Foto: Göran Rosengren, arkivbild

Bjarne Ringström, gästkrönikör:

"Min klient fälldes för fortkörning trots polismiss"

Jag brinner för rättvisa för dem som arbetar på vägen och jag vill berätta om ett av mina senaste fall då en chaufför som anklagats för fortkörning under kökörning i Göteborg, tog kontakt med mig.


Bjarne Ringström. 

Förundersökningen hade hastigt passerat åklagarens händer utan att frågor ställts till rapporterande poliser, men desto fler frågor till den anklagade eftersom någon sorts undersökning måste man ju i anständighetens namn göra. Inga tveksamheter kring skuldbördan fanns.

Föraren tänkte dock inte godta en bot som inte kändes korrekt och säkert undrade åklagaren vad det var för fel på chauffören som inte bara kunde lyda och betala.

Jaså? Var det något fel på mätningen av hastigheten? Nej, det kan jag väl inte tro, tänkte förmodligen åklagaren och skickade ett föreläggande till den obstinata kvinnan. Betala! Det kostar bara tid och pengar att dra det till tingsrätten.

Hon kontaktar då mig och det gick fort att läsa platsprotokollet och bilagan som intygade att mätarlasern var testad och godkänd, men jag såg annat som inte stod rätt till och ringde polisen som gärna svarade på frågor.

Jo, säger polisen, det gjordes endast en mätning under en och en halv timme eftersom trafiken var så intensiv att man inte kunde genomföra mätningen utan MC-polisens hjälp att plocka in fordonen, säger han.

Men, om det nu var så intensiv trafik, hur kunde du mäta min chaufför på 177,7 meter? Fanns det inte bilar mellan dig och hennes fordon? Nej, svarar polisen. Men, du säger ju att du mätte henne i en lucka på 177,7 meter fast trafiken var så intensiv att det inte gick att göra fler mätningar!?

Nu tyckte polisen inte det var roligt längre och med mina farhågor bekräftade, tackade jag för mig och började förbereda för tingsrätten.

Inne i rättssalen började spektaklet när åklagaren gjorde stor sak av platsprotokollet och att allt var korrekt ifyllt. Polisen lyste med sin frånvaro. När min chaufför berättade sin version, nickade alla deltagande och förstående och naturligtvis fick jag möjlighet att säga mitt. Och det gjorde jag.

När jag efterlyste rapporten över trafiksituationen, såg alla ut som fågelholkar. Vilken rapport då? Jag förklarade att rikspolisen kräver en sådan och visade ett exemplar som jag ”råkade” ha med mig. Nu blev fågelholkarna istället frågetecken.

När jag sedan hänvisade till polisens utsaga för att förklara varför bara ett fordon fanns på protokollet och att mätningen därför inte kunde gått rätt till, tyckte man det var tid att avsluta förhandlingarna och så drog de sig tillbaka för att överlägga.

Domen blev som väntat fällande. Polisen hade ju intygat att allt var enligt regelboken även om en rapport saknades.

Eftersom tingsrätten varit oenig, blev det Hovrätten nästa och där tror man på chaufförens vittnesmål om att det fanns fordon framför hennes. Men, man tror också på polisens intygande om att förväxlingsrisk var utesluten eftersom man mätt på 177,7 meter och därmed togs ärendet inte upp och tingsrättens dom fastställdes.

Nu har Högsta Domstolen, HD, fått en överklagan.

Förvisso är det praxis att ett platsprotokoll är ett bevis i sig, men det finns ingen praxis som säger att polisen kan strunta i att skriva de rapporter som regelverket kräver. Skulle HD inte bevilja prövningstillstånd, finns risken att fallets befintliga dom blir prejudikat. Och då, mina vänner i trafiken, har vi fått en situation vi inte vill ha, nämligen att du blir rättslös.

Om polisen inte behöver följa de regelverk som finns, blir polismans ord lag.

Kör lugnt så ses vi därute!
Bjarne Ringström 

Om artikeln

Publicerad: Fredag 24 Mars 2017, kl 15:32
Kategori: Krönika
Taggar: Gästkrönika, Rättsfall, Rättssäkerhet, Trafiksäkerhet

Polskt åkeri fick känna av effekterna av lagändring om cabotage

I måndags, den 17 juli, trädde den lagändring i kraft som innebär att cabotagetrafiken återigen kan bedömas på det sätt som var tanken när reglerna en gång infördes. I höstas torgförde Transportstyrelsen en ny vägledning, tolkning, som innebar att uppenbara cabotagefuskare slapp undan straff. Proffs besökte Långeberga kontrollplats i måndags för att se om effekterna av lagändringen kunde märkas.

Sven-Erik Alhem:

Skulle körkortsamnesti fungera?

Det går att göra fel på många sätt som förare av motorfordon. En körkortslös 28-åring som framförde en lätt lastbil med två obältade passagerare på motorväg från Stockholm efter starkölsförtäring var inte bara alkoholpåverkad. Han hade också kört mycket fort och använt sin mobiltelefon under färden.

Rättsligt efterspel väntar åkeri efter manipulation

Förarens språkkunskaper försvann hastigt när bilinspektören ställde "fel" frågor, men återkom lika plötsligt när föraren informerades om att han inte kunde bo i bilen innan den tekniska undersökningen gjorts. "Förarens min var obetalbar när han insåg han måste ordna ett boende under tiden, säger bilinspektören." Undersökningen resulterade i dagsböter och ärendet mot åkeriet drivs vidare som företagsbot.

Blev av med körkortet efter omfattande körtidsfusk

I onsdags stoppades en svenskregistrerad maskintransport, hemmahörande i Västmanland, av trafikpolisen i Helsingborg. Att ekipaget var överlastat, kunde konstateras genom att endast titta på det. Men det kom att handla om betydligt mycket mer än enbart överlast...

Semestertider på tidningen Proffs

Vi vill härmed passa på att önska alla våra läsare och annonsörer en riktigt fin och avkopplande sommar. Nu går redaktionen ner i "viloläge" för att med full kraft komma tillbaka igen om några veckor.

Full chaufför stoppades vid Hallandsås

Dagen före midsommar hade trafikpolisen i Helsingborg förlagt kontrollverksamheten bland annat till E6 vid Hallandsås. Personbilstrafiken inför den stundande helgen stod i initialt i fokus, åtminstone tills ett litauiskt ekipage dyker upp i norrgående körbana.

Corazza Bildt (M) vill ha liberalare cabotageregler

Vägrar berätta varför hon röstar emot det egna partiet

Under onsdagen (21/6) kunde vi rapportera om att Thomas Morell valt att hoppa av sitt engagemang i moderaterna, för att istället jobba med sin hjärtefråga, vägtransporterna, under sverigedemokraternas partisymbol. Det som fick bägaren att rinna över var att EU-parlamentarikern Anna Maria Corazza Bildt (M) nyligen röstade för en liberalisering av cabotagereglerna.
Proffs har försökt att nå Corazza Bildt för att få en förklaring till varför hon röstade som hon gjorde. Men istället för att svara på våra frågor, väljer hon att vara tyst.

Tungvognscenter Syd på offensiven

Chaufför utan körkort får böta 170 000 – och blir av med sin personbil

Proffs följer fortsatt den danska polisens arbete med att stävja trafikbrott på andra sidan sundet. Den här gången berättar man om en rad "AdBlue-fuskare" och en körkortslös chaufför som fick ett rejält straff serverat av rätten i Kolding. Eller vad sägs om förverkad personbil och motsvarande cirka 170 000 svenska kronor i böter för något som började med en fortkörning?

Morell tar sikte på trafikutskottet – för SD

Thomas Morell är ett känt ansikte – och en känd röst – i kampen för vägtransportbranschens väl å ve. Tidigare har han varit politiskt aktiv lokalt för moderaterna, en karriär han tog upp igen under förra året. Men efter endast några månader lämnar han nu det partiet för att ställa sig till sverigedemokraternas (SD) förfogande. Och hans målbild är tydlig.
- Jag tänker kämpa för att göra livet surt för transportfuskarna. I trafikutskottet, för SD, säger han till tidningen Proffs.

Gilla oss på Facebook:

Vinn GPS-spåraren TK-905

Vi har tittat närmare på GPS-spåraren TK-905 som Varbergsföretaget Eksit Data har agenturen för. Och genom att delta i vår tävling på Facebook, har du nu chansen att vinna vår testenhet.

Så tycker S och SD om de föreslagna cabotagereglerna

En av våra EU-parlamentariker är helt emot obegränsad cabotagetrafik under fem dagar som EU-kommissionen föreslagit. Den andre är tveksam till det förslaget och vill undersöka hur det kan förbättras. Vi har frågat dem hur de tänker och vad de vill åstadkomma under arbetet med det förslaget.

Danska storfuskare får böta 1,2 miljoner

En 67-årig före detta åkeriägare dömdes i fredags av rätten i Kolding till böter på 750 000 danska kronor. Hans hustru dömdes i samma ärende till 105 000 kronor i böter. Totalt närmare 1,2 miljoner svenska kronor.

Otillåtet cabotage och överlast

Betalade 50 000 till polisen – kontant

Det litauiska ekipaget såg tungt ut vilket väckte trafikpolisens intresse för att ta en närmare titt på det. Överlast konstaterades, liksom att det dessutom var fråga om ett otillåtet cabotage. Totalt fick chauffören och åkeriet betala 54 250 kronor i böter och avgifter. 50 000 betalades med 500-lappar.

Fuskande polack fick lösa ut lastbilen med 150 000

Den danska polisen är på hugget. Den här historien utspelades i slutet av maj. Då stoppades ett polskt ekipage av Tungvognscenter Syd på E20 vid Harte och i lasten fanns järnskrot på väg från Esbjerg med destination Munkebo/Lindø. Det skulle visa sig att det handlade om otillåtet cabotage. Och en hel del andra förseelser...

Irländskt åkeri får böta 116 000 för manipulation

Ett irländskt transportföretag dömdes igår i Danmark till böter på 85 000 danska kronor för att ha manipulerat lastbilens hastighetsbegränsare och färdskrivare.

Tidningen Proffs fre 14 juli 2017

14 juli 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 14 juli 2017
Stäng

14 juli 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Kranbilsträffen i Halmstad - En riktig höjdare
  • Hundratals ekipage ställde ut på Gillingebanan
  • Lyckad träff på Tånga hed lockade 2 000 besökare
  • Felicia, 23: \"Omväxlande och rolitg - nästan varje dag
  • Full kontroll på Mercedeslastbilen med eget datacenter
  • Allt ska vara grönt hos Gröning
  • Tidig (h)julrusch när Bridgestone kom till Ullared
  • Lastbilsverkstaden i Månkarbo håller bygdens hjul rullande
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant