DEBATTARTIKEL

Regeringen tänker fortfarande införa kilometerskatt innan valet 2018

Åkerinäringen i Sverige behöver inte nya skatter. Den behöver ordning och reda och en översyn av avgifter och skatter för att stärka konkurrenskraften. Vi behöver stoppa den utländska olagliga trafiken innan svenska åkerier slås ut och svenska chaufförer förlorar sina jobb.
Trots det vill regeringen införa nya högre skatter som ytterligare skulle försämra konkurrenskraften för svensk åkerinäring och svenska företag.

DEBATTARTIKEL

Branschens främsta fråga: - Vart är vi på väg?

I statstelevisionen sänds på fredagskvällarna en frågesport där programledarna ställer den inledande frågan – vart är vi på väg?
Det är inte enkom fredagskvällarna som liknar en frågesport, tyvärr! Hela samhällsstrukturen är ju bokstavligt talat på väg att rämna och våra politiker tycks fjärma sig allt mer från verkligheten. Man kan med rätta ställa sig frågan – vart är Sverige på väg?

DEBATTARTIKEL

Märkligt utformade säkerhetskrav skapar otrygghet på vägarna

Nya regler för att öka trafiksäkerheten i bland annat Stockholmsområdet har fått motsatt effekt. Konsekvenserna av kravet på att tillkalla ett skyddsfordon vid bärgning blev extra tydliga under snöovädret i november och bidrog till att förvärra trafikkaoset.

DEBATTARTIKEL

Transportstyrelsen får backa om ”hyttvila”

I tidningen Transportarbetarens nätupplaga kunde vi nyligen läsa om att EU:s generaladvokat har sagt sitt i fråga om att hålla ordinarie veckovila i hytten. Generaladvokaten menar att detta inte är tillåtet.

DEBATTARTIKEL

F d trafikpolis och lärare på Polishögskolan:

”Ställer du upp och manifesterar för en starkare trafikpolis?”

Sören Wictorsson är f d polis/trafikpolis och lärare på Polishögskolan med ansvar för specialistutbildningarna inom trafikområdet. I en debattartikel beskriver han den alarmerande situationen inom trafikpolisen.
Han ställer också frågan om det finns intresse hos organisationer och motorpress att ställa upp och manifestera för en starkare trafikpolis som ska styras av en nationell trafiksäkerhetsorganisation samt en kompetent polisledning inom trafiksäkerhets- och trafikbrottsarbetet.
Skulle du ställa upp?

DEBATTARTIKEL

Här stannar Sverige:

”Nyttjanderättsavtal – ett orosmoln”

Vi har tillsammans samlats under rörelsen i #härstannarsverige, HSS. Vi startade med en protest då en chaufför med falskt körkort frikändes av tingsrätten. Vi sa att nu får det vara nog - det räcker nu.

DEBATTARTIKEL

”Välkommen till verkligheten, statsministern”

- Ta en kopp kaffe så att du inte somnar om!

Svenska Dagbladet, SvD, har tagit ett redaktionellt grepp om Postnord och deras transportupplägg. Tidningen har förstått att det som sker i vägtransportbranschen inte är okej – långt mindre att ett statligt bolag bidrar till den situation som råder. SvD har också lyckats få landets högsta politiker, med Stefan Löfven i spetsen, att uttala sig i frågan.
Vi på Proffs kan bara säga, välkommen till verkligheten statsministern, hoppas att du har sovit gott.

DEBATTARTIKEL

Parkeringen ”ockuperades” - Men var det inte det vi ville?

Under långhelger observeras ofta "horder" av utländska ekipage stå parkerade på diverse uppställningsplatser. Ett aktuellt fall är säkerhetsparkeringen på Brändåsen, som vi fått många tips om på redaktionen.
Men i just det fallet - var det inte exakt det vi ville? Frågan kan kanske upplevas som provocerande. Men läs vidare...

DEBATTARTIKEL

Thomas Morell

Nyårskrönika - eller tankar inför det nya året

Så har då lugnet efter nyårsnatten infunnit sig igen, eller?
Kommer 2017 fortsätta i samma anda som 2016, eller blir det etter värre? Den som lever får se, sägs det!
Men, ska vi bara sitta och se på, eller kan vi tillsammans kraftsamla så till den milda grad att en förändring tvingas fram?

DEBATTARTIKEL

Sten Bergheden (M):

Ge svensk åkerinäring en ärlig chans!

Svensk åkerinäring måste ha bra konkurrensvillkor, det ger jobb och tillväxt i Sverige. Men många i branschen börjar bli uppgivna på grund av den dåliga lönsamheten. Därför börjar några förespråka panikåtgärder som att gå ur EU, stänga gränserna för trafik eller själva överväga att börja köra på gränsen till olagligt.

LOGISTIK- & TRANSPORTMÄSSAN

"Varför inget lastbilssnack på transportmässan?"

Logistik- och Transportmässan i Göteborg bjöd på nya möten, men ännu fler frågor. Inför andra dagen, satt jag och funderade över det jag hört under första dagens presentationer och när mässan var över, hade jag ingen anledning att revidera min uppfattning om att något fattades på mässan, nämligen; Vart tog ordet "transport" vägen?

DEBATTARTIKEL

"Kraven på mönsterdjup är bedrövliga"

Väldigt många i vårt avlånga land vet att vi i Sverige ska ha godkända vinterdäck vid vinterväglag från 1/12 t.o.m. 31/3. När det gäller personbilar och släp så gäller det att släpet ska ha minst samma däck som dragbilen. Då gäller minst 3 mm mönsterdjup.
Men för tunga fordon så gäller lite andra regler!

DEBATTARTIKEL

IT-teknik ska stävja fusket

(M): ”Den olagliga yrkestrafiken ska lagföras”

Det ska vara ordning och reda på de svenska vägarna. Allt för ofta blir seriösa åkerier utkonkurrerade av yrkestrafik som bryter mot svenska lagar och regler. I Moderaternas plan för ett starkare Sverige vill vi att tillväxten ska komma hela Sverige till del.

DEBATTARTIKEL

”Märklinfantasterna har kört i diket”

Artikelförfattaren är i sitt inlägg starkt kritisk till att regeringen kommer att begränsa 74-tons bruttovikt till endast vissa vägar. Han menar att "Märklinfantasterna" i regeringen kört "fullständigt i diket".

DEBATTARTIKEL

Politikernas senaste fluga – enkla jobb!

Så har då den årliga tillställningen, Almedalsveckan avslutats, och som vanligt var det mycket snack och lite verkstad. Som åskådare kunde man luta sig tillbaka och beskåda medias försök att få till lite debatt, för i sanningens namn var det i övrigt ganska urlakat.
Det mantra som ständigt upprepades och som fick mig att reagera var - skapa enkla jobb! 

Tidningen Proffs fre 22 december 2017

22 december 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 22 december 2017
Stäng

22 december 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Lennart kommer med julens viktigaste dryck
  • Trafikpoliser och branschfolk på besök i Bryssel
  • Hos LP tvättas 1000 lastbilar i månaden - för hand
  • Orderböckerna har öppnat för uppdaterad Transit Custom
  • Hon har full koll på virkestransporterna till Stora Enso
  • Returpapper är (arbets)livet för Anette
  • Pensionerad 141:a lever lugnt liv hos Anders
  • Elias kör till Ullared – 25 gånger om dagen
  • LBC Frakt Värmland gör tummen upp för HVO
  • Volvo F10 och F12 fyller 40 år
  • ... m.m ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant