DEBATTARTIKEL

Ingen överprövning i Glumslövsfallet

"Hur lyder det rimliga tvivlet?"

Den 8 februari fick polisen in ett larm gällande en full lastbilschaufför som ragglade omkring på OK/Q8-macken vid Glumslöv i Skåne.
Det ska snart visa sig att föraren har en promillehalt på 2,41. Men trots att han befinner sig cirka 100 mil hemifrån, att hans långtradare står "parkerad" och nerkörd i en gräsmatta, samt att han har sitt förarkort i färdskrivaren, saknar det svenska rättsväsendet tillräckliga bevis för att anhålla och åtala honom.
Åklagarens beslut fick åtta yrkesförare att begära överprövning. Det enda dessa förare fick - var lång näsa...

DEBATTARTIKEL

Varierande provresultat ororar bromsexpert

"Blir onödiga kostnader för åkeriägaren"

Man känner stor oro när man tar del av den dagliga rapportfloran från åkeriägare med nya besiktningsprotokoll, där besiktningen underkänts på grund av för dålig bromsverkan på släpet.
Undermåliga bromsprov leder till onädiga kostnader, menar Stefan Nilsson på Bevola, som står bakom dagens debattartikel.

DEBATTARTIKEL

Öppet brev till statsministern:

Fjellners helgpolitik slår hårt mot lastbilsnäringen

EU-parlamentariker Christofer Fjellner (M) gick i söndags ut i SvD och meddelade att lastbilsdebatten i svenska medier bygger på lögner och att "den har obehagliga främlingsfientliga undertoner".

DEBATTARTIKEL

Fortsätt att engagera er - men...

"Viktigt att rikta kritiken åt rätt håll"

Den uppmärksamhet som våra artiklar om Vlantanas "Glumslövschaufför" har fått, är av sällan skådat slag. På ett tydligt sätt visar det hur seriöst våra läsare, både chaufförer och åkare – men även folk som står utanför branschen, tar på trafiksäkerheten i allmänhet och på rattfylleri i synnerhet. Det gör då åtminstone mig väldigt stolt över en bransch som jag själv varit en del av under i princip hela mitt yrkesverksamma liv (först som yrkeschaufför och därefter, de senaste tio åren, som chefredaktör på Proffs).

DEBATTARTIKEL

Thomas Morell:

"Polis och åklagare, det blir nog till att tänka ett varv till "

Jag har läst artiklarna om den förare som var misstänkt för grovt rattfylleri. Proven visade på en mycket hög koncentration av alkohol i kroppen, hela 2.41 promille.
Ett par dagar efter gripandet släpptes föraren och åtalet lades ner. Reaktionerna på åklagaren beslut blev kraftiga och det är ingen överdrift när man säger att internet och telefoner speglade människors raseri över beslutet.

DEBATTARTIKEL

Rattfyllerister ett hot mot trafiksäkerheten

Att rattfylleri är ett hot mot trafiksäkerheten är något de flesta är klara över!
Är det dessutom fråga om en rattfull förare i ett tungt fordon, torde det stå utom allt rimligt tvivel, att det är en veritabel dödsfälla som rullar fram på vägen.

DEBATTARTIKEL

SÅ, apropå körkortsfusket:

"Vi vill se en kraftig och tydlig satsning på trafikpoliser"

Turerna kring den olagliga transportnäringen blir allt fler och avslöjanden om allvarliga överträdelser kommer slag i slag. Från Sveriges Åkeriföretag är vi mycket bekymrade och vi står inför ett samhällsproblem som rör långt mer än transportnäringen. Men det finns åtgärder som kan sättas in!

DEBATTARTIKEL

Ingemar Eriksson, SÅ:

"Likhet inför lagen existerar inte längre"

Svenska åkeriägare och förare jagas med blåslampa för bagateller, allt med stöd av lagstiftningen!
Samtidigt kan utländska bilar i stort sett härja fritt på våra vägar, utan att nämnda lagstiftning tas i anspråk. Dödsolyckan i Mariestad visar hur olika vi trots allt behandlas av samma lagstiftning!

DEBATTARTIKEL

"Är det fel på oss eller på regelverket?"

För några dagar sen uppstod en situation som fick blodtrycket att stiga rejält. Personer som inte är i branschen, men hört händelsen tror att man skämtar, men nej det här är vår verklighet. Min tanke är: vet politiker och myndighetspersoner något om hur vardagen och verkligheten ser ut för åkerinäringen?

INSÄNDARE

Åkarens julklapp:

”Du får sparken - God jul - och hälsa familjen!”

Mitt namn är Per Petersson, jag bor i Skånes Fagerhult och med denna text ska jag försöka beskriva det värsta jag har varit med om under mina 16 år i chaufförsyrket.
Fredagen den 20 december fick jag ett sms jag inte trodde någon arbetsgivare skulle kunna förmå sig att skicka...

DEBATTARTIKEL

Norrmännen har förstått det svenskarna inte begriper

Nu har norrmännen upptäckt hur illa ställt det är med den digitala färdskrivaren.
Det är synnerligen enkelt att manipulera hela systemet och därmed undvika åtgärder från myndigheterna.

DEBATTARTIKEL

Thomas Morell:

"Titta på bilden och fundera på det ni ser"

Nog är det märkligt det som sker inom transportsektorn och man har tagit sig för pannan mer än en gång.
Titta på bilden och fundera ett ögonblick över det ni ser.
Miljöbrott - stöld - vem bryr sig? frågar sig Thomas Morell, Sveriges Åkeriföretag Skaraborg.

DEBATTARTIKEL

Ingemar Eriksson, SÅ:

"Medan regeringen utreder härjar buset fritt"

Att kunna bedriva företagande torde vara en självklarhet, men så är inte situationen idag. Brott skall inte löna sig, den uppfattningen ställer majoriteten av svenska folket upp på.
Men när det gäller transporter blir situationen något märklig. Helt plötsligt är det OK att det stjäls diesel, att fordonen rullar med allvarliga tekniska brister och att tillstånd för yrkesmässig trafik saknas. 

DEBATTARTIKEL

Rattfylleri – ett allvarligt problem!

Morell: "Vi hoppas på hårda domar"

Under loppet av en vecka har polisen tagit tre grova rattfyllerister i tunga fordon. Gemensamt för samtliga tre fall är att det är fråga om utländska förare. Givetvis finns det även svenskar som gör sig skyldiga till rattfylleri, inte tal om annat. Oavsett vilket är det fråga om ett allvarligt brott där man utsätter andra människor för stor fara.

INSÄNDARE

Maktfullkomliga fjantar och marionetter

Det märks tydligt att representanter i maktställning inte gärna tar tag i problemen med olagligt cabotage, kriminalitet och stölder som är resultatet av den fria rörligheten inom EU.
Hur länge ska vi som chaufförer/åkare låta detta fortsätta? undrar insändarskribenten.

Tidningen Proffs fre 22 december 2017

22 december 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 22 december 2017
Stäng

22 december 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Lennart kommer med julens viktigaste dryck
  • Trafikpoliser och branschfolk på besök i Bryssel
  • Hos LP tvättas 1000 lastbilar i månaden - för hand
  • Orderböckerna har öppnat för uppdaterad Transit Custom
  • Hon har full koll på virkestransporterna till Stora Enso
  • Returpapper är (arbets)livet för Anette
  • Pensionerad 141:a lever lugnt liv hos Anders
  • Elias kör till Ullared – 25 gånger om dagen
  • LBC Frakt Värmland gör tummen upp för HVO
  • Volvo F10 och F12 fyller 40 år
  • ... m.m ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant