INSÄNDARE

Sverigeåkarna:

"Enighet innan det är för sent!"

Vi ställer och tar ledigt 3-5 dagar så att etablissemanget får se följderna av sin nonchalanta behandling av den svenska åkeribranschen.

INSÄNDARE

Sverigeåkarna bjuder in politiker till "Landsvägsupproret"

Härmed startar Sverigeåkarna Landsvägsupproret! En uppmaning till både yrkes och privattrafikanter att haka på!!
Vi kräver härigenom ärliga och raka besked av politikerna och att regeringspartierna uppfyller alla vallöften gällande att stoppa alla olagligheterna längs vägarna! Den svenska åkeribranschen är i den djupaste kris som förevarit sen hästens dagar och detta på grund av politikers ovilja och filibustertaktik!! (Alltså förhalningstaktik!)

INSÄNDARE

Transportstyrelsen ett hot mot rättssäkerheten!

Transportstyrelsen har verkligen fått upp ångan när det gäller sanktionsavgifter.
De har fullt upp med att skicka ut sina utredningar till åkerier som de tycker slarvar med sin verksamhet. Nåja, det finns säkert åkerier som inte har rent mjöl i påsen, så är det säkert.

INSÄNDARE

Är varm öl det största hotet mot branschen?

Nu ska vi prata allvar.
Personligen tycker jag numera att Sveriges åkare kan hålla käften och ta att de blir utmanövrerade av billig, utländsk arbetskraft.
Skyll er själva! Ni verkar ju ändå ha noll intresse av att göra nåt åt saken.

Gegös svar till Alexandersson:

"Att skrika och stå på barrikaderna fungerar inte längre"

Det är våra medlemmars främsta demokratiska rättighet att medverka på årsmötet och därigenom påverka SÅ:s färdväg. SÅ är en av de största och i min mening en av de mest inflytelserika branschorganisationerna i Sverige med flera tusen seriösa och kompetenta medlemmar och fler än 60 hängivna medarbetare. Vi får fler artiklar publicerade än många andra organisationer, politiker och myndigheter lyssnar på oss och vi har bra samverkan med andra organisationer. Men vi är inte ensamma på marknaden när det gäller påverkansarbete, precis som åkeriföretagen inte är ensamma på sin marknad.

Håkan Alexandersson:

"Dags att agera - Sveriges Åkeriföretag tystar sina regionchefer"

Nu är det hög tid att stå upp för svensk åkerinäring. Årsmötet för Sveriges Åkeriföretag står för dörren och dit är alla medlemmar välkomna.
För oss som värnar den svenska åkerinäringen är det dags att närvara på mötet och tydligt markera missnöjet med nuvarande hållning.

INSÄNDARE

Åkarens julklapp:

”Du får sparken - God jul - och hälsa familjen!”

Mitt namn är Per Petersson, jag bor i Skånes Fagerhult och med denna text ska jag försöka beskriva det värsta jag har varit med om under mina 16 år i chaufförsyrket.
Fredagen den 20 december fick jag ett sms jag inte trodde någon arbetsgivare skulle kunna förmå sig att skicka...

INSÄNDARE

Maktfullkomliga fjantar och marionetter

Det märks tydligt att representanter i maktställning inte gärna tar tag i problemen med olagligt cabotage, kriminalitet och stölder som är resultatet av den fria rörligheten inom EU.
Hur länge ska vi som chaufförer/åkare låta detta fortsätta? undrar insändarskribenten.

INSÄNDARE

Vakna, tag ställning kollegor!

SÅ-styrelsen marscherar med beslutsamhet och stor handlingskraft (de är ju begåvade och erfarna affärsmän) mot sammanslagning av SÅ och Transportgruppen.

INSÄNDARE

"Rätt material men ändå så fel"

Så blev det vinter och genast infann sig problemet med stillastående lastbilar längs vägarna.
I norra delarna av mellersta Blekinge hittade jag detta ekipage (bilden) som inte tog sig fram.

INSÄNDARE

ADR-skylten betyder "Kom och ta mig"

Man tycker man gör en god sak, och vad får man?? Jo, böter.
Alltså, den orangefärgade skylten som sitter fram och bak på våra fordon, då vi kör farligt gods, är inget mer än en skylt som det står "kom och ta mig".

INSÄNDARE

Är detta sund konkurrens?

Det hela började med utredningar och förslag att korta våra 24-metersekipage till 18 meter, allt för trafiksäkerheten. I en hast ändrades till 25,25 m för att utländska transportörer skulle kunna konkurera på lika villkor. Blev det trafiksäkrare att öka från 24 till 25,25 meter?
Jag har ännu inte förstått logiken - och lär väl aldrig göra det...

Yrke utan framtid?

Vi har i Sverige den största lastkapaciteten i EU på inrikeslastbilar. De rymmer ca 160 kubikmeter eller ca 21 flakmeter/ekipage. Lastvikt ca 35-38 ton. De internationella ca 30 procent mindre kapacitet/fordon. Vi har, tack vare dessa mått, de miljövänligaste transporterna i Europa.
Varför ska de då beskattas så hårt gentemot våra utländska konkurrenter?

Tidningen Proffs fre 11 augusti 2017

11 augusti 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 11 augusti 2017
Stäng

11 augusti 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Dåligt säkrad last kunde ha slutat med kat(t)astrof
  • Alhem: Generaldirektören ett bondeoffer?
  • TEST: TomTom Go Professional 6250
  • Vad händer efter en gastrisk bypass-operation?
  • Världens största (och regnigaste?) skogsmässa
  • Tatra en mästare i svår terräng
  • Kalles Bud – ”började som ett extraknäck”
  • Zeidlitz: ”Kanske dags att stoppa, göra om och göra rätt?
  • Möt gänget som håller koll på yrkestrafiken i norr
  • Lyckad hästkraftsdag lockade storpublik
  • Alingsås Åkericentral – minst i regionen
  • Hos Hagströmska utbildas dina framtida kollegor
  • ... Och mycket mer!

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant