KRÖNIKA - AV CATHIE SANDBERG

\"Jag förväntas kunna allt om trafikförordningen och kunna allt nytt dataskit som inte ens de som hittar på det kan. Jag ska helt enkelt vara en allvetande assistent till mig själv\", skriver Cathie i sin krönika. Personerna på bilden har inget med krönikan att göra. Foto: Göran Rosengren, arkiv

Jag - en simpel chaufför...

En tanke dyker upp i min hjärna. Varför den tanken vill påminna sig just nu vet jag inte, men det tajmar bra med hur vår yrkessituation ser ut. Hur värderade är vi, jag och du som yrkeschaufförer idag egentligen? Inbringar vi något värde i konsumenternas ögon? Det gör vi nog, men knappast så mycket som vi förtjänar. Tyvärr. Vi är ju mest bara i vägen och kör som dårar och tar plats.  


Krönikören, Cathie Sandberg. Foto: Privat 

Listan kan göras lång på hur illa vi beter oss i trafiken. Enligt ”Svensson” i personbilen som har bråttom till kontoret. Och skam till sägandes har ju ”Svensson” ofta rätt då det sker en massa onödiga olyckor, som dock merparten av tillbuden består av våra utrikiska kollegors inblandning.
Nåja.

När jag hade fått mitt första barn, tränade jag Callanetics. En snäll men tuff träningsform som utlovade en 10 år yngre kropp på 10 timmar. Jajamen, träningen höll/håller än idag vad den lovar. Du ser kanske inte tio år yngre ut, men din kropp får en tio år yngre spänst. Super. Underbart efter att ha fått barn speciellt. Rätt vad det är kommer jag ihåg träningen än idag och så kör jag.... Sen fallerar det på grund av jobbet. Suck...

En vacker lördagsmorgon när vi tränade, Hovåsdamerna och jag, så blev det en spontan paus i flåsandet, och damerna började prata; Jaha, och vad gör du då Ulla när du inte jobbar på dagarna? Nej jag gör inget särskilt.... jag shoppar lite, blablabla... svarade Ulla, och så lät det i vår grupp. Damerna hade fullt upp med att göra ingenting. Dessutom kände de varandra sedan åratal tillbaka eftersom de tränat, spelat tennis, shoppat, gått på cocktailpartys med mera ihop i flera år.

De var rikemansdamerna i Hovås. Och där hamnade jag. Som en Cathie bland hermelinerna.

När så småpratet om vad de sysslade med under dagtid hade diskuterats dom emellan så upptäckte dom liksom av en ren händelse att jag också var där. Det blev tvärtyst. Som om jag precis dunsat ner bland dom.

Dom tittade på mig och log lite så där ursäktande och hon närmast bligade nyfiket och sa; ”å vad gör du då Catrin för att få dagarna att gå”? Jag kände direkt att ”det här skulle inte bli bra”. Dels för att jag definitivt inte var en ”Catrin” och dels för att jag varit osynlig för dom fram tills nu. Jag svarade att jag hade hade fullt upp med att vara mamma så... Och sen kom den obarmhärtiga följdfrågan: Vad jobbade du med innan?

Alla damerna tittade nyfiket och kanske med lite spänning. Vad var jag för en främmande tystlåten människa som inte gjorde väsen av mig? Faktum var att jag var yngst bland damerna så de förväntade sig nåt speciellt, helt klart. Och de fick de, men garanterat inte vad de förväntade sig. Jag hann bara säga att jag kört lastbil och ...

Intresset för min person svalnade på en millisekund och damerna ville återgå till träningen.

Jag minns än den förödmjukande känslan av att vara ingenting. Jag ville skrika åt dom; Om ni bara visste hur roligt jag har haft och hur bra arbetskamrater jag har, medan ni bara glider runt i ett jäkla påkostat tomrum och inte vet ett skit om nånting.

Om detta hade hänt idag hade dessa ”fina fruar” fått sig en gedigen genomgång i hur vårt samhälle faktiskt fungerar idag. Och jag är tämligen säker på att det hade varit jag som gått leende och triumferande ur den träningslokalen. Om inte för att ha övertygat dom, så i alla fall över att ha varit övertygad om min egen viktiga roll i kedjan av ett fungerande samhälle.

För jag är inte bara chaufför – jag är en ambassadör för en fungerande välfärd. En ansvarstagande förälder, maka/familjeförsörjare, jag förväntas kunna allt om trafikförordningen och kunna allt nytt dataskit som inte ens de som hittar på det kan. Jag ska helt enkelt vara en allvetande assistent till mig själv.

Utöver det ska jag kunna allt om kemikalier om det är sånt jag fraktar. Jag ska vara utrustad som en Hydra med åtta huvuden och sexton ögon och hålla stenkoll på trafiken runt omkring.

Och som tack för att jag lyckas med detta kan jag ändå bli jag bötad med flera tusen kronor för att jag missat att trycka på en jävla knapp på färdskrivaren. I vilken det dessutom går att utläsa svart på vitt vad som egentligen skett.

Lag är lag. Jajamen. Men bara för oss svenskar, för vi är laglydiga så till den milda grad att vi betalar det som åläggs oss utan att ens orka överklaga. Vi betalar snällt för synder som vi faktiskt inte regelrätt begått. Vi betalar helt enkelt för våra utrikiska syndarkollegors systematiska brott som slapptaskarna inte orkar lägga ner energi på att utkräva straffavgifter. Vår synd ligger i att vi älskar vårt jobb. Och vi betalar dyrt för att få utföra det.

Jag har kommit dithän att jag kommer att ge första bästa person som på minsta lilla sätt förminskar min roll i yrkeslivet en redig jävla käftsmäll. Vi som livnär Sverige ska bannemig höjas till skyarna för utan oss kommer Sverige inte att må nåt vidare bra.....

Kör lugnt, var stolta och var rädda om er kära kollegor - Ni är bäst!

Cathie

Om artikeln

Publicerad: Tisdag 18 April 2017, kl 16:58
Kategori: Krönika
Taggar: Gästkrönika, Lastbilschaufför, Socialt

Regeringsförslag:

Nu ska beställaransvaret skärpas

Det ska ställas högre krav på den som beställer transporter, därför ska transportköparen ansvara för att kontrollera att transporten är laglig. Detta föreslår regeringen i en lagrådsremiss.
Regeringen föreslår också att tiden för att låsa fast ett fordon, så kallad klampning, ska förlängas från 24 timmar till 36 timmar.
Båda förslagen är en del av regeringens arbete med att skapa ordning och reda på Sveriges vägar och att skapa schyssta villkor på transportmarknaden.

Polisen satte stopp för drogad chaufför i livsfarlig dragbil

Det krävdes två polisinsatser för att få stopp på en vinglig färd med ett trailerekipage. Föraren är nu misstänkt för grovt drograttfylleri, dragbilen har fått körförbud.
Speditören, LKW Walter får däremot information från åkeriet som säger att chauffören har blivit sjuk och att det är därför som transporten blivit försenad.

Pia Nilsson (S):

Hur har miljonerna mot cabotagefusket använts?

Inför 2017 satsade regeringen 100 miljoner för att förbättra och utveckla cabotagekontrollerna i Sverige. Pengarna var jämt fördelade över fyra år, 25 miljoner per år fram till år 2020. Många har sedan dess undrat vad som hänt med satsningen – och inte minst – var pengarna har blivit av.
Nu ryter Pia Nilsson (S) till. Hon efterlyser en tydlig rapport om hur miljonerna har använts.

MÅNADENS LEDARE

Gurkor, jordgubbar och vattenkraft - men...

Varför bryr sig EU inte om framkomligheten?

Välkommen till ett nytt nummer av ”en riktig lastbilstidning”. Som vanligt bjuder vi på varierande läsning. Jag konstaterar till min stora glädje att Proffs fortsatt är en otroligt populär tidning på nätet, med fantastiska besökssiffror.
Men glöm inte att se våra olika kanaler som en helhet. På nätet handlar artiklarna till stor del om rufflarna som gör livet surt för er som jobbar seriöst i en bransch som betyder oerhört mycket för oss alla. Tidningen som du nu håller i handen, har en betydligt mjukare ton. För det mesta.

Full Postnordförare stoppades vid Öresundsbron

På trailern syns Postnords logotyp. Bakom ratten i dragbilen satt en berusad chaufför. Ärendet slutar med indraget körkort och dagsböter för chauffören - och med att Postnord återigen förekommer i "mindre smickrande sammanhang", för att uttrycka sig snällt.

Cabotageärende slutade med polisjakt i Västerås

Mjukstart med en överlast och brott mot kör- och vilotiderna, slutar med ett otillåtet cabotage som, efter betalning, smiter från platsen. Jakten tar slut i Enköping. Transportstyrelsen konstaterar att det åter är ett otillåtet cabotage, men godkänner inte en andra sanktionsavgift.

Johan överlevde den allvarliga kraschen

Vill att EU-ekipagen förbjuds vintertid

"Jag ser det som ett problem att man tillåter den här typen fordon i vårt klimat på hala vintervägar". Detta säger Johan Lavås som med en hårsmån klarade livhanken då ett EU-ekipage vek sig och snurrade över på hans vägbana på E4 Mellan Härnösand och Timrå.
Samma tur hade inte en av de andra personerna som var inblandad i den svåra olyckan, som krävde ett dödsoffer.

Regeringen skyndar långsamt med utredning om konkurrenskraft

Den 19 april 2017 debatterade och fattade riksdagen beslut om ett tillkännagivande till regeringen om att tillsätta en utredning för att skyndsamt stärka den svenska åkerinäringens konkurrenskraft. Sten Bergheden (M) konstaterar att utredningen lyser med sin frånvaro och efterlyser den hos infrastrukturminister Tomas Eneroth.

Skillnad på Streetrace och manipulerad skrivare

Därför kan en lastbil inte förverkas och skrotas

Hovrättsdom fastställer att fordon som används i streetrace är att betrakta som brottsredskap. Därmed ges det klartecken till polisen att förverka sådana fordon. Vi har tittat närmare på om domen är applicerbar även på tunga yrkesfordon som används på ett olagligt sätt. Svaret är ja, men ändå mest nej.

Fixemer åter i rampljuset för otillåtet cabotage

”Polisen kan inte bevisa något, de bara tror”

En tjeckisk dragbil med Fixemer-trailer. Misstänkt, otillåtet cabotage. Vi har sett det förr. Alldeles för ofta, vilket även Fixemer tycker. Martin Urban är ansvarig för Nordentrafiken på Fixemer.
- Polisen kan inte bevisa någonting, de är inte säkra, de bara tror att något är fel, menar han.

Kustbevakningen fann stulna båtmotorer vid hamnkontroll

I samband med en lastsäkringskontroll i Ystad hamn, upptäcker Kustbevakningen tre stulna båtmotorer.
- Vi hittade motorerna i en skåpbil som var på väg ut ur landet. Motorerna låg gömda i bilen tillsammans med däck och fälgar, förklarar Mattias Lindholm, kommunikatör på Kustbevakningen.

Dömd för grov rattfylla drar tillbaka överklagan

Den polske föraren stoppas utanför Sundsvall, döms till fängelse för grov olovlig körning samt grov rattfylla. Han överklagar till Hovrätten, men har nu dragit tillbaka sitt överklagande.

Nu kan vägar öppnas för 74 tons lastbilar

Regeringen har i dag fattat beslut om regelverket kring BK4-bestämmelserna. Det öppnar för Trafikverket att besluta om vilka vägar som ska tillhöra BK4, det vill säga vilka vägar där 74 tons lastbilar blir tillåtna.

Dryga böter och fängelse för fuskande chaufförer - i Danmark

Tungvognscenter Syd ser till att det danska rättssystemet inte tillåts ligga på latsidan. Den här veckan har två chaufförer, en dansk och en turkisk, fått erfara hur den danska rättvisan ser på transportfusket.

Polis och kommun gjorde arbetsplatskontroll på bilverkstad i Ljungby

Under tisdagen gjorde polisen i samverkan med Ljungby kommun en så kallad arbetsplatskontroll hos Padikovi Transport Logistic, en bilverkstad med bulgarisk adress, men med verksamhet i Ljungby.
- Det var en hel del polisbilar på området och poliserna kontrollerade lastbilar som stod parkerade där, berättar en läsare som bevittnade händelsen.

Tidningen Proffs fre 23 februari 2018

23 februari 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 23 februari 2018
Stäng

23 februari 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Bättre väghållning eller förbjuda EU-ekipage?
  • Det här gäller för vinterväghållningen
  • Ekol - transportjätte med egna hamnar, fartyg och tåg
  • Karlstadslaken effektiv till minus 15
  • Schmitz har \"hängt med\" i 125 år
  • Berkvist gjorde katt av monstret
  • Grönt ska bli grönare med nya lastbilar från Mercedes
  • Woxlins Åkeri AB firar 70 år i år
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant