På E4:an varierar kraven, beroende på var på vägen vi befinner oss. Det hela är mycket inkonsekvent och vi får en känsla av att man lägger varierande betydelse på denna säkerhetsåtgärd i olika delar av landet.

Att det är en riskfylld miljö för dem som jobbar ute på vägarna har vi också kunnat se i den nyligen avslutade tv-serien Vägens hjältar. Bärgare och annan personal som jobbar längs med vägarna har dock en gedigen erfarenhet och kunskap och kan göra egna bedömningar om säkerheten, vilket fortfarande sker på stora delar av landets vägnät. Det är väglag, hastighet och siktförhållanden som ska avgöra om TMA-fordon måste tillkallas, inte fyrkantiga bestämmelser utformade långt från vår arbetsmiljö.

I debatten om beredskap och sårbarhet efter snöovädret i november har vårt perspektiv inte hörts alls, men vi anser att de nya reglerna om krav på TMA-fordon hade stor betydelse för att förvärra kaoset.

Vi vänder oss också mot att reglerna inte gäller samtliga aktörer inom bärgningsbranschen. Eftersom det är Arbetsmiljöverket som ligger bakom förändringen riktas kravet bara mot arbetsgivaren. Det innebär att de bärgare som driver ett eget företag utan anställda inte omfattas av kraven och kan bärga på TMA-vägar utan att skyddsfordon tillkallas. Konsekvensen blir en orimlig konkurrensstörning som knappast gynnar trafiksäkerheten.

Nya, tydligare och rimligare regler måste nu arbetas fram fort. Vi anser att säkerheten måste vara mycket hög för vår personal och samtliga som berörs av en bärgning. Arbete på vägarna kan vara extremt utsatt för bärgare och annan räddningspersonal och situationen kan innebära en stor risk för den som drabbats av stopp på bilen, inte minst på landsbygden bakom krön och kurvor. Vi välkomnar att reglerna skärps, men inte på det sätt som nu gjorts framförallt i Stockholmsområdet.

Detta är inte primärt en arbetsmiljöfråga utan en trafiksäkerhetsfråga, och det bör därför vara Trafikverket som tar ett samlat grepp om situationen. Vi, de tre största aktörerna inom bärgningsbranschen, är gärna med och bidrar med våra kunskaper vid en sådan förändring för att få fram säkra och funktionella regelsystem.

Ett nytt grepp måste tas för att skärpa säkerheten på vägarna utan att bärgningsbilar måste vänta i timmar med drabbade trafikanter och långa köer där både utryckningsfordon och själva TMA-bilarna kan fastna. Dessutom måste givetvis samma regler gälla för alla aktörer i branschen, oavsett anställningsform.

En sak är säker, det kommer att bli fler snöoväder och andra typer av händelser med samma trafikkaos till följd igen om inget görs för att få till ett fungerande regelsystem.

Fredrik Thors, vd Falck Räddningskår
Mats Nilsson, vd Assistancekåren
Tomas Lindgren, Driftchef Viking Bärgningstjänst

Om artikeln

Publicerad: Torsdag 9 Februari 2017, kl 10:01
Kategori: Debatt
Taggar: Arbetsmiljö, Arbetsmiljöverket, Bärgning, TMA, Trafiksäkerhet

Körde med dubbla förarkort - klampades

Oftast när vi berättar om klampade lastbilar, handlar det om att förhindra fordon med tekniska brister att köra vidare innan felen är åtgärdade. Ännu vanligare är att man klampar för att "driva in" förskott på sanktionsavgifter för otillåtna cabotage. Igår klampades ett ekipage i Helsingborg, förvisso till viss del för att en sanktionsavgift skulle betalas – men inte för att ha kört olaglig inrikestrafik.

Omhändertaget körkort och böter när

Mediciner och bildelar i överlastade 3,5:or fastnade i Helsingborg

Följetongen om överlastade 3,5-tonsbilar fortsätter. En aldrig sinande ström av lättlastare rullar in i landet. Helsingborgspolisen kontrollerar så många de hinner med och inte sällan visar fraktsedlarna samma mottagare gång på gång. Gårdagen var inget undantag i det avseendet.

Starthjälp misstogs för fultankning

”Vi är chockade över anklagelserna”

På sociala medier kom det upp bilder som ser ut att visa att det tankas över bränsle från ett tankbilsekipage till ett trailerekipage på Rasta Håby vid Munkedal. Att tankekipaget regelbundet rör sig inom ett visst geografiskt område, gjorde det som setts än mer troligt.
Lägg därtill att sådan aktivitet inte är helt unik och Proffs får indicier som pekar åt ett håll. På Facebook blir det snabbt en sanning att ADR Logistika sysslar med oegentligheter.

Omtalat tankbilsekipage klampades på Svinesund

Det nya året har bara börjat när Rasta Håby vid Munkedal ännu en gång används av utländska aktörer för egen verksamhet. Bilder kommer snabbt upp på Facebook och många känner igen företaget sedan tidigare. Polisen på Västkusten i Sverige och norsk polis, blir intresserade. Nyligen klampades ekipaget - på Svinesund.

Polsk chaufför dömd till 4 månaders fängelse för grovt rattfylleri

En grov rattfylla i lastbil stoppas i Sundsvall i december 2017 och föraren har nu fått sin dom. Det visar sig att han har mer på sitt samvete än rattfylleri när det är dags för förhandlingar i tingsrätten.

Norskt åkeriförbund vill se krafttag mot social dumpning

”Myndigheterna bör omedelbart vidta åtgärder”

På Fugleåsen Truck Stop står ett hundratal utländska lastbilsekipage uppställda varje helg. Norges Lastebileier-Forbund, NLF, har dokumenterat att flertalet av dessa står parkerade från fredag till söndag, med chaufförer i bilarna.
- Detta är inte endast potentiellt olagligt, det är också en signal om att det pågår social dumpning på våra vägar,  säger NLF-direktören Geir A. Mo.

Trailer full med farligt gods åkte oskyltad med Oslofärja

Får böta 66 000 kronor

En holländsk chaufför lurade sig ombord på ett fartyg mellan Oslo och Fredrikshamn utan att deklarera att lasten bestod av farligt gods. För detta får han nu betala dyrt. Chauffören dömdes nyligen till böter på 52 000 danska kronor (motsvarande närmare 66 000 svenska).

Riksdagen:

Avstånd mellan kombiterminaler inget som EU ska bestämma

EU:s förslag om att införa ett maxavstånd mellan terminaler där man lastar om gods för vidaretransport med annat trafikslag går för långt. Det anser Riksdagen som lämnar ett motiverat yttrande till EU om att förslaget strider mot subsidiaritetsprincipen. Det vill säga principen om att beslut ska fattas så effektivt och så nära medborgarna som möjligt.

Turkiskt ekipage fick körförbud – stack utan körkort och pass

Under måndagen vinkar trafikpolisen i Helsingborg in ett turkiskt ekipage för kontroll på Långeberga i Helsingborg. Trailern såg ut att luta åt höger och trafikpolis Christer Hansson trodde initialt att det var fråga om lastförskjutning.

DEBATTARTIKEL

Transportbranschen måste ta gemensamt ansvar för sitt rykte

I en tid då e-handeln växer med en enorm kraft höjs också kraven från konsumenterna när det kommer till leveranser. Slutkonsumenten som handlar bakom skärmen vill inte längre anpassa sig efter gammalmodiga transportföretag med föråldrade villkor. De företag som väljer att inte prioritera kundernas nya leveransbehov kommer inte heller att ha en chans framöver. Detta gäller för såväl e-handlare som transport- och logistikföretag, menar Niklas Knight, vd på Best Transport.

Brexit dåligt för Storbritannien - men inte för DAF

Rubriken är hämtad från engelska Transportnews. Brexit anses av många inte vara i Storbritanniens bästa ekonomiska intresse och man hoppas på att en förnuftig överenskommelse ska göras med EU, skriver tidningen.

Största containertappet någonsin i Göteborgs Hamn

2017 blev det svagaste året någonsin på containersidan i Göteborgs Hamn med en minskning på hela 19 procent. Det visar en färsk sammanställning över godsvolymerna 2017. Ändå ligger den totala godsvolymen kvar på strax över 40 miljoner ton. Det tack vare goda resultat i övriga godsslag som i flera fall gjort rekordresultat.

En rattfylla - och ett dussin överlastade 3,5:or

Polisen: ”De går på knäna”

Helsingborgspolisens fokus på 3,5-tons lastbilar har fortsatt under den gångna veckan. Resultatet av kontrollerna på väg – och i Ystad hamn – pekar på att majoriteten av lättlastarna inte drar sig för att lägga på ett antal extra kilon på sina fordon.

Företagare i anläggningsbranschen döms till fängelse - men frias för mord

Den man i anläggningsbranschen som i dagspressen pekades ut som "lastbilschaufför" och som misstänktes för att ha bragt sin fru om livet och sedermera styckat hennes kropp, har nu fått sin dom. Han döms till fängelse, men frias på en av åtalspunkterna.

Körde med tre förarkort för Oxelösundsåkeri

Ett tips till polisens ledningscentral i Västerås leder till att en förare, anställd av ett svenskt åkeri med bas i Oxelösund, stoppas och bötfälls bland för att ha använts sig av flera förarkort. Inget ovanligt i åkeriet menar föraren och något som därför kan få konsekvenser för företaget i fråga.

Tidningen Proffs fre 22 december 2017

22 december 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 22 december 2017
Stäng

22 december 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Lennart kommer med julens viktigaste dryck
  • Trafikpoliser och branschfolk på besök i Bryssel
  • Hos LP tvättas 1000 lastbilar i månaden - för hand
  • Orderböckerna har öppnat för uppdaterad Transit Custom
  • Hon har full koll på virkestransporterna till Stora Enso
  • Returpapper är (arbets)livet för Anette
  • Pensionerad 141:a lever lugnt liv hos Anders
  • Elias kör till Ullared – 25 gånger om dagen
  • LBC Frakt Värmland gör tummen upp för HVO
  • Volvo F10 och F12 fyller 40 år
  • ... m.m ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant