KRÖNIKA - AV CATHIE SANDBERG

\"Jag förväntas kunna allt om trafikförordningen och kunna allt nytt dataskit som inte ens de som hittar på det kan. Jag ska helt enkelt vara en allvetande assistent till mig själv\", skriver Cathie i sin krönika. Personerna på bilden har inget med krönikan att göra. Foto: Göran Rosengren, arkiv

Jag - en simpel chaufför...

En tanke dyker upp i min hjärna. Varför den tanken vill påminna sig just nu vet jag inte, men det tajmar bra med hur vår yrkessituation ser ut. Hur värderade är vi, jag och du som yrkeschaufförer idag egentligen? Inbringar vi något värde i konsumenternas ögon? Det gör vi nog, men knappast så mycket som vi förtjänar. Tyvärr. Vi är ju mest bara i vägen och kör som dårar och tar plats.  


Krönikören, Cathie Sandberg. Foto: Privat 

Listan kan göras lång på hur illa vi beter oss i trafiken. Enligt ”Svensson” i personbilen som har bråttom till kontoret. Och skam till sägandes har ju ”Svensson” ofta rätt då det sker en massa onödiga olyckor, som dock merparten av tillbuden består av våra utrikiska kollegors inblandning.
Nåja.

När jag hade fått mitt första barn, tränade jag Callanetics. En snäll men tuff träningsform som utlovade en 10 år yngre kropp på 10 timmar. Jajamen, träningen höll/håller än idag vad den lovar. Du ser kanske inte tio år yngre ut, men din kropp får en tio år yngre spänst. Super. Underbart efter att ha fått barn speciellt. Rätt vad det är kommer jag ihåg träningen än idag och så kör jag.... Sen fallerar det på grund av jobbet. Suck...

En vacker lördagsmorgon när vi tränade, Hovåsdamerna och jag, så blev det en spontan paus i flåsandet, och damerna började prata; Jaha, och vad gör du då Ulla när du inte jobbar på dagarna? Nej jag gör inget särskilt.... jag shoppar lite, blablabla... svarade Ulla, och så lät det i vår grupp. Damerna hade fullt upp med att göra ingenting. Dessutom kände de varandra sedan åratal tillbaka eftersom de tränat, spelat tennis, shoppat, gått på cocktailpartys med mera ihop i flera år.

De var rikemansdamerna i Hovås. Och där hamnade jag. Som en Cathie bland hermelinerna.

När så småpratet om vad de sysslade med under dagtid hade diskuterats dom emellan så upptäckte dom liksom av en ren händelse att jag också var där. Det blev tvärtyst. Som om jag precis dunsat ner bland dom.

Dom tittade på mig och log lite så där ursäktande och hon närmast bligade nyfiket och sa; ”å vad gör du då Catrin för att få dagarna att gå”? Jag kände direkt att ”det här skulle inte bli bra”. Dels för att jag definitivt inte var en ”Catrin” och dels för att jag varit osynlig för dom fram tills nu. Jag svarade att jag hade hade fullt upp med att vara mamma så... Och sen kom den obarmhärtiga följdfrågan: Vad jobbade du med innan?

Alla damerna tittade nyfiket och kanske med lite spänning. Vad var jag för en främmande tystlåten människa som inte gjorde väsen av mig? Faktum var att jag var yngst bland damerna så de förväntade sig nåt speciellt, helt klart. Och de fick de, men garanterat inte vad de förväntade sig. Jag hann bara säga att jag kört lastbil och ...

Intresset för min person svalnade på en millisekund och damerna ville återgå till träningen.

Jag minns än den förödmjukande känslan av att vara ingenting. Jag ville skrika åt dom; Om ni bara visste hur roligt jag har haft och hur bra arbetskamrater jag har, medan ni bara glider runt i ett jäkla påkostat tomrum och inte vet ett skit om nånting.

Om detta hade hänt idag hade dessa ”fina fruar” fått sig en gedigen genomgång i hur vårt samhälle faktiskt fungerar idag. Och jag är tämligen säker på att det hade varit jag som gått leende och triumferande ur den träningslokalen. Om inte för att ha övertygat dom, så i alla fall över att ha varit övertygad om min egen viktiga roll i kedjan av ett fungerande samhälle.

För jag är inte bara chaufför – jag är en ambassadör för en fungerande välfärd. En ansvarstagande förälder, maka/familjeförsörjare, jag förväntas kunna allt om trafikförordningen och kunna allt nytt dataskit som inte ens de som hittar på det kan. Jag ska helt enkelt vara en allvetande assistent till mig själv.

Utöver det ska jag kunna allt om kemikalier om det är sånt jag fraktar. Jag ska vara utrustad som en Hydra med åtta huvuden och sexton ögon och hålla stenkoll på trafiken runt omkring.

Och som tack för att jag lyckas med detta kan jag ändå bli jag bötad med flera tusen kronor för att jag missat att trycka på en jävla knapp på färdskrivaren. I vilken det dessutom går att utläsa svart på vitt vad som egentligen skett.

Lag är lag. Jajamen. Men bara för oss svenskar, för vi är laglydiga så till den milda grad att vi betalar det som åläggs oss utan att ens orka överklaga. Vi betalar snällt för synder som vi faktiskt inte regelrätt begått. Vi betalar helt enkelt för våra utrikiska syndarkollegors systematiska brott som slapptaskarna inte orkar lägga ner energi på att utkräva straffavgifter. Vår synd ligger i att vi älskar vårt jobb. Och vi betalar dyrt för att få utföra det.

Jag har kommit dithän att jag kommer att ge första bästa person som på minsta lilla sätt förminskar min roll i yrkeslivet en redig jävla käftsmäll. Vi som livnär Sverige ska bannemig höjas till skyarna för utan oss kommer Sverige inte att må nåt vidare bra.....

Kör lugnt, var stolta och var rädda om er kära kollegor - Ni är bäst!

Cathie

Om artikeln

Publicerad: Tisdag 18 April 2017, kl 16:58
Kategori: Krönika
Taggar: Gästkrönika, Lastbilschaufför, Socialt

Dåligt säkrade betongelement kostade 1500

Dåligt säkrad last och ett ekipage i dåligt skick. Inget ovanligt, men knappast något som lagstiftaren tycks ta på allvar. Betongelement som i värsta fall kunde ha fallit av trailern och orsakat svåra skador och dödsfall "straffas" med 1 500 kronor i böter.

Björn Eriksson invigde nya ”Ljungbyparkeringen”

Efter den väl genömförda debatten i Ljungby i lördags, var det dags för invigning av den nya parkeringsplatsen som öppnar "på riktigt" den 2 oktober. Fram tills den är helt färdig erbjuds gratis parkering, men det fräscha servicehuset är då stängt. 

Ämnena många – och svaren bekanta när...

Branschens situation debatterades i Ljungby

Politisk debatt föregick invigningen av Ljungbys nya rast- och uppställningsplats för tung trafik. Debatten gav vid handen att vägslitageavgiften i allra högsta grad lever i den socialdemokratiska regeringen, förslag på zonindelad avgift lyftes samt skatteväxling som kompensation för avgiften. Hos oppositionen möter avgiften motstånd och klampning "på riktigt" fick inget tydligt ja eller nej.

Polisen för en ojämn kamp mot ”skrotbilarna”

Bromsdel for igenom framrutan på personbil

Skrotfärdiga lastbilar är ingen ovanligt syn på våra vägar. Senast i tisdags (den 12/9) kunde vi i Transportarbetarens nättidning till exempel läsa om konsekvenserna av illa underhållna fordon. De som har till uppgift att kontrollera fordonens skick på väg, trafikpolisen, blir allt färre och de för därför en ojämn kamp mot åkerierna som använder rena vrak till lastbilar.

DEBATTARTIKEL

Susanne Bäckman (L):

”Svenska transporter ska gå ihop”

Lördagen den 16 september deltar jag i en stor debatt i Ljungby om den svenska åkerinäringen – Vägval 2018. Svenska åkare med svenska chaufförer är snart utrotade. Inte på grund av att de tjänar för mycket, inte kan köra, lasta, lossa och hålla sig till lagar och förordningar utan på grund av skillnader i löneskattetryck. Klockan är fem över tolv och de som förväntas göra något genom mandat från väljare har ingen aning om hur fakta ser ut.

MHF om motståndet mot alkolås:

”Är det någon som har problem med alkoholen?”

"Ingen ska dö av rattfylleri, stoppa eftersupning, alkobommar i hamnar och en drogfri trafik". Det kämpar MHF för. Vi träffar några av eldsjälarna på Skåne Truckshow där de erbjuder att testa på krocksläden och berättar om hur mycket alkohol vi faktiskt får i oss med olika drycker.

DEBATTARTIKEL

En tom stol på lördag betyder ”walk over”

Har du den minsta lilla möjlighet - kom då till Ljungby på lördag och visa att du bryr dig om din bransch. Det är inte speciellt ofta du har chansen att träffa den klick människor som sitter på makten att avgöra din framtid.

TIA laddar för paneldebatt på lördag:

”Branschens problem bottnar ofta i polisbristen”

På lördag arrangerar Truckers International Association, TIA, en paneldebatt i Ljungby på temat "Vad händer med vägtransportbranschen?". Moderator är den förre Rikspolischefen och Generaltulldirektören Björn Eriksson. TIA:s talesperson, Nette Schölin har mött Eriksson i Stockholm för att diskutera projektet och hon känner att hon har valt rätt moderator.
- Mötet blev väldigt positivt. Och lärorikt. Min uppfattning är att Björn är en påläst och intresserad herre som vet var skåpet ska stå, berättar Nette Schölin.

DEBATTARTIKEL

SÅ på väg till Ljungbydebatten:

”Branschen behöver schyssta spelregler och tiotusentals nya medarbetare”

Sveriges Åkeriföretag är en av flera spelare som deltar i den stora debatten i Ljungby den 16 september. Riksdagspolitiker, branschexperter och åkare och förare förväntas vara på plats. Självklart medverkar vi också. För att våra åkerier ska kunna leverera året om och överallt så behöver villkoren förbättras ytterligare.

Girteka expanderar kraftigt

Så vill politikerna möta hårdnande konkurrens

Tidigare i dag, tisdag, kunde vi rapportera om jätteaffären mellan Girteka och Volvo Lastvagnar. När Girteka växer, måste deras närmaste konkurrenter följa med för att möta konkurrensen. Hur menar våra politiker att svensk åkerinäring ska möta åkerier av Girtekas kaliber? Vi frågar tre politiker.

Nyktra-projektet sjösätts i år

Automatisk nykterhetskontroll snart verklighet

Trafikverket och Polisen inleder ett samarbetsprojekt, kallat Nyktra-projektet som ska utveckla ett helt nytt koncept med automatiserade nykterhetskontroller, för att kontrollera nykterhet i vägtrafiken.

DEBATTARTIKEL

HSS till landets politiker:

Riksdagen öppnar och du har ett år på dig att övertyga oss!

September 2018 närmar sig med stormsteg och valurnorna väntar på att fyllas, vilka vill ha våra röster är något man frågar sig. Är det samma gamla politiker som mest pratar om vad de andra inte har gjort, utan att man lagt fram något själv?

Girteka Logistics köper 2 000 Volvo FH

WEBB-TV: ”Vi har köpt en miljon hästkrafter”

Girteka Logistics, ett av Europas största vägtransportföretag, har beställt 2 000 Volvo FH-lastbilar för att växa och för att uppgradera sin fordonsflotta. Roger Alm, Volvo Lastvagnar SVP Europe, överlämnade nyligen under en ceremoni i Göteborg över en symbolisk nyckel till de nya Volvobilarna till Mindaugas Raila, ordförande för Girteka Logistics.

Ny rekordutställning för Skåne Truckshow

Större än någonsin, mindre än Elmia, men med fler bilar än Mantorp, slog Skåne Truckshow 2017 upp portarna för en stor skara besökare som trotsade regnet. Och visst var det värt det!

DEBATTARTIKEL

Thomas Morell (SD) vill ha fler trafikpoliser:

”Det är på vägen buset förflyttar sig och sitt gods”

Under många år har svensk åkerinäring påtalat för politiker och myndighetschefer hur allvarlig situationen för den seriösa åkerinäringen ser ut. Aktörer som saknar trafiktillstånd utför en stor del av transportarbetet, falska körkort och förarkort har även det fastnat i polisens kontroller. Manipulerade färdskrivare har blivit vardagsmat, trots att den digitala färdskrivaren skulle vara omöjlig att manipulera!

Tidningen Proffs fre 11 augusti 2017

11 augusti 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 11 augusti 2017
Stäng

11 augusti 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Dåligt säkrad last kunde ha slutat med kat(t)astrof
  • Alhem: Generaldirektören ett bondeoffer?
  • TEST: TomTom Go Professional 6250
  • Vad händer efter en gastrisk bypass-operation?
  • Världens största (och regnigaste?) skogsmässa
  • Tatra en mästare i svår terräng
  • Kalles Bud – ”började som ett extraknäck”
  • Zeidlitz: ”Kanske dags att stoppa, göra om och göra rätt?
  • Möt gänget som håller koll på yrkestrafiken i norr
  • Lyckad hästkraftsdag lockade storpublik
  • Alingsås Åkericentral – minst i regionen
  • Hos Hagströmska utbildas dina framtida kollegor
  • ... Och mycket mer!

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant