DEBATTARTIKEL

Märkligt utformade säkerhetskrav skapar otrygghet på vägarna

Nya regler för att öka trafiksäkerheten i bland annat Stockholmsområdet har fått motsatt effekt. Konsekvenserna av kravet på att tillkalla ett skyddsfordon vid bärgning blev extra tydliga under snöovädret i november och bidrog till att förvärra trafikkaoset.

I början av november slog ett av vinterns plötsliga snöoväder till i Stockholm. Vi behöver knappast påminna om konsekvenserna i trafiken där både mindre gator och större leder snabbt korkades igen.

Ett exempel är Värmdövägen där uppemot tjugo lastbilar satt fast i snön. Där hade de flesta enbart behövt en liten knuff för att kunna köra vidare och lösa upp de långa köerna som bildats.

En annan händelse som påverkade många bilister var när en stor mängd fotanglar slängdes ut på E4 en morgon i höstas. Många bilister behövde även här hjälp av bärgare. Både väder och andra förhållanden kan ställa till det i trafiken.

Vid båda dessa tillfällen fanns vi på plats med bärgare och hade enkelt kunnat hjälpa till. Men sedan något år tillbaka gäller nya bestämmelser kring bärgningsarbetet.

Dessa bestämmelser innebär att bärgning på en rad vägavsnitt enbart får ske efter att ett så kallat TMA-fordon med en stor, stötdämpande ”krockkudde” har anlänt till platsen. Värmdövägen är ett sådant avsnitt och under snöovädret i början av november var väntetiden på en TMA-bil flera timmar. Alltså kunde vår personal bara stå vid sidan om och se på. Att påbörja bärgning utan TMA-fordon innebär ett vite på 100 000 kronor.

Den dramatiska novemberdagen är bara ett exempel på hur kravet på skyddande TMA-fordon kan innebära ökade risker och problem för de inblandade i en redan svår trafiksituation. Kraven på ett TMA-fordon är en daglig utmaning i vårt arbete på vägarna, bland annat eftersom tillgången till TMA-fordon varierar kraftigt. Inte sällan har just dessa också fastnat i köer på väg fram till haveristen med stor frustration som följd hos samtliga inblandade.

Kravet är framförallt oerhört trubbigt och inte utformat efter behovet. En bärgning vid Fredhäll på Essingeleden klockan 16 kan vara i princip riskfri eftersom trafiken kryper förbi i en km/h. Då skulle vi hellre vilja ha TMA-skydd på IKEA-parkeringen en lördag. På Ekerö råder TMA-krav på vägar där det under vissa delar av dygnet passerar kanske två bilar per timme, medan samma regler helt saknas på Lidingöbron. På E4:an varierar kraven, beroende på var på vägen vi befinner oss. Det hela är mycket inkonsekvent och vi får en känsla av att man lägger varierande betydelse på denna säkerhetsåtgärd i olika delar av landet.

Att det är en riskfylld miljö för dem som jobbar ute på vägarna har vi också kunnat se i den nyligen avslutade tv-serien Vägens hjältar. Bärgare och annan personal som jobbar längs med vägarna har dock en gedigen erfarenhet och kunskap och kan göra egna bedömningar om säkerheten, vilket fortfarande sker på stora delar av landets vägnät. Det är väglag, hastighet och siktförhållanden som ska avgöra om TMA-fordon måste tillkallas, inte fyrkantiga bestämmelser utformade långt från vår arbetsmiljö.

I debatten om beredskap och sårbarhet efter snöovädret i november har vårt perspektiv inte hörts alls, men vi anser att de nya reglerna om krav på TMA-fordon hade stor betydelse för att förvärra kaoset.

Vi vänder oss också mot att reglerna inte gäller samtliga aktörer inom bärgningsbranschen. Eftersom det är Arbetsmiljöverket som ligger bakom förändringen riktas kravet bara mot arbetsgivaren. Det innebär att de bärgare som driver ett eget företag utan anställda inte omfattas av kraven och kan bärga på TMA-vägar utan att skyddsfordon tillkallas. Konsekvensen blir en orimlig konkurrensstörning som knappast gynnar trafiksäkerheten.

Nya, tydligare och rimligare regler måste nu arbetas fram fort. Vi anser att säkerheten måste vara mycket hög för vår personal och samtliga som berörs av en bärgning. Arbete på vägarna kan vara extremt utsatt för bärgare och annan räddningspersonal och situationen kan innebära en stor risk för den som drabbats av stopp på bilen, inte minst på landsbygden bakom krön och kurvor. Vi välkomnar att reglerna skärps, men inte på det sätt som nu gjorts framförallt i Stockholmsområdet.

Detta är inte primärt en arbetsmiljöfråga utan en trafiksäkerhetsfråga, och det bör därför vara Trafikverket som tar ett samlat grepp om situationen. Vi, de tre största aktörerna inom bärgningsbranschen, är gärna med och bidrar med våra kunskaper vid en sådan förändring för att få fram säkra och funktionella regelsystem.

Ett nytt grepp måste tas för att skärpa säkerheten på vägarna utan att bärgningsbilar måste vänta i timmar med drabbade trafikanter och långa köer där både utryckningsfordon och själva TMA-bilarna kan fastna. Dessutom måste givetvis samma regler gälla för alla aktörer i branschen, oavsett anställningsform.

En sak är säker, det kommer att bli fler snöoväder och andra typer av händelser med samma trafikkaos till följd igen om inget görs för att få till ett fungerande regelsystem.

Fredrik Thors, vd Falck Räddningskår
Mats Nilsson, vd Assistancekåren
Tomas Lindgren, Driftchef Viking Bärgningstjänst

Om artikeln

Publicerad: Torsdag 9 Februari 2017, kl 10:01
Kategori: Debatt
Taggar: Arbetsmiljö, Arbetsmiljöverket, Bärgning, TMA, Trafiksäkerhet

Dåligt säkrade betongelement kostade 1500

Dåligt säkrad last och ett ekipage i dåligt skick. Inget ovanligt, men knappast något som lagstiftaren tycks ta på allvar. Betongelement som i värsta fall kunde ha fallit av trailern och orsakat svåra skador och dödsfall "straffas" med 1 500 kronor i böter.

Björn Eriksson invigde nya ”Ljungbyparkeringen”

Efter den väl genömförda debatten i Ljungby i lördags, var det dags för invigning av den nya parkeringsplatsen som öppnar "på riktigt" den 2 oktober. Fram tills den är helt färdig erbjuds gratis parkering, men det fräscha servicehuset är då stängt. 

Ämnena många – och svaren bekanta när...

Branschens situation debatterades i Ljungby

Politisk debatt föregick invigningen av Ljungbys nya rast- och uppställningsplats för tung trafik. Debatten gav vid handen att vägslitageavgiften i allra högsta grad lever i den socialdemokratiska regeringen, förslag på zonindelad avgift lyftes samt skatteväxling som kompensation för avgiften. Hos oppositionen möter avgiften motstånd och klampning "på riktigt" fick inget tydligt ja eller nej.

Polisen för en ojämn kamp mot ”skrotbilarna”

Bromsdel for igenom framrutan på personbil

Skrotfärdiga lastbilar är ingen ovanligt syn på våra vägar. Senast i tisdags (den 12/9) kunde vi i Transportarbetarens nättidning till exempel läsa om konsekvenserna av illa underhållna fordon. De som har till uppgift att kontrollera fordonens skick på väg, trafikpolisen, blir allt färre och de för därför en ojämn kamp mot åkerierna som använder rena vrak till lastbilar.

DEBATTARTIKEL

Susanne Bäckman (L):

”Svenska transporter ska gå ihop”

Lördagen den 16 september deltar jag i en stor debatt i Ljungby om den svenska åkerinäringen – Vägval 2018. Svenska åkare med svenska chaufförer är snart utrotade. Inte på grund av att de tjänar för mycket, inte kan köra, lasta, lossa och hålla sig till lagar och förordningar utan på grund av skillnader i löneskattetryck. Klockan är fem över tolv och de som förväntas göra något genom mandat från väljare har ingen aning om hur fakta ser ut.

MHF om motståndet mot alkolås:

”Är det någon som har problem med alkoholen?”

"Ingen ska dö av rattfylleri, stoppa eftersupning, alkobommar i hamnar och en drogfri trafik". Det kämpar MHF för. Vi träffar några av eldsjälarna på Skåne Truckshow där de erbjuder att testa på krocksläden och berättar om hur mycket alkohol vi faktiskt får i oss med olika drycker.

DEBATTARTIKEL

En tom stol på lördag betyder ”walk over”

Har du den minsta lilla möjlighet - kom då till Ljungby på lördag och visa att du bryr dig om din bransch. Det är inte speciellt ofta du har chansen att träffa den klick människor som sitter på makten att avgöra din framtid.

TIA laddar för paneldebatt på lördag:

”Branschens problem bottnar ofta i polisbristen”

På lördag arrangerar Truckers International Association, TIA, en paneldebatt i Ljungby på temat "Vad händer med vägtransportbranschen?". Moderator är den förre Rikspolischefen och Generaltulldirektören Björn Eriksson. TIA:s talesperson, Nette Schölin har mött Eriksson i Stockholm för att diskutera projektet och hon känner att hon har valt rätt moderator.
- Mötet blev väldigt positivt. Och lärorikt. Min uppfattning är att Björn är en påläst och intresserad herre som vet var skåpet ska stå, berättar Nette Schölin.

DEBATTARTIKEL

SÅ på väg till Ljungbydebatten:

”Branschen behöver schyssta spelregler och tiotusentals nya medarbetare”

Sveriges Åkeriföretag är en av flera spelare som deltar i den stora debatten i Ljungby den 16 september. Riksdagspolitiker, branschexperter och åkare och förare förväntas vara på plats. Självklart medverkar vi också. För att våra åkerier ska kunna leverera året om och överallt så behöver villkoren förbättras ytterligare.

Girteka expanderar kraftigt

Så vill politikerna möta hårdnande konkurrens

Tidigare i dag, tisdag, kunde vi rapportera om jätteaffären mellan Girteka och Volvo Lastvagnar. När Girteka växer, måste deras närmaste konkurrenter följa med för att möta konkurrensen. Hur menar våra politiker att svensk åkerinäring ska möta åkerier av Girtekas kaliber? Vi frågar tre politiker.

Nyktra-projektet sjösätts i år

Automatisk nykterhetskontroll snart verklighet

Trafikverket och Polisen inleder ett samarbetsprojekt, kallat Nyktra-projektet som ska utveckla ett helt nytt koncept med automatiserade nykterhetskontroller, för att kontrollera nykterhet i vägtrafiken.

DEBATTARTIKEL

HSS till landets politiker:

Riksdagen öppnar och du har ett år på dig att övertyga oss!

September 2018 närmar sig med stormsteg och valurnorna väntar på att fyllas, vilka vill ha våra röster är något man frågar sig. Är det samma gamla politiker som mest pratar om vad de andra inte har gjort, utan att man lagt fram något själv?

Girteka Logistics köper 2 000 Volvo FH

WEBB-TV: ”Vi har köpt en miljon hästkrafter”

Girteka Logistics, ett av Europas största vägtransportföretag, har beställt 2 000 Volvo FH-lastbilar för att växa och för att uppgradera sin fordonsflotta. Roger Alm, Volvo Lastvagnar SVP Europe, överlämnade nyligen under en ceremoni i Göteborg över en symbolisk nyckel till de nya Volvobilarna till Mindaugas Raila, ordförande för Girteka Logistics.

Ny rekordutställning för Skåne Truckshow

Större än någonsin, mindre än Elmia, men med fler bilar än Mantorp, slog Skåne Truckshow 2017 upp portarna för en stor skara besökare som trotsade regnet. Och visst var det värt det!

DEBATTARTIKEL

Thomas Morell (SD) vill ha fler trafikpoliser:

”Det är på vägen buset förflyttar sig och sitt gods”

Under många år har svensk åkerinäring påtalat för politiker och myndighetschefer hur allvarlig situationen för den seriösa åkerinäringen ser ut. Aktörer som saknar trafiktillstånd utför en stor del av transportarbetet, falska körkort och förarkort har även det fastnat i polisens kontroller. Manipulerade färdskrivare har blivit vardagsmat, trots att den digitala färdskrivaren skulle vara omöjlig att manipulera!

Tidningen Proffs fre 11 augusti 2017

11 augusti 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“Transportstyrelsens förre generaldirektör ett ”bondeoffer”?”

Tiden står som bekant aldrig still. Inte heller i rättsliga sammanhang. När jag skriver denna krönika (den 23 juli) känner vi till skandalen som lett till att Transportstyrelsens förre generaldirektör fullständigt ofattbart bidragit till att skapa en helt onödig och omfattande säkerhetsrisk för vårt land. Hon har åstadkommit att Transportstyrelsens datadrift lagts över på obehöriga och således ej säkerhetskontrollerade datatekniker vid företaget IBM i Tjeckien.
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 11 augusti 2017
Stäng

11 augusti 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Dåligt säkrad last kunde ha slutat med kat(t)astrof
  • Alhem: Generaldirektören ett bondeoffer?
  • TEST: TomTom Go Professional 6250
  • Vad händer efter en gastrisk bypass-operation?
  • Världens största (och regnigaste?) skogsmässa
  • Tatra en mästare i svår terräng
  • Kalles Bud – ”började som ett extraknäck”
  • Zeidlitz: ”Kanske dags att stoppa, göra om och göra rätt?
  • Möt gänget som håller koll på yrkestrafiken i norr
  • Lyckad hästkraftsdag lockade storpublik
  • Alingsås Åkericentral – minst i regionen
  • Hos Hagströmska utbildas dina framtida kollegor
  • ... Och mycket mer!

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant