DEBATTARTIKEL

Bilden är endast en illustration och har inget med debattartikeln att göra. Foto: Göran Rosengren

Morell, SD:

”Cabotagereglerna missbrukas å det grövsta”

Åkerinäringen har under lång tid påtalat att den olagliga trafiken slår ut den seriösa åkerinäringen. Nu ser vi tydligt att även däckbranshen påverkas negativt av den här situationen. Man ställer sig givetvis frågan – hur många företag och arbetstillfällen skall försvinna innan regeringen vaknar ur sin djupa dvala?
Detta skriver Thomas Morell, riksdagskandidat för SD, i en debattartikel idag. 


Det är dessa fotografierna Thomas Morell avser i sin artikel. Foto: Privat 

Senaste veckan har polisen gjort en särskild insats på tung trafik, med fokus på bland annat cabotagetrafiken.

Under den särskilda insatsen har allehanda allvarliga brister uppdagats i de kontroller som utförs.

I media har vi kunnat läsa om bristfällig säkring av läst, allvarliga tekniska brister, fusk med körtider, olaga yrkesmässig trafik och inte minst brott mot cabotagereglerna.

Det polisen upptäcker i dessa kontroller skapar osund konkurrens och är därmed ett hot mot den seriösa åkerinäringen. Förutom fusket, utgör de fordonstekniska bristerna, undermåliga lastsäkringen och fuskandet med körtider, ett hot mot trafiksäkerheten.

Den senaste veckan har verkligen satt ljuset på de problem som åkerinäringen tampas med. Branschen har under flera år efterlyst fler kontroller och skarpare lagstiftning för att komma åt exempelvis fusket med cabotagereglerna och kombidirektivet. Åt vilket håll utvecklingen har gått vet var och en som har det minsta koll på läget. Fuskandet känner inga gränser och det tar sig hela tiden nya uttryck.

Jag får löpande information från åkeriägare och förare om det som sker runt om i landet och under de senaste veckorna har jag fått ett antal foton på olika fordon skickade till mig (se fotografierna till höger, reds. anm.).

Foton som väcker min nyfikenhet och naturligtvis även radar upp ett antal frågor. Mina reflektioner är inte detsamma som att brott kan styrkas, men det finns en hel del jag vill ha svar på.

Vi börjar med däckbytesbilen som turnerat runt i landet för att byta däck på utländska bilar. Varifrån kommer däcken och var hamnar de gamla skadade stommarna efter bytet?

Bara företeelsen att köra upp ett fordon hit för att byta däck, väcker i vart fall mina misstankar! Det är inte alls säkert att just däckbytarbilen har gjort sig skyldig till något brott. Det vore för övrigt ganska obegåvat, eftersom den är ruggigt lätt att upptäcka. Nej, det är snarare det den är uppe för att serva som är problemet.

Att ett särskilt fordon kör hit för däckbyten visar att reglerna om cabotagetrafik missbrukas å det grövsta. Cabotage skall vara en tillfällig inrikestransport. Är transporterna av karaktären”tillfällig” finns inte en rimlig anledning att köra upp särskilda däckbytarfordon – eller?

Åkerinäringen har under lång tid påtalat att den olagliga trafiken slår ut den seriösa åkerinäringen. Nu ser vi tydligt att även däckbranshen påverkas negativt av den här situationen. Man ställer sig givetvis frågan – hur många företag och arbetstillfällen skall försvinna innan regeringen vaknar ur sin djupa dvala?

Den andra bilden visar en gammal svensk bil som har Bulgariska registreringsskyltar. Bilen har höjd och breddmått som överskrider de mått som är tillåtna i Bulgarien.

En given fråga – hur kan en bil som avviker från registreringslandets begränsningar gällande höjd och bredd ändå registreras? Jag reagerar instinktivt och skulle mer än gärna göra en ”flygande” på det fordonet.

För mig är det sannolikt att fordonet är felaktigt registrerat eller rent av falskskyltat. Det är naturligtvis misstankar från min sida och några riktiga svar får man först när polisen kontrollerat fordonet.

Det här var två exempel ur veckans skörd av bilder och det visar på ett stort behov av fordons och förarkontroller på väg. Att ett utländskt fordon utför transporter i Sverige är INTE likalydande med brottslig verksamhet. Däremot skall de som begår brott stoppas och lagföras - det är ett rimligt krav som svensk åkerinäring kan ställa!

Inför förra valrörelsen lovades vitt och brett hur det skulle satsas på skärpt lagstiftning och ”nya” poliser. Hur det har gått med den saken behöver vi inte skriva en rad om, alla vet hur urvattnade de löftena var!

Det krävs en ny ordning i svensk politik – det råder det inga som helst tvivel om!

Thomas Morell
Riksdagskandidat för Sverigedemokraterna

Om artikeln

Publicerad: Fredag 13 Oktober 2017, kl 12:48
Kategori: Debatt
Taggar: Cabotage, Osund konkurrens, Sverigedemokraterna, Thomas Morell

Aktivister stoppade djurtransporter

”Får ta emot dödshot av chaufförer”

Ännu en gång var det dags för djurrättskämpar att protestera utanför ett slakteri. Denna gång i Kristianstad. De möts av aggressiva kommentarer och dödshot i sociala media och pekar på att dessa inte sällan kommer från chaufförer och åkare.

Scania överklagar kartellböter

Scania har överklagat Europeiska Kommissionens beslut avseende EU:s konkurrensregler i Europadomstolen. I överklagandet tillbakavisar Scania de slutsatser och påståenden som läggs fram i Kommissionens beslut.

Girteka vill ha strängare cabotageregler

Den litauiska och många gånger omstridda transportjätten Girteka backar upp den norska åkeriorganisationen Norges Lastebileier-Forbund, NLF, i kampen mot den massiva liberaliseringen i cabotageregelverket som EU föreslår i sitt mobilitetspaket. NLF har därför bjudit in Girteka till en transportkonferens för att berätta om sin företagsmodell och om sina ambitioner för bland annat den norska marknaden.

Stora trafikproblem vid Helsingborg

Lastbilsekipage blockerar E6 söderut

Ett lastbilsekipage har vält på E6 mellan trafikplats Kropp (Helsingborg norra) och Vasatorp (Östra) i södergående riktning. Motorvägen har stängts av och stoppet kan bli långvarigt, meddelar polisen på plats.

Stulet fordon hittades med ”digital körjournal”

Buntade ihop biltjuvarna i väntan på polis

När företagets nya minibuss stjäls, ser företagets ägare rött och ger sig ut på en tjuvjakt som slutar med att en av tjuvarna packas ihop med buntband tills polisen anländer till platsen.

Skånsk trafikpolis summerar helgen:

Utlänningsärende, rattfylla och flera överlaster

Överlastade 3,5-tonsbilar, kör- och vilotidsbrott, dålig lastsäkring och spruckna bromsskivor. Så summerar trafikpolisen i Helsingborg helgens kontrollverksamhet som involverade ett tiotal poliser och bilinspektörer.
- Men det kanske mest beklämmande var en rattfull chaufför, säger Richard Karlsson, trafikpolis i den nordvästskånska staden.

80 000 i sanktionsavgift – för samma transport

Inte en klampning, utan två klampningar behövde tas till när förskott på sanktionsavgifter skulle betalas för att en (1) trailer skulle kunna köras vidare. Dessutom krävdes det en tredje dragbil. Häng med på en näst intill farsartad historia – och försök att hänga med i svängarna – nu kör vi!

Polisen: ”Dagens första ekipage – otillåtet cabotage”

Under morgonen stoppas ett trailerekipage. Dragbilen är registrerad i Bulgarien och bakom ratten sitter en makedonsk förare som saknar det mesta i dokumentväg - och lite till.

Bilinspektör beskriver branschproblem i SR-intervju

Kommissarie Erling Andersson, trafikstrateg på polisens utvecklingscentrum, och bilinspektör Roger Ogemar i Västerås intervjuas av Sveriges Radio Ekot om problemen att lagföra och få domar när utländska transportörer begår lagbrott i Sverige.
− Det är oerhört svårt, säger Erling Andersson till Ekot.

Körde olaglig transport – döms till fängelse

Rätten i danska Kolding dömde under torsdagen en turkisk chaufför till fängelse för att ha medverkat till en olaglig transport för sin turkiska arbetsgivare.

Misstänkt styckmördare pekas ut som "chaufför"

Åklagaren: "inte relevant"

Bland annat Expressen skriver om lastbilschauffören från Spånga vars fru försvann och att han hjälper till att leta efter henne. Idag sitter mannen åtalad för att själv ha bragt henne om livet och skymfat kroppen. Idag väcks åtal mot mannen för mord och brott mot griftefriden.

Örebroåkeri riskerar företagsbot för ADR-miss

Kammaråklagare Mikael Bäckström lämnade idag in en stämningsansökan mot ett åkeri i Örebro. I stämningen yrkar åklagaren på en företagsbot om 25 000 kronor för att ha transporterat farligt gods med lastbil trots att chauffören saknade ADR-intyg.

Riksdagsbeslut:

24,5 miljarder till polisen – men inte ett ord om trafikpolisen

45,8 miljarder kronor ur statens budget för 2018 går till utgiftsområdet rättsväsendet. Mest pengar, 24,5 miljarder kronor, går till Polismyndigheten. Drygt 8,6 miljarder kronor går till Kriminalvården och Sveriges domstolar får 5,6 miljarder kronor. Riksdagen sa ja till regeringens förslag om hur pengarna inom utgiftsområdet ska fördelas.

Så skiljer sig hastighetsbestämmelserna för tunga fordon i världen

Från skritt över en bro till kilometer i timmen på våra vägar har hastigheten sedan länge reglerats i världen, men i vissa länder finns ännu begreppet "fri fart" och även platser där hastigheten än idag aldrig kommit att regleras.

Drogad olyckschaufför häktad i sin frånvaro

År 2016 körde den drogade, holländske chauffören mot rött ljus i Helsingborg och krockade med en kvinna i personbil. Kvinnan skadas svårt. Chauffören har därefter ertappats ytterligare en gång (i Helsingborg) med att vara drogad. Mannen har sedan, vid två tillfällen, valt att inte dyka upp i tingsrätten och har nu därför häktats i sin utevaro.

Tidningen Proffs fre 24 november 2017

24 november 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 24 november 2017
Stäng

24 november 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Stora och \"små\" nyheter från MAN
  • Unik \"brassebil\" på svensk mark
  • Sverige har fått 17 nya trafikpolisen
  • Nu tänds blåljusen på bilinspektörernas bussar
  • Framtidsfrågor i fokus på internationell transportkonferens
  • Myndigheternas samarbete gör din arbetsplats säkrare
  • Stort miljöfokus i Stens ”gröna åkeri”
  • Statliga flyttuppdrag är deras specialitet
  • Elvis gör ett riktigt hästjobb på Ullevi
  • Ergonomiskt lågbygge med god framkomlighet
  • En ny världsjätte tar plats – Volkswagen Truck & Bus
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant