DEBATTARTIKEL

Åklagare "inte pigga på" att ta upp dödsolycka

Morell: "Ska åklagarens dagsform få avgöra?"

Måttet är rågat!
Under några dagar har vi kunnat följa ett antal artiklar i Mariestads Tidningen kring dödsolyckan på E20. Att ärendet läggs ner är så enastående dumt att klockorna går baklänges. Jag citerar direkt ur tidningen, "Vi har pratat med åklagarna och de var inte pigga på att ta i det här. Det bygger mycket på okunskap och osäkerhet i kvalificerade frågor som gäller den tunga trafiken".
Pigga på! Är det så illa ställt att dagsformen bestämmer vad åklagarna vill göra eller ej?

DEBATTARTIKEL

Thomas Morell:

"Det är något märkligt med det svenska rättssystemet"

Att följa lagar och regler är för de flesta av oss ganska naturligt. Likaså är rättsuppfattningen hyggligt i takt med lagstiftningen - man vet helt enkelt vad som är rätt eller fel.
Men ibland slirar själva systemet högst betänkligt! Låt mig ge ett par exempel.

DEBATTARTIKEL

Tormod Magelssen, TransportMagasinet:

Skit samma, bara transporterna är billiga!

Jag tycker inte det var många år sedan vi pratade om den norske sjömannen, den ljushårige killen i femtonårsåldern, som reste ut med fjärilar i magen och kom hem sex månader senare som en hårdhudad, erfaren man med tatuering på överarmen.
Han är för sedan länge borta, ersatt av billigare arbetskraft från Fjärran Östern.

DEBATTARTIKEL

Girighetens fula tryne styr transporterna!

Under de senaste åren har den olagliga trafiken inom transportnäringen ökat dramatiskt. Det är flera aktörer i kedjan som åsidosätter gällande lagstiftning, och överträdelserna är omfattande. I förra veckans avsnitt av Uppdrag granskning visades en bild av de svenska transporterna som få människor utanför branschen känner till.

DEBATTARTIKEL

Är det intelligent att köpa transporter för 50 kronor milen?

SVT:s Uppdrag granskning, som handlade om hur utländska förare utnyttjas under slavliknande förhållanden, bekräftade det som de flesta i transportbranschen redan vet. Att stora delar av den svenska åkerinäringen riskerar att försvinna och att de ersättningar som åkerierna får för sina transporter är pressade till långt under lönsamhetsnivå.
Men hur "intelligent" är det att pressa transportpriserna till dryga 50-lappen per mil? Och hur svårt kan det vara att införa "Fair Trade" på transporter?

DEBATTARTIKEL

Den perfekta samhällsmedborgaren – en buse!

På annat sätt än så som rubriken lyder kan man inte tolka myndigheters och försäkringsbolags agerande.
Att vistas ute i trafiken med bromslösa och falskskyltade fordon är för de flesta fråga om allvarliga brott Att fordonen dessutom är avregistrerade sedan fem år och därmed inte kan skattas och försäkras gör det hela än allvarligare.

DEBATTARTIKEL

Inkompetensen grinar varje seriös företagare rakt i ansiktet

Polisens oförmåga att lösa brott har varit ett hett ämne den senaste tiden. Polisorganisationen är till vissa delar ineffektiv men skall i rättvisans namn inte ensam pekas ut i ett uselt fungerande rättssystem. När det gäller hanteringen av trafikärenden har de god hjälp av åklagarna!
Från åkernäringens perspektiv kan man konstatera att någon högre klass på den rättsvårdande verksamheten är det inte.

DEBATTARTIKEL

Prisjakt sätter liv på spel

Återigen har polisen stoppat en rattfull utländsk förare i ett tungt fordon. Den här gången var föraren så gravt berusad att han tappade medvetandet under polisingripandet! I fredags omkom en kvinna på E20 när en utländsk förare förlorade kontrollen över sin fordonskombination.
Thomas Morell radar upp ett antal exempel på "färska olyckor" i sin debattartikel och ställer sig frågan; Hur kunde det bli så här?

DEBATTARTIKEL

Nu har "någon" på Transportstyrelsen vaknat!

SJ ställer in hundratals avgångar – och hänvisar till det rådande väderläget. Tågen är fullpackade med snö och is och kan inte köras.
Det snöar och blåser. Vägarna blir oframkomliga. Och snöröjarna får inte köra...
Välkommen till de trögtänkta byråkraternas förlovade land - Sverige!

INSÄNDARE

"Rätt material men ändå så fel"

Så blev det vinter och genast infann sig problemet med stillastående lastbilar längs vägarna.
I norra delarna av mellersta Blekinge hittade jag detta ekipage (bilden) som inte tog sig fram.

DEBATTARTIKEL

Polisen har kört vilse?

Svensk polis har fått en ekonomisk och praktisk förstärkning under ett antal år. Regeringen satte målet 3000 nya poliser. År 2010 nåddes målet, men var hittar vi dessa nya, och gamla poliser? Inte inom trafikenheterna i alla fall. Sveriges Åkeriföretag efterlyser därför de försvunna polistjänsterna.

INSÄNDARE

ADR-skylten betyder "Kom och ta mig"

Man tycker man gör en god sak, och vad får man?? Jo, böter.
Alltså, den orangefärgade skylten som sitter fram och bak på våra fordon, då vi kör farligt gods, är inget mer än en skylt som det står "kom och ta mig".

DEBATTARTIKEL

Per-Arne Nilsson:

”Min ambition är att lyfta fram beställaransvaret”

Under de åren jag har arbetet med transportsäkerhet, har det återkommande problemet varit varuägares och speditörers ansvar.
Åkerier och chaufförer har skämt bort sina kunder med att ta ett stort ansvar för det gods de transporterar.

DEBATTARTIKEL

Farligt gods – i ordets rätta bemärkelse

De en gång så stolta visioner om hög trafiksäkerhet och god miljöhänsyn, har helt hamnat på skam. På bekostnad av säkerheten främjas i dagsläget billigaste transporten. Det har till och med gått så långt att förare utan någon som helst erfarenhet eller utbildning kör stora mängder farligt gods på våra vägar. Det slussas upp förare från Makedonien, Rumänien och Bulgarien som inte ens har ett äkta körkort. I bästa fall har de tre timmars körning i simulator. De har inte heller nödvändig utbildning för att hantera farligt gods. Fordonen är inte märkta med skyltar som informerar vilket gods som transporteras, viktigt inte minst för räddningstjänsten.

DEBATTARTIKEL

Stigs Center – en följetong

2005 mötte Polisen transportbranschen första gången för att lyssna på deras synpunkter och vad polisen i samverkan kan göra för att öka säkerheten för chaufförer och åkare.
Redan då framkom oviljan att parkera på Stigs Center på grund av dess sociala misär och lokala hotbilder.

Tidningen Proffs fre 27 oktober 2017

27 oktober 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“”Alla som kämpar och arbetar för en bättre framtid gör något bra””

När man ser tillbaka på tiden från november 2014 då vi startade en protest som kallades Härstannarsverige (HSS) så inser man att vi har kommit längre än vi trodde. Vi hade tänkt att hålla på fram till jul samma år, när vi kom till jul och det var dags att ta det lugnt så ville en del att vi skulle fortsätta. Vi hade varit hos trafikutskottet och träffat politiker, de hade berättat vad som var på gång och vad som hände.
Läs hela Här stannar Sveriges krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 27 oktober 2017
Stäng

27 oktober 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Volvo satsar på LNG: Full fart mot framtiden
  • Vibeke fick bort spritbussarna
  • DAF:s nyheter på rad i Spanien
  • Två dömdes för veckovila i hytten
  • Varför är bilen billigare hos Scanvo?
  • Rapport från Comtrans-mässan i Ryssland
  • Ny USA-utställning med tysk förebild
  • Lervälling och putstrasor är Jennifers vardag
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant