DEBATTARTIKEL

Thomas Morell (SD). Foto: Tommy Holl, arkiv

Morell (SD) svarar Pia Nilsson (S):

”Ett sätt att försöka dölja sina egna tillkortakommanden”

Det vore klädsamt om tonläget från socialdemokraten Pia Nilsson antog en lite mer sansad nivå. Hur valresultatet och eventuella strukturer i den politiska kartan kommer att se ut har ingen av oss svar på idag. Att ”förutsätta” det ena eller det andra är enbart ett sätt att försöka dölja sina egna tillkortakommanden.

Vi som arbetat med åkerinäringens situation under flera år har sett hur den ena ministern efter den andra lovat kraftfulla åtgärder för att stävja fusket.

I valrörelsen 2014 lovade Anders Ygeman (S) att det skulle bli klampning på riktigt och kraftiga satsningar på trafikpolisen var att vänta. Dessa åtgärder skulle genomföras omedelbart, bara socialdemokraterna vann valet. I ärlighetens namn skall sägas, att många närde en förhoppning om en efterlängtad förbättring för svensk åkerinäring.

Besvikelsen blev desto större när ingenting hände och löften om satsningen på trafikpolisen föll platt till marken.

Ganska snart efter valsegern började man höra kommentarer från socialdemokraterna som gav onda föraningar! ”Det finns 15 000 poliser i yttre tjänst och de kan nyttjas till kontroller av den yrkesmässiga trafiken”! Resonemanget var ett direkt eko från gamla Rikspolisstyrelsen.

Att ingripandepoliser, IGV, skulle nyttjas till kontroller av den yrkesmässiga trafiken visar med tydlighet att man inte har förstått vad det handlar om. Att kontrollera yrkestrafik är inget som ingripandeverksamheten kan utföra, ty det krävs en specialkompetens som inte finns i den reguljära polisverksamheten.

Resonemanget att IGV skulle utföra kontrollerna är lika galet som att köpa in hammare till en byggarbetsplats, men man anställer inga snickare utan anser att murarna skall snickra lite när tillfälle ges!
Är det någon som tror att det bygget blir färdigt?

Det finns naturligtvis både ingripandepoliser och murare som kan mer än sin huvudsakliga yrkesroll, men för ett gott resultat skall var och en göra det den är bäst på!

Under mandatperioden har trafikpolisen mer eller mindre satts på undantag och idag är antalet tjänstemän som kan utföra kontroller av den yrkesmässiga trafiken ytterst begränsad. Det krävs en rejäl upprustning av den verksamhet som har att utföra dessa kontroller. Skall den seriösa åkeri, buss och taxibranschen kunna verka på en sund marknad måste det bli en rejäl satsning på vägkontrollerna!

Kontroll av den yrkesmässiga trafiken kräver kunskap i lagstiftningen gällande trafiktillstånd, cabotage, farligt gods, vikter, lastsäkring, fordonens tekniska status, fordonsregister, trafikförordning, fordonsförordning, kör- och vilotider, mm.

Det är alltså en omfattande kunskap som ligger långt utöver den ordinarie polisverksamheten.

Både tidigare och nuvarande regering har tillåtit den här utarmningen och det har fått dramatiska följder. För att citera förre kriminalkommissarien Per-Arne Nilsson från en konferens i förra veckan. ”Sverige idag är i fritt fall när det gäller kriminaliteten och vägen är den största brottsplatsen av alla”!

Det här säger en hel del om den situation som råder ute på våra vägar och i landet i övrigt. De kriminella har fritt fram och de kan agera i det närmaste ostört. Det har fått allvarliga följder med stölder, inbrott, narkotikahandel, vapensmuggling, mm.

För att komma åt det här måste det till en tydlig strategi från samhället för att ”grusa” maskineriet för de kriminella.

Det seriösa företagandet har allt för länge fått stå tillbaka för den osunda konkurrensen och det är hög tid att visa upp handlingskraft från samhället.

Avslutningsvis – nej, jag har inte utelämnat något av det som föreslagits, men det är meningslöst med skärpt lagstiftning om man inte möter upp med resurser att utföra kontroller. Det blir oerhört tandlöst om det inte finns personal där ute som straffar den som bryter mot lagstiftningen.

Att prata räcker inte särskilt långt i arbetet med att bekämpa brottslig verksamhet, det krävs handlingskraft och en hel del ”verkstad” för att nå resultat!

För egen del har jag praktisk erfarenhet från kontrollverksamhet på väg eftersom jag under många år har stått på asfalten i ur och skur. Efter min tid hos trafikpolisen har jag arbetat i åkeriernas tjänst, där sunda villkor har varit mitt fokus. Den erfarenheten är en styrka som jag tar med mig in i framtiden! 

Thomas Morell
Riksdagskandidat för sverigedemokraterna

Om artikeln

Publicerad: Onsdag 21 Mars 2018, kl 16:31
Kategori: Debatt
Taggar: Debatt, Politik, Replik, Socialdemokraterna, Sverigedemokraterna

Rejält bakslag för ny cabotageförordning

”Mycket i förslaget kan komma att ändras”

När Europaparlamentets transportutskott den 4 juni röstade igenom ett förhållandevis tufft förslag om bland annat nya cabotageregler, tändes ett hoppets ljus hos många seriösa branschföreträdare. Äntligen såg det ut som att det skulle bli ordning och reda på cabotagetrafiken. I torsdags kom dock ett bakslag som i värsta fall kan innebära att förslaget kan komma att ändras i alla väsentliga delar.

SWEDBANK:

Brist på arbetskraft och ”tuff konkurrens” hämmar åkeribranschen

4 000 småföretag med mellan 1-49 anställda, har svarat på frågor om nuet och framtiden för sina verksamheter. Konjunkturläget i transportbranschen upplevs som betydligt sämre än i andra branscher.

Så vill Morell och Lundgren komma tillrätta med vägkriminaliteten

Sverigedemokraterna i Tibro bjöd i lördags in till en föreläsning på Fågelviksgymnasiet med EU-parlamentarikern Peter Lundgren och Thomas Morell, riksdagskandidat för SD. Där berättade de båda bland annat om åkeribranschens situation – men också om hur de tänker jobba för att komma tillrätta med problemen.
- Det räcker inte med enbart vägkontroller, man måste även rusta upp åklagare och domstolar, menar Thomas Morell.

Ertappades med manipulerad färdskrivare – frias!

Den 3 januari i år, kontrolleras en bulgarisk dragbil med trailer av bilinspektör Lars- Olof Tuvesson och trafikpolis Peter Ban på kontrollplats Långeberga utanför Helsingborg. Föraren har brutit mot ADR-reglerna och ganska snart misstänks att färdskrivaren är manipulerad. Trots omfattande bevisning om det sistnämnda, har Helsingborgs tingsrätt nu valt att att fria åkaren och åkeriet.

Kvinnliga chaufförer sökes till TV-program

- Fokus på ”glädje och underhållning”

Johanna Larsson är researcher på Fremantlemedia, samma produktionsbolag som äger formatet "Ice Road Truckers". De utvecklar nu en idé om ett TV-program där de följer med kvinnor inom transportbranschen i deras yrkesliv. Är du en av de kvinnor de söker, ska du inte dröja med att höra av dig till henne.

FTA ifrågasätter om åkerier med lätta lastbilar kan lära sig ”många nya regler”

Brittiska Transport Freight Association frågar sig om små åkerier klarar av att lära sig så många nya arbetstidsregler och att planera sitt arbete kring dessa om förslaget om färdskrivare i så kallade lättlastare vinner gehör. FTA kallar förslaget ogenomförbart.

Scania hyllar motorsportens ikoner på Anderstorp

I samarbete med Porsche hyllar Scania motorsportens ikoner under tävlingen Porsche Carrera Cup på Anderstorp i helgen.

Bulgarisk Postnordtransport fast för otillåtet cabotage

I måndags kväll strax efter kl. 20.00, stoppas en bulgarisk dragbil med svenskregistrerad trailer av trafikpolisen i Skara. Föraren, som är från Makedonien, hade inget förartillstånd med sig och kunde inte heller bevisa att dragbilen kommit in i landet med en internationell transport.
Transporten, som kördes på uppdrag av Postnord, rapporterades för otillåtet cabotage.

Girteka i ny storaffär – köper 500 DAF

Girteka Logistics har åter varit ute hos lastbilshandlarna och gjort stora inköp. Denna gång blev det 500 stycken DAF XF-dragare. De flesta av dessa kommer att tas i drift mellan juli och oktober 2018 och kommer att ingå i Girtekas plan att ytterligare expandera sin verksamhet i hela Europa.

Satsar över halv miljard för mer gods på järnväg

Regeringen har beslutat att avsätta 389 miljoner kronor i år och 174 miljoner kronor för 2019, för att stärka järnvägens konkurrenskraft och för att få fler att välja tåget för att skicka gods. Godstågsoperatörer kan söka stödet.

DAF öppnar butik i Markaryd

”90-årsjubiléet firas med specialdesignad entreprenadbil”

Nordic Truckcenter, generalagent för DAF lastbilar och tillika Truck & Trailer Parts, kommer nu till Sverige. Den 14 juni öppnas den första fysiska butiken på Nordic Truckcenter i Markaryd.

Etanol är världens största biodrivmedel

”Transporternas klimatpåverkan måste minska”

Etanol är världens största biodrivmedel och det är aldrig problem att få tag på hållbart producerat etanol. Lastbilar och bussar som tankas med etanolbränslet ED95, kan minska utsläppen av koldioxid med upp till 90 procent jämfört med om de körs på diesel, säger Lena Nordgren, biodrivmedelsexpert på SEKAB.

Skalbagge ger dieselmotorn en ny chans

”Elproduktionen inte grön än på länge”

Ryktet om förbränningsmotorns död, är betydligt överdriven, i alla fall om vi frågar Lundaforskarna som gör bedömningen att de flesta elektrifierade fordon kommer att vara hybrider.

Företagsbot till tjeckiskt åkeri:

Ville hem till dansuppvisning – stängde av färdskrivaren

Chauffören visar sig också vara åkaren. När fordonet tas i beslag, är han orolig för att det även ska förverkas varför han vill göra rätt för sig. Nu har domen fallit och åkeriet ska betala 150 000 kronor för dataintrång och han själv ska betala dagsböter. Läs mer om vad åkaren säger i förhöret.

Skärpta straff för spritsmugglare i buss

Den 27 november 2017 döms 18 personer för inblandning i en smugglingshärva rörande smuggelresor med buss till norra Tyskland. Resorna har anknytning till bussföretaget Trba Mont AB, som försattes i konkurs i augusti förra året. Domarna överklagas till hovrätten och idag fick flera av de dömda skärpta fängelsestraff medan andra fick sina tingsrättsdomar bekräftade.

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018

25 maj 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018
Stäng

25 maj 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vintern tvättas bort hos Bilbadet i Partille
  • Fredrik - chaufför och hängiven hästfotograf
  • Valet 2018: Så vill SD och C jobba för en bättre åkeribransch
  • Polisens cabotageutbildning får ris och ros
  • Olaglig bred last-transport fick köra vidare
  • Provkört: Nya Stralis X-Way
  • 90 år med DAF Trucks
  • ... Och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant