DEBATTARTIKEL

Foto: Här stannar Sverige

Här stannar Sverige:

”Cabotagefusk och fler 3,5-tonnare ett miljöhot”

Här stannar Sverige en protest i grunden, men vi har utvecklats och är nu mer att likna vid en tankesmedja eller lobbyorganisation.  Vi har tankar, idéer och förslag till de politiska makthavarna, saker som vi tycker är viktiga.

Cabotagefrågan är något som vi stött och blött, där vi ser att idag så finns våra idéer med i förslagen och i diskussionerna. Cabotaget är i grunden en sak som var tänkt för sjöfarten och det förarbete vi hittade för cirka två år sedan gäller just sjöfart.

Något förarbete för vägtransporter har vi inte hittat och att lyfta över förarbetet som gjorts för sjöfart är kanske inte helt rätt. 

En tanke med cabotage är att minska på tomkörningen av lastbilar, vilket i sig är en bra tanke. Vad som hänt med cabotage, är att det har blivit ett sätt att bygga sin verksamhet runt.

Att bygga en verksamhet på en regel som är ett undantag, och som borde ha ett mycket stramt och smalt utrymme, är fel. När bilar kör vad man säger är ”cabotage” och tummar på vad som står i regelverket, då får vi en osund konkurrens. 

Det blir så att de här bilarna sänker priserna så att andra inte kan konkurrera, de kör ofta med halvfulla (i bästa fall) lastbilar. När man kör med halvfulla lastbilar, då faller så klart även idén att värna miljön. Just miljön var ett argumenten för cabotaget. 

Sedan har vi 3,5-tons lättlastarna som ytterligare spär på problemet med osund konkurrens. Vad de släpper ut i jämförelse med ett vanligt trailerekipage kommer vi visa vid ett annat tillfälle. Men räkna med att det går 25 lättlastare på ett trailerekipage. Då förstår man vad det innebär för miljön.

Just lättlastarna i internationell transporttrafik, är ett hot mot miljömålen som satts av EU till 2030. Utsläppen räknat i ton visar vilket vansinne det är, miljöpåverkan blir mycket högt när man räknar på det.

Många av de här transporterna, går till större företag i Sverige. Där räknar man på kronor och ören, för att maximera sin vinst. Men kan man alltid räkna vinst i pengar? Ska man kanske även väga in miljöförluster och miljövinster?

Vi måste inse att vi bara har en jord, som vi ska förvalta för kommande generationer.

Miljöansvar är något man borde väga in i sina kostnader, för miljön kostar pengar och måste få kosta. När man utnyttjar 3,5-tons lättlastare, får miljön stå tillbaka - bara man kan räkna ett plus i verksamheten. 

Vad som helt glömts bort i ivern att liberalisera transportmarknaden - och vilja att släppa till lättnader när det gäller cabotaget - är den fria etableringsrätten, vilket borde vara den rätta vägen att gå. Fördelen med etablering är att företag måste följa de nationella reglerna, vilket skulle gagna länderna i Europa och stärka de inhemska marknaderna.

Ett öppet Europa är bra, men man måste även se på skillnaderna mellan länderna. Vi har inte samma förutsättningar, och då behövs starka inhemska marknader.

En artikel om lättlastarna vs större lastbilar kommer i en separat debatt artikel från HSS.

Om artikeln

Publicerad: Lördag 3 Mars 2018, kl 17:36
Kategori: Debatt
Taggar: 3.5-tonnare, Cabotage, Konkurrens, Lättlastare, Miljö

Rumänskt ekipage får tekniskt körförbud

”Åkaren vill inte anlita en svensk verkstad”

Både dragbilen och trailern kräver omfattande reparationer, men åkaren vill inte anlita en verkstad. Han ringer till en bekant i Rumänien och snart rullar en servicebil ut på vägarna med destination kontrollplats Långeberga, Helsingborg.

Thomas Morell (SD) svarar Monica Green (S)

”Vore det inte bättre att diskutera sakfrågor?”

Det är märkligt ändå, att så fort argumenten tryter hos Socialdemokraterna, anklagar de motparten för att "svartmåla" och de använder begrepp som "storvulet svepande och demoniserande av verkligheten" i sin argumentation.

Uppstickare utmanar i budbranschen

"Vi jobbar aktivt med att utmana konkurrenterna"

Sedan 1976 har Best Transport med säte i Årsta, erbjudit små och stora företag smidiga transportlösningar. De vill bli den ledande aktören på snabba transporter i Norden och utmanar nu konkurrenterna i södra och mellersta Sverige med budtjänsten Best Paket.

De får inte stoppa fortsatt färd

”Men fyndet av lite ADR, ger dem den befogenheten”

Det är full aktivitet i Helsingborgs färjeläge när Tullen, polisen och Kustbevakningen är på plats den 12 april. Kustbevakningen får mycket att göra och vi hakar på.

Transportföretagen om vårbudgeten:

”Det saknas en tydlig transportpolitik”

Trots att regeringen i vårbudgeten föreslår att potentialen utanför storstadsområdena ska tas tillvara bättre, saknas fortfarande en trovärdig transportpolitik för att hela Sverige ska kunna leva, säger Ulf Perbo, näringspolitisk chef på Transportföretagen som frågar sig: Vart tog hela Sverige-satsningen vägen?

Ulvskog: Jag ska fortsätta driva Jens frågor

”Transportfrågorna ligger mig varmt om hjärtat”

Marita Ulvskog är Europaparlamentariker och delegationsledare för den svenska (S)-delegationen i Europaparlamentet. Nu tar hon över nyligen bortgångne Jens Nilssons transportfrågor i EU.

Ändrad maxvikt för vissa treaxliga fordon

Regeringen har beslutat att ändra maxvikten för vissa treaxliga fordon från 26 ton till 28 ton. Det innebär en möjlighet att transportera upp till 64 ton på BK1-vägar.

Svensk DAF-tekniker trea i Europafinalen

”Klart att jag vill vinna en dag”

Nu har årets DAF-tekniker 2018 i Europa korats och segern gick till Österrike, följt av Tyskland. Sverige kom, genom Hugo Bergman, på en hedrande tredjeplats.

Monica Green (S) svarar Thomas Morell (SD)

”Vi lägger inte tid på att svartmåla. Vi får något gjort istället”

När Sverigedemokrater använder sin tid till att svartmåla, storvulet svepande och även demonisera, använder vi vår tid till att få något gjort. Att Sverige är det mest trafiksäkra landet har inte kommit automatiskt, utan är ett långt och tålmodigt arbete både med infrastruktur och folkbildning.

Asg-träff i Göteborg

”Vi vill värna minnet av tiden då det begav sig”

Ännu en gång samlades ASG-gruppen i Göteborg för att umgås och minnas tiden då det begav sig, som det heter. Den tiden kommer aldrig igen och genom att samlas, vill man värna minnet av det som varit.

Dachser har medvind

”Ökade priser för flyg- och sjötransporter en del av framgången”

Under räkenskapsåret för 2017, uppnådde Dachser för första gången en omsättning på över sex miljarder euro. En ökning av bruttointäkterna med 7,2 procent.

"Vallöftena 2014 liknar en ”pyspunka”

”Svenska förarkåren är ett föredöme när det gäller nykterhet”

För en dryg vecka sedan, stoppade polisen en misstänkt rattfylla i ett tungt fordon. Det var allmänheten som ringde till polisen och larmade om en lastbil som körde mot trafiken på motorvägen utanför Landskrona. Föraren greps och häktades senare misstänkt för grovt rattfylleri.

FINANSPOLISEN SLÅR TILL

”26 000 liter diesel tas i beslag”

26 000 liter är en ansenlig mängd och en berättigad fråga är om dieseln är "skördad" i flera länder i Europa eller på något annat, ljusskyggt sätt hamnat på aktuell trailer.

Nya 80-tonsramper från Manoovr

”Vi höjer standarden för transport av tunga maskiner”

Nooteboom Manoovr senaste tillskott är 4-, 5- och 6-axliga förlängbara semitrailers för grävmaskiner med skopa. De nya produkterna är specialgjorda för transporter av exemplevis jordbearbetnings- och byggmaskiner.

Polisen kan inte skriva ordningsbot

”30 ton obandad marksten leder inte till påföljder”

Den 12 april kontrollerar Kustbevakningens inspektör Jonna Ström ett bulgariskt ekipage som kommer in från Danmark till Helsingborg via Scandlines. Trailern är lastad med cirka 30 ton marksten på pall på väg till Göteborg.
- Endast den dubbelställda pallen är bandad, säger Jonna. Resten står löst och är inte heller förstängt åt sidorna.

Tidningen Proffs fre 13 april 2018

13 april 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018
Stäng

13 april 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vi har provkört Iveco med gasdrift
  • Jimmie Åkesson på besök hos Börje Jönsson och Trafikpolisen
  • Valet 2018: Så vill S och M jobba för en bättre åkeribransch
  • 80-årig bryggeribil fortfarande i tjänst
  • Hur ska bärgare få betalt av utländska åkare?
  • Polisen: \"Vi får agera mänskliga sköldar\"
  • Konferens med fokus på parkeringsproblemen
  • Långsjöns rastplats - bäst i test (igen)
  • Norge störst - inte bara i skidspåret
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant