DEBATTARTIKEL

"Har Jesus tagit anställning hos Transportstyrelsen?"

Man kan inte annat än förundras över den samhällsutveckling vi har sett de senaste åren. Är det verkligen ingen som ser att vårt land, och för all del även EU, faller ihop inifrån. Varför är det så sagolikt svårt att ingripa mot kriminell verksamhet?
Hur har våra politiker tänkt att vårt välfärdssystem skall fungera om den svarta ekonomin tillåts öka? Utvecklingen är, åtminstone för oss vanliga medborgare, både häpnadsväckande och skrämmande! Låt oss betrakta de senaste dagarnas händelser:

DEBATTARTIKEL

Politiker och tjänstemän = The Muppet show

Åkare Åkesson sitter på sin kammare och tittar ut över det samhälle som uppenbarligen saknar all form av styrning!
Varje gång jag ser politiska företrädare eller höga tjänstemän på TV får jag känslan av den populära TV-serien, The Muppet Show från 70-talet.

DEBATTARTIKEL

Sten Bergheden (M):

Stärk konkurrenskraften för svensk åkerinäring

Åkerinäringen är en viktig näring för Sverige. Den är landets blodomlopp som ser till att livsmedel når ut till butiker och kunder, den skapar jobb och bidrar till den ekonomiska tillväxten. Näringen omsätter drygt 100 miljarder kronor årligen vilket motsvarar cirka fyra procent av Sveriges BNP och branschen sysselsätter drygt 86 000 personer.

DEBATTARTIKEL

Ett Sverige i totalt förfall

Fyllor och falska körkort har blivit vardagsmat i åkeribranschen

Åkare Åkesson sitter på sin kammare och tittar ut över det samhälle som uppenbarligen befinner sig i fritt fall! Aldrig tidigare under hela mitt långa liv har jag upplevt något liknande. Vi har politiska företrädare i det här landet som mer eller mindre tävlar om att inget förstå.

DEBATTARTIKEL

Trafikpoliser säger upp sig – ingen gör något

”Grattis polismästaren i Dalarna – du är sämst i landet!”

Som väntat har Christoffer Hallgren slutat vid trafikpolisen i Sundsvall. Det är ett hårt slag mot den centrala trafikutbildningen. Christoffer är fullt specialistutbildad inom trafikområdet och har lång praktisk erfarenhet av kontroll av yrkestrafik. Dessutom har han erfarenhet från att leda och genomföra alla polisens centrala trafikutbildningar.

DEBATTARTIKEL

Sverige tar alla priser i olympiad för inkompetens

Åkare Åkesson sitter på sin kammare och tittar ut över det samhälle som uppenbarligen saknar en politisk styrning med förmåga att hantera de problem landet står inför.
Fanns det en olympiad i flathet och inkompetens skulle Sverige inta samtliga pallplatser utan konkurrens! Föga smickrande för ett land som i årtionden varit ett föregångsland på många områden.

DEBATTARTIKEL

Här stannar Sverige:

Tack för svaret – men frågorna kvarstår

Här stannar Sverige tackar Pia Nilsson (S) gruppledare i trafikutskottet och Leif Pettersson (S) för svaret på vårt ifrågasättande av "ministerstyre på EU-nivå".

DEBATTARTIKEL

Replik till "Ministerstyre på EU-nivå:

(S) slåss för schysta villkor på vägarna

Jag läser några felaktigheter i en artikel om ny cabotagelagstiftning som jag vill reda ut. (S) och Sveriges regering anser att cabotagetransporter inte ska kunna staplas efter varandra, som sker idag. När EU-kommissionen nu förbereder lagförslag inför nästa höst har därför preliminära positioner tagits fram efter samtal med åkeribranschens parter. Dessa går ut på att cabotage ska vara tillfälligt och att missbruk ska kunna stävjas genom tydligare regler och enklare kontroll.

DEBATTARTIKEL

Ministerstyre på EU-nivå

Under gångna veckan uppmärksammade #Härstannarsverige ett dokument som talade om att staten Sverige ställer sig positiva till lättnader inom cabotagereglementet som reglerar huruvida utländska lastbilar inom lagens råmärken kan och får utföra inrikestransporter i samband med inkommande internationell transport i en medlemsstat.

Traktordebatten rullar vidare. M-replik:

"Sverigedemokraterna sviker det svenska lantbruket"

Per Klarberg, Tony Wiklander och Jimmy Ståhl, alla från (SD), skrev i en debattartikel den 19 november att de var förvånade över att Moderaterna är emot en överlastavgift för traktorer klass B. Det finns en enkel förklaring till det. 

DEBATTARTIKEL

Timmeråkaren Södersten:

"Vart är vi på väg?"

En polsk långtradare ertappades utanför Sala med överlast på 21 ton vete, 65 % mer än fordonet fick lasta. Efter lossning av överlasten fick fordonet fortsätta sedan föraren fått böta 4 000:-. men polisen brydde sig inte om lagen om att klampa fordonet tills vägavgiften betalts, och Transportstyrelsen tillät fordonet fortsätta, och skulle ta ut vägavgiften på 133 200:- senare.

DEBATTARTIKEL

SD-ledamöter kritiska till M-förslag:

Snabbgående traktorer ett hot mot lokala lastbilstransporter

Den 16 juni i år publicerades en text med rubriken "Moderaterna vill stärka åkerinäringen" på moderaternas hemsida. Vi välkomnar alla förslag som kan hjälpa vår svenska åkerinäring som i dagsläget går på knäna p.g.a. osund konkurrens – främst från utländska åkare med lägre löner och dålig uppföljning av cabotagebestämmelserna – och satte därför förhoppningar till att moderaterna menade allvar med utspelet.

DEBATTARTIKEL

Sören Wictorsson:

”Ygeman - det är dags för ministerstyre”

Sören Wictorsson är före detta polis, trafikpolis och lärare på Polishögskolan och ansvarig för vidareutbildningens trafikkurser. Idag är han pensionär, men han engagerar sig fortsatt i myndighetens verksamhet. I synnerhet i den del som rör trafikpolisen.
Nu har Wictorsson fått nog och uppmanar inrikesminister Anders Ygeman att ta till "ministerstyre".
Läs Sören Wictorssons debattartikel...

DEBATTARTIKEL

Trafikpolisen borta om 10 år?

En bransch som ropar efter ännu fler kontroller måste väl ändå vara väldigt ovanligt. Men en sund transportnäring och en god trafiksäkerhet behöver myndighetskontroller - av främst polis - vid väg, dygnets alla timmar. Och alltför få stoppas, det tycker företagarna själva. Och trafiksäkerheten betalar priset.

DEBATTARTIKEL

På tal om rattfyllerister och olagliga transporter:

”Har storindustrin kört upp kniven i strupen på våra politiker?”

Från min vilstol på verandan kan jag sitta och betrakta mitt Sverige där jag växt upp, arbetat och via skattsedeln bidragit med en ansenlig summa pengar till vårt gemensamma välstånd. Men jag känner inte igen mitt Sverige, det land där lika villkor, likhet inför lagen och rättssäkerhet var de grundläggande värderingarna.

Tidningen Proffs fre 11 augusti 2017

11 augusti 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“Transportstyrelsens förre generaldirektör ett ”bondeoffer”?”

Tiden står som bekant aldrig still. Inte heller i rättsliga sammanhang. När jag skriver denna krönika (den 23 juli) känner vi till skandalen som lett till att Transportstyrelsens förre generaldirektör fullständigt ofattbart bidragit till att skapa en helt onödig och omfattande säkerhetsrisk för vårt land. Hon har åstadkommit att Transportstyrelsens datadrift lagts över på obehöriga och således ej säkerhetskontrollerade datatekniker vid företaget IBM i Tjeckien.
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 11 augusti 2017
Stäng

11 augusti 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Dåligt säkrad last kunde ha slutat med kat(t)astrof
  • Alhem: Generaldirektören ett bondeoffer?
  • TEST: TomTom Go Professional 6250
  • Vad händer efter en gastrisk bypass-operation?
  • Världens största (och regnigaste?) skogsmässa
  • Tatra en mästare i svår terräng
  • Kalles Bud – ”började som ett extraknäck”
  • Zeidlitz: ”Kanske dags att stoppa, göra om och göra rätt?
  • Möt gänget som håller koll på yrkestrafiken i norr
  • Lyckad hästkraftsdag lockade storpublik
  • Alingsås Åkericentral – minst i regionen
  • Hos Hagströmska utbildas dina framtida kollegor
  • ... Och mycket mer!

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant