DEBATTARTIKEL

Slutreplik av Thomas Morell:

Alla är välkomna i kampen mot de kriminella – även Pia Nilsson

Pia Nilsson lägger mer tid och intresse kring vilka sverigedemokraterna skall samarbeta med efter valet. För att stilla nyfikenheten en smula, kan jag meddela att alla som ställer upp på arbetet att begränsa de kriminellas framfart i vårt samhälle är välkomna i den kampen, även Pia Nilsson.

DEBATTARTIKEL

Skärpt beställaransvar – ett slag i luften

"Man har skärpt en ickefråga"

Ett skärpt beställaransvar kan bli verklighet redan till sommaren, den 1 juli närmare bestämt. Är det nu vi ska jubla? Eller gråta?
Propositionen är i min värld en besvikelse och de "tuffare tagen" är ett sällan skådat slag i luften. Det blir tydligt när man läst mer än rubriken i pressmeddelandet från regeringen.

DEBATTARTIKEL

Pia Nilsson (S):

”SD mörkar vilka de vill samarbeta med”

Thomas Morell ger i sin replik inget svar på varför han inte vill ge Polisen det kanske skarpaste verktyget hittills i kampen mot den illegala trafiken.

DEBATTARTIKEL

Morell (SD) svarar Pia Nilsson (S):

”Ett sätt att försöka dölja sina egna tillkortakommanden”

Det vore klädsamt om tonläget från socialdemokraten Pia Nilsson antog en lite mer sansad nivå. Hur valresultatet och eventuella strukturer i den politiska kartan kommer att se ut har ingen av oss svar på idag. Att ”förutsätta” det ena eller det andra är enbart ett sätt att försöka dölja sina egna tillkortakommanden.

DEBATTARTIKEL

Replik:

Varför vill inte Morell ha effektivare kontroller?

Sverigedemokraternas kandidat till riksdagen, Thomas Morell, har i en debattartikel påstått att regeringen visar trötthetstecken när det kommer till kampen mot den osunda och illegala åkerinäringen.
Morells påstående förvånar alla som följt utvecklingen senaste åren.

DEBATTARTIKEL

Thomas Morell:

Olaglig trafik konkurrerar ut seriösa åkare – regeringen föreslår kilometerskatt

Så har regeringspartierna återigen dammat av sitt förslag om kilometerskatt. Man motiverar skatten med att den skall vara lika för både svenska och utländska åkerier. Man har dock inte löst hur det skall fungera i verkligheten, utan man lever i någon slags förhoppning att det skall fungera.

Thomas Morell, SD:

Giriga transportköpare sponsrar de kriminella

I några artiklar de senaste dagarna har tidningen Proffs tagit upp problemet med manipulerade färdskrivare och AdBlue-system. I ett fall var det även fråga om så allvarliga tekniska problem att fordonet belades med körförbud.

DEBATTARTIKEL

Vilka är de verkliga miljöbovarna?

Mycket i vårt samhälle handlar om att inhemska företag måste tjäna pengar för att ha råd att driva företag i Sverige, och därigenom kunna anställa folk, som kan betala skatt i kommunerna.

DEBATTARTIKEL

Här stannar Sverige:

”Cabotagefusk och fler 3,5-tonnare ett miljöhot”

Här stannar Sverige en protest i grunden, men vi har utvecklats och är nu mer att likna vid en tankesmedja eller lobbyorganisation.  Vi har tankar, idéer och förslag till de politiska makthavarna, saker som vi tycker är viktiga.

DEBATTARTIKEL

Thomas Morell (SD):

Trafiksäkerhet, vad är det?

De senaste veckorna har vägunderhållet runt om i landet diskuterats i flera forum. Dåligt plogade vägar och ishalka har verkligen blivit ett hett debattämne. Under en bilresa i veckan lyssnade jag på radio Dalarna och där svallade känslorna hos de radiolyssnare som ringde in till studion – med all rätt.
Vägunderhållet har blivit påtagligt sämre de senaste åren och det är något som främst yrkesförarna kan skriva under på.

DEBATTARTIKEL

Förhindra industrins dolda dödsfällor!

I maj dog ännu en lastbilschaufför på jobbet. En truck backade över honom vid lastning på ett stålverk. En tragedi för de anhöriga. Ett djupt personligt trauma för den som körde trucken. Ett allvarligt misslyckande för stålföretaget som lät det hända i sin verksamhet. Och djupt störande för alla oss andra. Det som kanske är mest oroväckande är att den aktör som har mest makt i sammanhanget, Arbetsmiljöverket, inte arbetar aktivt med att undvika dessa olyckor.

DEBATTARTIKEL

Transportbranschen måste ta gemensamt ansvar för sitt rykte

I en tid då e-handeln växer med en enorm kraft höjs också kraven från konsumenterna när det kommer till leveranser. Slutkonsumenten som handlar bakom skärmen vill inte längre anpassa sig efter gammalmodiga transportföretag med föråldrade villkor. De företag som väljer att inte prioritera kundernas nya leveransbehov kommer inte heller att ha en chans framöver. Detta gäller för såväl e-handlare som transport- och logistikföretag, menar Niklas Knight, vd på Best Transport.

DEBATTARTIKEL

Thomas Morell:

”Transportstyrelsens fel att unga inte vill bli chaufförer”

Först och främst vill jag önska er alla en riktigt God Fortsättning på det nya året!
Ett nytt år – ett helt oskrivet blad ligger framför oss, låt oss förvalta det väl! Det gamla året då, vad kan vi lära oss av det? En hel del faktiskt, och lägger vi till ytterligare några år bakåt i tiden får vi en rejäl historielektion.

DEBATTARTIKEL

"Cabotageförslaget gör det olagliga lagligt"

Här stannar Sverige reagerade på att man vid utfrågningen i trafikutskottet i förra veckan diskuterades det nya förslaget till utstationeringsdirektiv för transportbranschen, och en 3-dagarsregel som vi kände att den inte stämmer. Vi kollade förslaget och visst finns 3 dagar med som en variant. Vart man hämtat uppgifterna till diskussionen kring 3-dagarsförslaget vet vi inte, men man borde ha tillgång till det senaste förslaget i utskottet.

DEBATTARTIKEL

Här stannar Sverige:

Vad kan våra EU-politiker åstadkomma?

EU:s förslag till vägpaket med bland annat cabotageförändringar, möjlighet att ta två förkortade helgvilor. Allt för att den fria marknaden ska stärkas, den fria konkurrensen måste hållas uppe och gälla även transporter.  

Tidningen Proffs fre 13 april 2018

13 april 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018
Stäng

13 april 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vi har provkört Iveco med gasdrift
  • Jimmie Åkesson på besök hos Börje Jönsson och Trafikpolisen
  • Valet 2018: Så vill S och M jobba för en bättre åkeribransch
  • 80-årig bryggeribil fortfarande i tjänst
  • Hur ska bärgare få betalt av utländska åkare?
  • Polisen: \"Vi får agera mänskliga sköldar\"
  • Konferens med fokus på parkeringsproblemen
  • Långsjöns rastplats - bäst i test (igen)
  • Norge störst - inte bara i skidspåret
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant