”Normhållarnas tidevarv synes vara ute”

Nu har vi blivit medvetna också i Sverige om vår sårbarhet. Vadå om, frågar du kanske? Jo, nu har vi fått erfara att ett "riktigt" terrordåd (i skrivande stund alltjämt på misstankebasis) kan drabba också oss. Efter det ödesdigra dramat med den framrusande, tillgripna lastbilen på Drottninggatan i Stockholm där flera människor så tragiskt dödades och skadades, kommer alla säkerhetsarrangemang och krav på hårdare tag att öka.
Och vi har också till fullo insett att ett tungt fordon i fel sammanhang kan vara ett otäckt och verkningsfullt mordvapen.

”Identifieringsproblem gör att få kan lagföras”

När jag skriver denna krönika är det bara något dygn kvar till dess Helsingborgs tingsrätt ska meddela dom i ett mål gällande grov vårdslöshet i trafik, där åtal väckts i anledning av att två mc-förare i mycket hög hastighet varit inblandade i en trafikolycka på riksväg 21 vid Klippan.
Det är en polis som själv blev omkörd av MC-förarna före trafikolyckan som uppmärksammat mig på fallet. I min nästkommande krönika här i tidningen Proffs, ska jag noggrant redogöra för slutresultatet genom domen i tingsrätten.

KRÖNIKA - AV CATHIE SANDBERG

Jag - en simpel chaufför...

En tanke dyker upp i min hjärna. Varför den tanken vill påminna sig just nu vet jag inte, men det tajmar bra med hur vår yrkessituation ser ut. Hur värderade är vi, jag och du som yrkeschaufförer idag egentligen? Inbringar vi något värde i konsumenternas ögon? Det gör vi nog, men knappast så mycket som vi förtjänar. Tyvärr. Vi är ju mest bara i vägen och kör som dårar och tar plats.  

Bjarne Ringström, gästkrönikör:

"Min klient fälldes för fortkörning trots polismiss"

Jag brinner för rättvisa för dem som arbetar på vägen och jag vill berätta om ett av mina senaste fall då en chaufför som anklagats för fortkörning under kökörning i Göteborg, tog kontakt med mig.

Trafikpolisen – mer efterlängtad än någonsin

Kustbevakningen har problem vad gäller personal. I alla fall om det inträffar större oljeutsläpp. Men det märker vi som allmänhet sannolikt bara i just ett sådant fall. Under normala förhållanden är vi mindre beroende av en väl fungerande kustbevakning.

"Jag vill inte betala för att sova i lastbilen"

Det är mycket skit och tragik som händer i världen just nu. Den enes död, den andres bröd. Som vi bäddar får vi ligga. Kort sagt. Men nog om det, vi måste trots allt mobilisera oss och för vår egen skull försöka få ordning på oss själva och på ”situation Sverige”.

Hur skulle du själv ha dömt?

Fullgod bevisning i brottmål eller ej – det är (ofta) frågan. Allmänheten har ibland en klar uppfattning i något mål som varit omdiskuterat i media. Bevisnivån som erfordras för en fällande dom är att det ska vara ”ställt bortom rimligt tvivel”, att den som åtalats för brott verkligen är skyldig. En hundraprocentigt säker bevisning kan aldrig krävas, eftersom domare då skulle behöva ha en utomjordisk förmåga att avgöra vad som är sant och falskt.

Positivt med proaktiva åklagare

Inom rättsväsendet, alltifrån polisen till domstolarna, händer mycket. Varje dag något att glädjas åt eller – dessvärre – att reta sig på. För att börja med något glädjande, till och med mycket glädjande, är att framhålla när åklagare proaktivt ligger på inom ett eftersatt område som gäller trafiksäkerhet. 

Ibland är juridiken knepig att förstå sig på

Brottmålsdomar kan vara mer eller mindre enkla att läsa och förstå. Inte minst för allmänheten. De flesta inser att våldtäkt (en brottsrubricering som för övrigt kan vara på väg att ersättas med sexuellt övergrepp) är en synnerligen integritetskränkande gärning för den som utsätts för ett sådant brott.
Likaså är det känt att bevisvärderingen i just dessa mål ofta är svår, inte minst mot bakgrund av att hela bevisbördan vilar på åklagarens axlar. Till det kommer att gärningen oftast äger rum mellan två personer i enrum utan några vittnen.

TRANSPORTSTYRELSENS TOLKNING

Transportstyrelsen har gjort rättslig prövning omöjlig

Cabotage är ett begrepp som för de allra flesta låter både främmande och krångligt definitionsmässigt. Ordet betyder att en nationell kommersiell godstransport utförs av en operatör som tillfälligt är i landet. Enkelt så det förslår, eller?

KRÖNIKA AV SVEN-ERIK ALHEM

Framgångsrikt polisarbete gläder mig

Resultatet av en brottsutredning är viktigt. Det kan vara framgångsrikt för brottsoffret och förödande för den misstänkte gärningspersonen. Utgången är aldrig given på förhand. Sena och i tiden långt utdragna förundersökningar är aldrig bra. Rättvisan blir lätt lidande.
Från ett mer allmänt perspektiv är varje ambitiöst och proffsigt genomförd förundersökning som kan leda till lagföring av den eller de skyldiga en framgång.

”Risken att ertappas av en trafikpolis är nära noll procent”

Fick ett mejl från en erfaren polis i Stockholm som hade läst en av mina många krönikor i Proffs om stora brister i polisens trafikövervakning. Innehållet känns både bekräftande och otäckt vad gäller mina farhågor. Till exempel att det kan löna sig att neka i sten för den som mot förmodan skulle råka fastna i en poliskontroll i trafiken.

KRÖNIKA

Sven-Erik Alhem:

"Rättssystemet riskerar att haverera om alla nekar till brott"

Många med mig är oroliga över nedprioriteringen av polisens trafikövervakning. Allt färre poliser syns i trafiken och många har till exempel på E4 och E6 funnit sig kunna fastslå att fri fart råder i praktiken. Så blir det om risken att åka fast även för rejält flagranta hastighetsbrott är liten.

KRÖNIKA AV SVEN-ERIK ALHEM

”Det räcker inte med att sätta upp skyltar”

Ibland sänks hastigheten längs våra vägar eller gator genom att beslut fattas i vederbörlig ordning och nya skyltar sätts upp. 40 km/h är på allt fler ställen högsta tillåtna fart i många städer och samhällen. Den formella sidan är en sak och hur hastighetsanpassningen sker är en helt annan.

KRÖNIKA AV SVEN-ERIK ALHEM

”Behovet av polis är enormt”

Den så kallade UberPop-verksamheten torde vara över. Arrangören har länge kämpat för att det är en tillåten form av samåkningstjänst som går ut på att privatpersoner med bil ska kunna plocka upp passagerare mot viss betalning. Avgöranden i allmänna domstolar har emellertid satt P för verksamheten. I allt fall tills vidare.

Tidningen Proffs fre 12 maj 2017

12 maj 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“Jag - en simpel chaufför...”

En tanke dyker upp i min hjärna. Varför den tanken vill påminna sig just nu vet jag inte, men det tajmar bra med hur vår yrkessituation ser ut. Hur värderade är vi, jag och du som yrkeschaufförer idag egentligen? Inbringar vi något värde i konsumenternas ögon? Det gör vi nog, men knappast så mycket som vi förtjänar. Tyvärr. Vi är ju mest bara i vägen och kör som dårar och tar plats.  
Läs hela Cathie Sandbergs krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 12 maj 2017
Stäng

12 maj 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Donnez nya - ett Mercedesbygge i hästväg
  • Artisten som känner stolthet över att vara chaufför
  • Kurvor med fel lutning en dödsfara
  • Det här gäller för resor till och från lastbilen
  • Elev stoppades av polisen 40 gånger - samma dag!
  • Johan blir aldrig \"lack\" på sitt jobb
  • Och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant