DEBATTARTIKEL

Faksimil ur Proffs nr 2017-04.

Per Thomson:

”Det enda förnuftiga vore att skrota direktivet”

Lite tankar kring främst artikeln om jämförelsen mellan olika länder och regeluppfattning. (Proffs nr 4 2017 "Transportstyrelsens uppfattning skiljer sig...")

Man ställer sig onekligen frågan om de övriga länderna i jämförelsen helt struntar i att reglerna i direktiv EG 92/106 inte existerar. Nu finns reglerna där trots allt, även om de borde ha skrotats för länge sedan. Det är ju ett fruktansvärt ojust direktiv som åsidosätter konkurrens på lika villkor eftersom den enda skiljande kostnadskomponenten mot ett svenskt fordon är lönekostnaden. Vi förutsätter då att diesel inköps på lika villkor och att ingen fulimport sker.

Kan det kanske vara så att den EU-stat som är mest intressant att tillämpa kombidirektivet i är just Sverige även i andra avseenden? Vårt avlånga land i EU:s glesbefolkade ytterområde med mycket långa transportavstånd och ett väl utbyggt system med kombiterminaler? Jag tror det. De andra länderna har inte behövt konfronteras med kombidirektivet i lika hög utsträckning som Sverige. Hur många järnvägsbaserade kombiterminaler har Norge? Tror inte det finns så många, går det några containertåg från kontinenten till Norge? Finland med sin avvikande spårvidd kan vi bortse ifrån.

Kanske Tyskland då, men där skulle det inte förvåna mig om de har ett restriktivt dokumentkrav då terminalerna är statliga och operatörerna ses mer som myndigheter. De effektiva tyskarna vet nog att kräva registrerade tjänsteställen med tillhörande skatte- och lönekontroll innan någon dokumentation utfärdas.

Det skulle vara intressant att se jämförande statistik mellan olika stater över omfattningen på kombitrafik som utnyttjar 92/106 direktivet för att operera i en annan stat. Det står tydligt i direktivet att varje EU-stat är skyldigt att redovisa sådan statistik. I senaste rapporten från myndigheten Trafikanalys som avser svenska transporter under 2015 fördelat på olika trafikmedel nämner man dock kombitransporter något i text, men då endast för järnväg. Personligen är jag tveksam om den här statistiken överhuvudtaget går att få in – det är ju operatörerna av de svenska kombiterminalerna man måste vända sig till och det är just dessa som systematiskt utnyttjar direktivet.

Jag tror inte att det är någon lösning att stoppa huvudet i sanden och låtsas som om direktiv EG 92/106 inte finns och enbart diskutera cabotage. Särskilt inte som Transportindustriförbundet uppvaktar näringsdepartementet i frågan och för allt i världen inte vill avstå från ”fultransporternas” förmånliga pris. Nu håller detta förbund på att blidka SÅ med att få lite förtydliganden om vad som menas med viss text. Det enda förnuftiga vore att skrota direktivet helt, men utsikterna för det är obefintliga har någon viskat till mig. Då återstår bara att studera tyskarnas regelkrav och utvärdera om de kan fungera även under svenska förhållanden.

Jag tycker samtliga artiklar i Proffs om ”fultrafiken” är mycket bra, en tydligare belysning om kombidirektivet saknas dock. Kombidirektivet är diffust och utgör enligt min mening det verkliga problemet, kanske har det ännu inte hunnit kulminera och vi framöver kommer att få se än fler öststatsåkerier ta över svenska transporter. Hade Tranportstyrelsen verkligen förstått vad Kombidirektivet ger för möjligheter till illojal konkurrens borde de i sitt utredningssvar slagit larm till regeringen för länge sedan.

Per Thomson
fd utlandsåkare
fd transportingenjör (Boliden AB)
fd logistik- och IT-konsult

Om artikeln

Publicerad: Torsdag 5 Oktober 2017, kl 19:12
Kategori: Debatt
Taggar: Cabotage, EG 92/106, Kombidirektivet

Aktivister stoppade djurtransporter

”Får ta emot dödshot av chaufförer”

Ännu en gång var det dags för djurrättskämpar att protestera utanför ett slakteri. Denna gång i Kristianstad. De möts av aggressiva kommentarer och dödshot i sociala media och pekar på att dessa inte sällan kommer från chaufförer och åkare.

Scania överklagar kartellböter

Scania har överklagat Europeiska Kommissionens beslut avseende EU:s konkurrensregler i Europadomstolen. I överklagandet tillbakavisar Scania de slutsatser och påståenden som läggs fram i Kommissionens beslut.

Girteka vill ha strängare cabotageregler

Den litauiska och många gånger omstridda transportjätten Girteka backar upp den norska åkeriorganisationen Norges Lastebileier-Forbund, NLF, i kampen mot den massiva liberaliseringen i cabotageregelverket som EU föreslår i sitt mobilitetspaket. NLF har därför bjudit in Girteka till en transportkonferens för att berätta om sin företagsmodell och om sina ambitioner för bland annat den norska marknaden.

Stora trafikproblem vid Helsingborg

Lastbilsekipage blockerar E6 söderut

Ett lastbilsekipage har vält på E6 mellan trafikplats Kropp (Helsingborg norra) och Vasatorp (Östra) i södergående riktning. Motorvägen har stängts av och stoppet kan bli långvarigt, meddelar polisen på plats.

Stulet fordon hittades med ”digital körjournal”

Buntade ihop biltjuvarna i väntan på polis

När företagets nya minibuss stjäls, ser företagets ägare rött och ger sig ut på en tjuvjakt som slutar med att en av tjuvarna packas ihop med buntband tills polisen anländer till platsen.

Skånsk trafikpolis summerar helgen:

Utlänningsärende, rattfylla och flera överlaster

Överlastade 3,5-tonsbilar, kör- och vilotidsbrott, dålig lastsäkring och spruckna bromsskivor. Så summerar trafikpolisen i Helsingborg helgens kontrollverksamhet som involverade ett tiotal poliser och bilinspektörer.
- Men det kanske mest beklämmande var en rattfull chaufför, säger Richard Karlsson, trafikpolis i den nordvästskånska staden.

80 000 i sanktionsavgift – för samma transport

Inte en klampning, utan två klampningar behövde tas till när förskott på sanktionsavgifter skulle betalas för att en (1) trailer skulle kunna köras vidare. Dessutom krävdes det en tredje dragbil. Häng med på en näst intill farsartad historia – och försök att hänga med i svängarna – nu kör vi!

Polisen: ”Dagens första ekipage – otillåtet cabotage”

Under morgonen stoppas ett trailerekipage. Dragbilen är registrerad i Bulgarien och bakom ratten sitter en makedonsk förare som saknar det mesta i dokumentväg - och lite till.

Bilinspektör beskriver branschproblem i SR-intervju

Kommissarie Erling Andersson, trafikstrateg på polisens utvecklingscentrum, och bilinspektör Roger Ogemar i Västerås intervjuas av Sveriges Radio Ekot om problemen att lagföra och få domar när utländska transportörer begår lagbrott i Sverige.
− Det är oerhört svårt, säger Erling Andersson till Ekot.

Körde olaglig transport – döms till fängelse

Rätten i danska Kolding dömde under torsdagen en turkisk chaufför till fängelse för att ha medverkat till en olaglig transport för sin turkiska arbetsgivare.

Misstänkt styckmördare pekas ut som "chaufför"

Åklagaren: "inte relevant"

Bland annat Expressen skriver om lastbilschauffören från Spånga vars fru försvann och att han hjälper till att leta efter henne. Idag sitter mannen åtalad för att själv ha bragt henne om livet och skymfat kroppen. Idag väcks åtal mot mannen för mord och brott mot griftefriden.

Örebroåkeri riskerar företagsbot för ADR-miss

Kammaråklagare Mikael Bäckström lämnade idag in en stämningsansökan mot ett åkeri i Örebro. I stämningen yrkar åklagaren på en företagsbot om 25 000 kronor för att ha transporterat farligt gods med lastbil trots att chauffören saknade ADR-intyg.

Riksdagsbeslut:

24,5 miljarder till polisen – men inte ett ord om trafikpolisen

45,8 miljarder kronor ur statens budget för 2018 går till utgiftsområdet rättsväsendet. Mest pengar, 24,5 miljarder kronor, går till Polismyndigheten. Drygt 8,6 miljarder kronor går till Kriminalvården och Sveriges domstolar får 5,6 miljarder kronor. Riksdagen sa ja till regeringens förslag om hur pengarna inom utgiftsområdet ska fördelas.

Så skiljer sig hastighetsbestämmelserna för tunga fordon i världen

Från skritt över en bro till kilometer i timmen på våra vägar har hastigheten sedan länge reglerats i världen, men i vissa länder finns ännu begreppet "fri fart" och även platser där hastigheten än idag aldrig kommit att regleras.

Drogad olyckschaufför häktad i sin frånvaro

År 2016 körde den drogade, holländske chauffören mot rött ljus i Helsingborg och krockade med en kvinna i personbil. Kvinnan skadas svårt. Chauffören har därefter ertappats ytterligare en gång (i Helsingborg) med att vara drogad. Mannen har sedan, vid två tillfällen, valt att inte dyka upp i tingsrätten och har nu därför häktats i sin utevaro.

Tidningen Proffs fre 24 november 2017

24 november 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 24 november 2017
Stäng

24 november 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Stora och \"små\" nyheter från MAN
  • Unik \"brassebil\" på svensk mark
  • Sverige har fått 17 nya trafikpolisen
  • Nu tänds blåljusen på bilinspektörernas bussar
  • Framtidsfrågor i fokus på internationell transportkonferens
  • Myndigheternas samarbete gör din arbetsplats säkrare
  • Stort miljöfokus i Stens ”gröna åkeri”
  • Statliga flyttuppdrag är deras specialitet
  • Elvis gör ett riktigt hästjobb på Ullevi
  • Ergonomiskt lågbygge med god framkomlighet
  • En ny världsjätte tar plats – Volkswagen Truck & Bus
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant