Personen på fotot har inget med krönikan att göra. Foto: Scania

"Jag vill inte betala för att sova i lastbilen"

Det är mycket skit och tragik som händer i världen just nu. Den enes död, den andres bröd. Som vi bäddar får vi ligga. Kort sagt. Men nog om det, vi måste trots allt mobilisera oss och för vår egen skull försöka få ordning på oss själva och på ”situation Sverige”.


Krönikören, Cathie Sandberg. Foto: Privat 

Det är mycket som upprör oss yrkesförare nu och vi slåss för yrkeskårens överlevnad. Beväpnade till tänderna tycks vi slåss för döva öron. Tyvärr är det ju det månatliga bidraget från arbetsgivaren som tvingar oss att hålla stånd. Och förstås – för att vi älskar vårt förbannade jobb.

Men något som upprör mig så in i... är att vi ska tvingas betala för att få sova i våra lastbilar när vi ligger ute om veckorna. Vad fan liknar det? Vi kör och levererar gods för vårt lands, och hela Skandinaviens för den delen, väl och ve. Vi försakar våra familjer och vänner. För att inte tala om hur vi försakar oss själva.

Vi kan inte ringa chefen klockan sex en morgon och säga att vi inte kan ta oss till jobbet för att det är oväder där ute. Vi får ta en semesterdag för att kunna gå till tandläkaren eller dylikt. Fredagsmyset med familjen förflyttas oftast till lördagen. Och har vi inte redan en familj så är det banne mig inte lätt att ens få till en date. Vem vill ha ihop det med en lastbilschaufför som aldrig kan hålla en tid?

Och att de flesta stora vägrestaurangerna med väl tilltagna parkeringar, som Rastahusen, nu ska ta betalt av oss skandinaver för att nattparkera, har fått min bägare att totalt översvämma av ilska.

- Vi ska lida för att våra utrikiska konkurrenter slår läger och skitar ner.
- Vi som betalar och gör rätt för oss.
- Vi bär inte ut duschslangar, kranar, avloppssilar, tvättfat eller toaholkar när vi besökt toaletterna.
- Vi kletar inte bajs på väggarna, vi står inte ens på holkarna och gör behoven.
- Vi kastar till och med papper och skräp i papperskorgarna.
- Vi är uppfostrade så. Till och med utomlands bland all skit gör vi som vi är fostrade att göra här hemma.

När jag tar upp ämnet med kollegorna säger många; jamen för hundra kronor får du ju äta för femtio och duscha för tjugo. Men om jag inte vill äta och duscha då? Jag skulle kunna acceptera att betala en tjuga, men inte då på grund av att utlänningarna grisar ner, utan i så fall för att sponsra till en bra parkering.

Jag kör i huvudsak klassat gods i container och för min egen och alla andras säkerhet i trafiken, bör jag stå på en säker parkering där jag inte riskerar att bli påkörd, eller på annat sätt riskera en onödig olycka. Det är ett totalt mission impossible idag om jag inte drar åt handbromsen senast klockan 18. Efter det är varenda parkering upptagen.

Till och med polisen bötfäller de stackare som tar sin tillflykt till den enda lediga parkeringsplats som står tomt, en kontrollplats. Vad farao spelar det för roll nattetid? Och som den sinnessjuka lagen är nu så måste vi ju följa arbetstidsreglerna slaviskt.

Vad spelar det för roll att poliser med hjärta ser mellan fingrarna då de hjärndöda paragrafryttarna på Transportstyrelsen sitter och håvar in pengar på petitesser (minuter) som inte skadat någon på något sätt. Det har blivit så sjukt alltihopa att jag vill kräkas.

Jag bara väntar på den dag jag blir orättfärdigt bötad. Eller min arbetsgivare för någon liten tidsförseelse jag åsamkat. Jag sitter hellre i en cell och är besvärlig än att bidra med en krona ur mina surt förvärvade pengar.

Ja det blev en arg krönika det här. Men jag vet ju att de allra flesta håller med i sak och fråga och det känns bra. Och trots allt detta elände vi flyter omkring i så älskar jag att köra lastbil.

Ha det gott vänner och kollegor och kör med hjärtat och hjärnan,

Cathie


 

Om artikeln

Publicerad: Måndag 27 Februari 2017, kl 17:10
Kategori: Krönika
Taggar: Gästkrönika, Parkering, Socialt, Uppställningsplatser

Bemanningsföretag utreds – riskerar likvidation

Transport: "Konkursansökan ett alternativ"

Svenskt bemanningsföretag med svenska chaufförer är föremål för undersökning från flera håll. Bland annat saknas årsredovisning och ett likviditetsföreläggande är nära. Nu måste Transportarbetareförbundet försöka säkra de anställdas löner.

Girteka vill köra Tesla "på alla rutter"

Tesla hann inte mer än visa upp sin eldrivna lastbil under natten förrän Girteka Logistics blev först i Europa med att lägga en beställning. Man vill bli det "grönaste" transportföretaget i Europa.

Snart blir det dyrare att bryta mot kör- och vilotiderna

Regeringen har i dag beslutat om ändringar i förordningen om kör- och vilotider. Beslutet innebär bland annat att sanktionsavgiften för transportföretag som gör allvarliga överträdelser, som till exempel vid felaktigheter med färdskrivaren eller när föraren avsevärt avviker från reglerna om kör- och vilotider, höjs. Takbeloppet för hur stor avgift ett företag sammanlagt kan få för flera överträdelser höjs också från 200 000 kr till 800 000 kr.

Michelin:

Vinterdäck på släpvagnar en onödig miljöbelastning

I våras avslog riksdagen motioner om skärpt vinterdäckslag. Istället blev det infrastrukturminister Tomas Eneroth som nu skärper kraven för bussar och lastbilar som ska ha vinterdäck på samtliga hjul – även på släpen. Proffs har pratat med Michelin, som gärna vill ha ett ord med i diskussionen.

Manipulerad skrivare och rejäl överlast fastnade i Västeråspolisens ”garn”

Trots den decimerade arbetsstyrkan fortsätter polisen i Västerås att lägga ut sitt nät och under förra veckan fiskade man åter på kontrollplats Karleby utanför Västerås. Det blev ännu ett fall för kammaråklagare Mikael Bäckström och man håvade även in en tung fisk med en rejäl överlast.

Chaufför funnen död i Danmark

Polisen: ”En olycklig händelse”

Polisen på Sydsjälland i Danmark fick igår in en anmälan om att det eventuellt kunde ligga en död person i en lastbil i Nørre Alslev. En patrull skickas till platsen och kan snart konstatera att misstankarna stämde.

Speglar eller inte vid transport av bred last?

Förlängda speglar eller inte vid bredlasttransport och ett eventuellt undantag för trailers eller inte, har väckt känslor i sociala medier. Vi låter myndigheterna räta ut frågetecknen.

Berusad chaufför åtalas för olycka

Åkeriet: ”Det är föraren som orsakat situationen”

Bristande lastsäkring med tappat gods som följd, smitning från olycksplatsen och grovt rattfylleri, ledde till att en person fick föras till sjukhus och den andra sattes bakom lås och bom.
Nu åtalas chauffören – och vi har, i väntan på rättegången, pratat med både den utredande polisen, det polska åkeriet och med transportköparen.

Nätverkande trafikpolis samlades i Helsingborg

Trafikpoliserna i landet, även om de är få till antalet, är oftast väldigt aktiva. Det syns inte minst i vår rapportering här i tidningen Proffs. Två grupper som ofta förekommer i våra artiklar är till exempel trafikpolisen i Göteborg och i Helsingborg. Häromdagen kunde trafikanter på E6 i Skåne bevittna när dessa båda grupper tillfälligt ”fusionerades”.

Lagförslag:

Tidsgränsen för klampning ökas - med 12 timmar

Näringsdepartementet föreslår att det från och med den 1 juli 2018 ska bli möjligt att klampa ett ekipage som till exempel brutit mot cabotagebestämmelserna i mer än 24 timmar. Den nya tidsgränsen blir 36 timmar enligt den promemoria som tidningen Proffs har fått ta del av. Man föreslår även att tulltjänstemännen får befogenhet att ingripa mot otillåtet cabotage.

Ärende med ”cirkusolycka” läggs ned

”De misstänkta har lämnat landet”

Cirkusens bogserande ekipage blev påkörda bakifrån av en annan lastbil och skadorna blev omfattande. Trots att vittnen kunde berätta vad som hände, har ärendet nu lagts ner. Anledningen känns alldeles för bekant.

Sveriges Åkeriföretag:

"Oklart om kombitrafik - trots EU-beslut"

EU-kommissionen har nu kommit med sitt förslag till förändrade bestämmelser i kombidirektivet. Sveriges Åkeriföretag ser fortfarande att flera problem är olösta.
– Vi vill att bestämmelserna som gäller utstationerade även ska gälla de som kör kombitransporter från första dagen. Detta ser vi inte i förslaget, säger John Woxström, jurist vid Sveriges Åkeriföretag.

Volvo prisas för LNG-lastbil

Volvo Lastvagnars nya lastbilar för naturgas och biogas har premierats med den italienska utmärkelsen Sustainable Truck of the Year 2018. Priset delades ut vid en ceremoni i samband med Ecomondo-utställningen i Rimini den 7 november. 

160 mils räckvidd med Scanias nya gasmotor

Scania introducerar nu OC13, en sexcylindrig gasmotor på 410 hk som lämpar sig för tunga fjärrtransporter. Detta tack vare liknande egenskaper som motsvarande dieselmotor vilket enligt tillverkaren innebär en räckvidd upp till 160 mil.

Transport av tom trailer blev otillåtet cabotage

Trailern ser ny ut, dragbilen har desto fler år på nacken. Men att det saknas en registreringsskylt på trailern blir det som fick polisen att besluta sig för att ta en närmare titt på ekipaget och dess förare.

Tidningen Proffs fre 27 oktober 2017

27 oktober 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“”Alla som kämpar och arbetar för en bättre framtid gör något bra””

När man ser tillbaka på tiden från november 2014 då vi startade en protest som kallades Härstannarsverige (HSS) så inser man att vi har kommit längre än vi trodde. Vi hade tänkt att hålla på fram till jul samma år, när vi kom till jul och det var dags att ta det lugnt så ville en del att vi skulle fortsätta. Vi hade varit hos trafikutskottet och träffat politiker, de hade berättat vad som var på gång och vad som hände.
Läs hela Här stannar Sveriges krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 27 oktober 2017
Stäng

27 oktober 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Volvo satsar på LNG: Full fart mot framtiden
  • Vibeke fick bort spritbussarna
  • DAF:s nyheter på rad i Spanien
  • Två dömdes för veckovila i hytten
  • Varför är bilen billigare hos Scanvo?
  • Rapport från Comtrans-mässan i Ryssland
  • Ny USA-utställning med tysk förebild
  • Lervälling och putstrasor är Jennifers vardag
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant