DEBATTARTIKEL
Rickard Gegö, vd, Christer Samuelsson, ordförande Småland/Öland och Thomas Hammarström, regionchef Småland/Öland och Västra Götaland.Fotograf: Sveriges Åkeriföretag Rickard Gegö, vd, Christer Samuelsson, ordförande Småland/Öland och Thomas Hammarström, regionchef Småland/Öland och Västra Götaland.Fotograf: Sveriges Åkeriföretag

SÅ på väg till Ljungbydebatten:

Branschen behöver schyssta spelregler och tiotusentals nya medarbetare

Sveriges Åkeriföretag är en av flera spelare som deltar i den stora debatten i Ljungby den 16 september. Riksdagspolitiker, branschexperter och åkare och förare förväntas vara på plats. Självklart medverkar vi också. För att våra åkerier ska kunna leverera året om och överallt så behöver villkoren förbättras ytterligare.

Våra 6 000 medlemsåkerier vill vara med och ta ansvar för sunda transporter. De vill också driva lönsamma företag och kunna behålla sina anställda och ge dem goda arbetsvillkor. För att detta ska vara möjligt även i fortsättningen så måste ansvariga myndigheter och politiker genomföra ett antal åtgärder.
Det finns tre viktiga frågor som vi kommer att fokusera på i närtid, och i debatten. Självklart finns en lång rad ytterligare angelägna frågor, men en strid i taget måste tas för att vinna mark. 

Rim och reson på sanktionsnivåer behövs
Vi vill att sanktionsavgifterna för den som bryter mot kör- och vilotidsreglerna blir mer rimligt avvägda. Idag straffas även smärre liksom oavsiktliga förseelser onödigt hårt och takbeloppet för ett stort företag som upprepat bryter mot reglerna har varit för lågt.
Vett och sans vore på sin plats och att ministerns medarbetare förespråkat sanktioner på 800 000 kr i de första förslagen, är helt oacceptabelt och snudd på verklighetsfrämmande.
? Vi anser att takbeloppet bör ligga på maximalt 80 000 kronor om det ska vara proportionerligt. Inte minst när brott mot rikets säkerhet, gjorda av en myndighetschef, straffas med 70 000 kr.

Brist på personal trots hård konkurrens
Det är chaufförsbrist i Sverige. En färsk rapport visar att drygt 3 450 förare behövs det kommande halvåret, enligt TYA (Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd). Inför denna sommar så misslyckades nära 6 av 10 åkare att täcka upp personalbehovet inför semestern.
? Det behövs fler utbildningsplatser och ett smidigare regelverk för att tillgodose behovet.
? Vi vill gärna veta hur partiernas strategi för en starkt växande bransch som transportnäringen, ska tillgodose behovet av rätt utbildad personal?
Vi är angelägna om att vara konkurrenskraftiga framöver, men då behöver det också finnas rätt kompetens tillgänglig. När fackliga företrädare talar illa om branschen vid skolbesök så ställer det till det enormt för våra medlemsföretag som behöver rekrytera. Varför åka ut och träffa ungdomar på transportutbildningen om ni vill avskräcka dem?

Var konkreta i er vilja
Vi behöver politiker på såväl nationell, regional som lokal nivå som tar ett gemensamt ansvar för att underlätta för att de 86 000 personer som arbetar i branschen ska kunna hålla hög servicenivå och själva må bra på jobbet, genom hela arbetslivet.
Det är ett år kvar till valet den 9 september. Visa att ni är värda förtroendet ni söker stöd för.

För Sveriges Åkeriföretag
Thomas Hammarström, regionchef Småland/Öland och Västra Götaland
Christer Samuelsson, ordförande Småland/Öland
Rickard Gegö, vd

Om artikeln

Publicerad: 2017-09-13 05:36
Kategori: Debatt
Taggar: Konkurrens Ljungbydebatten Ljungbystopp Politik Sveriges Åkeriföretag