DEBATTARTIKEL

För att stävja den kriminella verksamheten måste det finnas en väl fungerande kontrollverksamhet på väg, menar Thomas Morell (SD). Fordonen och personerna på bilden har inget med artikelinnehållet att göra. Foto: Göran Rosengren, arkivbild

Thomas Morell (SD) vill ha fler trafikpoliser:

”Det är på vägen buset förflyttar sig och sitt gods”

Under många år har svensk åkerinäring påtalat för politiker och myndighetschefer hur allvarlig situationen för den seriösa åkerinäringen ser ut. Aktörer som saknar trafiktillstånd utför en stor del av transportarbetet, falska körkort och förarkort har även det fastnat i polisens kontroller. Manipulerade färdskrivare har blivit vardagsmat, trots att den digitala färdskrivaren skulle vara omöjlig att manipulera!


Thomas Morell (SD). Foto: Tommy Holl, arkivbild 

I takt med att fusket har ökat på våra vägar, har trafikpolisens resurser minskats och är idag i princip nedlagd. Det finns några duktiga tjänstemän kvar ute på vägarna, men de är alldeles för få för att hålla efter buset.

Under senare år har vi i medierapporteringen också kunnat följa en kraftig ökning av grova rattfyllerister i tunga fordon. En utveckling som innebär ett dramatiskt kliv bakåt i trafiksäkerhetsarbetet.

I den tunga trafiken har vi fått in aktörer från andra länder som uppenbarligen inte har samma syn på säkerhet som vi i Sverige arbetat så hårt med under många år.

Trots att åkerinäringen vid upprepade tillfällen har varit i kontakt med politiker och myndighetsföreträdare har det i praktiken inte hänt ett dugg för att stävja den brottsliga utvecklingen! Visst, det har tillkommit några skärpningar i lagstiftningen, men vad hjälper det när de som skall utföra kontrollen samtidigt minskar i antal.

Det spelar ju ingen roll hur stor verktygslådan är om ingen kan använda verktygen som finns däri.

Ansvariga politiker har fullständigt missat kopplingen mellan den olagliga trafiken på våra vägar och annan kriminell verksamhet. De har inte förstått att de kriminella nätverken skapar både ekonomiska och strukturella förutsättningar för sin kriminella verksamhet.

En del av den finansiella basen hos de kriminella skapas av den olagliga yrkesmässiga trafiken. Det i sin tur skapar ekonomisk styrka för att finansiera handel med narkotika, vapen och människor. De kriminella skaffar sig också kontroll över logistikflöden och därmed försörjer man också sina interna transporter.

För att stävja den kriminella verksamheten måste det finnas en väl fungerande kontrollverksamhet på väg. Det är ute på vägarna buset förflyttar sig och sitt gods och därför måste det också finnas en myndighetsfunktion som kan övervaka och lagföra brottslig verksamhet.

De tjänstemän som utför kontroller på väg kan, förutom spaning på redan kända fordon och personer, även stoppa fordon slumpmässigt för kontroll. Det krävs alltså inte någon misstanke om brott för att stoppa ett fordon för kontroll. Den slumpmässiga övervakningen på väg innebär därför ökad upptäcktsrisk för de kriminella.

Den seriösa åkerinäringen måste få ett rimligt skydd för att kunna bedriva sitt företagande. Det är viktigt för landets ekonomi att det seriösa företagandet skyddas från osund och olaglig konkurrens.

För sverigedemokraterna är det en självklarhet att den seriösa transportverksamheten skall skyddas från konkurrens av kriminell verksamhet. Att bekämpa de kriminellas transportverksamhet innebär att själva livsnerven och blodomloppet begränsas.

Det måste till ett annat politiskt styre i rättsfrågorna, den saken är helt klar. Kraftfulla åtgärder måste sättas in för att stävja den brottsliga verksamheten. Ett effektivt sätt att ”grusa maskineriet” för de kriminella, är att störa deras logistik. En väl fungerande kontrollverksamhet omöjliggör den olagliga yrkesmässiga trafiken och därmed begränsas också det ekonomiska flödet till de kriminella.

Samtidigt får den seriösa åkerinäringen verka på en sund marknad.

Initialt innebär satsningen på fungerande vägkontroller en kostnad, men i ett längre perspektiv blir satsningen en lönsam affär för hela samhället.

Det är dags för en förändring och jag försäkrar er att jag skall göra allt som står i min makt för att nå en lösning!

Thomas Morell
Kandidat till riksdagen för sverigedemokraterna

Om artikeln

Publicerad: Fredag 8 September 2017, kl 16:22
Kategori: Debatt
Taggar: Politik, Sverigedemokraterna, Thomas Morell, Trafikpolisen

Skillnad på Streetrace och manipulerad skrivare

Därför kan en lastbil inte förverkas och skrotas

Hovrättsdom fastställer att fordon som används i streetrace är att betrakta som brottsredskap. Därmed ges det klartecken till polisen att förverka sådana fordon. Vi har tittat närmare på om domen är applicerbar även på tunga yrkesfordon som används på ett olagligt sätt. Svaret är ja, men ändå mest nej.

Fixemer åter i rampljuset för otillåtet cabotage

”Polisen kan inte bevisa något, de bara tror”

En tjeckisk dragbil med Fixemer-trailer. Misstänkt, otillåtet cabotage. Vi har sett det förr. Alldeles för ofta, vilket även Fixemer tycker. Martin Urban är ansvarig för Nordentrafiken på Fixemer.
- Polisen kan inte bevisa någonting, de är inte säkra, de bara tror att något är fel, menar han.

Kustbevakningen fann stulna båtmotorer vid hamnkontroll

I samband med en lastsäkringskontroll i Ystad hamn, upptäcker Kustbevakningen tre stulna båtmotorer.
- Vi hittade motorerna i en skåpbil som var på väg ut ur landet. Motorerna låg gömda i bilen tillsammans med däck och fälgar, förklarar Mattias Lindholm, kommunikatör på Kustbevakningen.

Dömd för grov rattfylla drar tillbaka överklagan

Den polske föraren stoppas utanför Sundsvall, döms till fängelse för grov olovlig körning samt grov rattfylla. Han överklagar till Hovrätten, men har nu dragit tillbaka sitt överklagande.

Nu kan vägar öppnas för 74 tons lastbilar

Regeringen har i dag fattat beslut om regelverket kring BK4-bestämmelserna. Det öppnar för Trafikverket att besluta om vilka vägar som ska tillhöra BK4, det vill säga vilka vägar där 74 tons lastbilar blir tillåtna.

Dryga böter och fängelse för fuskande chaufförer - i Danmark

Tungvognscenter Syd ser till att det danska rättssystemet inte tillåts ligga på latsidan. Den här veckan har två chaufförer, en dansk och en turkisk, fått erfara hur den danska rättvisan ser på transportfusket.

Polis och kommun gjorde arbetsplatskontroll på bilverkstad i Ljungby

Under tisdagen gjorde polisen i samverkan med Ljungby kommun en så kallad arbetsplatskontroll hos Padikovi Transport Logistic, en bilverkstad med bulgarisk adress, men med verksamhet i Ljungby.
- Det var en hel del polisbilar på området och poliserna kontrollerade lastbilar som stod parkerade där, berättar en läsare som bevittnade händelsen.

Transportföretagen vill ha avkylningsperiod för cabotagetransporter

Transportföretagen föreslår en "avkylningsperiod" för cabotagetransporter för en ökad tydlighet av regelverket.
- Att göra transportupplägg som mer eller mindre innebär att det bedrivs permanent cabotage är inte syftet med cabotagebestämmelserna, säger Stefan Back på Transportföretagen.

DEBATTARTIKEL

Thomas Morell (SD):

Trafiksäkerhet, vad är det?

De senaste veckorna har vägunderhållet runt om i landet diskuterats i flera forum. Dåligt plogade vägar och ishalka har verkligen blivit ett hett debattämne. Under en bilresa i veckan lyssnade jag på radio Dalarna och där svallade känslorna hos de radiolyssnare som ringde in till studion – med all rätt.
Vägunderhållet har blivit påtagligt sämre de senaste åren och det är något som främst yrkesförarna kan skriva under på.

John Eggens Åkeri riskerar mångmiljonsmäll i ”dieselhärva”

SÅ Skaraborg: ”Hela situationen är olustig”

Branschmedia och dagspress går i februari ut med att ett Skaraborgsåkeri, efter Skatteverkets beslut den 22 december, tvingas betala runt fyra miljoner kronor i moms och skattetillägg för köp av "fuldiesel". Saken kan tyckas vara klar, men så är inte fallet. Beslutet har överklagats till Förvaltningsrätten och kritik på flera plan riktas mot Skatteverkets utredning.

Polskt åkeri fick betala 40 000 för otillåtet cabotage

”En stjärna i kanten till bilinspektören”

Bilinspektören i Helsingborg noterar att några lampor inte fungerar på det polska trailerekipaget. Han beslutar sig för att stoppa det. En stund senare visar det sig att ytterligare ett otillåtet cabotage kan läggas till den redan ganska dystra statistiken.

DEBATTARTIKEL

Förhindra industrins dolda dödsfällor!

I maj dog ännu en lastbilschaufför på jobbet. En truck backade över honom vid lastning på ett stålverk. En tragedi för de anhöriga. Ett djupt personligt trauma för den som körde trucken. Ett allvarligt misslyckande för stålföretaget som lät det hända i sin verksamhet. Och djupt störande för alla oss andra. Det som kanske är mest oroväckande är att den aktör som har mest makt i sammanhanget, Arbetsmiljöverket, inte arbetar aktivt med att undvika dessa olyckor.

Bulgar ska betala 700 000 för manipulerad färdskrivare

När danska Tungvognscenter Syd kontrollerade ett bulgariskt ekipage vid Kolding i fredags, visste poliserna inte att detta skulle bli ett riktigt långt "projekt", som skulle pågå till långt ut på natten mot lördag.
Men för den danska statens del, blev det troligtvis, rent ekonomiskt, en lönsam historia.

Sten Bergheden (M) om vinterväghållningen:

Tänker du lyssna på yrkestrafiken, Eneroth?

Sten Bergheden (M) i trafikutskottet har skickat en fråga till infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) på temat vinterväghållning. Bergheden inleder frågan med en lägesbeskrivning.

Reserverade ”bensinpengar” ett sätt att öka bankernas likviditet?

Plötsligt ökar likviditeten hos kortutställarna när det i samband med tankningar reserveras, eller rättare sagt "lånas", ett belopp som överstiger det kunden nyttjar. Må så vara endast för en kort stund, men med otaliga tankningar under bara ett dygn, en vecka eller ett år, blir summan ansenlig och ständig.

Tidningen Proffs fre 26 januari 2018

26 januari 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 26 januari 2018
Stäng

26 januari 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Framgångsrik skogslogistik i Scaniaägda Lots
  • Cecilia har järnkoll på Lots-transporterna
  • Hur kan man välja att inte köra lastbilar?
  • Konstnär - med lastbilar som canvas
  • Ingenjör med passion för lastbilar
  • Hjullastaren som inte ville till Uppsala
  • Räddningen när olyckan är framme
  • Stoneridge visar framtiden i digital backspegel
  • Volvohytt helt i plast - på USA-museum

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant