Foto: Göran Rosengren, arkivbild

Bjarne Ringström, gästkrönikör:

"Min klient fälldes för fortkörning trots polismiss"

Jag brinner för rättvisa för dem som arbetar på vägen och jag vill berätta om ett av mina senaste fall då en chaufför som anklagats för fortkörning under kökörning i Göteborg, tog kontakt med mig.


Bjarne Ringström. 

Förundersökningen hade hastigt passerat åklagarens händer utan att frågor ställts till rapporterande poliser, men desto fler frågor till den anklagade eftersom någon sorts undersökning måste man ju i anständighetens namn göra. Inga tveksamheter kring skuldbördan fanns.

Föraren tänkte dock inte godta en bot som inte kändes korrekt och säkert undrade åklagaren vad det var för fel på chauffören som inte bara kunde lyda och betala.

Jaså? Var det något fel på mätningen av hastigheten? Nej, det kan jag väl inte tro, tänkte förmodligen åklagaren och skickade ett föreläggande till den obstinata kvinnan. Betala! Det kostar bara tid och pengar att dra det till tingsrätten.

Hon kontaktar då mig och det gick fort att läsa platsprotokollet och bilagan som intygade att mätarlasern var testad och godkänd, men jag såg annat som inte stod rätt till och ringde polisen som gärna svarade på frågor.

Jo, säger polisen, det gjordes endast en mätning under en och en halv timme eftersom trafiken var så intensiv att man inte kunde genomföra mätningen utan MC-polisens hjälp att plocka in fordonen, säger han.

Men, om det nu var så intensiv trafik, hur kunde du mäta min chaufför på 177,7 meter? Fanns det inte bilar mellan dig och hennes fordon? Nej, svarar polisen. Men, du säger ju att du mätte henne i en lucka på 177,7 meter fast trafiken var så intensiv att det inte gick att göra fler mätningar!?

Nu tyckte polisen inte det var roligt längre och med mina farhågor bekräftade, tackade jag för mig och började förbereda för tingsrätten.

Inne i rättssalen började spektaklet när åklagaren gjorde stor sak av platsprotokollet och att allt var korrekt ifyllt. Polisen lyste med sin frånvaro. När min chaufför berättade sin version, nickade alla deltagande och förstående och naturligtvis fick jag möjlighet att säga mitt. Och det gjorde jag.

När jag efterlyste rapporten över trafiksituationen, såg alla ut som fågelholkar. Vilken rapport då? Jag förklarade att rikspolisen kräver en sådan och visade ett exemplar som jag ”råkade” ha med mig. Nu blev fågelholkarna istället frågetecken.

När jag sedan hänvisade till polisens utsaga för att förklara varför bara ett fordon fanns på protokollet och att mätningen därför inte kunde gått rätt till, tyckte man det var tid att avsluta förhandlingarna och så drog de sig tillbaka för att överlägga.

Domen blev som väntat fällande. Polisen hade ju intygat att allt var enligt regelboken även om en rapport saknades.

Eftersom tingsrätten varit oenig, blev det Hovrätten nästa och där tror man på chaufförens vittnesmål om att det fanns fordon framför hennes. Men, man tror också på polisens intygande om att förväxlingsrisk var utesluten eftersom man mätt på 177,7 meter och därmed togs ärendet inte upp och tingsrättens dom fastställdes.

Nu har Högsta Domstolen, HD, fått en överklagan.

Förvisso är det praxis att ett platsprotokoll är ett bevis i sig, men det finns ingen praxis som säger att polisen kan strunta i att skriva de rapporter som regelverket kräver. Skulle HD inte bevilja prövningstillstånd, finns risken att fallets befintliga dom blir prejudikat. Och då, mina vänner i trafiken, har vi fått en situation vi inte vill ha, nämligen att du blir rättslös.

Om polisen inte behöver följa de regelverk som finns, blir polismans ord lag.

Kör lugnt så ses vi därute!
Bjarne Ringström 

Om artikeln

Publicerad: Fredag 24 Mars 2017, kl 15:32
Kategori: Krönika
Taggar: Gästkrönika, Rättsfall, Rättssäkerhet, Trafiksäkerhet

M och MP förklarar ”förvirrande” EU-röstning

När Transportutskottets resolution förra veckan röstades igenom i EU-parlamentet, uppstod frågetecken kring hur Moderaterna och Miljöpartiet röstat.
Vi har frågat hur de tänkte.

Nyktert vid storkontroll i Storuman – men...

En grov olovlig körning och en manipulerad skrivare

En gemensam storkontroll i norra Sverige ledde till ett par ingripanden för tunga ekipage, men det fanns annat som glädjande nog lyste med sin frånvaro den dagen.

Lastbilar i hundratal på väg mot Gillingebanan

Idag öppnar Stockholm Truck Meet

Idag, fredag, slår Stockholm Truck Meet upp portarna för årets lastbilsutställning. Lastbilar, pickups, motorcyklar och entreprenadmaskiner i hundratal står redo för att möta publiken – och juryn.

Snabb turk utan färdskrivarblad klampades

Poliserna var på utbildning igår den 23 maj, men det hindrade inte bilinspektörerna i Västerås att själva ha koll på trafiken och redan på morgonen tog man in två ekipage på kontrollplats Karleby som båda gav utdelning av den lite ovanliga arten.

20 ton motordelar på väg till Skövde – med full chaufför

Speditören: ”Det var verkligen en viktig transport”

Trafiknykterhetens Dag i torsdags blev allt annat en nykter tillställning på de skånska vägarna. Polisen utförde under några eftermiddags- och kvällstimmar fordons- och förarkontroll på olika platser i trakterna runt Helsingborg. Åtta rattfyllor, bland annat en långtradarchaufför på väg till Skövde med motordelar, kunde polisen sätta stopp för. 

Jubel om ”Vägtransportpaket” riskerar fastna i halsen

Rosengren: ”Vad vill M och MP – egentligen?”

Transportutskottets resolution för skapandet av EU:s stora Vägtransportpaket, röstades ännu en gång igenom i sin helhet när parlamentet i plenum i Strasbourg sade sitt den 18 maj. Det talas om optimism och pessimism, men mindre om hur våra svenska politiker röstade om resolutionen. Det har vi tagit reda på.

Sminktransport med bromsproblem klampades

Damerna i Enköping får vänta med att gå på fest tills sminket som fastnade i Västerås kommer fram till Enköping.

PROFFS WEBB-TV

Racetruck och gamla pärlor tar sikte på Ring Knutstorp

För 32 år sedan kördes Sveriges första truckrace här. Nu är man tillbaka på platsen för att åter släppa de gamla hästkrafterna lösa på banan. Det rustas nämligen för premiär av evenemanget Old Trucks on Track som man hoppas ska bli en årligt återkommande familjefest. Proffs har besökt arrangörerna på plats på "ringen". Se tv-inslaget!

Ett skepp kommer lastat - med utlandschaufförer

De var stolta över sitt yrke och de hjälpte varandra. Sammanhållningen var emellanåt nödvändig för att klara sig i de främmande länder de körde i. Idag är det få svenska utrikesförare kvar, men bland dem som finns är sammanhållningen fortfarande påtaglig när de två gånger om året träffas för att ha roligt och tala gamla minnen.

Sveriges första eldrivna lastbil för elväg är registreringsbesiktigad

Sveriges första helt eldrivna lastbil för elväg har genomgått en registreringsbesiktning på Bilprovningen - och godkänts. Detta är en milstolpe i utvecklingsprojektet eRoadArlanda som syftar till att långsiktigt förverkliga målet om hållbara transporter via elvägar.

Olaglig körning kostade 350 000 i Danmark – i Sverige hade de gått fria

Rätten i danska Kolding dömde idag ett danskt åkeri och dess polska dotterbolag till böter om totalt 260 000 danska kronor, vilket motsvarar cirka 350 000 svenska.

”Bring-broder” körde mer än ett dygn – vilade i 2,5 timme

Två bröder och tillika chaufförer har på senare tid dykt upp i mindre smickrande sammanhang i Norge. Båda kör för Bring och har därför i norsk media kommit att kallas "Bröderna Bring". Nu skriver Tungt.no ännu ett kapitel i Bröderna Brings bok då en av männen återigen blivit ertappad med att ha brutit mot lagar och regler...

Norge och Sverige oeniga om vinterdäckens betydelse

Riksdagen lämnade i maj två motioner om utökad vinterdäckslag utan bifall och hänvisade till Transportstyrelsens utredning. I den utredningen har man även analyserat den norska vinterdäckslagen som infördes 2015 och som även kräver fem millimeters mönsterdjup. Men enligt Transportstyrelsen har man inte kunnat utläsa något positivt i olycksstatistiken gällande personskadeolyckor i Norge i samband med införandet av vinterdäckskrav.
- Du har inte sommarskor på dig när du promenerar på vintern, kontrar Arne Larsen Island, överingenjör på Vegdirektoratet, Statens Vegvesen i Norge.

Stulet fordon – bromslöst – obetald vägavgift – oskyltad ADR

- En ”vanlig dag på jobbet” för Västeråspolisen

En helt vanlig dag på jobbet som bilinspektör i Västerås är antagligen inte lik någon vanlig dag på något annat jobb. Ännu en gång fyllde man nätet på kontrollplats Kaleby.

Europeisk vägmyndighet och tuffare cabotageregler?

Snart öppnas EU:s vägpaket för allmän insyn

Vid Europaparlamentets session i Strasbourg den 17 maj, ska EU-kommissionen dra upp riktlinjerna för första delen av sitt stora vägpaket. Exakt vad paketet kommer att innehålla är ännu inte känt. Kommissionen har många förslag och önskemål att ta ställning till inför det slutgiltiga tillkännagivandet den 31 maj.
Proffs har pratat med Jens Nilsson (S) och Peter Lundgren (SD), liksom med HSS och TIA om vad de hoppas och tror om vägpaketet.

Tidningen Proffs fre 12 maj 2017

12 maj 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“”Identifieringsproblem gör att få kan lagföras””

När jag skriver denna krönika är det bara något dygn kvar till dess Helsingborgs tingsrätt ska meddela dom i ett mål gällande grov vårdslöshet i trafik, där åtal väckts i anledning av att två mc-förare i mycket hög hastighet varit inblandade i en trafikolycka på riksväg 21 vid Klippan.
Det är en polis som själv blev omkörd av MC-förarna före trafikolyckan som uppmärksammat mig på fallet. I min nästkommande krönika här i tidningen Proffs, ska jag noggrant redogöra för slutresultatet genom domen i tingsrätten.
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 12 maj 2017
Stäng

12 maj 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Donnez nya - ett Mercedesbygge i hästväg
  • Artisten som känner stolthet över att vara chaufför
  • Kurvor med fel lutning en dödsfara
  • Det här gäller för resor till och från lastbilen
  • Elev stoppades av polisen 40 gånger - samma dag!
  • Johan blir aldrig \"lack\" på sitt jobb
  • Och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant