”Normhållarnas tidevarv synes vara ute”

Nu har vi blivit medvetna också i Sverige om vår sårbarhet. Vadå om, frågar du kanske? Jo, nu har vi fått erfara att ett "riktigt" terrordåd (i skrivande stund alltjämt på misstankebasis) kan drabba också oss. Efter det ödesdigra dramat med den framrusande, tillgripna lastbilen på Drottninggatan i Stockholm där flera människor så tragiskt dödades och skadades, kommer alla säkerhetsarrangemang och krav på hårdare tag att öka.
Och vi har också till fullo insett att ett tungt fordon i fel sammanhang kan vara ett otäckt och verkningsfullt mordvapen.

Stor kraft ägnas åt att finna metoder som gör det svårt att snabbt och enkelt olovligen komma över ett tungt fordon. Eller kapa det som det också kan uttryckas. Det finns knappast hinder på den tekniska eller ekonomiska sidan att åstadkomma besvär för en presumtiv attentatsperson. Snarare på den arbetsmiljösäkerhetsmässiga. Det får ju absolut inte sluta med att den ordinarie föraren riskerar tvingas medfölja en kapad lastbil som bara därigenom kan framföras till exempel för terrorändamål.

För en tid sedan fick jag veta resultatet efter en aktiv polisinsats från en polis som på sin fritid i rasande fart blev omkörd av två MC-förare i Perstorpstrakten i Skåne.

Tack vare fint initiativ från polismannens sida, som skrev ner sina iakttagelser i en PM vilken tillfördes den anmälan som upprättades efter en olycka lite längre fram på riksväg 21, blev det en fullgod utredning. Där hade nämligen en kappkörning som de båda MC-förarna ägnade sig åt fått till resultat att en av dem kolliderat med en traktor. MC-förarnas hastighet var åtminstone tidvis överstigande 200 km/h.

MC-förarna dömdes för ”vanlig” men inte, som åklagaren ville, för grov vårdslöshet i trafik och - för en av förarna – också för olovlig körning till 100 respektive 80 dagsböter genom en väl motiverad dom av Helsingborgs tingsrätt.

Fler domar behövs när trafiksituationen ser ut som den gör idag. Normhållarnas tidevarv synes vara ute. Djungelns lag gäller allt oftare i trafiken.

Tyvärr är det alltså långt ifrån särskilt många som åker fast och lagförs av alla som kör hänsynslöst och farligt för andra trafikanter. Varje gång jag kör långa sträckor längs E4 ser jag ständigt enorma fartsyndare susa fram. Jag ser också ofta aggressivt beteende som till exempel provocerande filbyten i syfte att visa avsky för andra i filbytarens tycke alltför långsamma trafikanter.

Kanske också för att visa betydelsen av just filbytarens rätt till ”fri framfart” med attityden ”här finns ingen polis som kan ta mig”.

En fråga som kan diskuteras är den sedan länge gällande inskränkande regleringen i 1§ första stycket trafikbrottslagen gällande vårdslöshet i trafik. Det krävs nämligen för straffansvar att en vägtrafikant ”i väsentlig mån” brister i omsorg och varsamhet. Fråga ska enligt förarbetena vara om ett medvetet risktagande. När det gäller hastighetsöverträdelser räcker det inte – utan andra negativt inverkande omständigheter – enligt Högsta domstolens praxisbildande bedömning att hastigheten på en 110-sträcka är uppe i 189 km/h för vårdslöshet i trafik av normalgraden.

Tror att det vore bättre med ”annat än i ringa fall” brister i omsorg och varsamhet än den nuvarande skrivningen.

Sven-Erik Alhem

Om artikeln

Publicerad: Fredag 12 Maj 2017, kl 00:00
Kategori: Krönika
Taggar: Motorcykelolycka, Rättsfall, Terrordåd, Trafikolycka, Trafiksäkerhet

Polskt åkeri fick känna av effekterna av lagändring om cabotage

I måndags, den 17 juli, trädde den lagändring i kraft som innebär att cabotagetrafiken återigen kan bedömas på det sätt som var tanken när reglerna en gång infördes. I höstas torgförde Transportstyrelsen en ny vägledning, tolkning, som innebar att uppenbara cabotagefuskare slapp undan straff. Proffs besökte Långeberga kontrollplats i måndags för att se om effekterna av lagändringen kunde märkas.

Sven-Erik Alhem:

Skulle körkortsamnesti fungera?

Det går att göra fel på många sätt som förare av motorfordon. En körkortslös 28-åring som framförde en lätt lastbil med två obältade passagerare på motorväg från Stockholm efter starkölsförtäring var inte bara alkoholpåverkad. Han hade också kört mycket fort och använt sin mobiltelefon under färden.

Rättsligt efterspel väntar åkeri efter manipulation

Förarens språkkunskaper försvann hastigt när bilinspektören ställde "fel" frågor, men återkom lika plötsligt när föraren informerades om att han inte kunde bo i bilen innan den tekniska undersökningen gjorts. "Förarens min var obetalbar när han insåg han måste ordna ett boende under tiden, säger bilinspektören." Undersökningen resulterade i dagsböter och ärendet mot åkeriet drivs vidare som företagsbot.

Blev av med körkortet efter omfattande körtidsfusk

I onsdags stoppades en svenskregistrerad maskintransport, hemmahörande i Västmanland, av trafikpolisen i Helsingborg. Att ekipaget var överlastat, kunde konstateras genom att endast titta på det. Men det kom att handla om betydligt mycket mer än enbart överlast...

Semestertider på tidningen Proffs

Vi vill härmed passa på att önska alla våra läsare och annonsörer en riktigt fin och avkopplande sommar. Nu går redaktionen ner i "viloläge" för att med full kraft komma tillbaka igen om några veckor.

Full chaufför stoppades vid Hallandsås

Dagen före midsommar hade trafikpolisen i Helsingborg förlagt kontrollverksamheten bland annat till E6 vid Hallandsås. Personbilstrafiken inför den stundande helgen stod i initialt i fokus, åtminstone tills ett litauiskt ekipage dyker upp i norrgående körbana.

Corazza Bildt (M) vill ha liberalare cabotageregler

Vägrar berätta varför hon röstar emot det egna partiet

Under onsdagen (21/6) kunde vi rapportera om att Thomas Morell valt att hoppa av sitt engagemang i moderaterna, för att istället jobba med sin hjärtefråga, vägtransporterna, under sverigedemokraternas partisymbol. Det som fick bägaren att rinna över var att EU-parlamentarikern Anna Maria Corazza Bildt (M) nyligen röstade för en liberalisering av cabotagereglerna.
Proffs har försökt att nå Corazza Bildt för att få en förklaring till varför hon röstade som hon gjorde. Men istället för att svara på våra frågor, väljer hon att vara tyst.

Tungvognscenter Syd på offensiven

Chaufför utan körkort får böta 170 000 – och blir av med sin personbil

Proffs följer fortsatt den danska polisens arbete med att stävja trafikbrott på andra sidan sundet. Den här gången berättar man om en rad "AdBlue-fuskare" och en körkortslös chaufför som fick ett rejält straff serverat av rätten i Kolding. Eller vad sägs om förverkad personbil och motsvarande cirka 170 000 svenska kronor i böter för något som började med en fortkörning?

Morell tar sikte på trafikutskottet – för SD

Thomas Morell är ett känt ansikte – och en känd röst – i kampen för vägtransportbranschens väl å ve. Tidigare har han varit politiskt aktiv lokalt för moderaterna, en karriär han tog upp igen under förra året. Men efter endast några månader lämnar han nu det partiet för att ställa sig till sverigedemokraternas (SD) förfogande. Och hans målbild är tydlig.
- Jag tänker kämpa för att göra livet surt för transportfuskarna. I trafikutskottet, för SD, säger han till tidningen Proffs.

Gilla oss på Facebook:

Vinn GPS-spåraren TK-905

Vi har tittat närmare på GPS-spåraren TK-905 som Varbergsföretaget Eksit Data har agenturen för. Och genom att delta i vår tävling på Facebook, har du nu chansen att vinna vår testenhet.

Så tycker S och SD om de föreslagna cabotagereglerna

En av våra EU-parlamentariker är helt emot obegränsad cabotagetrafik under fem dagar som EU-kommissionen föreslagit. Den andre är tveksam till det förslaget och vill undersöka hur det kan förbättras. Vi har frågat dem hur de tänker och vad de vill åstadkomma under arbetet med det förslaget.

Danska storfuskare får böta 1,2 miljoner

En 67-årig före detta åkeriägare dömdes i fredags av rätten i Kolding till böter på 750 000 danska kronor. Hans hustru dömdes i samma ärende till 105 000 kronor i böter. Totalt närmare 1,2 miljoner svenska kronor.

Otillåtet cabotage och överlast

Betalade 50 000 till polisen – kontant

Det litauiska ekipaget såg tungt ut vilket väckte trafikpolisens intresse för att ta en närmare titt på det. Överlast konstaterades, liksom att det dessutom var fråga om ett otillåtet cabotage. Totalt fick chauffören och åkeriet betala 54 250 kronor i böter och avgifter. 50 000 betalades med 500-lappar.

Fuskande polack fick lösa ut lastbilen med 150 000

Den danska polisen är på hugget. Den här historien utspelades i slutet av maj. Då stoppades ett polskt ekipage av Tungvognscenter Syd på E20 vid Harte och i lasten fanns järnskrot på väg från Esbjerg med destination Munkebo/Lindø. Det skulle visa sig att det handlade om otillåtet cabotage. Och en hel del andra förseelser...

Irländskt åkeri får böta 116 000 för manipulation

Ett irländskt transportföretag dömdes igår i Danmark till böter på 85 000 danska kronor för att ha manipulerat lastbilens hastighetsbegränsare och färdskrivare.

Sven-Erik Alhem

Sven-Erik Alhem

Efter att ha lämnat min tidigare tjänst som överåklagare senast i Malmö och tidigare i Stockholm arbetar jag nu i mitt företag Sven-Erik Alhem AB som konsult och rättskommentator åt media. Jag är också föreläsare, moderator samt oberoende granskare av rättsfall. Det kan nämnas att jag följt Arbogamålet, Rödebymålet och flera andra uppmärksammade rättsfall. Jag har löpande kommenterat mängder av rättsfall. Erfarenheterna från nära 40 års arbete inom rättsväsendet är väsentliga för min nya verksamhet.

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs
Stäng

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant