DEBATTARTIKEL

Thomas Morell:

”Transportstyrelsens fel att unga inte vill bli chaufförer”

Först och främst vill jag önska er alla en riktigt God Fortsättning på det nya året!
Ett nytt år – ett helt oskrivet blad ligger framför oss, låt oss förvalta det väl! Det gamla året då, vad kan vi lära oss av det? En hel del faktiskt, och lägger vi till ytterligare några år bakåt i tiden får vi en rejäl historielektion.

Vi kan dra oss tillbaka till den 10 oktober 2010, det var då vi i Skaraborgs åkeriförening på allvar började jobba med frågorna kring den olagliga trafiken på landets vägar.

Startskottet var i dåvarande åkeriföreningens lokaler i Skaraborg där omfattande kontakter mellan åkerinäring, politiker och myndigheter började. Partiledare, ministrar och riksdagsledamöter har sedan dess passerat revy på kontoret.

Vi inledde ett nära samarbete med polisen för att öka säkerheten på vägarna och den legendariska poliskommissarien Per-Arne Nilsson blev en central aktör i kampen mot brottsligheten på våra vägar.

Vad har då hänt sedan dess? En hel del faktiskt, även om det ibland kan kännas som att vi trampar vatten. Det återstår mycket arbete och vi som är aktiva inom åkerinäringen måste oförtrutet driva dessa frågor vidare.

Som om problemen med den olagliga trafiken inte var nog, har branschen dessutom svårt att rekrytera unga människor och orsakerna till det kan vara flera. Själv har jag identifierat två problem som får de unga att tveka inför en framtid i åkerinäringen. Det kan självfallet finnas fler orsaker, men dessa två har jag personlig erfarenhet av.

Det ena skälet är just den olagliga trafiken, som i mångt och mycket smutsar ner hela åkerinäringen. Vem vill arbeta i en bransch som så tydligt förknippas med svältlöner och kriminalitet? Här har vi en stor utmaning framför oss och vi måste komma tillrätta med den sociala dumpingen och kriminaliteten som infekterar hela näringen.

Det måste helt enkelt bli ordning och reda på våra vägar och här kan en svensk variant av Tyska BAG vara en lösning.

Det andra skälet är Transportstyrelsens så kallade kontroller. Jo, jag väljer att kalla dom för ”så kallade kontroller”!

Kvalitén på dessa kontroller är direkt undermålig och myndigheten misshandlar lagstiftningen å det grövsta. Hela regelverket kring kör- och vilotider vilar på tre ben, trafiksäkerhet, konkurrens på lika villkor och slutligen, förarens sociala villkor.

Det är här som Transportstyrelsens kontroller faller igenom - stort. Transportstyrelsen har allt för låg kompetens i sin kontroll av kör- och vilotider.

Från handläggare upp till chefsnivå har de inte en susning om hur buss- och åkerinäring fungerar. Kontrollerna bygger på ren matematik i ett datasystem. Ett datasystem som dessutom är så instabilt att det är näst intill omöjligt att få en arbetsdag utan anmärkning.

Transportstyrelsens utfärdar sanktionsavgifter åt höger och vänster utan någon som helst urskiljning. Seriösa åkerier påförs skyhöga sanktionsavgifter på fel och brister som finns inbyggda i systemet. Åkeriägarna i sin tur jagar sina förare med blåslampa för att den enskilde föraren inte skall glömma en knapptryckning.

Helt plötsligt har den lagstiftning som skulle vara till skydd för den enskilde föraren, blivit hans värsta fiende. En situation som rakt av kan tillskrivas Transportstyrelsen och deras undermåliga kontroller. En kontroll som helt och hållet bygger på matematik och saknar alla spår av kunskap och kompetens.

På det sätt som Transportstyrelsen utför sina kontroller har de ytterst små möjligheter att hitta de som fuskar med manipulerade färdskrivare eller flera förarkort.

Samtidigt som Transportstyrelsen lägger allt sitt fokus på knapptryckningar och administrativa brister, ligger fältet helt öppet för de som väljer att fuska.

Ironiskt nog – det har aldrig tidigare varit så lätt att fuska, som det är nu! Eftersom trafikpoliser och bilinspektörer är så få till antalet och i huvudsak arbetar dagtid, är det riskfritt att fuska på nätterna.

Mina tidigare kollegor inom polisen beskriver situationen på ett klockrent sätt. Ser vi kör- och vilotider som är helt korrekta, då utgår vi från att det är manipulerat! En mycket beskrivande kommentar, eftersom systemet i sig har så mycket inbyggda fel och fällor, att det är i det närmaste omöjligt att få till det utan att manipulera färdskrivaren!

Situationen visar med tydlighet att Transportstyrelsen inte är kapabel att utföra kontroller på ett sådant sätt att det stävjar det medvetna fusket.

Tack vare Transportstyrelsens sätt att utföra sitt uppdrag, väljer de unga förarna att lämna branschen eftersom de upplever sig jagade av en myndighet som inte klarar av att sortera bort mänskliga misstag från medvetet fusk.

Jag har inga som helst problem med att den som fuskar och medvetet bryter mot lagstiftningen får betala böter, det skall de göra!

Jag störs däremot av den hetsjakt som blivit på de människor som försöker göra ett gott jobb, men som sviks av ett system som i sin uppbyggnad skapar överträdelser!

Det här kommer att bli en viktig fråga för mig under 2018, det lovar jag!

2018 kommer på många sätt att innebära utmaningar för mig personligen och jag ser fram mot ett spännande år.

Med dessa rader vill jag önska er alla en God Fortsättning - vi ses säkert på ett eller annat sätt under 2018.

Thomas Morell

 

Om artikeln

Publicerad: Tisdag 2 Januari 2018, kl 21:22
Kategori: Debatt
Taggar: Politik, Skaraborgs åkeriförening, Trafikpolisen, Transportstyrelsen

Viftade med ett ”knivliknande föremål” efter dispyt på rastplats

En utländsk förare viftar med knivliknande föremål när han på lastbilsstoppet Haralds i Ljung, mellan Vara och Skara, ombeds stänga av motorn. Polis tillkallas, men händelsen finns inte rapporterad.

Startspärr förhindrar körning utan kort

”Som ett alkolås kopplat till färdskrivaren”

Stoneridge lanserar nu en startspärr för färdskrivare som kommer förhindra att föraren glömmer att stoppa i sitt kort före körning. D-Ignition är som ett alkolås men kopplat till färdskrivaren där D-Ignition känner av om det sitter ett förarkort i färdskrivaren eller inte.
Saknas kortet i kortfack 1 så kan föraren inte starta fordonet.

Ko-misk djurtransport fick köra vidare

Polisens ledningssamtal får dagligen ta emot samtal om allt mellan himmel och jord. Men frågan är om kanske inte måndagens samtal kan läggas till de mer udda inslagen?

INSÄNDARE

Bränslet blir dyrare - är det slutkört nu?

Jag har under hela mitt yrkesverksamma liv ägnat mig åt det roligaste jag vet. Att köra lastbil. Jag var från början anställd chaufför under närmare 20 år. De senaste 20 åren har jag varit "egen" åkare och som mest haft åtta anställda.

30 miljoner extra till yrkesförarutbildning

Det råder chaufförsbrist i Sverige. Beskedet om att regeringen beviljat ytterligare 30 miljoner kronor till utbildning av yrkesförare, tas därför emot med glädje av branschens företrädare.

Pirtek expanderar för att ta hand om trasiga hydraulslangar

Under våren har Pirtek, före detta Slangakuten, mött upp efterfrågan på deras tjänster. I Stockholm och Göteborg har den befintliga styrkan på åtta respektive fem bussar, stärkts upp ytterligare till tio respektive sju bussar. Senare i år väntas ytterligare en expansion.

Cabotageutbildningen är över

”Nu finns verktygen - men vem ska skruva?”

Den stora utbildningsinsatsen som bland annat har gått ut på att lära landets poliser och bilinspektörer hur man ska hantera misstänkta otillåtna cabotage, är över. Proffs var med på två avslutande praktiska övningar under torsdagen. Och det är övervägande positiva intryck som instruktörerna tar med sig hem.

MP vill ta ännu hårdare tag om lastbilarna

”De största förorenarna”

Jakop Dalunde (MP), kommenterar EU-kommissionens förslag om minskade utsläpp från lastbilar. EU-kommissionen har nu presenterat sitt tredje mobilitetspaket som är avsett att minska koldioxidutsläppen och förbättra vägsäkerheten. Dalunde vill se hårdare tag.

Rekorddyrt att tanka

”Dieselpriset snart över 16 kronor litern!”

Bensin- och dieselpriserna steg under onsdagen till de högsta nivåerna någonsin i Sverige. De tidigare toppnoteringarna var från 2012. Dagens riktpriser är nu uppe i 15.96 kronor per liter för bensin och 15.86 kronor per liter för diesel. Priserna väntas passera 16 kronor inom kort.

Tipsa Proffs – gå in gratis på Lastbil 2018!

Har du ett nyhetstips som du tycker att vi på tidningen Proffs borde titta närmare på? Skicka det då till oss. Tips som leder till en artikel, belönar vi med fribiljetter till Lastbil 2018 på Elmia.

Stockholm Truck Meet – årets solsäkraste event?

Stockholm Truck Meet kunde inte bjudit utställare och besökare på bättre väder – som vanligt, ska tilläggas. Fordonen sken ikapp med solen och stämningen var på topp. Hos en del till och med ”over the top”. Minnena som tas med hem från dessa dagar, lär också vara en hel del solbrännor.

Danskt tv-team följde chaufför under 59-timmars arbetspass

Icke transportrelaterad media har uppmärksammat en del av problemen inom transportindustrin. Danska TV Midvest har följt ett antal lastbilschaufförer och det visar sig att de vilar alldeles för lite. Ett skräckexempel är en chaufför som arbetat 59 timmar utan dygnsvila.

Helsingborgs hamn bekräftar:

Flera BMB-fordon med körförbud har använts

GDL: ”Stämmer detta, vidtas åtgärder”

Efter tidningen Proffs artikel om att BMB Groups fordon körts i reguljär trafik trots körförbud, besiktigar åkeriet fyra dragbilar samma dag och dagen efter. Endast fordonet som av misstag körts, blir godkänt samma dag. Fotodokumentation och information från tidigare och nu, gör gällande att fordonen körts trots körförbud över tid, något som åkeriet fortsätter att dementera.

Danmark rekryterar chaufförer - från fängelset

Chaufförsjobb tilltalar många interner på danska fängelser. Internerna får i dessa veckor därför besök av transportbranschens roadshow som presenterar transportsektorns goda arbetsmöjligheterna för dem.

Två olagliga transporter på 1 timme – i Halland

Hallandspolisen inledde veckan genom att sätta stopp för två polska dragbilars framfart på E6. Den ena är nu misstänkt för att ha kört otillåtet cabotage, i den andra dragbilen saknade föraren förartillstånd.

Tidningen Proffs fre 13 april 2018

13 april 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“”Rättvisan uppfattas inte alltid som särskilt rättvis””

Skolans värld var ofta hårdare förr. Då menar jag fysiskt. Fysisk bestraffning – om än formellt måttfull sådan men i praktiken ibland hård och starkt kränkande – ansågs rymmas inom ramen för en god fostran. Läraren ansågs förr också med viss våldsutövning kunna vidmakthålla sin auktoritet. Det fick jag en gång i tiden själv som elev erfara.
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018
Stäng

13 april 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vi har provkört Iveco med gasdrift
  • Jimmie Åkesson på besök hos Börje Jönsson och Trafikpolisen
  • Valet 2018: Så vill S och M jobba för en bättre åkeribransch
  • 80-årig bryggeribil fortfarande i tjänst
  • Hur ska bärgare få betalt av utländska åkare?
  • Polisen: \"Vi får agera mänskliga sköldar\"
  • Konferens med fokus på parkeringsproblemen
  • Långsjöns rastplats - bäst i test (igen)
  • Norge störst - inte bara i skidspåret
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant