DEBATTARTIKEL

Bilden är endast en illustration och har inget med debattartikeln att göra. Foto: Göran Rosengren

Morell, SD:

”Cabotagereglerna missbrukas å det grövsta”

Åkerinäringen har under lång tid påtalat att den olagliga trafiken slår ut den seriösa åkerinäringen. Nu ser vi tydligt att även däckbranshen påverkas negativt av den här situationen. Man ställer sig givetvis frågan – hur många företag och arbetstillfällen skall försvinna innan regeringen vaknar ur sin djupa dvala?
Detta skriver Thomas Morell, riksdagskandidat för SD, i en debattartikel idag. 


Det är dessa fotografierna Thomas Morell avser i sin artikel. Foto: Privat 

Senaste veckan har polisen gjort en särskild insats på tung trafik, med fokus på bland annat cabotagetrafiken.

Under den särskilda insatsen har allehanda allvarliga brister uppdagats i de kontroller som utförs.

I media har vi kunnat läsa om bristfällig säkring av läst, allvarliga tekniska brister, fusk med körtider, olaga yrkesmässig trafik och inte minst brott mot cabotagereglerna.

Det polisen upptäcker i dessa kontroller skapar osund konkurrens och är därmed ett hot mot den seriösa åkerinäringen. Förutom fusket, utgör de fordonstekniska bristerna, undermåliga lastsäkringen och fuskandet med körtider, ett hot mot trafiksäkerheten.

Den senaste veckan har verkligen satt ljuset på de problem som åkerinäringen tampas med. Branschen har under flera år efterlyst fler kontroller och skarpare lagstiftning för att komma åt exempelvis fusket med cabotagereglerna och kombidirektivet. Åt vilket håll utvecklingen har gått vet var och en som har det minsta koll på läget. Fuskandet känner inga gränser och det tar sig hela tiden nya uttryck.

Jag får löpande information från åkeriägare och förare om det som sker runt om i landet och under de senaste veckorna har jag fått ett antal foton på olika fordon skickade till mig (se fotografierna till höger, reds. anm.).

Foton som väcker min nyfikenhet och naturligtvis även radar upp ett antal frågor. Mina reflektioner är inte detsamma som att brott kan styrkas, men det finns en hel del jag vill ha svar på.

Vi börjar med däckbytesbilen som turnerat runt i landet för att byta däck på utländska bilar. Varifrån kommer däcken och var hamnar de gamla skadade stommarna efter bytet?

Bara företeelsen att köra upp ett fordon hit för att byta däck, väcker i vart fall mina misstankar! Det är inte alls säkert att just däckbytarbilen har gjort sig skyldig till något brott. Det vore för övrigt ganska obegåvat, eftersom den är ruggigt lätt att upptäcka. Nej, det är snarare det den är uppe för att serva som är problemet.

Att ett särskilt fordon kör hit för däckbyten visar att reglerna om cabotagetrafik missbrukas å det grövsta. Cabotage skall vara en tillfällig inrikestransport. Är transporterna av karaktären”tillfällig” finns inte en rimlig anledning att köra upp särskilda däckbytarfordon – eller?

Åkerinäringen har under lång tid påtalat att den olagliga trafiken slår ut den seriösa åkerinäringen. Nu ser vi tydligt att även däckbranshen påverkas negativt av den här situationen. Man ställer sig givetvis frågan – hur många företag och arbetstillfällen skall försvinna innan regeringen vaknar ur sin djupa dvala?

Den andra bilden visar en gammal svensk bil som har Bulgariska registreringsskyltar. Bilen har höjd och breddmått som överskrider de mått som är tillåtna i Bulgarien.

En given fråga – hur kan en bil som avviker från registreringslandets begränsningar gällande höjd och bredd ändå registreras? Jag reagerar instinktivt och skulle mer än gärna göra en ”flygande” på det fordonet.

För mig är det sannolikt att fordonet är felaktigt registrerat eller rent av falskskyltat. Det är naturligtvis misstankar från min sida och några riktiga svar får man först när polisen kontrollerat fordonet.

Det här var två exempel ur veckans skörd av bilder och det visar på ett stort behov av fordons och förarkontroller på väg. Att ett utländskt fordon utför transporter i Sverige är INTE likalydande med brottslig verksamhet. Däremot skall de som begår brott stoppas och lagföras - det är ett rimligt krav som svensk åkerinäring kan ställa!

Inför förra valrörelsen lovades vitt och brett hur det skulle satsas på skärpt lagstiftning och ”nya” poliser. Hur det har gått med den saken behöver vi inte skriva en rad om, alla vet hur urvattnade de löftena var!

Det krävs en ny ordning i svensk politik – det råder det inga som helst tvivel om!

Thomas Morell
Riksdagskandidat för Sverigedemokraterna

Om artikeln

Publicerad: Fredag 13 Oktober 2017, kl 12:48
Kategori: Debatt
Taggar: Cabotage, Osund konkurrens, Sverigedemokraterna, Thomas Morell

Skillnad på Streetrace och manipulerad skrivare

Därför kan en lastbil inte förverkas och skrotas

Hovrättsdom fastställer att fordon som används i streetrace är att betrakta som brottsredskap. Därmed ges det klartecken till polisen att förverka sådana fordon. Vi har tittat närmare på om domen är applicerbar även på tunga yrkesfordon som används på ett olagligt sätt. Svaret är ja, men ändå mest nej.

Fixemer åter i rampljuset för otillåtet cabotage

”Polisen kan inte bevisa något, de bara tror”

En tjeckisk dragbil med Fixemer-trailer. Misstänkt, otillåtet cabotage. Vi har sett det förr. Alldeles för ofta, vilket även Fixemer tycker. Martin Urban är ansvarig för Nordentrafiken på Fixemer.
- Polisen kan inte bevisa någonting, de är inte säkra, de bara tror att något är fel, menar han.

Kustbevakningen fann stulna båtmotorer vid hamnkontroll

I samband med en lastsäkringskontroll i Ystad hamn, upptäcker Kustbevakningen tre stulna båtmotorer.
- Vi hittade motorerna i en skåpbil som var på väg ut ur landet. Motorerna låg gömda i bilen tillsammans med däck och fälgar, förklarar Mattias Lindholm, kommunikatör på Kustbevakningen.

Dömd för grov rattfylla drar tillbaka överklagan

Den polske föraren stoppas utanför Sundsvall, döms till fängelse för grov olovlig körning samt grov rattfylla. Han överklagar till Hovrätten, men har nu dragit tillbaka sitt överklagande.

Nu kan vägar öppnas för 74 tons lastbilar

Regeringen har i dag fattat beslut om regelverket kring BK4-bestämmelserna. Det öppnar för Trafikverket att besluta om vilka vägar som ska tillhöra BK4, det vill säga vilka vägar där 74 tons lastbilar blir tillåtna.

Dryga böter och fängelse för fuskande chaufförer - i Danmark

Tungvognscenter Syd ser till att det danska rättssystemet inte tillåts ligga på latsidan. Den här veckan har två chaufförer, en dansk och en turkisk, fått erfara hur den danska rättvisan ser på transportfusket.

Polis och kommun gjorde arbetsplatskontroll på bilverkstad i Ljungby

Under tisdagen gjorde polisen i samverkan med Ljungby kommun en så kallad arbetsplatskontroll hos Padikovi Transport Logistic, en bilverkstad med bulgarisk adress, men med verksamhet i Ljungby.
- Det var en hel del polisbilar på området och poliserna kontrollerade lastbilar som stod parkerade där, berättar en läsare som bevittnade händelsen.

Transportföretagen vill ha avkylningsperiod för cabotagetransporter

Transportföretagen föreslår en "avkylningsperiod" för cabotagetransporter för en ökad tydlighet av regelverket.
- Att göra transportupplägg som mer eller mindre innebär att det bedrivs permanent cabotage är inte syftet med cabotagebestämmelserna, säger Stefan Back på Transportföretagen.

DEBATTARTIKEL

Thomas Morell (SD):

Trafiksäkerhet, vad är det?

De senaste veckorna har vägunderhållet runt om i landet diskuterats i flera forum. Dåligt plogade vägar och ishalka har verkligen blivit ett hett debattämne. Under en bilresa i veckan lyssnade jag på radio Dalarna och där svallade känslorna hos de radiolyssnare som ringde in till studion – med all rätt.
Vägunderhållet har blivit påtagligt sämre de senaste åren och det är något som främst yrkesförarna kan skriva under på.

John Eggens Åkeri riskerar mångmiljonsmäll i ”dieselhärva”

SÅ Skaraborg: ”Hela situationen är olustig”

Branschmedia och dagspress går i februari ut med att ett Skaraborgsåkeri, efter Skatteverkets beslut den 22 december, tvingas betala runt fyra miljoner kronor i moms och skattetillägg för köp av "fuldiesel". Saken kan tyckas vara klar, men så är inte fallet. Beslutet har överklagats till Förvaltningsrätten och kritik på flera plan riktas mot Skatteverkets utredning.

Polskt åkeri fick betala 40 000 för otillåtet cabotage

”En stjärna i kanten till bilinspektören”

Bilinspektören i Helsingborg noterar att några lampor inte fungerar på det polska trailerekipaget. Han beslutar sig för att stoppa det. En stund senare visar det sig att ytterligare ett otillåtet cabotage kan läggas till den redan ganska dystra statistiken.

DEBATTARTIKEL

Förhindra industrins dolda dödsfällor!

I maj dog ännu en lastbilschaufför på jobbet. En truck backade över honom vid lastning på ett stålverk. En tragedi för de anhöriga. Ett djupt personligt trauma för den som körde trucken. Ett allvarligt misslyckande för stålföretaget som lät det hända i sin verksamhet. Och djupt störande för alla oss andra. Det som kanske är mest oroväckande är att den aktör som har mest makt i sammanhanget, Arbetsmiljöverket, inte arbetar aktivt med att undvika dessa olyckor.

Bulgar ska betala 700 000 för manipulerad färdskrivare

När danska Tungvognscenter Syd kontrollerade ett bulgariskt ekipage vid Kolding i fredags, visste poliserna inte att detta skulle bli ett riktigt långt "projekt", som skulle pågå till långt ut på natten mot lördag.
Men för den danska statens del, blev det troligtvis, rent ekonomiskt, en lönsam historia.

Sten Bergheden (M) om vinterväghållningen:

Tänker du lyssna på yrkestrafiken, Eneroth?

Sten Bergheden (M) i trafikutskottet har skickat en fråga till infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) på temat vinterväghållning. Bergheden inleder frågan med en lägesbeskrivning.

Reserverade ”bensinpengar” ett sätt att öka bankernas likviditet?

Plötsligt ökar likviditeten hos kortutställarna när det i samband med tankningar reserveras, eller rättare sagt "lånas", ett belopp som överstiger det kunden nyttjar. Må så vara endast för en kort stund, men med otaliga tankningar under bara ett dygn, en vecka eller ett år, blir summan ansenlig och ständig.

Tidningen Proffs fre 26 januari 2018

26 januari 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 26 januari 2018
Stäng

26 januari 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Framgångsrik skogslogistik i Scaniaägda Lots
  • Cecilia har järnkoll på Lots-transporterna
  • Hur kan man välja att inte köra lastbilar?
  • Konstnär - med lastbilar som canvas
  • Ingenjör med passion för lastbilar
  • Hjullastaren som inte ville till Uppsala
  • Räddningen när olyckan är framme
  • Stoneridge visar framtiden i digital backspegel
  • Volvohytt helt i plast - på USA-museum

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant