Personen på fotot har inget med krönikan att göra. Foto: Scania

"Jag vill inte betala för att sova i lastbilen"

Det är mycket skit och tragik som händer i världen just nu. Den enes död, den andres bröd. Som vi bäddar får vi ligga. Kort sagt. Men nog om det, vi måste trots allt mobilisera oss och för vår egen skull försöka få ordning på oss själva och på ”situation Sverige”.


Krönikören, Cathie Sandberg. Foto: Privat 

Det är mycket som upprör oss yrkesförare nu och vi slåss för yrkeskårens överlevnad. Beväpnade till tänderna tycks vi slåss för döva öron. Tyvärr är det ju det månatliga bidraget från arbetsgivaren som tvingar oss att hålla stånd. Och förstås – för att vi älskar vårt förbannade jobb.

Men något som upprör mig så in i... är att vi ska tvingas betala för att få sova i våra lastbilar när vi ligger ute om veckorna. Vad fan liknar det? Vi kör och levererar gods för vårt lands, och hela Skandinaviens för den delen, väl och ve. Vi försakar våra familjer och vänner. För att inte tala om hur vi försakar oss själva.

Vi kan inte ringa chefen klockan sex en morgon och säga att vi inte kan ta oss till jobbet för att det är oväder där ute. Vi får ta en semesterdag för att kunna gå till tandläkaren eller dylikt. Fredagsmyset med familjen förflyttas oftast till lördagen. Och har vi inte redan en familj så är det banne mig inte lätt att ens få till en date. Vem vill ha ihop det med en lastbilschaufför som aldrig kan hålla en tid?

Och att de flesta stora vägrestaurangerna med väl tilltagna parkeringar, som Rastahusen, nu ska ta betalt av oss skandinaver för att nattparkera, har fått min bägare att totalt översvämma av ilska.

- Vi ska lida för att våra utrikiska konkurrenter slår läger och skitar ner.
- Vi som betalar och gör rätt för oss.
- Vi bär inte ut duschslangar, kranar, avloppssilar, tvättfat eller toaholkar när vi besökt toaletterna.
- Vi kletar inte bajs på väggarna, vi står inte ens på holkarna och gör behoven.
- Vi kastar till och med papper och skräp i papperskorgarna.
- Vi är uppfostrade så. Till och med utomlands bland all skit gör vi som vi är fostrade att göra här hemma.

När jag tar upp ämnet med kollegorna säger många; jamen för hundra kronor får du ju äta för femtio och duscha för tjugo. Men om jag inte vill äta och duscha då? Jag skulle kunna acceptera att betala en tjuga, men inte då på grund av att utlänningarna grisar ner, utan i så fall för att sponsra till en bra parkering.

Jag kör i huvudsak klassat gods i container och för min egen och alla andras säkerhet i trafiken, bör jag stå på en säker parkering där jag inte riskerar att bli påkörd, eller på annat sätt riskera en onödig olycka. Det är ett totalt mission impossible idag om jag inte drar åt handbromsen senast klockan 18. Efter det är varenda parkering upptagen.

Till och med polisen bötfäller de stackare som tar sin tillflykt till den enda lediga parkeringsplats som står tomt, en kontrollplats. Vad farao spelar det för roll nattetid? Och som den sinnessjuka lagen är nu så måste vi ju följa arbetstidsreglerna slaviskt.

Vad spelar det för roll att poliser med hjärta ser mellan fingrarna då de hjärndöda paragrafryttarna på Transportstyrelsen sitter och håvar in pengar på petitesser (minuter) som inte skadat någon på något sätt. Det har blivit så sjukt alltihopa att jag vill kräkas.

Jag bara väntar på den dag jag blir orättfärdigt bötad. Eller min arbetsgivare för någon liten tidsförseelse jag åsamkat. Jag sitter hellre i en cell och är besvärlig än att bidra med en krona ur mina surt förvärvade pengar.

Ja det blev en arg krönika det här. Men jag vet ju att de allra flesta håller med i sak och fråga och det känns bra. Och trots allt detta elände vi flyter omkring i så älskar jag att köra lastbil.

Ha det gott vänner och kollegor och kör med hjärtat och hjärnan,

Cathie


 

Om artikeln

Publicerad: Måndag 27 Februari 2017, kl 17:10
Kategori: Krönika
Taggar: Gästkrönika, Parkering, Socialt, Uppställningsplatser

Starthjälp misstogs för fultankning

”Vi är chockade över anklagelserna”

På sociala medier kom det upp bilder som ser ut att visa att det tankas över bränsle från ett tankbilsekipage till ett trailerekipage på Rasta Håby vid Munkedal. Att tankekipaget regelbundet rör sig inom ett visst geografiskt område, gjorde det som setts än mer troligt.
Lägg därtill att sådan aktivitet inte är helt unik och Proffs får indicier som pekar åt ett håll. På Facebook blir det snabbt en sanning att ADR Logistika sysslar med oegentligheter.

Omtalat tankbilsekipage klampades på Svinesund

Det nya året har bara börjat när Rasta Håby vid Munkedal ännu en gång används av utländska aktörer för egen verksamhet. Bilder kommer snabbt upp på Facebook och många känner igen företaget sedan tidigare. Polisen på Västkusten i Sverige och norsk polis, blir intresserade. Nyligen klampades ekipaget - på Svinesund.

Polsk chaufför dömd till 4 månaders fängelse för grovt rattfylleri

En grov rattfylla i lastbil stoppas i Sundsvall i december 2017 och föraren har nu fått sin dom. Det visar sig att han har mer på sitt samvete än rattfylleri när det är dags för förhandlingar i tingsrätten.

Norskt åkeriförbund vill se krafttag mot social dumpning

”Myndigheterna bör omedelbart vidta åtgärder”

På Fugleåsen Truck Stop står ett hundratal utländska lastbilsekipage uppställda varje helg. Norges Lastebileier-Forbund, NLF, har dokumenterat att flertalet av dessa står parkerade från fredag till söndag, med chaufförer i bilarna.
- Detta är inte endast potentiellt olagligt, det är också en signal om att det pågår social dumpning på våra vägar,  säger NLF-direktören Geir A. Mo.

Trailer full med farligt gods åkte oskyltad med Oslofärja

Får böta 66 000 kronor

En holländsk chaufför lurade sig ombord på ett fartyg mellan Oslo och Fredrikshamn utan att deklarera att lasten bestod av farligt gods. För detta får han nu betala dyrt. Chauffören dömdes nyligen till böter på 52 000 danska kronor (motsvarande närmare 66 000 svenska).

Riksdagen:

Avstånd mellan kombiterminaler inget som EU ska bestämma

EU:s förslag om att införa ett maxavstånd mellan terminaler där man lastar om gods för vidaretransport med annat trafikslag går för långt. Det anser Riksdagen som lämnar ett motiverat yttrande till EU om att förslaget strider mot subsidiaritetsprincipen. Det vill säga principen om att beslut ska fattas så effektivt och så nära medborgarna som möjligt.

Turkiskt ekipage fick körförbud – stack utan körkort och pass

Under måndagen vinkar trafikpolisen i Helsingborg in ett turkiskt ekipage för kontroll på Långeberga i Helsingborg. Trailern såg ut att luta åt höger och trafikpolis Christer Hansson trodde initialt att det var fråga om lastförskjutning.

DEBATTARTIKEL

Transportbranschen måste ta gemensamt ansvar för sitt rykte

I en tid då e-handeln växer med en enorm kraft höjs också kraven från konsumenterna när det kommer till leveranser. Slutkonsumenten som handlar bakom skärmen vill inte längre anpassa sig efter gammalmodiga transportföretag med föråldrade villkor. De företag som väljer att inte prioritera kundernas nya leveransbehov kommer inte heller att ha en chans framöver. Detta gäller för såväl e-handlare som transport- och logistikföretag, menar Niklas Knight, vd på Best Transport.

Brexit dåligt för Storbritannien - men inte för DAF

Rubriken är hämtad från engelska Transportnews. Brexit anses av många inte vara i Storbritanniens bästa ekonomiska intresse och man hoppas på att en förnuftig överenskommelse ska göras med EU, skriver tidningen.

Största containertappet någonsin i Göteborgs Hamn

2017 blev det svagaste året någonsin på containersidan i Göteborgs Hamn med en minskning på hela 19 procent. Det visar en färsk sammanställning över godsvolymerna 2017. Ändå ligger den totala godsvolymen kvar på strax över 40 miljoner ton. Det tack vare goda resultat i övriga godsslag som i flera fall gjort rekordresultat.

En rattfylla - och ett dussin överlastade 3,5:or

Polisen: ”De går på knäna”

Helsingborgspolisens fokus på 3,5-tons lastbilar har fortsatt under den gångna veckan. Resultatet av kontrollerna på väg – och i Ystad hamn – pekar på att majoriteten av lättlastarna inte drar sig för att lägga på ett antal extra kilon på sina fordon.

Företagare i anläggningsbranschen döms till fängelse - men frias för mord

Den man i anläggningsbranschen som i dagspressen pekades ut som "lastbilschaufför" och som misstänktes för att ha bragt sin fru om livet och sedermera styckat hennes kropp, har nu fått sin dom. Han döms till fängelse, men frias på en av åtalspunkterna.

Körde med tre förarkort för Oxelösundsåkeri

Ett tips till polisens ledningscentral i Västerås leder till att en förare, anställd av ett svenskt åkeri med bas i Oxelösund, stoppas och bötfälls bland för att ha använts sig av flera förarkort. Inget ovanligt i åkeriet menar föraren och något som därför kan få konsekvenser för företaget i fråga.

Åtta av tolv kontrollerade 3,5:or var överlastade

Trafikpolisen i Helsingborg utförde under några timmar på tisdagen en kontroll på E6 vid Långeberga, med extra fokus på lättlastare. Och resultatet talar sitt tydliga språk. Överlaster är mer regel än undantag.

Ekol etablerar sig i Göteborg i januari

Helt enligt planerna och strategin om att bli en av Europas största intermodala logistikleverantörer med egna fordon, transportutrustning och logistikanläggningar, startar turkiska Ekol Logistics i januari sin egen verksamhet i och med etableringen av Ekol Nordics i Sverige. Sverige blir därmed det 16:e landet där Ekol är etablerat med egen verksamhet.

Tidningen Proffs fre 22 december 2017

22 december 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 22 december 2017
Stäng

22 december 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Lennart kommer med julens viktigaste dryck
  • Trafikpoliser och branschfolk på besök i Bryssel
  • Hos LP tvättas 1000 lastbilar i månaden - för hand
  • Orderböckerna har öppnat för uppdaterad Transit Custom
  • Hon har full koll på virkestransporterna till Stora Enso
  • Returpapper är (arbets)livet för Anette
  • Pensionerad 141:a lever lugnt liv hos Anders
  • Elias kör till Ullared – 25 gånger om dagen
  • LBC Frakt Värmland gör tummen upp för HVO
  • Volvo F10 och F12 fyller 40 år
  • ... m.m ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant