Thomas Morell, SD:

Giriga transportköpare sponsrar de kriminella

I några artiklar de senaste dagarna har tidningen Proffs tagit upp problemet med manipulerade färdskrivare och AdBlue-system. I ett fall var det även fråga om så allvarliga tekniska problem att fordonet belades med körförbud.


Thomas Morell (SD). 

Jag vill först och främst framföra min uppskattning till tidigare kollegor inom trafikpolisen vilka på ett mycket förtjänstfullt sätt angriper det här problemet.

Trafikpolis Sören Johansson kallar situationen "systemhotande" – en beskrivning som på ett mycket kärnfullt sätt beskriver vad det faktiskt handlar om.

För egen del har jag under flera år jobbat intensivt med dessa frågor och jag tycker ärligt talat synd om åkeriägare och förare i de seriösa åkeriföretagen. De har bokstavligt talat blivit lämnade i sticket av nuvarande och tidigare regeringar. Åtskilliga är de möten vi haft med ministrar och riksdagsledamöter för att beskriva situationen ute på vägarna.

Jodå, det har kommit förslag om förändringar och i vissa fall har dessa också genomförts.
Bra så – men resten då?

Vi ser ju tydligt hur de fåtal tunga enheter som finns kvar inom polisen bokstavligt talat, ”öser ur en sjö” av manipulation, olagliga transporter och tekniska brister - ändå satsas det inte på den här viktiga verksamheten!

Trafikenheterna plockar det ena fordonet efter det andra, vilket tydligt visar på det stora behovet av kontroller.

Hur stort är mörkertalet? Ingen vet – men var och en som vistas på vägarna och har insyn i branschen ser hur allvarlig situationen är!

Polisens beskrivning av problemet som ”systemhotande” är mer klockrent än vad många kanske inser. Olagliga transporter, manipulerade färdskrivare och annat elände knäcker förr eller senare den seriösa åkerinäringen. Kvar blir det aktörer som lever på fusk och kriminalitet, vill vi ha det så?

Polis och övriga rättssystemet har svårt att komma dessa aktörer eftersom de lever i skyddet av att vara ”utomnordiska medborgare”, eller så har de via manipulation dolt vad de faktiskt har gjort.

Visst, det går att komma åt en enskild transport med en sanktionsavgift, men det lär inte skapa någon större ”oreda” i den kriminella verksamheten. För att nå ett bestående resultat som skyddar den seriösa åkerinäringen måste upptäcktsrisken bli betydligt större. Till detta skall det kopplas ett tydligt beställaransvar för att få transportköparen att inse sitt ansvar.

Idag sponsrar giriga transportköpare bokstavligt talat de kriminella nätverken. En kriminalitet som tar allt större plats i vårt samhälle. Den utvecklingen måste ovillkorligen stoppas.

Kan vi skönja något ljus inför framtiden?
Man ska inte måla troll på väggen, men det har ju inte skett någon som helst satsning på trafikpolisen och kontroll av den tunga trafiken de senaste tio åren. I det avseendet kan både nuvarande regering och tidigare alliansregering ställa sig i skamvrån.

Antalet tjänstemän som har befogenhet och kunskap att utföra kontroller har stadigt minskat de senaste åren. Det finns några ”öar” kvar med duktiga poliser och bilinspektörer, men sedan är det bokstavligt talat, öken!

Den här slappheten från de som haft ansvaret de senaste mandatperioderna, har skapat en situation ute på landets vägar som i det närmaste kan liknas med Vilda Västern. Den seriösa åkerinäringen har att konkurrera med aktörer som medvetet sätter hela systemet ur funktion, det fungerar ju bara inte!
Det måste till en förändring!

Kammaråklagare Mikael Bäckström yrkar i ett av de senaste ärendena på en företagsbot om 175 000 kronor. Det är givetvis bra och en utveckling i rätt riktning, men varför lägga en manipulerad färdskrivare så lågt som 150 000 kronor. Den sanktionsavgiften kan utan vidare höjas till minst 200 000 kronor.

Det måste ske en rejäl satsning på kontroll och övervakning av den tunga trafiken. Organisera detta i en egen verksamhet liknande tyska BAG och besätt tjänsterna med kompetent personal som har full befogenhet att utföra kontroller på väg.

I denna verksamhet bör även den kontroll som Transportstyrelsen utför idag ingå, då höjs kvalitén på dessa kontroller avsevärt och vi får en situation där medvetet fusk tydligare straffas, snarare än mänskliga misstag.

I höst går vi till valurnorna för att välja politiska företrädare inför nästa mandatperiod – förvalta din röst väl!

Jag har valt att kandidera till riksdagen för att aktivt kunna bidra med en förbättring för landets åkeriägare och förare.

Thomas Morell
Kandidat till riksdagen för Sverigedemokraterna


Läs även:

Fordon i beslag efter misstänkt manipulation

Manipulerade färdskrivare är "systemhotande"

Åklagare yrkar på 175 000 i företagsbot för "Fullutrustad" polack

Om artikeln

Publicerad: Lördag 10 Mars 2018, kl 17:00
Kategori: Debatt
Taggar: Manipulation, Politik, Sverigedemokraterna, Trafikpolisen

Viftade med ett ”knivliknande föremål” efter dispyt på rastplats

En utländsk förare viftar med knivliknande föremål när han på lastbilsstoppet Haralds i Ljung, mellan Vara och Skara, ombeds stänga av motorn. Polis tillkallas, men händelsen finns inte rapporterad.

Startspärr förhindrar körning utan kort

”Som ett alkolås kopplat till färdskrivaren”

Stoneridge lanserar nu en startspärr för färdskrivare som kommer förhindra att föraren glömmer att stoppa i sitt kort före körning. D-Ignition är som ett alkolås men kopplat till färdskrivaren där D-Ignition känner av om det sitter ett förarkort i färdskrivaren eller inte.
Saknas kortet i kortfack 1 så kan föraren inte starta fordonet.

Ko-misk djurtransport fick köra vidare

Polisens ledningssamtal får dagligen ta emot samtal om allt mellan himmel och jord. Men frågan är om kanske inte måndagens samtal kan läggas till de mer udda inslagen?

INSÄNDARE

Bränslet blir dyrare - är det slutkört nu?

Jag har under hela mitt yrkesverksamma liv ägnat mig åt det roligaste jag vet. Att köra lastbil. Jag var från början anställd chaufför under närmare 20 år. De senaste 20 åren har jag varit "egen" åkare och som mest haft åtta anställda.

30 miljoner extra till yrkesförarutbildning

Det råder chaufförsbrist i Sverige. Beskedet om att regeringen beviljat ytterligare 30 miljoner kronor till utbildning av yrkesförare, tas därför emot med glädje av branschens företrädare.

Pirtek expanderar för att ta hand om trasiga hydraulslangar

Under våren har Pirtek, före detta Slangakuten, mött upp efterfrågan på deras tjänster. I Stockholm och Göteborg har den befintliga styrkan på åtta respektive fem bussar, stärkts upp ytterligare till tio respektive sju bussar. Senare i år väntas ytterligare en expansion.

Cabotageutbildningen är över

”Nu finns verktygen - men vem ska skruva?”

Den stora utbildningsinsatsen som bland annat har gått ut på att lära landets poliser och bilinspektörer hur man ska hantera misstänkta otillåtna cabotage, är över. Proffs var med på två avslutande praktiska övningar under torsdagen. Och det är övervägande positiva intryck som instruktörerna tar med sig hem.

MP vill ta ännu hårdare tag om lastbilarna

”De största förorenarna”

Jakop Dalunde (MP), kommenterar EU-kommissionens förslag om minskade utsläpp från lastbilar. EU-kommissionen har nu presenterat sitt tredje mobilitetspaket som är avsett att minska koldioxidutsläppen och förbättra vägsäkerheten. Dalunde vill se hårdare tag.

Rekorddyrt att tanka

”Dieselpriset snart över 16 kronor litern!”

Bensin- och dieselpriserna steg under onsdagen till de högsta nivåerna någonsin i Sverige. De tidigare toppnoteringarna var från 2012. Dagens riktpriser är nu uppe i 15.96 kronor per liter för bensin och 15.86 kronor per liter för diesel. Priserna väntas passera 16 kronor inom kort.

Tipsa Proffs – gå in gratis på Lastbil 2018!

Har du ett nyhetstips som du tycker att vi på tidningen Proffs borde titta närmare på? Skicka det då till oss. Tips som leder till en artikel, belönar vi med fribiljetter till Lastbil 2018 på Elmia.

Stockholm Truck Meet – årets solsäkraste event?

Stockholm Truck Meet kunde inte bjudit utställare och besökare på bättre väder – som vanligt, ska tilläggas. Fordonen sken ikapp med solen och stämningen var på topp. Hos en del till och med ”over the top”. Minnena som tas med hem från dessa dagar, lär också vara en hel del solbrännor.

Danskt tv-team följde chaufför under 59-timmars arbetspass

Icke transportrelaterad media har uppmärksammat en del av problemen inom transportindustrin. Danska TV Midvest har följt ett antal lastbilschaufförer och det visar sig att de vilar alldeles för lite. Ett skräckexempel är en chaufför som arbetat 59 timmar utan dygnsvila.

Helsingborgs hamn bekräftar:

Flera BMB-fordon med körförbud har använts

GDL: ”Stämmer detta, vidtas åtgärder”

Efter tidningen Proffs artikel om att BMB Groups fordon körts i reguljär trafik trots körförbud, besiktigar åkeriet fyra dragbilar samma dag och dagen efter. Endast fordonet som av misstag körts, blir godkänt samma dag. Fotodokumentation och information från tidigare och nu, gör gällande att fordonen körts trots körförbud över tid, något som åkeriet fortsätter att dementera.

Danmark rekryterar chaufförer - från fängelset

Chaufförsjobb tilltalar många interner på danska fängelser. Internerna får i dessa veckor därför besök av transportbranschens roadshow som presenterar transportsektorns goda arbetsmöjligheterna för dem.

Två olagliga transporter på 1 timme – i Halland

Hallandspolisen inledde veckan genom att sätta stopp för två polska dragbilars framfart på E6. Den ena är nu misstänkt för att ha kört otillåtet cabotage, i den andra dragbilen saknade föraren förartillstånd.

Tidningen Proffs fre 13 april 2018

13 april 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“”Rättvisan uppfattas inte alltid som särskilt rättvis””

Skolans värld var ofta hårdare förr. Då menar jag fysiskt. Fysisk bestraffning – om än formellt måttfull sådan men i praktiken ibland hård och starkt kränkande – ansågs rymmas inom ramen för en god fostran. Läraren ansågs förr också med viss våldsutövning kunna vidmakthålla sin auktoritet. Det fick jag en gång i tiden själv som elev erfara.
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018
Stäng

13 april 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vi har provkört Iveco med gasdrift
  • Jimmie Åkesson på besök hos Börje Jönsson och Trafikpolisen
  • Valet 2018: Så vill S och M jobba för en bättre åkeribransch
  • 80-årig bryggeribil fortfarande i tjänst
  • Hur ska bärgare få betalt av utländska åkare?
  • Polisen: \"Vi får agera mänskliga sköldar\"
  • Konferens med fokus på parkeringsproblemen
  • Långsjöns rastplats - bäst i test (igen)
  • Norge störst - inte bara i skidspåret
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant