INSÄNDARE

Sverigeåkarna bjuder in politiker till "Landsvägsupproret"

Härmed startar Sverigeåkarna Landsvägsupproret! En uppmaning till både yrkes och privattrafikanter att haka på!!
Vi kräver härigenom ärliga och raka besked av politikerna och att regeringspartierna uppfyller alla vallöften gällande att stoppa alla olagligheterna längs vägarna! Den svenska åkeribranschen är i den djupaste kris som förevarit sen hästens dagar och detta på grund av politikers ovilja och filibustertaktik!! (Alltså förhalningstaktik!)

DEBATTARTIKEL

Thomas Morell:

Fusket förödande för trafiksäkerheten

I Sverige har det under den senaste tiden uppmärksammats flera fall av fusk med körkort och förarkort. Risken för allvarliga olyckor är uppenbar när uttröttade förare utan grundläggande kompetens framför fordonskombinationer, som kan vara 40 ton tunga eller mer. De trafiksäkerhetsmässiga riskerna är ett hot att ta på allvar. Konsekvenserna av fusket med körkortsbehörigheter och förarkort är lätta att förstå.

DEBATTARTIKEL

Sverigeåkarna: "Det är nu dags för en jätteprotest mot etablissemanget"

Svar på Åkare Åkesson i Åkarstads debattinlägg: En reaktion på att "Sverige har blivit idiotins stamort på jorden" är knappast någon överdrift!
Är du bara en tillrest åkare/chaufför från forna östblocket så kan du i princip ställa till med vad som helst utan påföljd. Kör du spritpåverkad och polisen stoppar dig så är det bara att hoppa ur bilen och skrika att det var inte jag som körde ...

DEBATTARTIKEL

"Sverige har blivit idiotins stamort på jorden"

De senaste dagarna har media rapporterat om körkortslösa Makedonier som ertappats att framföra lastbilar på våra vägar. I Alingsås stoppade polisen, för någon vecka sedan, en skapligt packad utländsk förare efter det att han gjort vansinniga omkörningar.

DEBATTARTIKEL

Henrik Sternberg:

Är vägavgifter bra eller dåligt för svensk åkerinäring?

Nu inför valet ser vi "Stoppa km-skatten" allt oftare på till exempel Facebook. Samtidigt hör vi många som lovordar en "slitageavgift" Skulle en eventuell vägavgift ha en dålig effekt på Svensk åkerinäring? Som tur är för oss, finns det ett århundrade av forskning och massor av exempel runt om i världen, som ger oss en bra bild av vad vi kan förvänta oss.

Håkan Alexandersson:

Öppet brev till samtliga ordförande i Sveriges Åkeriföretags föreningar

Vid Sveriges Åkeriföretags årsmöte 2014-05-22 på Örenäs slott, togs frågan om sammanslagning mellan SÅ och BA upp. Projektet kallas även Fenix och skall behandlas vid årsmötet 2015.

INSÄNDARE

Transportstyrelsen ett hot mot rättssäkerheten!

Transportstyrelsen har verkligen fått upp ångan när det gäller sanktionsavgifter.
De har fullt upp med att skicka ut sina utredningar till åkerier som de tycker slarvar med sin verksamhet. Nåja, det finns säkert åkerier som inte har rent mjöl i påsen, så är det säkert.

DEBATTARTIKEL

SD kräver tuffare tag mot oseriösa transportörer

Den svenska åkerinäringen är hårt beprövad, beprövad av aktörer som den inte kan konkurrera med.
Mellan Januari och Juni i år gick totalt 155 åkerier i Sverige i konkurs, motsvarande period förra året gick 214 åkerier samma väg till mötes.

DEBATTARTIKEL

Slå mig inte - jag ger mig!

På annat sätt kan man inte tolka Rikspolisstyrelsens hållning i artikeln som finns i Svensk Åkeritidnings nätupplaga den 14 maj. Där påstår Rikspolisstyrelsens representant att antalet trafikpoliser är tillräckligt eftersom man uppfyller EU:s kvot på antalet arbetsdagar som skall kontrolleras.

INSÄNDARE

Är varm öl det största hotet mot branschen?

Nu ska vi prata allvar.
Personligen tycker jag numera att Sveriges åkare kan hålla käften och ta att de blir utmanövrerade av billig, utländsk arbetskraft.
Skyll er själva! Ni verkar ju ändå ha noll intresse av att göra nåt åt saken.

Gegös svar till Alexandersson:

"Att skrika och stå på barrikaderna fungerar inte längre"

Det är våra medlemmars främsta demokratiska rättighet att medverka på årsmötet och därigenom påverka SÅ:s färdväg. SÅ är en av de största och i min mening en av de mest inflytelserika branschorganisationerna i Sverige med flera tusen seriösa och kompetenta medlemmar och fler än 60 hängivna medarbetare. Vi får fler artiklar publicerade än många andra organisationer, politiker och myndigheter lyssnar på oss och vi har bra samverkan med andra organisationer. Men vi är inte ensamma på marknaden när det gäller påverkansarbete, precis som åkeriföretagen inte är ensamma på sin marknad.

DEBATTARTIKEL

"Ödestimman är här för svensk åkerinäring"

Efter att ha tillbringat 30 år bakom ratten i en långtradare är jag uppriktigt oroad över hur utvecklingen ser ut för framtidens åkare och chaufförer!

Håkan Alexandersson:

"Dags att agera - Sveriges Åkeriföretag tystar sina regionchefer"

Nu är det hög tid att stå upp för svensk åkerinäring. Årsmötet för Sveriges Åkeriföretag står för dörren och dit är alla medlemmar välkomna.
För oss som värnar den svenska åkerinäringen är det dags att närvara på mötet och tydligt markera missnöjet med nuvarande hållning.

DEBATTARTIKEL

Ingen överprövning i Glumslövsfallet

"Hur lyder det rimliga tvivlet?"

Den 8 februari fick polisen in ett larm gällande en full lastbilschaufför som ragglade omkring på OK/Q8-macken vid Glumslöv i Skåne.
Det ska snart visa sig att föraren har en promillehalt på 2,41. Men trots att han befinner sig cirka 100 mil hemifrån, att hans långtradare står "parkerad" och nerkörd i en gräsmatta, samt att han har sitt förarkort i färdskrivaren, saknar det svenska rättsväsendet tillräckliga bevis för att anhålla och åtala honom.
Åklagarens beslut fick åtta yrkesförare att begära överprövning. Det enda dessa förare fick - var lång näsa...

DEBATTARTIKEL

Varierande provresultat ororar bromsexpert

"Blir onödiga kostnader för åkeriägaren"

Man känner stor oro när man tar del av den dagliga rapportfloran från åkeriägare med nya besiktningsprotokoll, där besiktningen underkänts på grund av för dålig bromsverkan på släpet.
Undermåliga bromsprov leder till onädiga kostnader, menar Stefan Nilsson på Bevola, som står bakom dagens debattartikel.

Tidningen Proffs fre 27 oktober 2017

27 oktober 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“”Alla som kämpar och arbetar för en bättre framtid gör något bra””

När man ser tillbaka på tiden från november 2014 då vi startade en protest som kallades Härstannarsverige (HSS) så inser man att vi har kommit längre än vi trodde. Vi hade tänkt att hålla på fram till jul samma år, när vi kom till jul och det var dags att ta det lugnt så ville en del att vi skulle fortsätta. Vi hade varit hos trafikutskottet och träffat politiker, de hade berättat vad som var på gång och vad som hände.
Läs hela Här stannar Sveriges krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 27 oktober 2017
Stäng

27 oktober 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Volvo satsar på LNG: Full fart mot framtiden
  • Vibeke fick bort spritbussarna
  • DAF:s nyheter på rad i Spanien
  • Två dömdes för veckovila i hytten
  • Varför är bilen billigare hos Scanvo?
  • Rapport från Comtrans-mässan i Ryssland
  • Ny USA-utställning med tysk förebild
  • Lervälling och putstrasor är Jennifers vardag
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant