DEBATTARTIKEL

¨Vi måste se de lösningar som skapar jämlika spelregler på EU marknaden. Ekvationen måste gå ihop i båda ändar¨, skriver Susanne Bäckman (L) i sin debattartikel. Fordonen på bilden har inget med texten att göra. Foto: Göran Rosengren, arkiv

Susanne Bäckman (L):

”Svenska transporter ska gå ihop”

Lördagen den 16 september deltar jag i en stor debatt i Ljungby om den svenska åkerinäringen – Vägval 2018. Svenska åkare med svenska chaufförer är snart utrotade. Inte på grund av att de tjänar för mycket, inte kan köra, lasta, lossa och hålla sig till lagar och förordningar utan på grund av skillnader i löneskattetryck. Klockan är fem över tolv och de som förväntas göra något genom mandat från väljare har ingen aning om hur fakta ser ut.


Susanne Bäckman (L). 

Föreställ dig en fotbollsmatch mellan Sverige och Bulgarien. Fem minuter före matchstart hänger man på de svenska spelarna en varsin 25 kg tung ryggsäck. Ni hör ju själva hur ojämlikt det låter. Detta är verkligheten för svenska åkare och svenska chaufförer.

Skatten på svenska fordon är satta till EU-mininivå och utgör därmed ingen konkurrensnackdel för svenska åkare. Löneskatterna i form av sociala avgifter och kommunalskatt samt AMF försäkring betalas för att trygga statlig finansiering av sjukvård, skola, pensioner, räddningstjänst, försvar med mera som innebär en gemensam trygghet. Betalas inte dessa skatter och avgifter räknas det som svartarbete.

Att konkurrera industriellt med svart arbetskraft innebär att man inte ser sambandet mellan inbetald skatt och sociala förmåner.

I ett stort land som Sverige, med en liten befolkning, innebär det att varje arbetsför invånare under all framtid kommer att tvingas bidra med större skattebörda än mindre länder med större befolkning. I en jämförelse mellan Tyskland och Sverige är Tyskland cirka 30 procent till ytan mindre men med 10 gånger större befolkning.

Att subventionera bränsle och sänka obetydliga skatter är ingen väg till hjälp. Jämför man bränslepriserna i närliggande, ärligt konkurrerande länder, är skillnaderna mycket små.

Svart diesel, skattefri diesel, stulen diesel flödar i Sverige, detta är en polisiär uppgift att eliminera. Att införa krav på fraktdokumentation i hytten är ett av de mer verklighetsfrämmande förslag jag sett. Att gömma eller skriva en egen fraktsedel (CMR) är inga problem då dessa inte är några värdedokument annat än för transportbetalare.

Idag sker många transporter genom Sverige av utländska åkerier och chaufförer. För att kunna upprätthålla en sund konkurrens, underhålla våra vägar och värna om vår miljö måste vi tänka annorlunda.

Vi Liberaler vill att vägnätet rustas upp och förstärks så att det kan trafikeras av minst 74-tons lastbilar. Det här bidrar till minskade utsläpp och färre transporter med tyngre gods på våra vägar.

Om vi ska kunna finansiera detta, samt minska ojämlikheten för våra åkare och chaufförer på EU-marknaden, vill jag se ett införande av MAUT enligt tysk modell för alla lastbilar som trafikerar svenska vägar oavsett hemland om 2kr/km. En OBU (OnBoardUnit) ska sitta i alla lastbilar och den är kopplad till GPS. Sociala avgifter för yrkesförare av färdskrivarpliktiga fordon skatteväxlas mot MAUT.

Det är skadligt för vårt lands ekonomi och miljö om transporterna blir dyrare, vi måste se de lösningar som skapar jämlika spelregler på EU marknaden. Ekvationen måste gå ihop i båda ändar.

Susanne Bäckman (L)

Om artikeln

Publicerad: Fredag 15 September 2017, kl 08:59
Kategori: Debatt
Taggar: Ekonomi, Liberalerna, Ljungbydebatten, Politik, Schysta villkor, Susanne Bäckman

Aktivister stoppade djurtransporter

”Får ta emot dödshot av chaufförer”

Ännu en gång var det dags för djurrättskämpar att protestera utanför ett slakteri. Denna gång i Kristianstad. De möts av aggressiva kommentarer och dödshot i sociala media och pekar på att dessa inte sällan kommer från chaufförer och åkare.

Scania överklagar kartellböter

Scania har överklagat Europeiska Kommissionens beslut avseende EU:s konkurrensregler i Europadomstolen. I överklagandet tillbakavisar Scania de slutsatser och påståenden som läggs fram i Kommissionens beslut.

Girteka vill ha strängare cabotageregler

Den litauiska och många gånger omstridda transportjätten Girteka backar upp den norska åkeriorganisationen Norges Lastebileier-Forbund, NLF, i kampen mot den massiva liberaliseringen i cabotageregelverket som EU föreslår i sitt mobilitetspaket. NLF har därför bjudit in Girteka till en transportkonferens för att berätta om sin företagsmodell och om sina ambitioner för bland annat den norska marknaden.

Stora trafikproblem vid Helsingborg

Lastbilsekipage blockerar E6 söderut

Ett lastbilsekipage har vält på E6 mellan trafikplats Kropp (Helsingborg norra) och Vasatorp (Östra) i södergående riktning. Motorvägen har stängts av och stoppet kan bli långvarigt, meddelar polisen på plats.

Stulet fordon hittades med ”digital körjournal”

Buntade ihop biltjuvarna i väntan på polis

När företagets nya minibuss stjäls, ser företagets ägare rött och ger sig ut på en tjuvjakt som slutar med att en av tjuvarna packas ihop med buntband tills polisen anländer till platsen.

Skånsk trafikpolis summerar helgen:

Utlänningsärende, rattfylla och flera överlaster

Överlastade 3,5-tonsbilar, kör- och vilotidsbrott, dålig lastsäkring och spruckna bromsskivor. Så summerar trafikpolisen i Helsingborg helgens kontrollverksamhet som involverade ett tiotal poliser och bilinspektörer.
- Men det kanske mest beklämmande var en rattfull chaufför, säger Richard Karlsson, trafikpolis i den nordvästskånska staden.

80 000 i sanktionsavgift – för samma transport

Inte en klampning, utan två klampningar behövde tas till när förskott på sanktionsavgifter skulle betalas för att en (1) trailer skulle kunna köras vidare. Dessutom krävdes det en tredje dragbil. Häng med på en näst intill farsartad historia – och försök att hänga med i svängarna – nu kör vi!

Polisen: ”Dagens första ekipage – otillåtet cabotage”

Under morgonen stoppas ett trailerekipage. Dragbilen är registrerad i Bulgarien och bakom ratten sitter en makedonsk förare som saknar det mesta i dokumentväg - och lite till.

Bilinspektör beskriver branschproblem i SR-intervju

Kommissarie Erling Andersson, trafikstrateg på polisens utvecklingscentrum, och bilinspektör Roger Ogemar i Västerås intervjuas av Sveriges Radio Ekot om problemen att lagföra och få domar när utländska transportörer begår lagbrott i Sverige.
− Det är oerhört svårt, säger Erling Andersson till Ekot.

Körde olaglig transport – döms till fängelse

Rätten i danska Kolding dömde under torsdagen en turkisk chaufför till fängelse för att ha medverkat till en olaglig transport för sin turkiska arbetsgivare.

Misstänkt styckmördare pekas ut som "chaufför"

Åklagaren: "inte relevant"

Bland annat Expressen skriver om lastbilschauffören från Spånga vars fru försvann och att han hjälper till att leta efter henne. Idag sitter mannen åtalad för att själv ha bragt henne om livet och skymfat kroppen. Idag väcks åtal mot mannen för mord och brott mot griftefriden.

Örebroåkeri riskerar företagsbot för ADR-miss

Kammaråklagare Mikael Bäckström lämnade idag in en stämningsansökan mot ett åkeri i Örebro. I stämningen yrkar åklagaren på en företagsbot om 25 000 kronor för att ha transporterat farligt gods med lastbil trots att chauffören saknade ADR-intyg.

Riksdagsbeslut:

24,5 miljarder till polisen – men inte ett ord om trafikpolisen

45,8 miljarder kronor ur statens budget för 2018 går till utgiftsområdet rättsväsendet. Mest pengar, 24,5 miljarder kronor, går till Polismyndigheten. Drygt 8,6 miljarder kronor går till Kriminalvården och Sveriges domstolar får 5,6 miljarder kronor. Riksdagen sa ja till regeringens förslag om hur pengarna inom utgiftsområdet ska fördelas.

Så skiljer sig hastighetsbestämmelserna för tunga fordon i världen

Från skritt över en bro till kilometer i timmen på våra vägar har hastigheten sedan länge reglerats i världen, men i vissa länder finns ännu begreppet "fri fart" och även platser där hastigheten än idag aldrig kommit att regleras.

Drogad olyckschaufför häktad i sin frånvaro

År 2016 körde den drogade, holländske chauffören mot rött ljus i Helsingborg och krockade med en kvinna i personbil. Kvinnan skadas svårt. Chauffören har därefter ertappats ytterligare en gång (i Helsingborg) med att vara drogad. Mannen har sedan, vid två tillfällen, valt att inte dyka upp i tingsrätten och har nu därför häktats i sin utevaro.

Tidningen Proffs fre 24 november 2017

24 november 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 24 november 2017
Stäng

24 november 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Stora och \"små\" nyheter från MAN
  • Unik \"brassebil\" på svensk mark
  • Sverige har fått 17 nya trafikpolisen
  • Nu tänds blåljusen på bilinspektörernas bussar
  • Framtidsfrågor i fokus på internationell transportkonferens
  • Myndigheternas samarbete gör din arbetsplats säkrare
  • Stort miljöfokus i Stens ”gröna åkeri”
  • Statliga flyttuppdrag är deras specialitet
  • Elvis gör ett riktigt hästjobb på Ullevi
  • Ergonomiskt lågbygge med god framkomlighet
  • En ny världsjätte tar plats – Volkswagen Truck & Bus
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant