DEBATTARTIKEL

Trafikpolisen borta om 10 år?

En bransch som ropar efter ännu fler kontroller måste väl ändå vara väldigt ovanligt. Men en sund transportnäring och en god trafiksäkerhet behöver myndighetskontroller - av främst polis - vid väg, dygnets alla timmar. Och alltför få stoppas, det tycker företagarna själva. Och trafiksäkerheten betalar priset.

DEBATTARTIKEL

På tal om rattfyllerister och olagliga transporter:

”Har storindustrin kört upp kniven i strupen på våra politiker?”

Från min vilstol på verandan kan jag sitta och betrakta mitt Sverige där jag växt upp, arbetat och via skattsedeln bidragit med en ansenlig summa pengar till vårt gemensamma välstånd. Men jag känner inte igen mitt Sverige, det land där lika villkor, likhet inför lagen och rättssäkerhet var de grundläggande värderingarna.

DEBATTARTIKEL

Replik till Per Klarberg, Tony Wiklander, Jimmy Ståhl

”Satt SD och sov i Trafikutskottet?”

Tydligen satt SD: s riksdagsledamöter i trafikutskottet och sov när vi andra arbetade med ärenden rörande yrkestrafiken. Nu har de reagerat i efterhand och försöker skylla ifrån sig eftersom deras politik går stick i stäv med vad åkeribranschen behöver.

DEBATTARTIKEL

Debattartikel av SD:

"Frågar man inget får man inget veta"

I många tidningar har det florerat en debattartikel från bl.a. Jessica Rosencrantz och Sten Bergheden (M) om att SD på lastbilsområdet i riksdagens trafikutskott skulle ha hindrat ett antal viktiga reformer för att stärka svensk åkerinärings konkurrenskraft. Detta är rakt igenom falskt och direkt vilseledande.

DEBATTARTIKEL

Kräver ökad säkerhet och framkomlighet på rv 83/84

Åkerinäringen är tillsammans med påbyggnadsbranschen tydlig. Bättre framkomlighet och förkortade restider är en förutsättning för utveckling av näringsliv och kommuner och därmed tillväxt. Vi lyfter fram ett antal intressanta synpunkter på förbättringsförslag, för att uppnå ett bättre vägnät i nedre Norrlands inland, framförallt en framkomligare riksväg 83/84. Övergripande eftersträvas en väg som inte bara underlättar för tung trafik, utan för alla trafikslag. Ett transportsystem som gynnar den lokala utvecklingen är livsviktig även för åkerinäringen, eftersom den är beroende av ett stabilt och helst växande kundunderlag.

DEBATTARTIKEL

”Handlingsförlamade politiker och överbetalda lobbyister hotar vår bransch”

Lastbilar försvinner, registreringsskyltar försvinner, diesel, däck, spännband, lampor och brandsläckare försvinner. När sjutton ska våra politiker reagera? Eller rättare sagt – när ska de göra något?

DEBATTARTIKEL

GEGÖ & ENGSTRÖM:

"Speditörernas prispress riskerar fälla svenska åkerier"

För att få trafiksäkra, klimatsmarta och ansvarsfulla transporter krävs att alla aktörer i transportnäringen samarbetar. Såväl åkare, förare, kunder och speditörer behöver dra sitt strå till stacken. Men det är ett stort arbete. I takt med att världen globaliseras blir också transportsystemet internationellt, och det krävs gemensamma regler. Kör- och vilotider är viktiga för att värna förare, konkurrens och trafiksäkerhet. Förordningen för internationella marknaden för godstransporter (1072/20009) skyddar nationella åkerier, miljö och trafiksäkerhet.

DEBATTARTIKEL

Replik på artikeln "Snälla facket – vi är inga rasister"

Bäste "Fackligt ansluten", som valt att inte framträda med namn:
Tidningen Transportarbetaren har inte stängt ner någon dansk motsvarighet till "Här stannar Sverige!". Däremot har vi i en artikel rapporterat att den person som drog igång den danska motsvarigheten är en man som gjort sig känd i Danmark för klart rasistiska uttalanden.

DEBATTARTIKEL

Bergheden (M): "Stärk den svenska åkerinäringen"

Sverige är ett stort och glesbefolkat land där bra vägar och lagliga lastbilstransporter krävs för att våra företag ska kunna växa och skapa jobb.

DEBATTARTIKEL

Ge inte upp - "Only the Dead Fish Follow the Stream"

Sitter i Åkarstad och betraktar den proteströrelse som kommer ur folkdjupet. Kan inte annat än imponeras av viljan till förändring, en förändring som leder till lag och ordning på våra svenska vägar. Det är en märklig situation när medborgare måste påtala för lagstiftaren att denne brister i sitt ansvar, har aldrig upplevt det tidigare!

DEBATTARTIKEL

”Snälla facket – vi är inga rasister”

Tidningen Transportarbetaren lyckades stänga ner den danska motsvarigheten till vårat "här stannar Sverige". Detta genom att "avslöja" att den danske gruppens grundare är en rasist.
Jag uppfattar det som att detta är fackets sätt att ge uttryck för en besvikelse att inte själv ha lyckats skapa sammanhållning och jävlar anamma i en sakfråga. Och jag tycker synd om fackets medlemmar, att de nu har fått en rejäl kil inslagen i det viktiga arbetet mot en schysstare bransch.

DEBATTARTIKEL

#härstannarsverige

Öppet brev: ”Därför stannar vi Sverige”

Mitt namn är Jimmy och är en av lastbilschaufförerna som stannar längs vägen. Jag känner att medier inte verkar förstå varför vi står still och hur stor omfattning det fått i våran branch...
Så börjar ett brev som kom till redaktionen idag. En vädjan från chauffören Jimmy Lindfors som vill berätta varför en aktion som "Här stannar Sverige" behövs.
Läs hans brev. Kanske i synnerhet om du inte jobbar inom vägtransportbranschen!

DEBATTARTIKEL

"Sverige - en europeisk pellejöns med dumstrut"

Sverige placerar sig återigen på prispallen när det gäller idiotiska beslut!
Nu måste någon med bättre förstånd än mig, komma med en rimlig förklaring till det som händer!

DEBATTARTIKEL

Thomas Morell:

Fusket förödande för trafiksäkerheten

I Sverige har det under den senaste tiden uppmärksammats flera fall av fusk med körkort och förarkort. Risken för allvarliga olyckor är uppenbar när uttröttade förare utan grundläggande kompetens framför fordonskombinationer, som kan vara 40 ton tunga eller mer. De trafiksäkerhetsmässiga riskerna är ett hot att ta på allvar. Konsekvenserna av fusket med körkortsbehörigheter och förarkort är lätta att förstå.

DEBATTARTIKEL

Sverigeåkarna: "Det är nu dags för en jätteprotest mot etablissemanget"

Svar på Åkare Åkesson i Åkarstads debattinlägg: En reaktion på att "Sverige har blivit idiotins stamort på jorden" är knappast någon överdrift!
Är du bara en tillrest åkare/chaufför från forna östblocket så kan du i princip ställa till med vad som helst utan påföljd. Kör du spritpåverkad och polisen stoppar dig så är det bara att hoppa ur bilen och skrika att det var inte jag som körde ...

Tidningen Proffs fre 13 april 2018

13 april 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“Legitimation är viktigt – utom i domstolarna”

I Sverige är vi noga med att inte ta identiteten för given. Den kollas som bekant ofta. Här i landet får vi vara så snälla att ta upp en godkänd legitimationshandling och visa behörighet när vi vill ta ut pengar till exempel. Om det så bara gäller tjugo kronor. När vi handlar på systemet och är i nära för alkoholinköp godkänd ålder ombeds vi också regelmässigt visa upp en ID-handling för att styrka åldern.
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018
Stäng

13 april 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vi har provkört Iveco med gasdrift
  • Jimmie Åkesson på besök hos Börje Jönsson och Trafikpolisen
  • Valet 2018: Så vill S och M jobba för en bättre åkeribransch
  • 80-årig bryggeribil fortfarande i tjänst
  • Hur ska bärgare få betalt av utländska åkare?
  • Polisen: \"Vi får agera mänskliga sköldar\"
  • Konferens med fokus på parkeringsproblemen
  • Långsjöns rastplats - bäst i test (igen)
  • Norge störst - inte bara i skidspåret
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant