DEBATTARTIKEL

Märkligt utformade säkerhetskrav skapar otrygghet på vägarna

Nya regler för att öka trafiksäkerheten i bland annat Stockholmsområdet har fått motsatt effekt. Konsekvenserna av kravet på att tillkalla ett skyddsfordon vid bärgning blev extra tydliga under snöovädret i november och bidrog till att förvärra trafikkaoset.

I början av november slog ett av vinterns plötsliga snöoväder till i Stockholm. Vi behöver knappast påminna om konsekvenserna i trafiken där både mindre gator och större leder snabbt korkades igen.

Ett exempel är Värmdövägen där uppemot tjugo lastbilar satt fast i snön. Där hade de flesta enbart behövt en liten knuff för att kunna köra vidare och lösa upp de långa köerna som bildats.

En annan händelse som påverkade många bilister var när en stor mängd fotanglar slängdes ut på E4 en morgon i höstas. Många bilister behövde även här hjälp av bärgare. Både väder och andra förhållanden kan ställa till det i trafiken.

Vid båda dessa tillfällen fanns vi på plats med bärgare och hade enkelt kunnat hjälpa till. Men sedan något år tillbaka gäller nya bestämmelser kring bärgningsarbetet.

Dessa bestämmelser innebär att bärgning på en rad vägavsnitt enbart får ske efter att ett så kallat TMA-fordon med en stor, stötdämpande ”krockkudde” har anlänt till platsen. Värmdövägen är ett sådant avsnitt och under snöovädret i början av november var väntetiden på en TMA-bil flera timmar. Alltså kunde vår personal bara stå vid sidan om och se på. Att påbörja bärgning utan TMA-fordon innebär ett vite på 100 000 kronor.

Den dramatiska novemberdagen är bara ett exempel på hur kravet på skyddande TMA-fordon kan innebära ökade risker och problem för de inblandade i en redan svår trafiksituation. Kraven på ett TMA-fordon är en daglig utmaning i vårt arbete på vägarna, bland annat eftersom tillgången till TMA-fordon varierar kraftigt. Inte sällan har just dessa också fastnat i köer på väg fram till haveristen med stor frustration som följd hos samtliga inblandade.

Kravet är framförallt oerhört trubbigt och inte utformat efter behovet. En bärgning vid Fredhäll på Essingeleden klockan 16 kan vara i princip riskfri eftersom trafiken kryper förbi i en km/h. Då skulle vi hellre vilja ha TMA-skydd på IKEA-parkeringen en lördag. På Ekerö råder TMA-krav på vägar där det under vissa delar av dygnet passerar kanske två bilar per timme, medan samma regler helt saknas på Lidingöbron. På E4:an varierar kraven, beroende på var på vägen vi befinner oss. Det hela är mycket inkonsekvent och vi får en känsla av att man lägger varierande betydelse på denna säkerhetsåtgärd i olika delar av landet.

Att det är en riskfylld miljö för dem som jobbar ute på vägarna har vi också kunnat se i den nyligen avslutade tv-serien Vägens hjältar. Bärgare och annan personal som jobbar längs med vägarna har dock en gedigen erfarenhet och kunskap och kan göra egna bedömningar om säkerheten, vilket fortfarande sker på stora delar av landets vägnät. Det är väglag, hastighet och siktförhållanden som ska avgöra om TMA-fordon måste tillkallas, inte fyrkantiga bestämmelser utformade långt från vår arbetsmiljö.

I debatten om beredskap och sårbarhet efter snöovädret i november har vårt perspektiv inte hörts alls, men vi anser att de nya reglerna om krav på TMA-fordon hade stor betydelse för att förvärra kaoset.

Vi vänder oss också mot att reglerna inte gäller samtliga aktörer inom bärgningsbranschen. Eftersom det är Arbetsmiljöverket som ligger bakom förändringen riktas kravet bara mot arbetsgivaren. Det innebär att de bärgare som driver ett eget företag utan anställda inte omfattas av kraven och kan bärga på TMA-vägar utan att skyddsfordon tillkallas. Konsekvensen blir en orimlig konkurrensstörning som knappast gynnar trafiksäkerheten.

Nya, tydligare och rimligare regler måste nu arbetas fram fort. Vi anser att säkerheten måste vara mycket hög för vår personal och samtliga som berörs av en bärgning. Arbete på vägarna kan vara extremt utsatt för bärgare och annan räddningspersonal och situationen kan innebära en stor risk för den som drabbats av stopp på bilen, inte minst på landsbygden bakom krön och kurvor. Vi välkomnar att reglerna skärps, men inte på det sätt som nu gjorts framförallt i Stockholmsområdet.

Detta är inte primärt en arbetsmiljöfråga utan en trafiksäkerhetsfråga, och det bör därför vara Trafikverket som tar ett samlat grepp om situationen. Vi, de tre största aktörerna inom bärgningsbranschen, är gärna med och bidrar med våra kunskaper vid en sådan förändring för att få fram säkra och funktionella regelsystem.

Ett nytt grepp måste tas för att skärpa säkerheten på vägarna utan att bärgningsbilar måste vänta i timmar med drabbade trafikanter och långa köer där både utryckningsfordon och själva TMA-bilarna kan fastna. Dessutom måste givetvis samma regler gälla för alla aktörer i branschen, oavsett anställningsform.

En sak är säker, det kommer att bli fler snöoväder och andra typer av händelser med samma trafikkaos till följd igen om inget görs för att få till ett fungerande regelsystem.

Fredrik Thors, vd Falck Räddningskår
Mats Nilsson, vd Assistancekåren
Tomas Lindgren, Driftchef Viking Bärgningstjänst

Om artikeln

Publicerad: Torsdag 9 Februari 2017, kl 10:01
Kategori: Debatt
Taggar: Arbetsmiljö, Arbetsmiljöverket, Bärgning, TMA, Trafiksäkerhet

Viftade med ett ”knivliknande föremål” efter dispyt på rastplats

En utländsk förare viftar med knivliknande föremål när han på lastbilsstoppet Haralds i Ljung, mellan Vara och Skara, ombeds stänga av motorn. Polis tillkallas, men händelsen finns inte rapporterad.

Startspärr förhindrar körning utan kort

”Som ett alkolås kopplat till färdskrivaren”

Stoneridge lanserar nu en startspärr för färdskrivare som kommer förhindra att föraren glömmer att stoppa i sitt kort före körning. D-Ignition är som ett alkolås men kopplat till färdskrivaren där D-Ignition känner av om det sitter ett förarkort i färdskrivaren eller inte.
Saknas kortet i kortfack 1 så kan föraren inte starta fordonet.

Ko-misk djurtransport fick köra vidare

Polisens ledningssamtal får dagligen ta emot samtal om allt mellan himmel och jord. Men frågan är om kanske inte måndagens samtal kan läggas till de mer udda inslagen?

INSÄNDARE

Bränslet blir dyrare - är det slutkört nu?

Jag har under hela mitt yrkesverksamma liv ägnat mig åt det roligaste jag vet. Att köra lastbil. Jag var från början anställd chaufför under närmare 20 år. De senaste 20 åren har jag varit "egen" åkare och som mest haft åtta anställda.

30 miljoner extra till yrkesförarutbildning

Det råder chaufförsbrist i Sverige. Beskedet om att regeringen beviljat ytterligare 30 miljoner kronor till utbildning av yrkesförare, tas därför emot med glädje av branschens företrädare.

Pirtek expanderar för att ta hand om trasiga hydraulslangar

Under våren har Pirtek, före detta Slangakuten, mött upp efterfrågan på deras tjänster. I Stockholm och Göteborg har den befintliga styrkan på åtta respektive fem bussar, stärkts upp ytterligare till tio respektive sju bussar. Senare i år väntas ytterligare en expansion.

Cabotageutbildningen är över

”Nu finns verktygen - men vem ska skruva?”

Den stora utbildningsinsatsen som bland annat har gått ut på att lära landets poliser och bilinspektörer hur man ska hantera misstänkta otillåtna cabotage, är över. Proffs var med på två avslutande praktiska övningar under torsdagen. Och det är övervägande positiva intryck som instruktörerna tar med sig hem.

MP vill ta ännu hårdare tag om lastbilarna

”De största förorenarna”

Jakop Dalunde (MP), kommenterar EU-kommissionens förslag om minskade utsläpp från lastbilar. EU-kommissionen har nu presenterat sitt tredje mobilitetspaket som är avsett att minska koldioxidutsläppen och förbättra vägsäkerheten. Dalunde vill se hårdare tag.

Rekorddyrt att tanka

”Dieselpriset snart över 16 kronor litern!”

Bensin- och dieselpriserna steg under onsdagen till de högsta nivåerna någonsin i Sverige. De tidigare toppnoteringarna var från 2012. Dagens riktpriser är nu uppe i 15.96 kronor per liter för bensin och 15.86 kronor per liter för diesel. Priserna väntas passera 16 kronor inom kort.

Tipsa Proffs – gå in gratis på Lastbil 2018!

Har du ett nyhetstips som du tycker att vi på tidningen Proffs borde titta närmare på? Skicka det då till oss. Tips som leder till en artikel, belönar vi med fribiljetter till Lastbil 2018 på Elmia.

Stockholm Truck Meet – årets solsäkraste event?

Stockholm Truck Meet kunde inte bjudit utställare och besökare på bättre väder – som vanligt, ska tilläggas. Fordonen sken ikapp med solen och stämningen var på topp. Hos en del till och med ”over the top”. Minnena som tas med hem från dessa dagar, lär också vara en hel del solbrännor.

Danskt tv-team följde chaufför under 59-timmars arbetspass

Icke transportrelaterad media har uppmärksammat en del av problemen inom transportindustrin. Danska TV Midvest har följt ett antal lastbilschaufförer och det visar sig att de vilar alldeles för lite. Ett skräckexempel är en chaufför som arbetat 59 timmar utan dygnsvila.

Helsingborgs hamn bekräftar:

Flera BMB-fordon med körförbud har använts

GDL: ”Stämmer detta, vidtas åtgärder”

Efter tidningen Proffs artikel om att BMB Groups fordon körts i reguljär trafik trots körförbud, besiktigar åkeriet fyra dragbilar samma dag och dagen efter. Endast fordonet som av misstag körts, blir godkänt samma dag. Fotodokumentation och information från tidigare och nu, gör gällande att fordonen körts trots körförbud över tid, något som åkeriet fortsätter att dementera.

Danmark rekryterar chaufförer - från fängelset

Chaufförsjobb tilltalar många interner på danska fängelser. Internerna får i dessa veckor därför besök av transportbranschens roadshow som presenterar transportsektorns goda arbetsmöjligheterna för dem.

Två olagliga transporter på 1 timme – i Halland

Hallandspolisen inledde veckan genom att sätta stopp för två polska dragbilars framfart på E6. Den ena är nu misstänkt för att ha kört otillåtet cabotage, i den andra dragbilen saknade föraren förartillstånd.

Tidningen Proffs fre 13 april 2018

13 april 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018
Stäng

13 april 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vi har provkört Iveco med gasdrift
  • Jimmie Åkesson på besök hos Börje Jönsson och Trafikpolisen
  • Valet 2018: Så vill S och M jobba för en bättre åkeribransch
  • 80-årig bryggeribil fortfarande i tjänst
  • Hur ska bärgare få betalt av utländska åkare?
  • Polisen: \"Vi får agera mänskliga sköldar\"
  • Konferens med fokus på parkeringsproblemen
  • Långsjöns rastplats - bäst i test (igen)
  • Norge störst - inte bara i skidspåret
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant