DEBATTARTIKEL

Bilden är endast en illustration och har inget med debattartikeln att göra. Foto: Göran Rosengren

Morell, SD:

”Cabotagereglerna missbrukas å det grövsta”

Åkerinäringen har under lång tid påtalat att den olagliga trafiken slår ut den seriösa åkerinäringen. Nu ser vi tydligt att även däckbranshen påverkas negativt av den här situationen. Man ställer sig givetvis frågan – hur många företag och arbetstillfällen skall försvinna innan regeringen vaknar ur sin djupa dvala?
Detta skriver Thomas Morell, riksdagskandidat för SD, i en debattartikel idag. 


Det är dessa fotografierna Thomas Morell avser i sin artikel. Foto: Privat 

Senaste veckan har polisen gjort en särskild insats på tung trafik, med fokus på bland annat cabotagetrafiken.

Under den särskilda insatsen har allehanda allvarliga brister uppdagats i de kontroller som utförs.

I media har vi kunnat läsa om bristfällig säkring av läst, allvarliga tekniska brister, fusk med körtider, olaga yrkesmässig trafik och inte minst brott mot cabotagereglerna.

Det polisen upptäcker i dessa kontroller skapar osund konkurrens och är därmed ett hot mot den seriösa åkerinäringen. Förutom fusket, utgör de fordonstekniska bristerna, undermåliga lastsäkringen och fuskandet med körtider, ett hot mot trafiksäkerheten.

Den senaste veckan har verkligen satt ljuset på de problem som åkerinäringen tampas med. Branschen har under flera år efterlyst fler kontroller och skarpare lagstiftning för att komma åt exempelvis fusket med cabotagereglerna och kombidirektivet. Åt vilket håll utvecklingen har gått vet var och en som har det minsta koll på läget. Fuskandet känner inga gränser och det tar sig hela tiden nya uttryck.

Jag får löpande information från åkeriägare och förare om det som sker runt om i landet och under de senaste veckorna har jag fått ett antal foton på olika fordon skickade till mig (se fotografierna till höger, reds. anm.).

Foton som väcker min nyfikenhet och naturligtvis även radar upp ett antal frågor. Mina reflektioner är inte detsamma som att brott kan styrkas, men det finns en hel del jag vill ha svar på.

Vi börjar med däckbytesbilen som turnerat runt i landet för att byta däck på utländska bilar. Varifrån kommer däcken och var hamnar de gamla skadade stommarna efter bytet?

Bara företeelsen att köra upp ett fordon hit för att byta däck, väcker i vart fall mina misstankar! Det är inte alls säkert att just däckbytarbilen har gjort sig skyldig till något brott. Det vore för övrigt ganska obegåvat, eftersom den är ruggigt lätt att upptäcka. Nej, det är snarare det den är uppe för att serva som är problemet.

Att ett särskilt fordon kör hit för däckbyten visar att reglerna om cabotagetrafik missbrukas å det grövsta. Cabotage skall vara en tillfällig inrikestransport. Är transporterna av karaktären”tillfällig” finns inte en rimlig anledning att köra upp särskilda däckbytarfordon – eller?

Åkerinäringen har under lång tid påtalat att den olagliga trafiken slår ut den seriösa åkerinäringen. Nu ser vi tydligt att även däckbranshen påverkas negativt av den här situationen. Man ställer sig givetvis frågan – hur många företag och arbetstillfällen skall försvinna innan regeringen vaknar ur sin djupa dvala?

Den andra bilden visar en gammal svensk bil som har Bulgariska registreringsskyltar. Bilen har höjd och breddmått som överskrider de mått som är tillåtna i Bulgarien.

En given fråga – hur kan en bil som avviker från registreringslandets begränsningar gällande höjd och bredd ändå registreras? Jag reagerar instinktivt och skulle mer än gärna göra en ”flygande” på det fordonet.

För mig är det sannolikt att fordonet är felaktigt registrerat eller rent av falskskyltat. Det är naturligtvis misstankar från min sida och några riktiga svar får man först när polisen kontrollerat fordonet.

Det här var två exempel ur veckans skörd av bilder och det visar på ett stort behov av fordons och förarkontroller på väg. Att ett utländskt fordon utför transporter i Sverige är INTE likalydande med brottslig verksamhet. Däremot skall de som begår brott stoppas och lagföras - det är ett rimligt krav som svensk åkerinäring kan ställa!

Inför förra valrörelsen lovades vitt och brett hur det skulle satsas på skärpt lagstiftning och ”nya” poliser. Hur det har gått med den saken behöver vi inte skriva en rad om, alla vet hur urvattnade de löftena var!

Det krävs en ny ordning i svensk politik – det råder det inga som helst tvivel om!

Thomas Morell
Riksdagskandidat för Sverigedemokraterna

Om artikeln

Publicerad: Fredag 13 Oktober 2017, kl 12:48
Kategori: Debatt
Taggar: Cabotage, Osund konkurrens, Sverigedemokraterna, Thomas Morell

Viftade med ett ”knivliknande föremål” efter dispyt på rastplats

En utländsk förare viftar med knivliknande föremål när han på lastbilsstoppet Haralds i Ljung, mellan Vara och Skara, ombeds stänga av motorn. Polis tillkallas, men händelsen finns inte rapporterad.

Startspärr förhindrar körning utan kort

”Som ett alkolås kopplat till färdskrivaren”

Stoneridge lanserar nu en startspärr för färdskrivare som kommer förhindra att föraren glömmer att stoppa i sitt kort före körning. D-Ignition är som ett alkolås men kopplat till färdskrivaren där D-Ignition känner av om det sitter ett förarkort i färdskrivaren eller inte.
Saknas kortet i kortfack 1 så kan föraren inte starta fordonet.

Ko-misk djurtransport fick köra vidare

Polisens ledningssamtal får dagligen ta emot samtal om allt mellan himmel och jord. Men frågan är om kanske inte måndagens samtal kan läggas till de mer udda inslagen?

INSÄNDARE

Bränslet blir dyrare - är det slutkört nu?

Jag har under hela mitt yrkesverksamma liv ägnat mig åt det roligaste jag vet. Att köra lastbil. Jag var från början anställd chaufför under närmare 20 år. De senaste 20 åren har jag varit "egen" åkare och som mest haft åtta anställda.

30 miljoner extra till yrkesförarutbildning

Det råder chaufförsbrist i Sverige. Beskedet om att regeringen beviljat ytterligare 30 miljoner kronor till utbildning av yrkesförare, tas därför emot med glädje av branschens företrädare.

Pirtek expanderar för att ta hand om trasiga hydraulslangar

Under våren har Pirtek, före detta Slangakuten, mött upp efterfrågan på deras tjänster. I Stockholm och Göteborg har den befintliga styrkan på åtta respektive fem bussar, stärkts upp ytterligare till tio respektive sju bussar. Senare i år väntas ytterligare en expansion.

Cabotageutbildningen är över

”Nu finns verktygen - men vem ska skruva?”

Den stora utbildningsinsatsen som bland annat har gått ut på att lära landets poliser och bilinspektörer hur man ska hantera misstänkta otillåtna cabotage, är över. Proffs var med på två avslutande praktiska övningar under torsdagen. Och det är övervägande positiva intryck som instruktörerna tar med sig hem.

MP vill ta ännu hårdare tag om lastbilarna

”De största förorenarna”

Jakop Dalunde (MP), kommenterar EU-kommissionens förslag om minskade utsläpp från lastbilar. EU-kommissionen har nu presenterat sitt tredje mobilitetspaket som är avsett att minska koldioxidutsläppen och förbättra vägsäkerheten. Dalunde vill se hårdare tag.

Rekorddyrt att tanka

”Dieselpriset snart över 16 kronor litern!”

Bensin- och dieselpriserna steg under onsdagen till de högsta nivåerna någonsin i Sverige. De tidigare toppnoteringarna var från 2012. Dagens riktpriser är nu uppe i 15.96 kronor per liter för bensin och 15.86 kronor per liter för diesel. Priserna väntas passera 16 kronor inom kort.

Tipsa Proffs – gå in gratis på Lastbil 2018!

Har du ett nyhetstips som du tycker att vi på tidningen Proffs borde titta närmare på? Skicka det då till oss. Tips som leder till en artikel, belönar vi med fribiljetter till Lastbil 2018 på Elmia.

Stockholm Truck Meet – årets solsäkraste event?

Stockholm Truck Meet kunde inte bjudit utställare och besökare på bättre väder – som vanligt, ska tilläggas. Fordonen sken ikapp med solen och stämningen var på topp. Hos en del till och med ”over the top”. Minnena som tas med hem från dessa dagar, lär också vara en hel del solbrännor.

Danskt tv-team följde chaufför under 59-timmars arbetspass

Icke transportrelaterad media har uppmärksammat en del av problemen inom transportindustrin. Danska TV Midvest har följt ett antal lastbilschaufförer och det visar sig att de vilar alldeles för lite. Ett skräckexempel är en chaufför som arbetat 59 timmar utan dygnsvila.

Helsingborgs hamn bekräftar:

Flera BMB-fordon med körförbud har använts

GDL: ”Stämmer detta, vidtas åtgärder”

Efter tidningen Proffs artikel om att BMB Groups fordon körts i reguljär trafik trots körförbud, besiktigar åkeriet fyra dragbilar samma dag och dagen efter. Endast fordonet som av misstag körts, blir godkänt samma dag. Fotodokumentation och information från tidigare och nu, gör gällande att fordonen körts trots körförbud över tid, något som åkeriet fortsätter att dementera.

Danmark rekryterar chaufförer - från fängelset

Chaufförsjobb tilltalar många interner på danska fängelser. Internerna får i dessa veckor därför besök av transportbranschens roadshow som presenterar transportsektorns goda arbetsmöjligheterna för dem.

Två olagliga transporter på 1 timme – i Halland

Hallandspolisen inledde veckan genom att sätta stopp för två polska dragbilars framfart på E6. Den ena är nu misstänkt för att ha kört otillåtet cabotage, i den andra dragbilen saknade föraren förartillstånd.

Tidningen Proffs fre 13 april 2018

13 april 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018
Stäng

13 april 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vi har provkört Iveco med gasdrift
  • Jimmie Åkesson på besök hos Börje Jönsson och Trafikpolisen
  • Valet 2018: Så vill S och M jobba för en bättre åkeribransch
  • 80-årig bryggeribil fortfarande i tjänst
  • Hur ska bärgare få betalt av utländska åkare?
  • Polisen: \"Vi får agera mänskliga sköldar\"
  • Konferens med fokus på parkeringsproblemen
  • Långsjöns rastplats - bäst i test (igen)
  • Norge störst - inte bara i skidspåret
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant