DEBATTARTIKEL

Foto: Här stannar Sverige

Vilka är de verkliga miljöbovarna?

Mycket i vårt samhälle handlar om att inhemska företag måste tjäna pengar för att ha råd att driva företag i Sverige, och därigenom kunna anställa folk, som kan betala skatt i kommunerna.


 

En del av dessa företag ser sig kanske tvungna att anlita billiga transporter från våra östländer, då dom tycker att inhemska transporter blir för dyra.

Men pratar man om miljökonsekvenserna i detta så förvandlas man till en trädkramare. Men tar man istället detta träd och gör till papper och svartluten, som är en biprodukt av detta, till HVO-bränsle så minskar faktiskt utsläppen radikalt.

Lite enkelt räknat så kan man genom att tanka HVO på ett vanligt 64-tons fjärrekipage med Euro 6-motor istället för vanlig diesel spara runt 154 440 kg CO2 per år (uträkning ifrån energifabriken).

HVO går att köra på alla Euro 6-motorer och eftersom det är ett syntetiskt bränsle som utvinns ifrån restprodukter så har den blivit skattebefriad, därmed samma pris som vanlig diesel.

Detta går att tanka i Norden och i denna HVO finns inga restprodukter från palmoljor.

Men vad är det stora problemet då? Jo det är just diesel som är problemet, inte våran, utan övriga Europas. Man kan kolla på några parametrar som tillexempel totalsvavel som räknas i ppm. Där ligger svensk diesel på cirka 2-4 ppm, medan övriga Europa ligger på upp till 350 ppm (0,35 promille).

Sedan har vi det cancerogena ämnet polyaromatiska kolväten som ligger på 0,02 % per volym i Sverige jämfört med i övriga EU där det ligger på 1-2 % per volym.  

När man ser detta så här tydligt så borde det finnas en transportmiljö-skala på allt som vi köper i handeln, liknande den som finns på de vitvaror man köper. Det är roligt att leka med tanken hur dom stora vitvarujättarna skulle förklara att kylskåpet som du vill köpa har A++ på energi skalan, men att transporten har varit B eller i värsta fall C.

Tänk då om kylskåpet eller klädesplagget har åkt med billiga 3,5-tonnare med Euro 4-motor – och på diesel som har varit tankad någonstans i Europa, skulle tänka mig att skalan hamnar på G.

Med den andel av sådana lätt-transporter som syns i Sverige så kan man undra om inte dessa lätta lastbilar tar för sig av vårt inhemska gods. Vid kontroller så är överlast inget ovanligt på dessa bilar.

Man kan undra hur trafiksäkert det är på vägarna, då man har hört skräckexempel på lätta lastbilar som har 485 % överlast. Om vi ska vara lite ironiska, så skulle man kunna säga att det är en chaufför med miljömedvetenhet.

Vad vi vill komma med det är just antal nyttolast-ton per koldioxider (NOx) utsläpp. Vi har gjort en liten uträkning som visar Euro 6-motorer, visserligen i fullt uttag av hästkrafter, men då det har visat sig svårt att få fram exakta uppgifter i olika vägstandard och vind-/miljöförhållandet så får vi hålla oss tillgodo med detta

Den vanligaste lätta lastbilen i transportbranschen, enligt statistiken i Europa är en IVECO. Vi gjorde en uträkning med deras Euro 6-motor som är på 210 hästkrafter. Vi lade in medelhastigheten som en variabel med, eftersom det skiljer. Och sträckan 60 mil. Detta motsvarar ungefär sträckan Helsingborg – Stockholm, en sträcka med mycket godstransporter.

En lätt lastbil får lasta runt 700-900 kg och vi avrundade upp det till 1000 kg (det är ju ändå många med överlast).

Detta la vi emot en vanlig Scania 500 hk med en gardintrailer, som får ligga på runt 22-29 ton i övriga Europa, beroende vilket land.

Vi gjorde samma uträkning med dragbilen och trailern, som med den lätta last bilen.

På 60 mil så släpper trailerdragaren med en Euro 6-motor ut cirka 91,4 NOx per lastad ton. Samma uträkning med den lätta lastbilen blir 247g NOx per ton last. 

Med andra ord så släpper den lätta lastbilen ut nästan 2,8 gånger så mycket CO2 per lastad ton på Euro 6.

Tar man detta multiplicerat med trailerns 25 ton så blir det otroliga siffror, inte undra på att det är vanligt med överlast då eftersom dessa chaufförer antagligen värnar miljön.

Dessa uträkningar kan man använda till en del större speditörer, men absolut inte till alla då många av transporterna görs med Euro 4 eller i bästa fall Euro 5-motorer

Om det hade varit så att lättlastarna går med inhemskt gods och, skulle kunna köras av vanliga 64-tons fjärrekipage med en lastkapacitet på runt 37-40 ton, då skulle det med samma uträkning och med en värstingmotor på 730 hästkrafter med Euro 6 bli cirka 87g NOx per lastad ton. Alltså 2,8 gånger bättre än den lätta lastbilen. Samma sak där, multiplicerar man det med 38 ton så får man nästan hicka.

Men varför körs då godset mycket på dessa lätta lastbilar när miljön blir så påverkad, och varför går godset inte på 64-tonslastbilar?
- Jo priset styr, inte miljön!

Om artikeln

Publicerad: Fredag 9 Mars 2018, kl 13:29
Kategori: Debatt
Taggar: Debatt, Här stannar Sverige, HSS, Lättlastare, Miljö

Viftade med ett ”knivliknande föremål” efter dispyt på rastplats

En utländsk förare viftar med knivliknande föremål när han på lastbilsstoppet Haralds i Ljung, mellan Vara och Skara, ombeds stänga av motorn. Polis tillkallas, men händelsen finns inte rapporterad.

Startspärr förhindrar körning utan kort

”Som ett alkolås kopplat till färdskrivaren”

Stoneridge lanserar nu en startspärr för färdskrivare som kommer förhindra att föraren glömmer att stoppa i sitt kort före körning. D-Ignition är som ett alkolås men kopplat till färdskrivaren där D-Ignition känner av om det sitter ett förarkort i färdskrivaren eller inte.
Saknas kortet i kortfack 1 så kan föraren inte starta fordonet.

Ko-misk djurtransport fick köra vidare

Polisens ledningssamtal får dagligen ta emot samtal om allt mellan himmel och jord. Men frågan är om kanske inte måndagens samtal kan läggas till de mer udda inslagen?

INSÄNDARE

Bränslet blir dyrare - är det slutkört nu?

Jag har under hela mitt yrkesverksamma liv ägnat mig åt det roligaste jag vet. Att köra lastbil. Jag var från början anställd chaufför under närmare 20 år. De senaste 20 åren har jag varit "egen" åkare och som mest haft åtta anställda.

30 miljoner extra till yrkesförarutbildning

Det råder chaufförsbrist i Sverige. Beskedet om att regeringen beviljat ytterligare 30 miljoner kronor till utbildning av yrkesförare, tas därför emot med glädje av branschens företrädare.

Pirtek expanderar för att ta hand om trasiga hydraulslangar

Under våren har Pirtek, före detta Slangakuten, mött upp efterfrågan på deras tjänster. I Stockholm och Göteborg har den befintliga styrkan på åtta respektive fem bussar, stärkts upp ytterligare till tio respektive sju bussar. Senare i år väntas ytterligare en expansion.

Cabotageutbildningen är över

”Nu finns verktygen - men vem ska skruva?”

Den stora utbildningsinsatsen som bland annat har gått ut på att lära landets poliser och bilinspektörer hur man ska hantera misstänkta otillåtna cabotage, är över. Proffs var med på två avslutande praktiska övningar under torsdagen. Och det är övervägande positiva intryck som instruktörerna tar med sig hem.

MP vill ta ännu hårdare tag om lastbilarna

”De största förorenarna”

Jakop Dalunde (MP), kommenterar EU-kommissionens förslag om minskade utsläpp från lastbilar. EU-kommissionen har nu presenterat sitt tredje mobilitetspaket som är avsett att minska koldioxidutsläppen och förbättra vägsäkerheten. Dalunde vill se hårdare tag.

Rekorddyrt att tanka

”Dieselpriset snart över 16 kronor litern!”

Bensin- och dieselpriserna steg under onsdagen till de högsta nivåerna någonsin i Sverige. De tidigare toppnoteringarna var från 2012. Dagens riktpriser är nu uppe i 15.96 kronor per liter för bensin och 15.86 kronor per liter för diesel. Priserna väntas passera 16 kronor inom kort.

Tipsa Proffs – gå in gratis på Lastbil 2018!

Har du ett nyhetstips som du tycker att vi på tidningen Proffs borde titta närmare på? Skicka det då till oss. Tips som leder till en artikel, belönar vi med fribiljetter till Lastbil 2018 på Elmia.

Stockholm Truck Meet – årets solsäkraste event?

Stockholm Truck Meet kunde inte bjudit utställare och besökare på bättre väder – som vanligt, ska tilläggas. Fordonen sken ikapp med solen och stämningen var på topp. Hos en del till och med ”over the top”. Minnena som tas med hem från dessa dagar, lär också vara en hel del solbrännor.

Danskt tv-team följde chaufför under 59-timmars arbetspass

Icke transportrelaterad media har uppmärksammat en del av problemen inom transportindustrin. Danska TV Midvest har följt ett antal lastbilschaufförer och det visar sig att de vilar alldeles för lite. Ett skräckexempel är en chaufför som arbetat 59 timmar utan dygnsvila.

Helsingborgs hamn bekräftar:

Flera BMB-fordon med körförbud har använts

GDL: ”Stämmer detta, vidtas åtgärder”

Efter tidningen Proffs artikel om att BMB Groups fordon körts i reguljär trafik trots körförbud, besiktigar åkeriet fyra dragbilar samma dag och dagen efter. Endast fordonet som av misstag körts, blir godkänt samma dag. Fotodokumentation och information från tidigare och nu, gör gällande att fordonen körts trots körförbud över tid, något som åkeriet fortsätter att dementera.

Danmark rekryterar chaufförer - från fängelset

Chaufförsjobb tilltalar många interner på danska fängelser. Internerna får i dessa veckor därför besök av transportbranschens roadshow som presenterar transportsektorns goda arbetsmöjligheterna för dem.

Två olagliga transporter på 1 timme – i Halland

Hallandspolisen inledde veckan genom att sätta stopp för två polska dragbilars framfart på E6. Den ena är nu misstänkt för att ha kört otillåtet cabotage, i den andra dragbilen saknade föraren förartillstånd.

Tidningen Proffs fre 13 april 2018

13 april 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“”Rättvisan uppfattas inte alltid som särskilt rättvis””

Skolans värld var ofta hårdare förr. Då menar jag fysiskt. Fysisk bestraffning – om än formellt måttfull sådan men i praktiken ibland hård och starkt kränkande – ansågs rymmas inom ramen för en god fostran. Läraren ansågs förr också med viss våldsutövning kunna vidmakthålla sin auktoritet. Det fick jag en gång i tiden själv som elev erfara.
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018
Stäng

13 april 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vi har provkört Iveco med gasdrift
  • Jimmie Åkesson på besök hos Börje Jönsson och Trafikpolisen
  • Valet 2018: Så vill S och M jobba för en bättre åkeribransch
  • 80-årig bryggeribil fortfarande i tjänst
  • Hur ska bärgare få betalt av utländska åkare?
  • Polisen: \"Vi får agera mänskliga sköldar\"
  • Konferens med fokus på parkeringsproblemen
  • Långsjöns rastplats - bäst i test (igen)
  • Norge störst - inte bara i skidspåret
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant