DEBATTARTIKEL

För att stävja den kriminella verksamheten måste det finnas en väl fungerande kontrollverksamhet på väg, menar Thomas Morell (SD). Fordonen och personerna på bilden har inget med artikelinnehållet att göra. Foto: Göran Rosengren, arkivbild

Thomas Morell (SD) vill ha fler trafikpoliser:

”Det är på vägen buset förflyttar sig och sitt gods”

Under många år har svensk åkerinäring påtalat för politiker och myndighetschefer hur allvarlig situationen för den seriösa åkerinäringen ser ut. Aktörer som saknar trafiktillstånd utför en stor del av transportarbetet, falska körkort och förarkort har även det fastnat i polisens kontroller. Manipulerade färdskrivare har blivit vardagsmat, trots att den digitala färdskrivaren skulle vara omöjlig att manipulera!


Thomas Morell (SD). Foto: Tommy Holl, arkivbild 

I takt med att fusket har ökat på våra vägar, har trafikpolisens resurser minskats och är idag i princip nedlagd. Det finns några duktiga tjänstemän kvar ute på vägarna, men de är alldeles för få för att hålla efter buset.

Under senare år har vi i medierapporteringen också kunnat följa en kraftig ökning av grova rattfyllerister i tunga fordon. En utveckling som innebär ett dramatiskt kliv bakåt i trafiksäkerhetsarbetet.

I den tunga trafiken har vi fått in aktörer från andra länder som uppenbarligen inte har samma syn på säkerhet som vi i Sverige arbetat så hårt med under många år.

Trots att åkerinäringen vid upprepade tillfällen har varit i kontakt med politiker och myndighetsföreträdare har det i praktiken inte hänt ett dugg för att stävja den brottsliga utvecklingen! Visst, det har tillkommit några skärpningar i lagstiftningen, men vad hjälper det när de som skall utföra kontrollen samtidigt minskar i antal.

Det spelar ju ingen roll hur stor verktygslådan är om ingen kan använda verktygen som finns däri.

Ansvariga politiker har fullständigt missat kopplingen mellan den olagliga trafiken på våra vägar och annan kriminell verksamhet. De har inte förstått att de kriminella nätverken skapar både ekonomiska och strukturella förutsättningar för sin kriminella verksamhet.

En del av den finansiella basen hos de kriminella skapas av den olagliga yrkesmässiga trafiken. Det i sin tur skapar ekonomisk styrka för att finansiera handel med narkotika, vapen och människor. De kriminella skaffar sig också kontroll över logistikflöden och därmed försörjer man också sina interna transporter.

För att stävja den kriminella verksamheten måste det finnas en väl fungerande kontrollverksamhet på väg. Det är ute på vägarna buset förflyttar sig och sitt gods och därför måste det också finnas en myndighetsfunktion som kan övervaka och lagföra brottslig verksamhet.

De tjänstemän som utför kontroller på väg kan, förutom spaning på redan kända fordon och personer, även stoppa fordon slumpmässigt för kontroll. Det krävs alltså inte någon misstanke om brott för att stoppa ett fordon för kontroll. Den slumpmässiga övervakningen på väg innebär därför ökad upptäcktsrisk för de kriminella.

Den seriösa åkerinäringen måste få ett rimligt skydd för att kunna bedriva sitt företagande. Det är viktigt för landets ekonomi att det seriösa företagandet skyddas från osund och olaglig konkurrens.

För sverigedemokraterna är det en självklarhet att den seriösa transportverksamheten skall skyddas från konkurrens av kriminell verksamhet. Att bekämpa de kriminellas transportverksamhet innebär att själva livsnerven och blodomloppet begränsas.

Det måste till ett annat politiskt styre i rättsfrågorna, den saken är helt klar. Kraftfulla åtgärder måste sättas in för att stävja den brottsliga verksamheten. Ett effektivt sätt att ”grusa maskineriet” för de kriminella, är att störa deras logistik. En väl fungerande kontrollverksamhet omöjliggör den olagliga yrkesmässiga trafiken och därmed begränsas också det ekonomiska flödet till de kriminella.

Samtidigt får den seriösa åkerinäringen verka på en sund marknad.

Initialt innebär satsningen på fungerande vägkontroller en kostnad, men i ett längre perspektiv blir satsningen en lönsam affär för hela samhället.

Det är dags för en förändring och jag försäkrar er att jag skall göra allt som står i min makt för att nå en lösning!

Thomas Morell
Kandidat till riksdagen för sverigedemokraterna

Om artikeln

Publicerad: Fredag 8 September 2017, kl 16:22
Kategori: Debatt
Taggar: Politik, Sverigedemokraterna, Thomas Morell, Trafikpolisen

Viftade med ett ”knivliknande föremål” efter dispyt på rastplats

En utländsk förare viftar med knivliknande föremål när han på lastbilsstoppet Haralds i Ljung, mellan Vara och Skara, ombeds stänga av motorn. Polis tillkallas, men händelsen finns inte rapporterad.

Startspärr förhindrar körning utan kort

”Som ett alkolås kopplat till färdskrivaren”

Stoneridge lanserar nu en startspärr för färdskrivare som kommer förhindra att föraren glömmer att stoppa i sitt kort före körning. D-Ignition är som ett alkolås men kopplat till färdskrivaren där D-Ignition känner av om det sitter ett förarkort i färdskrivaren eller inte.
Saknas kortet i kortfack 1 så kan föraren inte starta fordonet.

Ko-misk djurtransport fick köra vidare

Polisens ledningssamtal får dagligen ta emot samtal om allt mellan himmel och jord. Men frågan är om kanske inte måndagens samtal kan läggas till de mer udda inslagen?

INSÄNDARE

Bränslet blir dyrare - är det slutkört nu?

Jag har under hela mitt yrkesverksamma liv ägnat mig åt det roligaste jag vet. Att köra lastbil. Jag var från början anställd chaufför under närmare 20 år. De senaste 20 åren har jag varit "egen" åkare och som mest haft åtta anställda.

30 miljoner extra till yrkesförarutbildning

Det råder chaufförsbrist i Sverige. Beskedet om att regeringen beviljat ytterligare 30 miljoner kronor till utbildning av yrkesförare, tas därför emot med glädje av branschens företrädare.

Pirtek expanderar för att ta hand om trasiga hydraulslangar

Under våren har Pirtek, före detta Slangakuten, mött upp efterfrågan på deras tjänster. I Stockholm och Göteborg har den befintliga styrkan på åtta respektive fem bussar, stärkts upp ytterligare till tio respektive sju bussar. Senare i år väntas ytterligare en expansion.

Cabotageutbildningen är över

”Nu finns verktygen - men vem ska skruva?”

Den stora utbildningsinsatsen som bland annat har gått ut på att lära landets poliser och bilinspektörer hur man ska hantera misstänkta otillåtna cabotage, är över. Proffs var med på två avslutande praktiska övningar under torsdagen. Och det är övervägande positiva intryck som instruktörerna tar med sig hem.

MP vill ta ännu hårdare tag om lastbilarna

”De största förorenarna”

Jakop Dalunde (MP), kommenterar EU-kommissionens förslag om minskade utsläpp från lastbilar. EU-kommissionen har nu presenterat sitt tredje mobilitetspaket som är avsett att minska koldioxidutsläppen och förbättra vägsäkerheten. Dalunde vill se hårdare tag.

Rekorddyrt att tanka

”Dieselpriset snart över 16 kronor litern!”

Bensin- och dieselpriserna steg under onsdagen till de högsta nivåerna någonsin i Sverige. De tidigare toppnoteringarna var från 2012. Dagens riktpriser är nu uppe i 15.96 kronor per liter för bensin och 15.86 kronor per liter för diesel. Priserna väntas passera 16 kronor inom kort.

Tipsa Proffs – gå in gratis på Lastbil 2018!

Har du ett nyhetstips som du tycker att vi på tidningen Proffs borde titta närmare på? Skicka det då till oss. Tips som leder till en artikel, belönar vi med fribiljetter till Lastbil 2018 på Elmia.

Stockholm Truck Meet – årets solsäkraste event?

Stockholm Truck Meet kunde inte bjudit utställare och besökare på bättre väder – som vanligt, ska tilläggas. Fordonen sken ikapp med solen och stämningen var på topp. Hos en del till och med ”over the top”. Minnena som tas med hem från dessa dagar, lär också vara en hel del solbrännor.

Danskt tv-team följde chaufför under 59-timmars arbetspass

Icke transportrelaterad media har uppmärksammat en del av problemen inom transportindustrin. Danska TV Midvest har följt ett antal lastbilschaufförer och det visar sig att de vilar alldeles för lite. Ett skräckexempel är en chaufför som arbetat 59 timmar utan dygnsvila.

Helsingborgs hamn bekräftar:

Flera BMB-fordon med körförbud har använts

GDL: ”Stämmer detta, vidtas åtgärder”

Efter tidningen Proffs artikel om att BMB Groups fordon körts i reguljär trafik trots körförbud, besiktigar åkeriet fyra dragbilar samma dag och dagen efter. Endast fordonet som av misstag körts, blir godkänt samma dag. Fotodokumentation och information från tidigare och nu, gör gällande att fordonen körts trots körförbud över tid, något som åkeriet fortsätter att dementera.

Danmark rekryterar chaufförer - från fängelset

Chaufförsjobb tilltalar många interner på danska fängelser. Internerna får i dessa veckor därför besök av transportbranschens roadshow som presenterar transportsektorns goda arbetsmöjligheterna för dem.

Två olagliga transporter på 1 timme – i Halland

Hallandspolisen inledde veckan genom att sätta stopp för två polska dragbilars framfart på E6. Den ena är nu misstänkt för att ha kört otillåtet cabotage, i den andra dragbilen saknade föraren förartillstånd.

Tidningen Proffs fre 13 april 2018

13 april 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“”Rättvisan uppfattas inte alltid som särskilt rättvis””

Skolans värld var ofta hårdare förr. Då menar jag fysiskt. Fysisk bestraffning – om än formellt måttfull sådan men i praktiken ibland hård och starkt kränkande – ansågs rymmas inom ramen för en god fostran. Läraren ansågs förr också med viss våldsutövning kunna vidmakthålla sin auktoritet. Det fick jag en gång i tiden själv som elev erfara.
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018
Stäng

13 april 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vi har provkört Iveco med gasdrift
  • Jimmie Åkesson på besök hos Börje Jönsson och Trafikpolisen
  • Valet 2018: Så vill S och M jobba för en bättre åkeribransch
  • 80-årig bryggeribil fortfarande i tjänst
  • Hur ska bärgare få betalt av utländska åkare?
  • Polisen: \"Vi får agera mänskliga sköldar\"
  • Konferens med fokus på parkeringsproblemen
  • Långsjöns rastplats - bäst i test (igen)
  • Norge störst - inte bara i skidspåret
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant