Personen på fotot har inget med krönikan att göra. Foto: Scania

"Jag vill inte betala för att sova i lastbilen"

Det är mycket skit och tragik som händer i världen just nu. Den enes död, den andres bröd. Som vi bäddar får vi ligga. Kort sagt. Men nog om det, vi måste trots allt mobilisera oss och för vår egen skull försöka få ordning på oss själva och på ”situation Sverige”.


Krönikören, Cathie Sandberg. Foto: Privat 

Det är mycket som upprör oss yrkesförare nu och vi slåss för yrkeskårens överlevnad. Beväpnade till tänderna tycks vi slåss för döva öron. Tyvärr är det ju det månatliga bidraget från arbetsgivaren som tvingar oss att hålla stånd. Och förstås – för att vi älskar vårt förbannade jobb.

Men något som upprör mig så in i... är att vi ska tvingas betala för att få sova i våra lastbilar när vi ligger ute om veckorna. Vad fan liknar det? Vi kör och levererar gods för vårt lands, och hela Skandinaviens för den delen, väl och ve. Vi försakar våra familjer och vänner. För att inte tala om hur vi försakar oss själva.

Vi kan inte ringa chefen klockan sex en morgon och säga att vi inte kan ta oss till jobbet för att det är oväder där ute. Vi får ta en semesterdag för att kunna gå till tandläkaren eller dylikt. Fredagsmyset med familjen förflyttas oftast till lördagen. Och har vi inte redan en familj så är det banne mig inte lätt att ens få till en date. Vem vill ha ihop det med en lastbilschaufför som aldrig kan hålla en tid?

Och att de flesta stora vägrestaurangerna med väl tilltagna parkeringar, som Rastahusen, nu ska ta betalt av oss skandinaver för att nattparkera, har fått min bägare att totalt översvämma av ilska.

- Vi ska lida för att våra utrikiska konkurrenter slår läger och skitar ner.
- Vi som betalar och gör rätt för oss.
- Vi bär inte ut duschslangar, kranar, avloppssilar, tvättfat eller toaholkar när vi besökt toaletterna.
- Vi kletar inte bajs på väggarna, vi står inte ens på holkarna och gör behoven.
- Vi kastar till och med papper och skräp i papperskorgarna.
- Vi är uppfostrade så. Till och med utomlands bland all skit gör vi som vi är fostrade att göra här hemma.

När jag tar upp ämnet med kollegorna säger många; jamen för hundra kronor får du ju äta för femtio och duscha för tjugo. Men om jag inte vill äta och duscha då? Jag skulle kunna acceptera att betala en tjuga, men inte då på grund av att utlänningarna grisar ner, utan i så fall för att sponsra till en bra parkering.

Jag kör i huvudsak klassat gods i container och för min egen och alla andras säkerhet i trafiken, bör jag stå på en säker parkering där jag inte riskerar att bli påkörd, eller på annat sätt riskera en onödig olycka. Det är ett totalt mission impossible idag om jag inte drar åt handbromsen senast klockan 18. Efter det är varenda parkering upptagen.

Till och med polisen bötfäller de stackare som tar sin tillflykt till den enda lediga parkeringsplats som står tomt, en kontrollplats. Vad farao spelar det för roll nattetid? Och som den sinnessjuka lagen är nu så måste vi ju följa arbetstidsreglerna slaviskt.

Vad spelar det för roll att poliser med hjärta ser mellan fingrarna då de hjärndöda paragrafryttarna på Transportstyrelsen sitter och håvar in pengar på petitesser (minuter) som inte skadat någon på något sätt. Det har blivit så sjukt alltihopa att jag vill kräkas.

Jag bara väntar på den dag jag blir orättfärdigt bötad. Eller min arbetsgivare för någon liten tidsförseelse jag åsamkat. Jag sitter hellre i en cell och är besvärlig än att bidra med en krona ur mina surt förvärvade pengar.

Ja det blev en arg krönika det här. Men jag vet ju att de allra flesta håller med i sak och fråga och det känns bra. Och trots allt detta elände vi flyter omkring i så älskar jag att köra lastbil.

Ha det gott vänner och kollegor och kör med hjärtat och hjärnan,

Cathie


 

Om artikeln

Publicerad: Måndag 27 Februari 2017, kl 17:10
Kategori: Krönika
Taggar: Gästkrönika, Parkering, Socialt, Uppställningsplatser

Viftade med ett ”knivliknande föremål” efter dispyt på rastplats

En utländsk förare viftar med knivliknande föremål när han på lastbilsstoppet Haralds i Ljung, mellan Vara och Skara, ombeds stänga av motorn. Polis tillkallas, men händelsen finns inte rapporterad.

Startspärr förhindrar körning utan kort

”Som ett alkolås kopplat till färdskrivaren”

Stoneridge lanserar nu en startspärr för färdskrivare som kommer förhindra att föraren glömmer att stoppa i sitt kort före körning. D-Ignition är som ett alkolås men kopplat till färdskrivaren där D-Ignition känner av om det sitter ett förarkort i färdskrivaren eller inte.
Saknas kortet i kortfack 1 så kan föraren inte starta fordonet.

Ko-misk djurtransport fick köra vidare

Polisens ledningssamtal får dagligen ta emot samtal om allt mellan himmel och jord. Men frågan är om kanske inte måndagens samtal kan läggas till de mer udda inslagen?

INSÄNDARE

Bränslet blir dyrare - är det slutkört nu?

Jag har under hela mitt yrkesverksamma liv ägnat mig åt det roligaste jag vet. Att köra lastbil. Jag var från början anställd chaufför under närmare 20 år. De senaste 20 åren har jag varit "egen" åkare och som mest haft åtta anställda.

30 miljoner extra till yrkesförarutbildning

Det råder chaufförsbrist i Sverige. Beskedet om att regeringen beviljat ytterligare 30 miljoner kronor till utbildning av yrkesförare, tas därför emot med glädje av branschens företrädare.

Pirtek expanderar för att ta hand om trasiga hydraulslangar

Under våren har Pirtek, före detta Slangakuten, mött upp efterfrågan på deras tjänster. I Stockholm och Göteborg har den befintliga styrkan på åtta respektive fem bussar, stärkts upp ytterligare till tio respektive sju bussar. Senare i år väntas ytterligare en expansion.

Cabotageutbildningen är över

”Nu finns verktygen - men vem ska skruva?”

Den stora utbildningsinsatsen som bland annat har gått ut på att lära landets poliser och bilinspektörer hur man ska hantera misstänkta otillåtna cabotage, är över. Proffs var med på två avslutande praktiska övningar under torsdagen. Och det är övervägande positiva intryck som instruktörerna tar med sig hem.

MP vill ta ännu hårdare tag om lastbilarna

”De största förorenarna”

Jakop Dalunde (MP), kommenterar EU-kommissionens förslag om minskade utsläpp från lastbilar. EU-kommissionen har nu presenterat sitt tredje mobilitetspaket som är avsett att minska koldioxidutsläppen och förbättra vägsäkerheten. Dalunde vill se hårdare tag.

Rekorddyrt att tanka

”Dieselpriset snart över 16 kronor litern!”

Bensin- och dieselpriserna steg under onsdagen till de högsta nivåerna någonsin i Sverige. De tidigare toppnoteringarna var från 2012. Dagens riktpriser är nu uppe i 15.96 kronor per liter för bensin och 15.86 kronor per liter för diesel. Priserna väntas passera 16 kronor inom kort.

Tipsa Proffs – gå in gratis på Lastbil 2018!

Har du ett nyhetstips som du tycker att vi på tidningen Proffs borde titta närmare på? Skicka det då till oss. Tips som leder till en artikel, belönar vi med fribiljetter till Lastbil 2018 på Elmia.

Stockholm Truck Meet – årets solsäkraste event?

Stockholm Truck Meet kunde inte bjudit utställare och besökare på bättre väder – som vanligt, ska tilläggas. Fordonen sken ikapp med solen och stämningen var på topp. Hos en del till och med ”over the top”. Minnena som tas med hem från dessa dagar, lär också vara en hel del solbrännor.

Danskt tv-team följde chaufför under 59-timmars arbetspass

Icke transportrelaterad media har uppmärksammat en del av problemen inom transportindustrin. Danska TV Midvest har följt ett antal lastbilschaufförer och det visar sig att de vilar alldeles för lite. Ett skräckexempel är en chaufför som arbetat 59 timmar utan dygnsvila.

Helsingborgs hamn bekräftar:

Flera BMB-fordon med körförbud har använts

GDL: ”Stämmer detta, vidtas åtgärder”

Efter tidningen Proffs artikel om att BMB Groups fordon körts i reguljär trafik trots körförbud, besiktigar åkeriet fyra dragbilar samma dag och dagen efter. Endast fordonet som av misstag körts, blir godkänt samma dag. Fotodokumentation och information från tidigare och nu, gör gällande att fordonen körts trots körförbud över tid, något som åkeriet fortsätter att dementera.

Danmark rekryterar chaufförer - från fängelset

Chaufförsjobb tilltalar många interner på danska fängelser. Internerna får i dessa veckor därför besök av transportbranschens roadshow som presenterar transportsektorns goda arbetsmöjligheterna för dem.

Två olagliga transporter på 1 timme – i Halland

Hallandspolisen inledde veckan genom att sätta stopp för två polska dragbilars framfart på E6. Den ena är nu misstänkt för att ha kört otillåtet cabotage, i den andra dragbilen saknade föraren förartillstånd.

Tidningen Proffs fre 13 april 2018

13 april 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018
Stäng

13 april 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vi har provkört Iveco med gasdrift
  • Jimmie Åkesson på besök hos Börje Jönsson och Trafikpolisen
  • Valet 2018: Så vill S och M jobba för en bättre åkeribransch
  • 80-årig bryggeribil fortfarande i tjänst
  • Hur ska bärgare få betalt av utländska åkare?
  • Polisen: \"Vi får agera mänskliga sköldar\"
  • Konferens med fokus på parkeringsproblemen
  • Långsjöns rastplats - bäst i test (igen)
  • Norge störst - inte bara i skidspåret
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant