Traktordebatten rullar vidare. M-replik:

"Sverigedemokraterna sviker det svenska lantbruket"

Per Klarberg, Tony Wiklander och Jimmy Ståhl, alla från (SD), skrev i en debattartikel den 19 november att de var förvånade över att Moderaterna är emot en överlastavgift för traktorer klass B. Det finns en enkel förklaring till det. 

DEBATTARTIKEL

Timmeråkaren Södersten:

"Vart är vi på väg?"

En polsk långtradare ertappades utanför Sala med överlast på 21 ton vete, 65 % mer än fordonet fick lasta. Efter lossning av överlasten fick fordonet fortsätta sedan föraren fått böta 4 000:-. men polisen brydde sig inte om lagen om att klampa fordonet tills vägavgiften betalts, och Transportstyrelsen tillät fordonet fortsätta, och skulle ta ut vägavgiften på 133 200:- senare.

DEBATTARTIKEL

SD-ledamöter kritiska till M-förslag:

Snabbgående traktorer ett hot mot lokala lastbilstransporter

Den 16 juni i år publicerades en text med rubriken "Moderaterna vill stärka åkerinäringen" på moderaternas hemsida. Vi välkomnar alla förslag som kan hjälpa vår svenska åkerinäring som i dagsläget går på knäna p.g.a. osund konkurrens – främst från utländska åkare med lägre löner och dålig uppföljning av cabotagebestämmelserna – och satte därför förhoppningar till att moderaterna menade allvar med utspelet.

DEBATTARTIKEL

Sören Wictorsson:

”Ygeman - det är dags för ministerstyre”

Sören Wictorsson är före detta polis, trafikpolis och lärare på Polishögskolan och ansvarig för vidareutbildningens trafikkurser. Idag är han pensionär, men han engagerar sig fortsatt i myndighetens verksamhet. I synnerhet i den del som rör trafikpolisen.
Nu har Wictorsson fått nog och uppmanar inrikesminister Anders Ygeman att ta till "ministerstyre".
Läs Sören Wictorssons debattartikel...

DEBATTARTIKEL

Trafikpolisen borta om 10 år?

En bransch som ropar efter ännu fler kontroller måste väl ändå vara väldigt ovanligt. Men en sund transportnäring och en god trafiksäkerhet behöver myndighetskontroller - av främst polis - vid väg, dygnets alla timmar. Och alltför få stoppas, det tycker företagarna själva. Och trafiksäkerheten betalar priset.

DEBATTARTIKEL

På tal om rattfyllerister och olagliga transporter:

”Har storindustrin kört upp kniven i strupen på våra politiker?”

Från min vilstol på verandan kan jag sitta och betrakta mitt Sverige där jag växt upp, arbetat och via skattsedeln bidragit med en ansenlig summa pengar till vårt gemensamma välstånd. Men jag känner inte igen mitt Sverige, det land där lika villkor, likhet inför lagen och rättssäkerhet var de grundläggande värderingarna.

DEBATTARTIKEL

Replik till Per Klarberg, Tony Wiklander, Jimmy Ståhl

”Satt SD och sov i Trafikutskottet?”

Tydligen satt SD: s riksdagsledamöter i trafikutskottet och sov när vi andra arbetade med ärenden rörande yrkestrafiken. Nu har de reagerat i efterhand och försöker skylla ifrån sig eftersom deras politik går stick i stäv med vad åkeribranschen behöver.

DEBATTARTIKEL

Debattartikel av SD:

"Frågar man inget får man inget veta"

I många tidningar har det florerat en debattartikel från bl.a. Jessica Rosencrantz och Sten Bergheden (M) om att SD på lastbilsområdet i riksdagens trafikutskott skulle ha hindrat ett antal viktiga reformer för att stärka svensk åkerinärings konkurrenskraft. Detta är rakt igenom falskt och direkt vilseledande.

DEBATTARTIKEL

Kräver ökad säkerhet och framkomlighet på rv 83/84

Åkerinäringen är tillsammans med påbyggnadsbranschen tydlig. Bättre framkomlighet och förkortade restider är en förutsättning för utveckling av näringsliv och kommuner och därmed tillväxt. Vi lyfter fram ett antal intressanta synpunkter på förbättringsförslag, för att uppnå ett bättre vägnät i nedre Norrlands inland, framförallt en framkomligare riksväg 83/84. Övergripande eftersträvas en väg som inte bara underlättar för tung trafik, utan för alla trafikslag. Ett transportsystem som gynnar den lokala utvecklingen är livsviktig även för åkerinäringen, eftersom den är beroende av ett stabilt och helst växande kundunderlag.

DEBATTARTIKEL

”Handlingsförlamade politiker och överbetalda lobbyister hotar vår bransch”

Lastbilar försvinner, registreringsskyltar försvinner, diesel, däck, spännband, lampor och brandsläckare försvinner. När sjutton ska våra politiker reagera? Eller rättare sagt – när ska de göra något?

DEBATTARTIKEL

GEGÖ & ENGSTRÖM:

"Speditörernas prispress riskerar fälla svenska åkerier"

För att få trafiksäkra, klimatsmarta och ansvarsfulla transporter krävs att alla aktörer i transportnäringen samarbetar. Såväl åkare, förare, kunder och speditörer behöver dra sitt strå till stacken. Men det är ett stort arbete. I takt med att världen globaliseras blir också transportsystemet internationellt, och det krävs gemensamma regler. Kör- och vilotider är viktiga för att värna förare, konkurrens och trafiksäkerhet. Förordningen för internationella marknaden för godstransporter (1072/20009) skyddar nationella åkerier, miljö och trafiksäkerhet.

DEBATTARTIKEL

Replik på artikeln "Snälla facket – vi är inga rasister"

Bäste "Fackligt ansluten", som valt att inte framträda med namn:
Tidningen Transportarbetaren har inte stängt ner någon dansk motsvarighet till "Här stannar Sverige!". Däremot har vi i en artikel rapporterat att den person som drog igång den danska motsvarigheten är en man som gjort sig känd i Danmark för klart rasistiska uttalanden.

DEBATTARTIKEL

Bergheden (M): "Stärk den svenska åkerinäringen"

Sverige är ett stort och glesbefolkat land där bra vägar och lagliga lastbilstransporter krävs för att våra företag ska kunna växa och skapa jobb.

DEBATTARTIKEL

Ge inte upp - "Only the Dead Fish Follow the Stream"

Sitter i Åkarstad och betraktar den proteströrelse som kommer ur folkdjupet. Kan inte annat än imponeras av viljan till förändring, en förändring som leder till lag och ordning på våra svenska vägar. Det är en märklig situation när medborgare måste påtala för lagstiftaren att denne brister i sitt ansvar, har aldrig upplevt det tidigare!

DEBATTARTIKEL

”Snälla facket – vi är inga rasister”

Tidningen Transportarbetaren lyckades stänga ner den danska motsvarigheten till vårat "här stannar Sverige". Detta genom att "avslöja" att den danske gruppens grundare är en rasist.
Jag uppfattar det som att detta är fackets sätt att ge uttryck för en besvikelse att inte själv ha lyckats skapa sammanhållning och jävlar anamma i en sakfråga. Och jag tycker synd om fackets medlemmar, att de nu har fått en rejäl kil inslagen i det viktiga arbetet mot en schysstare bransch.

Tidningen Proffs fre 22 december 2017

22 december 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 22 december 2017
Stäng

22 december 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Lennart kommer med julens viktigaste dryck
  • Trafikpoliser och branschfolk på besök i Bryssel
  • Hos LP tvättas 1000 lastbilar i månaden - för hand
  • Orderböckerna har öppnat för uppdaterad Transit Custom
  • Hon har full koll på virkestransporterna till Stora Enso
  • Returpapper är (arbets)livet för Anette
  • Pensionerad 141:a lever lugnt liv hos Anders
  • Elias kör till Ullared – 25 gånger om dagen
  • LBC Frakt Värmland gör tummen upp för HVO
  • Volvo F10 och F12 fyller 40 år
  • ... m.m ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant