KRÖNIKA - AV CATHIE SANDBERG

\"Jag förväntas kunna allt om trafikförordningen och kunna allt nytt dataskit som inte ens de som hittar på det kan. Jag ska helt enkelt vara en allvetande assistent till mig själv\", skriver Cathie i sin krönika. Personerna på bilden har inget med krönikan att göra. Foto: Göran Rosengren, arkiv

Jag - en simpel chaufför...

En tanke dyker upp i min hjärna. Varför den tanken vill påminna sig just nu vet jag inte, men det tajmar bra med hur vår yrkessituation ser ut. Hur värderade är vi, jag och du som yrkeschaufförer idag egentligen? Inbringar vi något värde i konsumenternas ögon? Det gör vi nog, men knappast så mycket som vi förtjänar. Tyvärr. Vi är ju mest bara i vägen och kör som dårar och tar plats.  


Krönikören, Cathie Sandberg. Foto: Privat 

Listan kan göras lång på hur illa vi beter oss i trafiken. Enligt ”Svensson” i personbilen som har bråttom till kontoret. Och skam till sägandes har ju ”Svensson” ofta rätt då det sker en massa onödiga olyckor, som dock merparten av tillbuden består av våra utrikiska kollegors inblandning.
Nåja.

När jag hade fått mitt första barn, tränade jag Callanetics. En snäll men tuff träningsform som utlovade en 10 år yngre kropp på 10 timmar. Jajamen, träningen höll/håller än idag vad den lovar. Du ser kanske inte tio år yngre ut, men din kropp får en tio år yngre spänst. Super. Underbart efter att ha fått barn speciellt. Rätt vad det är kommer jag ihåg träningen än idag och så kör jag.... Sen fallerar det på grund av jobbet. Suck...

En vacker lördagsmorgon när vi tränade, Hovåsdamerna och jag, så blev det en spontan paus i flåsandet, och damerna började prata; Jaha, och vad gör du då Ulla när du inte jobbar på dagarna? Nej jag gör inget särskilt.... jag shoppar lite, blablabla... svarade Ulla, och så lät det i vår grupp. Damerna hade fullt upp med att göra ingenting. Dessutom kände de varandra sedan åratal tillbaka eftersom de tränat, spelat tennis, shoppat, gått på cocktailpartys med mera ihop i flera år.

De var rikemansdamerna i Hovås. Och där hamnade jag. Som en Cathie bland hermelinerna.

När så småpratet om vad de sysslade med under dagtid hade diskuterats dom emellan så upptäckte dom liksom av en ren händelse att jag också var där. Det blev tvärtyst. Som om jag precis dunsat ner bland dom.

Dom tittade på mig och log lite så där ursäktande och hon närmast bligade nyfiket och sa; ”å vad gör du då Catrin för att få dagarna att gå”? Jag kände direkt att ”det här skulle inte bli bra”. Dels för att jag definitivt inte var en ”Catrin” och dels för att jag varit osynlig för dom fram tills nu. Jag svarade att jag hade hade fullt upp med att vara mamma så... Och sen kom den obarmhärtiga följdfrågan: Vad jobbade du med innan?

Alla damerna tittade nyfiket och kanske med lite spänning. Vad var jag för en främmande tystlåten människa som inte gjorde väsen av mig? Faktum var att jag var yngst bland damerna så de förväntade sig nåt speciellt, helt klart. Och de fick de, men garanterat inte vad de förväntade sig. Jag hann bara säga att jag kört lastbil och ...

Intresset för min person svalnade på en millisekund och damerna ville återgå till träningen.

Jag minns än den förödmjukande känslan av att vara ingenting. Jag ville skrika åt dom; Om ni bara visste hur roligt jag har haft och hur bra arbetskamrater jag har, medan ni bara glider runt i ett jäkla påkostat tomrum och inte vet ett skit om nånting.

Om detta hade hänt idag hade dessa ”fina fruar” fått sig en gedigen genomgång i hur vårt samhälle faktiskt fungerar idag. Och jag är tämligen säker på att det hade varit jag som gått leende och triumferande ur den träningslokalen. Om inte för att ha övertygat dom, så i alla fall över att ha varit övertygad om min egen viktiga roll i kedjan av ett fungerande samhälle.

För jag är inte bara chaufför – jag är en ambassadör för en fungerande välfärd. En ansvarstagande förälder, maka/familjeförsörjare, jag förväntas kunna allt om trafikförordningen och kunna allt nytt dataskit som inte ens de som hittar på det kan. Jag ska helt enkelt vara en allvetande assistent till mig själv.

Utöver det ska jag kunna allt om kemikalier om det är sånt jag fraktar. Jag ska vara utrustad som en Hydra med åtta huvuden och sexton ögon och hålla stenkoll på trafiken runt omkring.

Och som tack för att jag lyckas med detta kan jag ändå bli jag bötad med flera tusen kronor för att jag missat att trycka på en jävla knapp på färdskrivaren. I vilken det dessutom går att utläsa svart på vitt vad som egentligen skett.

Lag är lag. Jajamen. Men bara för oss svenskar, för vi är laglydiga så till den milda grad att vi betalar det som åläggs oss utan att ens orka överklaga. Vi betalar snällt för synder som vi faktiskt inte regelrätt begått. Vi betalar helt enkelt för våra utrikiska syndarkollegors systematiska brott som slapptaskarna inte orkar lägga ner energi på att utkräva straffavgifter. Vår synd ligger i att vi älskar vårt jobb. Och vi betalar dyrt för att få utföra det.

Jag har kommit dithän att jag kommer att ge första bästa person som på minsta lilla sätt förminskar min roll i yrkeslivet en redig jävla käftsmäll. Vi som livnär Sverige ska bannemig höjas till skyarna för utan oss kommer Sverige inte att må nåt vidare bra.....

Kör lugnt, var stolta och var rädda om er kära kollegor - Ni är bäst!

Cathie

Om artikeln

Publicerad: Tisdag 18 April 2017, kl 16:58
Kategori: Krönika
Taggar: Gästkrönika, Lastbilschaufför, Socialt

Full chaufför tappade lasten - och körde i diket

"Märkte inget"

På torsdagseftermiddagen den 31 maj, får polisen ett samtal från chauffören Einar Iljin om en misstänkt berusad lastbilschaufför som framför en polsk dragbil med svenskregistrerad trailer. Anmälan ropas ut till polisen som snart får fler samtal om ekipagets framfart.

AdBlue-fusk kostade slovensk åkare drygt 70 000

Dansk polis: 60 gånger större utsläpp från manipulerad lastbil

En fordonskontroll som Tungvognscenter Syd nyligen utförde renderade i att en slovensk åkare ertappades med manipulerad AdBlue-utrustning på sin Euro 6-lastbil. Något som blev en dyr affär för åkeriet.

Utländska lastbilar ger klirr i kassan till danskarna

Kontroller utförda av danska Tungvognscenter Syd, resulterade i rejäla böter för fel, fusk och manipulation som involverade flera utländska transportaktörer.

Brings sista mil ska vara helt grön

Som en del av Brings hållbarhetsmål om att år 2025 använda sig helt av förnybar energi, kommer Bring att börja leverera lätta hemleveranser med elbilar och cargocyklar i cityområdena i Stockholm, Göteborg, Köpenhamn och Malmö.

Rejält bakslag för ny cabotageförordning

”Mycket i förslaget kan komma att ändras”

När Europaparlamentets transportutskott den 4 juni röstade igenom ett förhållandevis tufft förslag om bland annat nya cabotageregler, tändes ett hoppets ljus hos många seriösa branschföreträdare. Äntligen såg det ut som att det skulle bli ordning och reda på cabotagetrafiken. I torsdags kom dock ett bakslag som i värsta fall kan innebära att förslaget kan komma att ändras i alla väsentliga delar.

SWEDBANK:

Brist på arbetskraft och ”tuff konkurrens” hämmar åkeribranschen

4 000 småföretag med mellan 1-49 anställda, har svarat på frågor om nuet och framtiden för sina verksamheter. Konjunkturläget i transportbranschen upplevs som betydligt sämre än i andra branscher.

Så vill Morell och Lundgren komma tillrätta med vägkriminaliteten

Sverigedemokraterna i Tibro bjöd i lördags in till en föreläsning på Fågelviksgymnasiet med EU-parlamentarikern Peter Lundgren och Thomas Morell, riksdagskandidat för SD. Där berättade de båda bland annat om åkeribranschens situation – men också om hur de tänker jobba för att komma tillrätta med problemen.
- Det räcker inte med enbart vägkontroller, man måste även rusta upp åklagare och domstolar, menar Thomas Morell.

Ertappades med manipulerad färdskrivare – frias!

Den 3 januari i år, kontrolleras en bulgarisk dragbil med trailer av bilinspektör Lars- Olof Tuvesson och trafikpolis Peter Ban på kontrollplats Långeberga utanför Helsingborg. Föraren har brutit mot ADR-reglerna och ganska snart misstänks att färdskrivaren är manipulerad. Trots omfattande bevisning om det sistnämnda, har Helsingborgs tingsrätt nu valt att att fria åkaren och åkeriet.

Kvinnliga chaufförer sökes till TV-program

- Fokus på ”glädje och underhållning”

Johanna Larsson är researcher på Fremantlemedia, samma produktionsbolag som äger formatet "Ice Road Truckers". De utvecklar nu en idé om ett TV-program där de följer med kvinnor inom transportbranschen i deras yrkesliv. Är du en av de kvinnor de söker, ska du inte dröja med att höra av dig till henne.

FTA ifrågasätter om åkerier med lätta lastbilar kan lära sig ”många nya regler”

Brittiska Transport Freight Association frågar sig om små åkerier klarar av att lära sig så många nya arbetstidsregler och att planera sitt arbete kring dessa om förslaget om färdskrivare i så kallade lättlastare vinner gehör. FTA kallar förslaget ogenomförbart.

Scania hyllar motorsportens ikoner på Anderstorp

I samarbete med Porsche hyllar Scania motorsportens ikoner under tävlingen Porsche Carrera Cup på Anderstorp i helgen.

Bulgarisk Postnordtransport fast för otillåtet cabotage

I måndags kväll strax efter kl. 20.00, stoppas en bulgarisk dragbil med svenskregistrerad trailer av trafikpolisen i Skara. Föraren, som är från Makedonien, hade inget förartillstånd med sig och kunde inte heller bevisa att dragbilen kommit in i landet med en internationell transport.
Transporten, som kördes på uppdrag av Postnord, rapporterades för otillåtet cabotage.

Girteka i ny storaffär – köper 500 DAF

Girteka Logistics har åter varit ute hos lastbilshandlarna och gjort stora inköp. Denna gång blev det 500 stycken DAF XF-dragare. De flesta av dessa kommer att tas i drift mellan juli och oktober 2018 och kommer att ingå i Girtekas plan att ytterligare expandera sin verksamhet i hela Europa.

Satsar över halv miljard för mer gods på järnväg

Regeringen har beslutat att avsätta 389 miljoner kronor i år och 174 miljoner kronor för 2019, för att stärka järnvägens konkurrenskraft och för att få fler att välja tåget för att skicka gods. Godstågsoperatörer kan söka stödet.

DAF öppnar butik i Markaryd

”90-årsjubiléet firas med specialdesignad entreprenadbil”

Nordic Truckcenter, generalagent för DAF lastbilar och tillika Truck & Trailer Parts, kommer nu till Sverige. Den 14 juni öppnas den första fysiska butiken på Nordic Truckcenter i Markaryd.

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018

25 maj 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018
Stäng

25 maj 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vintern tvättas bort hos Bilbadet i Partille
  • Fredrik - chaufför och hängiven hästfotograf
  • Valet 2018: Så vill SD och C jobba för en bättre åkeribransch
  • Polisens cabotageutbildning får ris och ros
  • Olaglig bred last-transport fick köra vidare
  • Provkört: Nya Stralis X-Way
  • 90 år med DAF Trucks
  • ... Och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant