DEBATTARTIKEL

"Sverige har blivit idiotins stamort på jorden"

De senaste dagarna har media rapporterat om körkortslösa Makedonier som ertappats att framföra lastbilar på våra vägar. I Alingsås stoppade polisen, för någon vecka sedan, en skapligt packad utländsk förare efter det att han gjort vansinniga omkörningar.

DEBATTARTIKEL

Henrik Sternberg:

Är vägavgifter bra eller dåligt för svensk åkerinäring?

Nu inför valet ser vi "Stoppa km-skatten" allt oftare på till exempel Facebook. Samtidigt hör vi många som lovordar en "slitageavgift" Skulle en eventuell vägavgift ha en dålig effekt på Svensk åkerinäring? Som tur är för oss, finns det ett århundrade av forskning och massor av exempel runt om i världen, som ger oss en bra bild av vad vi kan förvänta oss.

Håkan Alexandersson:

Öppet brev till samtliga ordförande i Sveriges Åkeriföretags föreningar

Vid Sveriges Åkeriföretags årsmöte 2014-05-22 på Örenäs slott, togs frågan om sammanslagning mellan SÅ och BA upp. Projektet kallas även Fenix och skall behandlas vid årsmötet 2015.

DEBATTARTIKEL

SD kräver tuffare tag mot oseriösa transportörer

Den svenska åkerinäringen är hårt beprövad, beprövad av aktörer som den inte kan konkurrera med.
Mellan Januari och Juni i år gick totalt 155 åkerier i Sverige i konkurs, motsvarande period förra året gick 214 åkerier samma väg till mötes.

DEBATTARTIKEL

Slå mig inte - jag ger mig!

På annat sätt kan man inte tolka Rikspolisstyrelsens hållning i artikeln som finns i Svensk Åkeritidnings nätupplaga den 14 maj. Där påstår Rikspolisstyrelsens representant att antalet trafikpoliser är tillräckligt eftersom man uppfyller EU:s kvot på antalet arbetsdagar som skall kontrolleras.

DEBATTARTIKEL

"Ödestimman är här för svensk åkerinäring"

Efter att ha tillbringat 30 år bakom ratten i en långtradare är jag uppriktigt oroad över hur utvecklingen ser ut för framtidens åkare och chaufförer!

DEBATTARTIKEL

Ingen överprövning i Glumslövsfallet

"Hur lyder det rimliga tvivlet?"

Den 8 februari fick polisen in ett larm gällande en full lastbilschaufför som ragglade omkring på OK/Q8-macken vid Glumslöv i Skåne.
Det ska snart visa sig att föraren har en promillehalt på 2,41. Men trots att han befinner sig cirka 100 mil hemifrån, att hans långtradare står "parkerad" och nerkörd i en gräsmatta, samt att han har sitt förarkort i färdskrivaren, saknar det svenska rättsväsendet tillräckliga bevis för att anhålla och åtala honom.
Åklagarens beslut fick åtta yrkesförare att begära överprövning. Det enda dessa förare fick - var lång näsa...

DEBATTARTIKEL

Varierande provresultat ororar bromsexpert

"Blir onödiga kostnader för åkeriägaren"

Man känner stor oro när man tar del av den dagliga rapportfloran från åkeriägare med nya besiktningsprotokoll, där besiktningen underkänts på grund av för dålig bromsverkan på släpet.
Undermåliga bromsprov leder till onädiga kostnader, menar Stefan Nilsson på Bevola, som står bakom dagens debattartikel.

DEBATTARTIKEL

Öppet brev till statsministern:

Fjellners helgpolitik slår hårt mot lastbilsnäringen

EU-parlamentariker Christofer Fjellner (M) gick i söndags ut i SvD och meddelade att lastbilsdebatten i svenska medier bygger på lögner och att "den har obehagliga främlingsfientliga undertoner".

DEBATTARTIKEL

Fortsätt att engagera er - men...

"Viktigt att rikta kritiken åt rätt håll"

Den uppmärksamhet som våra artiklar om Vlantanas "Glumslövschaufför" har fått, är av sällan skådat slag. På ett tydligt sätt visar det hur seriöst våra läsare, både chaufförer och åkare – men även folk som står utanför branschen, tar på trafiksäkerheten i allmänhet och på rattfylleri i synnerhet. Det gör då åtminstone mig väldigt stolt över en bransch som jag själv varit en del av under i princip hela mitt yrkesverksamma liv (först som yrkeschaufför och därefter, de senaste tio åren, som chefredaktör på Proffs).

DEBATTARTIKEL

Thomas Morell:

"Polis och åklagare, det blir nog till att tänka ett varv till "

Jag har läst artiklarna om den förare som var misstänkt för grovt rattfylleri. Proven visade på en mycket hög koncentration av alkohol i kroppen, hela 2.41 promille.
Ett par dagar efter gripandet släpptes föraren och åtalet lades ner. Reaktionerna på åklagaren beslut blev kraftiga och det är ingen överdrift när man säger att internet och telefoner speglade människors raseri över beslutet.

DEBATTARTIKEL

Rattfyllerister ett hot mot trafiksäkerheten

Att rattfylleri är ett hot mot trafiksäkerheten är något de flesta är klara över!
Är det dessutom fråga om en rattfull förare i ett tungt fordon, torde det stå utom allt rimligt tvivel, att det är en veritabel dödsfälla som rullar fram på vägen.

DEBATTARTIKEL

SÅ, apropå körkortsfusket:

"Vi vill se en kraftig och tydlig satsning på trafikpoliser"

Turerna kring den olagliga transportnäringen blir allt fler och avslöjanden om allvarliga överträdelser kommer slag i slag. Från Sveriges Åkeriföretag är vi mycket bekymrade och vi står inför ett samhällsproblem som rör långt mer än transportnäringen. Men det finns åtgärder som kan sättas in!

DEBATTARTIKEL

Ingemar Eriksson, SÅ:

"Likhet inför lagen existerar inte längre"

Svenska åkeriägare och förare jagas med blåslampa för bagateller, allt med stöd av lagstiftningen!
Samtidigt kan utländska bilar i stort sett härja fritt på våra vägar, utan att nämnda lagstiftning tas i anspråk. Dödsolyckan i Mariestad visar hur olika vi trots allt behandlas av samma lagstiftning!

DEBATTARTIKEL

"Är det fel på oss eller på regelverket?"

För några dagar sen uppstod en situation som fick blodtrycket att stiga rejält. Personer som inte är i branschen, men hört händelsen tror att man skämtar, men nej det här är vår verklighet. Min tanke är: vet politiker och myndighetspersoner något om hur vardagen och verkligheten ser ut för åkerinäringen?

Tidningen Proffs fre 13 april 2018

13 april 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“Legitimation är viktigt – utom i domstolarna”

I Sverige är vi noga med att inte ta identiteten för given. Den kollas som bekant ofta. Här i landet får vi vara så snälla att ta upp en godkänd legitimationshandling och visa behörighet när vi vill ta ut pengar till exempel. Om det så bara gäller tjugo kronor. När vi handlar på systemet och är i nära för alkoholinköp godkänd ålder ombeds vi också regelmässigt visa upp en ID-handling för att styrka åldern.
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018
Stäng

13 april 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vi har provkört Iveco med gasdrift
  • Jimmie Åkesson på besök hos Börje Jönsson och Trafikpolisen
  • Valet 2018: Så vill S och M jobba för en bättre åkeribransch
  • 80-årig bryggeribil fortfarande i tjänst
  • Hur ska bärgare få betalt av utländska åkare?
  • Polisen: \"Vi får agera mänskliga sköldar\"
  • Konferens med fokus på parkeringsproblemen
  • Långsjöns rastplats - bäst i test (igen)
  • Norge störst - inte bara i skidspåret
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant