Foto: Göran Rosengren, arkivbild

Bjarne Ringström, gästkrönikör:

"Min klient fälldes för fortkörning trots polismiss"

Jag brinner för rättvisa för dem som arbetar på vägen och jag vill berätta om ett av mina senaste fall då en chaufför som anklagats för fortkörning under kökörning i Göteborg, tog kontakt med mig.


Bjarne Ringström. 

Förundersökningen hade hastigt passerat åklagarens händer utan att frågor ställts till rapporterande poliser, men desto fler frågor till den anklagade eftersom någon sorts undersökning måste man ju i anständighetens namn göra. Inga tveksamheter kring skuldbördan fanns.

Föraren tänkte dock inte godta en bot som inte kändes korrekt och säkert undrade åklagaren vad det var för fel på chauffören som inte bara kunde lyda och betala.

Jaså? Var det något fel på mätningen av hastigheten? Nej, det kan jag väl inte tro, tänkte förmodligen åklagaren och skickade ett föreläggande till den obstinata kvinnan. Betala! Det kostar bara tid och pengar att dra det till tingsrätten.

Hon kontaktar då mig och det gick fort att läsa platsprotokollet och bilagan som intygade att mätarlasern var testad och godkänd, men jag såg annat som inte stod rätt till och ringde polisen som gärna svarade på frågor.

Jo, säger polisen, det gjordes endast en mätning under en och en halv timme eftersom trafiken var så intensiv att man inte kunde genomföra mätningen utan MC-polisens hjälp att plocka in fordonen, säger han.

Men, om det nu var så intensiv trafik, hur kunde du mäta min chaufför på 177,7 meter? Fanns det inte bilar mellan dig och hennes fordon? Nej, svarar polisen. Men, du säger ju att du mätte henne i en lucka på 177,7 meter fast trafiken var så intensiv att det inte gick att göra fler mätningar!?

Nu tyckte polisen inte det var roligt längre och med mina farhågor bekräftade, tackade jag för mig och började förbereda för tingsrätten.

Inne i rättssalen började spektaklet när åklagaren gjorde stor sak av platsprotokollet och att allt var korrekt ifyllt. Polisen lyste med sin frånvaro. När min chaufför berättade sin version, nickade alla deltagande och förstående och naturligtvis fick jag möjlighet att säga mitt. Och det gjorde jag.

När jag efterlyste rapporten över trafiksituationen, såg alla ut som fågelholkar. Vilken rapport då? Jag förklarade att rikspolisen kräver en sådan och visade ett exemplar som jag ”råkade” ha med mig. Nu blev fågelholkarna istället frågetecken.

När jag sedan hänvisade till polisens utsaga för att förklara varför bara ett fordon fanns på protokollet och att mätningen därför inte kunde gått rätt till, tyckte man det var tid att avsluta förhandlingarna och så drog de sig tillbaka för att överlägga.

Domen blev som väntat fällande. Polisen hade ju intygat att allt var enligt regelboken även om en rapport saknades.

Eftersom tingsrätten varit oenig, blev det Hovrätten nästa och där tror man på chaufförens vittnesmål om att det fanns fordon framför hennes. Men, man tror också på polisens intygande om att förväxlingsrisk var utesluten eftersom man mätt på 177,7 meter och därmed togs ärendet inte upp och tingsrättens dom fastställdes.

Nu har Högsta Domstolen, HD, fått en överklagan.

Förvisso är det praxis att ett platsprotokoll är ett bevis i sig, men det finns ingen praxis som säger att polisen kan strunta i att skriva de rapporter som regelverket kräver. Skulle HD inte bevilja prövningstillstånd, finns risken att fallets befintliga dom blir prejudikat. Och då, mina vänner i trafiken, har vi fått en situation vi inte vill ha, nämligen att du blir rättslös.

Om polisen inte behöver följa de regelverk som finns, blir polismans ord lag.

Kör lugnt så ses vi därute!
Bjarne Ringström 

Om artikeln

Publicerad: Fredag 24 Mars 2017, kl 15:32
Kategori: Krönika
Taggar: Gästkrönika, Rättsfall, Rättssäkerhet, Trafiksäkerhet

Full chaufför tappade lasten - och körde i diket

"Märkte inget"

På torsdagseftermiddagen den 31 maj, får polisen ett samtal från chauffören Einar Iljin om en misstänkt berusad lastbilschaufför som framför en polsk dragbil med svenskregistrerad trailer. Anmälan ropas ut till polisen som snart får fler samtal om ekipagets framfart.

AdBlue-fusk kostade slovensk åkare drygt 70 000

Dansk polis: 60 gånger större utsläpp från manipulerad lastbil

En fordonskontroll som Tungvognscenter Syd nyligen utförde renderade i att en slovensk åkare ertappades med manipulerad AdBlue-utrustning på sin Euro 6-lastbil. Något som blev en dyr affär för åkeriet.

Utländska lastbilar ger klirr i kassan till danskarna

Kontroller utförda av danska Tungvognscenter Syd, resulterade i rejäla böter för fel, fusk och manipulation som involverade flera utländska transportaktörer.

Brings sista mil ska vara helt grön

Som en del av Brings hållbarhetsmål om att år 2025 använda sig helt av förnybar energi, kommer Bring att börja leverera lätta hemleveranser med elbilar och cargocyklar i cityområdena i Stockholm, Göteborg, Köpenhamn och Malmö.

Rejält bakslag för ny cabotageförordning

”Mycket i förslaget kan komma att ändras”

När Europaparlamentets transportutskott den 4 juni röstade igenom ett förhållandevis tufft förslag om bland annat nya cabotageregler, tändes ett hoppets ljus hos många seriösa branschföreträdare. Äntligen såg det ut som att det skulle bli ordning och reda på cabotagetrafiken. I torsdags kom dock ett bakslag som i värsta fall kan innebära att förslaget kan komma att ändras i alla väsentliga delar.

SWEDBANK:

Brist på arbetskraft och ”tuff konkurrens” hämmar åkeribranschen

4 000 småföretag med mellan 1-49 anställda, har svarat på frågor om nuet och framtiden för sina verksamheter. Konjunkturläget i transportbranschen upplevs som betydligt sämre än i andra branscher.

Så vill Morell och Lundgren komma tillrätta med vägkriminaliteten

Sverigedemokraterna i Tibro bjöd i lördags in till en föreläsning på Fågelviksgymnasiet med EU-parlamentarikern Peter Lundgren och Thomas Morell, riksdagskandidat för SD. Där berättade de båda bland annat om åkeribranschens situation – men också om hur de tänker jobba för att komma tillrätta med problemen.
- Det räcker inte med enbart vägkontroller, man måste även rusta upp åklagare och domstolar, menar Thomas Morell.

Ertappades med manipulerad färdskrivare – frias!

Den 3 januari i år, kontrolleras en bulgarisk dragbil med trailer av bilinspektör Lars- Olof Tuvesson och trafikpolis Peter Ban på kontrollplats Långeberga utanför Helsingborg. Föraren har brutit mot ADR-reglerna och ganska snart misstänks att färdskrivaren är manipulerad. Trots omfattande bevisning om det sistnämnda, har Helsingborgs tingsrätt nu valt att att fria åkaren och åkeriet.

Kvinnliga chaufförer sökes till TV-program

- Fokus på ”glädje och underhållning”

Johanna Larsson är researcher på Fremantlemedia, samma produktionsbolag som äger formatet "Ice Road Truckers". De utvecklar nu en idé om ett TV-program där de följer med kvinnor inom transportbranschen i deras yrkesliv. Är du en av de kvinnor de söker, ska du inte dröja med att höra av dig till henne.

FTA ifrågasätter om åkerier med lätta lastbilar kan lära sig ”många nya regler”

Brittiska Transport Freight Association frågar sig om små åkerier klarar av att lära sig så många nya arbetstidsregler och att planera sitt arbete kring dessa om förslaget om färdskrivare i så kallade lättlastare vinner gehör. FTA kallar förslaget ogenomförbart.

Scania hyllar motorsportens ikoner på Anderstorp

I samarbete med Porsche hyllar Scania motorsportens ikoner under tävlingen Porsche Carrera Cup på Anderstorp i helgen.

Bulgarisk Postnordtransport fast för otillåtet cabotage

I måndags kväll strax efter kl. 20.00, stoppas en bulgarisk dragbil med svenskregistrerad trailer av trafikpolisen i Skara. Föraren, som är från Makedonien, hade inget förartillstånd med sig och kunde inte heller bevisa att dragbilen kommit in i landet med en internationell transport.
Transporten, som kördes på uppdrag av Postnord, rapporterades för otillåtet cabotage.

Girteka i ny storaffär – köper 500 DAF

Girteka Logistics har åter varit ute hos lastbilshandlarna och gjort stora inköp. Denna gång blev det 500 stycken DAF XF-dragare. De flesta av dessa kommer att tas i drift mellan juli och oktober 2018 och kommer att ingå i Girtekas plan att ytterligare expandera sin verksamhet i hela Europa.

Satsar över halv miljard för mer gods på järnväg

Regeringen har beslutat att avsätta 389 miljoner kronor i år och 174 miljoner kronor för 2019, för att stärka järnvägens konkurrenskraft och för att få fler att välja tåget för att skicka gods. Godstågsoperatörer kan söka stödet.

DAF öppnar butik i Markaryd

”90-årsjubiléet firas med specialdesignad entreprenadbil”

Nordic Truckcenter, generalagent för DAF lastbilar och tillika Truck & Trailer Parts, kommer nu till Sverige. Den 14 juni öppnas den första fysiska butiken på Nordic Truckcenter i Markaryd.

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018

25 maj 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018
Stäng

25 maj 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vintern tvättas bort hos Bilbadet i Partille
  • Fredrik - chaufför och hängiven hästfotograf
  • Valet 2018: Så vill SD och C jobba för en bättre åkeribransch
  • Polisens cabotageutbildning får ris och ros
  • Olaglig bred last-transport fick köra vidare
  • Provkört: Nya Stralis X-Way
  • 90 år med DAF Trucks
  • ... Och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant