DEBATTARTIKEL

Faksimil ur Proffs nr 2017-04.

Per Thomson:

”Det enda förnuftiga vore att skrota direktivet”

Lite tankar kring främst artikeln om jämförelsen mellan olika länder och regeluppfattning. (Proffs nr 4 2017 "Transportstyrelsens uppfattning skiljer sig...")

Man ställer sig onekligen frågan om de övriga länderna i jämförelsen helt struntar i att reglerna i direktiv EG 92/106 inte existerar. Nu finns reglerna där trots allt, även om de borde ha skrotats för länge sedan. Det är ju ett fruktansvärt ojust direktiv som åsidosätter konkurrens på lika villkor eftersom den enda skiljande kostnadskomponenten mot ett svenskt fordon är lönekostnaden. Vi förutsätter då att diesel inköps på lika villkor och att ingen fulimport sker.

Kan det kanske vara så att den EU-stat som är mest intressant att tillämpa kombidirektivet i är just Sverige även i andra avseenden? Vårt avlånga land i EU:s glesbefolkade ytterområde med mycket långa transportavstånd och ett väl utbyggt system med kombiterminaler? Jag tror det. De andra länderna har inte behövt konfronteras med kombidirektivet i lika hög utsträckning som Sverige. Hur många järnvägsbaserade kombiterminaler har Norge? Tror inte det finns så många, går det några containertåg från kontinenten till Norge? Finland med sin avvikande spårvidd kan vi bortse ifrån.

Kanske Tyskland då, men där skulle det inte förvåna mig om de har ett restriktivt dokumentkrav då terminalerna är statliga och operatörerna ses mer som myndigheter. De effektiva tyskarna vet nog att kräva registrerade tjänsteställen med tillhörande skatte- och lönekontroll innan någon dokumentation utfärdas.

Det skulle vara intressant att se jämförande statistik mellan olika stater över omfattningen på kombitrafik som utnyttjar 92/106 direktivet för att operera i en annan stat. Det står tydligt i direktivet att varje EU-stat är skyldigt att redovisa sådan statistik. I senaste rapporten från myndigheten Trafikanalys som avser svenska transporter under 2015 fördelat på olika trafikmedel nämner man dock kombitransporter något i text, men då endast för järnväg. Personligen är jag tveksam om den här statistiken överhuvudtaget går att få in – det är ju operatörerna av de svenska kombiterminalerna man måste vända sig till och det är just dessa som systematiskt utnyttjar direktivet.

Jag tror inte att det är någon lösning att stoppa huvudet i sanden och låtsas som om direktiv EG 92/106 inte finns och enbart diskutera cabotage. Särskilt inte som Transportindustriförbundet uppvaktar näringsdepartementet i frågan och för allt i världen inte vill avstå från ”fultransporternas” förmånliga pris. Nu håller detta förbund på att blidka SÅ med att få lite förtydliganden om vad som menas med viss text. Det enda förnuftiga vore att skrota direktivet helt, men utsikterna för det är obefintliga har någon viskat till mig. Då återstår bara att studera tyskarnas regelkrav och utvärdera om de kan fungera även under svenska förhållanden.

Jag tycker samtliga artiklar i Proffs om ”fultrafiken” är mycket bra, en tydligare belysning om kombidirektivet saknas dock. Kombidirektivet är diffust och utgör enligt min mening det verkliga problemet, kanske har det ännu inte hunnit kulminera och vi framöver kommer att få se än fler öststatsåkerier ta över svenska transporter. Hade Tranportstyrelsen verkligen förstått vad Kombidirektivet ger för möjligheter till illojal konkurrens borde de i sitt utredningssvar slagit larm till regeringen för länge sedan.

Per Thomson
fd utlandsåkare
fd transportingenjör (Boliden AB)
fd logistik- och IT-konsult

Om artikeln

Publicerad: Torsdag 5 Oktober 2017, kl 19:12
Kategori: Debatt
Taggar: Cabotage, EG 92/106, Kombidirektivet

Skillnad på Streetrace och manipulerad skrivare

Därför kan en lastbil inte förverkas och skrotas

Hovrättsdom fastställer att fordon som används i streetrace är att betrakta som brottsredskap. Därmed ges det klartecken till polisen att förverka sådana fordon. Vi har tittat närmare på om domen är applicerbar även på tunga yrkesfordon som används på ett olagligt sätt. Svaret är ja, men ändå mest nej.

Fixemer åter i rampljuset för otillåtet cabotage

”Polisen kan inte bevisa något, de bara tror”

En tjeckisk dragbil med Fixemer-trailer. Misstänkt, otillåtet cabotage. Vi har sett det förr. Alldeles för ofta, vilket även Fixemer tycker. Martin Urban är ansvarig för Nordentrafiken på Fixemer.
- Polisen kan inte bevisa någonting, de är inte säkra, de bara tror att något är fel, menar han.

Kustbevakningen fann stulna båtmotorer vid hamnkontroll

I samband med en lastsäkringskontroll i Ystad hamn, upptäcker Kustbevakningen tre stulna båtmotorer.
- Vi hittade motorerna i en skåpbil som var på väg ut ur landet. Motorerna låg gömda i bilen tillsammans med däck och fälgar, förklarar Mattias Lindholm, kommunikatör på Kustbevakningen.

Dömd för grov rattfylla drar tillbaka överklagan

Den polske föraren stoppas utanför Sundsvall, döms till fängelse för grov olovlig körning samt grov rattfylla. Han överklagar till Hovrätten, men har nu dragit tillbaka sitt överklagande.

Nu kan vägar öppnas för 74 tons lastbilar

Regeringen har i dag fattat beslut om regelverket kring BK4-bestämmelserna. Det öppnar för Trafikverket att besluta om vilka vägar som ska tillhöra BK4, det vill säga vilka vägar där 74 tons lastbilar blir tillåtna.

Dryga böter och fängelse för fuskande chaufförer - i Danmark

Tungvognscenter Syd ser till att det danska rättssystemet inte tillåts ligga på latsidan. Den här veckan har två chaufförer, en dansk och en turkisk, fått erfara hur den danska rättvisan ser på transportfusket.

Polis och kommun gjorde arbetsplatskontroll på bilverkstad i Ljungby

Under tisdagen gjorde polisen i samverkan med Ljungby kommun en så kallad arbetsplatskontroll hos Padikovi Transport Logistic, en bilverkstad med bulgarisk adress, men med verksamhet i Ljungby.
- Det var en hel del polisbilar på området och poliserna kontrollerade lastbilar som stod parkerade där, berättar en läsare som bevittnade händelsen.

Transportföretagen vill ha avkylningsperiod för cabotagetransporter

Transportföretagen föreslår en "avkylningsperiod" för cabotagetransporter för en ökad tydlighet av regelverket.
- Att göra transportupplägg som mer eller mindre innebär att det bedrivs permanent cabotage är inte syftet med cabotagebestämmelserna, säger Stefan Back på Transportföretagen.

DEBATTARTIKEL

Thomas Morell (SD):

Trafiksäkerhet, vad är det?

De senaste veckorna har vägunderhållet runt om i landet diskuterats i flera forum. Dåligt plogade vägar och ishalka har verkligen blivit ett hett debattämne. Under en bilresa i veckan lyssnade jag på radio Dalarna och där svallade känslorna hos de radiolyssnare som ringde in till studion – med all rätt.
Vägunderhållet har blivit påtagligt sämre de senaste åren och det är något som främst yrkesförarna kan skriva under på.

John Eggens Åkeri riskerar mångmiljonsmäll i ”dieselhärva”

SÅ Skaraborg: ”Hela situationen är olustig”

Branschmedia och dagspress går i februari ut med att ett Skaraborgsåkeri, efter Skatteverkets beslut den 22 december, tvingas betala runt fyra miljoner kronor i moms och skattetillägg för köp av "fuldiesel". Saken kan tyckas vara klar, men så är inte fallet. Beslutet har överklagats till Förvaltningsrätten och kritik på flera plan riktas mot Skatteverkets utredning.

Polskt åkeri fick betala 40 000 för otillåtet cabotage

”En stjärna i kanten till bilinspektören”

Bilinspektören i Helsingborg noterar att några lampor inte fungerar på det polska trailerekipaget. Han beslutar sig för att stoppa det. En stund senare visar det sig att ytterligare ett otillåtet cabotage kan läggas till den redan ganska dystra statistiken.

DEBATTARTIKEL

Förhindra industrins dolda dödsfällor!

I maj dog ännu en lastbilschaufför på jobbet. En truck backade över honom vid lastning på ett stålverk. En tragedi för de anhöriga. Ett djupt personligt trauma för den som körde trucken. Ett allvarligt misslyckande för stålföretaget som lät det hända i sin verksamhet. Och djupt störande för alla oss andra. Det som kanske är mest oroväckande är att den aktör som har mest makt i sammanhanget, Arbetsmiljöverket, inte arbetar aktivt med att undvika dessa olyckor.

Bulgar ska betala 700 000 för manipulerad färdskrivare

När danska Tungvognscenter Syd kontrollerade ett bulgariskt ekipage vid Kolding i fredags, visste poliserna inte att detta skulle bli ett riktigt långt "projekt", som skulle pågå till långt ut på natten mot lördag.
Men för den danska statens del, blev det troligtvis, rent ekonomiskt, en lönsam historia.

Sten Bergheden (M) om vinterväghållningen:

Tänker du lyssna på yrkestrafiken, Eneroth?

Sten Bergheden (M) i trafikutskottet har skickat en fråga till infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) på temat vinterväghållning. Bergheden inleder frågan med en lägesbeskrivning.

Reserverade ”bensinpengar” ett sätt att öka bankernas likviditet?

Plötsligt ökar likviditeten hos kortutställarna när det i samband med tankningar reserveras, eller rättare sagt "lånas", ett belopp som överstiger det kunden nyttjar. Må så vara endast för en kort stund, men med otaliga tankningar under bara ett dygn, en vecka eller ett år, blir summan ansenlig och ständig.

Tidningen Proffs fre 26 januari 2018

26 januari 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 26 januari 2018
Stäng

26 januari 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Framgångsrik skogslogistik i Scaniaägda Lots
  • Cecilia har järnkoll på Lots-transporterna
  • Hur kan man välja att inte köra lastbilar?
  • Konstnär - med lastbilar som canvas
  • Ingenjör med passion för lastbilar
  • Hjullastaren som inte ville till Uppsala
  • Räddningen när olyckan är framme
  • Stoneridge visar framtiden i digital backspegel
  • Volvohytt helt i plast - på USA-museum

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant