DEBATTARTIKEL

Öppet brev till statsministern:

Fjellners helgpolitik slår hårt mot lastbilsnäringen

EU-parlamentariker Christofer Fjellner (M) gick i söndags ut i SvD och meddelade att lastbilsdebatten i svenska medier bygger på lögner och att "den har obehagliga främlingsfientliga undertoner".

DEBATTARTIKEL

Fortsätt att engagera er - men...

"Viktigt att rikta kritiken åt rätt håll"

Den uppmärksamhet som våra artiklar om Vlantanas "Glumslövschaufför" har fått, är av sällan skådat slag. På ett tydligt sätt visar det hur seriöst våra läsare, både chaufförer och åkare – men även folk som står utanför branschen, tar på trafiksäkerheten i allmänhet och på rattfylleri i synnerhet. Det gör då åtminstone mig väldigt stolt över en bransch som jag själv varit en del av under i princip hela mitt yrkesverksamma liv (först som yrkeschaufför och därefter, de senaste tio åren, som chefredaktör på Proffs).

DEBATTARTIKEL

Thomas Morell:

"Polis och åklagare, det blir nog till att tänka ett varv till "

Jag har läst artiklarna om den förare som var misstänkt för grovt rattfylleri. Proven visade på en mycket hög koncentration av alkohol i kroppen, hela 2.41 promille.
Ett par dagar efter gripandet släpptes föraren och åtalet lades ner. Reaktionerna på åklagaren beslut blev kraftiga och det är ingen överdrift när man säger att internet och telefoner speglade människors raseri över beslutet.

DEBATTARTIKEL

Rattfyllerister ett hot mot trafiksäkerheten

Att rattfylleri är ett hot mot trafiksäkerheten är något de flesta är klara över!
Är det dessutom fråga om en rattfull förare i ett tungt fordon, torde det stå utom allt rimligt tvivel, att det är en veritabel dödsfälla som rullar fram på vägen.

DEBATTARTIKEL

SÅ, apropå körkortsfusket:

"Vi vill se en kraftig och tydlig satsning på trafikpoliser"

Turerna kring den olagliga transportnäringen blir allt fler och avslöjanden om allvarliga överträdelser kommer slag i slag. Från Sveriges Åkeriföretag är vi mycket bekymrade och vi står inför ett samhällsproblem som rör långt mer än transportnäringen. Men det finns åtgärder som kan sättas in!

DEBATTARTIKEL

Ingemar Eriksson, SÅ:

"Likhet inför lagen existerar inte längre"

Svenska åkeriägare och förare jagas med blåslampa för bagateller, allt med stöd av lagstiftningen!
Samtidigt kan utländska bilar i stort sett härja fritt på våra vägar, utan att nämnda lagstiftning tas i anspråk. Dödsolyckan i Mariestad visar hur olika vi trots allt behandlas av samma lagstiftning!

DEBATTARTIKEL

"Är det fel på oss eller på regelverket?"

För några dagar sen uppstod en situation som fick blodtrycket att stiga rejält. Personer som inte är i branschen, men hört händelsen tror att man skämtar, men nej det här är vår verklighet. Min tanke är: vet politiker och myndighetspersoner något om hur vardagen och verkligheten ser ut för åkerinäringen?

INSÄNDARE

Åkarens julklapp:

”Du får sparken - God jul - och hälsa familjen!”

Mitt namn är Per Petersson, jag bor i Skånes Fagerhult och med denna text ska jag försöka beskriva det värsta jag har varit med om under mina 16 år i chaufförsyrket.
Fredagen den 20 december fick jag ett sms jag inte trodde någon arbetsgivare skulle kunna förmå sig att skicka...

DEBATTARTIKEL

Norrmännen har förstått det svenskarna inte begriper

Nu har norrmännen upptäckt hur illa ställt det är med den digitala färdskrivaren.
Det är synnerligen enkelt att manipulera hela systemet och därmed undvika åtgärder från myndigheterna.

DEBATTARTIKEL

Thomas Morell:

"Titta på bilden och fundera på det ni ser"

Nog är det märkligt det som sker inom transportsektorn och man har tagit sig för pannan mer än en gång.
Titta på bilden och fundera ett ögonblick över det ni ser.
Miljöbrott - stöld - vem bryr sig? frågar sig Thomas Morell, Sveriges Åkeriföretag Skaraborg.

DEBATTARTIKEL

Ingemar Eriksson, SÅ:

"Medan regeringen utreder härjar buset fritt"

Att kunna bedriva företagande torde vara en självklarhet, men så är inte situationen idag. Brott skall inte löna sig, den uppfattningen ställer majoriteten av svenska folket upp på.
Men när det gäller transporter blir situationen något märklig. Helt plötsligt är det OK att det stjäls diesel, att fordonen rullar med allvarliga tekniska brister och att tillstånd för yrkesmässig trafik saknas. 

DEBATTARTIKEL

Rattfylleri – ett allvarligt problem!

Morell: "Vi hoppas på hårda domar"

Under loppet av en vecka har polisen tagit tre grova rattfyllerister i tunga fordon. Gemensamt för samtliga tre fall är att det är fråga om utländska förare. Givetvis finns det även svenskar som gör sig skyldiga till rattfylleri, inte tal om annat. Oavsett vilket är det fråga om ett allvarligt brott där man utsätter andra människor för stor fara.

INSÄNDARE

Maktfullkomliga fjantar och marionetter

Det märks tydligt att representanter i maktställning inte gärna tar tag i problemen med olagligt cabotage, kriminalitet och stölder som är resultatet av den fria rörligheten inom EU.
Hur länge ska vi som chaufförer/åkare låta detta fortsätta? undrar insändarskribenten.

DEBATTARTIKEL

Thomas Morell:

"Trafikpolisen måste omorganiseras"

Trafikpolisen i sin nuvarande form har spelat ut sin roll. Trafikpolisens organisation klarar inte ens de grundläggande delarna i lagstiftningen som rör yrkestrafiken. Det menar Thomas Morell från Sveriges Åkeriföretag Skaraborg.Polisen är den myndighet som vid vägkontroller skall lagföra brott inom den yrkesmässiga trafiken, men även de mest duktiga och ihärdiga trafikpoliserna har idag gett upp.

INSÄNDARE

Vakna, tag ställning kollegor!

SÅ-styrelsen marscherar med beslutsamhet och stor handlingskraft (de är ju begåvade och erfarna affärsmän) mot sammanslagning av SÅ och Transportgruppen.

Tidningen Proffs fre 27 oktober 2017

27 oktober 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“”Alla som kämpar och arbetar för en bättre framtid gör något bra””

När man ser tillbaka på tiden från november 2014 då vi startade en protest som kallades Härstannarsverige (HSS) så inser man att vi har kommit längre än vi trodde. Vi hade tänkt att hålla på fram till jul samma år, när vi kom till jul och det var dags att ta det lugnt så ville en del att vi skulle fortsätta. Vi hade varit hos trafikutskottet och träffat politiker, de hade berättat vad som var på gång och vad som hände.
Läs hela Här stannar Sveriges krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 27 oktober 2017
Stäng

27 oktober 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Volvo satsar på LNG: Full fart mot framtiden
  • Vibeke fick bort spritbussarna
  • DAF:s nyheter på rad i Spanien
  • Två dömdes för veckovila i hytten
  • Varför är bilen billigare hos Scanvo?
  • Rapport från Comtrans-mässan i Ryssland
  • Ny USA-utställning med tysk förebild
  • Lervälling och putstrasor är Jennifers vardag
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant