”Normhållarnas tidevarv synes vara ute”

Nu har vi blivit medvetna också i Sverige om vår sårbarhet. Vadå om, frågar du kanske? Jo, nu har vi fått erfara att ett "riktigt" terrordåd (i skrivande stund alltjämt på misstankebasis) kan drabba också oss. Efter det ödesdigra dramat med den framrusande, tillgripna lastbilen på Drottninggatan i Stockholm där flera människor så tragiskt dödades och skadades, kommer alla säkerhetsarrangemang och krav på hårdare tag att öka.
Och vi har också till fullo insett att ett tungt fordon i fel sammanhang kan vara ett otäckt och verkningsfullt mordvapen.

Stor kraft ägnas åt att finna metoder som gör det svårt att snabbt och enkelt olovligen komma över ett tungt fordon. Eller kapa det som det också kan uttryckas. Det finns knappast hinder på den tekniska eller ekonomiska sidan att åstadkomma besvär för en presumtiv attentatsperson. Snarare på den arbetsmiljösäkerhetsmässiga. Det får ju absolut inte sluta med att den ordinarie föraren riskerar tvingas medfölja en kapad lastbil som bara därigenom kan framföras till exempel för terrorändamål.

För en tid sedan fick jag veta resultatet efter en aktiv polisinsats från en polis som på sin fritid i rasande fart blev omkörd av två MC-förare i Perstorpstrakten i Skåne.

Tack vare fint initiativ från polismannens sida, som skrev ner sina iakttagelser i en PM vilken tillfördes den anmälan som upprättades efter en olycka lite längre fram på riksväg 21, blev det en fullgod utredning. Där hade nämligen en kappkörning som de båda MC-förarna ägnade sig åt fått till resultat att en av dem kolliderat med en traktor. MC-förarnas hastighet var åtminstone tidvis överstigande 200 km/h.

MC-förarna dömdes för ”vanlig” men inte, som åklagaren ville, för grov vårdslöshet i trafik och - för en av förarna – också för olovlig körning till 100 respektive 80 dagsböter genom en väl motiverad dom av Helsingborgs tingsrätt.

Fler domar behövs när trafiksituationen ser ut som den gör idag. Normhållarnas tidevarv synes vara ute. Djungelns lag gäller allt oftare i trafiken.

Tyvärr är det alltså långt ifrån särskilt många som åker fast och lagförs av alla som kör hänsynslöst och farligt för andra trafikanter. Varje gång jag kör långa sträckor längs E4 ser jag ständigt enorma fartsyndare susa fram. Jag ser också ofta aggressivt beteende som till exempel provocerande filbyten i syfte att visa avsky för andra i filbytarens tycke alltför långsamma trafikanter.

Kanske också för att visa betydelsen av just filbytarens rätt till ”fri framfart” med attityden ”här finns ingen polis som kan ta mig”.

En fråga som kan diskuteras är den sedan länge gällande inskränkande regleringen i 1§ första stycket trafikbrottslagen gällande vårdslöshet i trafik. Det krävs nämligen för straffansvar att en vägtrafikant ”i väsentlig mån” brister i omsorg och varsamhet. Fråga ska enligt förarbetena vara om ett medvetet risktagande. När det gäller hastighetsöverträdelser räcker det inte – utan andra negativt inverkande omständigheter – enligt Högsta domstolens praxisbildande bedömning att hastigheten på en 110-sträcka är uppe i 189 km/h för vårdslöshet i trafik av normalgraden.

Tror att det vore bättre med ”annat än i ringa fall” brister i omsorg och varsamhet än den nuvarande skrivningen.

Sven-Erik Alhem

Om artikeln

Publicerad: Fredag 12 Maj 2017, kl 00:00
Kategori: Krönika
Taggar: Motorcykelolycka, Rättsfall, Terrordåd, Trafikolycka, Trafiksäkerhet

M och MP förklarar ”förvirrande” EU-röstning

När Transportutskottets resolution förra veckan röstades igenom i EU-parlamentet, uppstod frågetecken kring hur Moderaterna och Miljöpartiet röstat.
Vi har frågat hur de tänkte.

Nyktert vid storkontroll i Storuman – men...

En grov olovlig körning och en manipulerad skrivare

En gemensam storkontroll i norra Sverige ledde till ett par ingripanden för tunga ekipage, men det fanns annat som glädjande nog lyste med sin frånvaro den dagen.

Lastbilar i hundratal på väg mot Gillingebanan

Idag öppnar Stockholm Truck Meet

Idag, fredag, slår Stockholm Truck Meet upp portarna för årets lastbilsutställning. Lastbilar, pickups, motorcyklar och entreprenadmaskiner i hundratal står redo för att möta publiken – och juryn.

Snabb turk utan färdskrivarblad klampades

Poliserna var på utbildning igår den 23 maj, men det hindrade inte bilinspektörerna i Västerås att själva ha koll på trafiken och redan på morgonen tog man in två ekipage på kontrollplats Karleby som båda gav utdelning av den lite ovanliga arten.

20 ton motordelar på väg till Skövde – med full chaufför

Speditören: ”Det var verkligen en viktig transport”

Trafiknykterhetens Dag i torsdags blev allt annat en nykter tillställning på de skånska vägarna. Polisen utförde under några eftermiddags- och kvällstimmar fordons- och förarkontroll på olika platser i trakterna runt Helsingborg. Åtta rattfyllor, bland annat en långtradarchaufför på väg till Skövde med motordelar, kunde polisen sätta stopp för. 

Jubel om ”Vägtransportpaket” riskerar fastna i halsen

Rosengren: ”Vad vill M och MP – egentligen?”

Transportutskottets resolution för skapandet av EU:s stora Vägtransportpaket, röstades ännu en gång igenom i sin helhet när parlamentet i plenum i Strasbourg sade sitt den 18 maj. Det talas om optimism och pessimism, men mindre om hur våra svenska politiker röstade om resolutionen. Det har vi tagit reda på.

Sminktransport med bromsproblem klampades

Damerna i Enköping får vänta med att gå på fest tills sminket som fastnade i Västerås kommer fram till Enköping.

PROFFS WEBB-TV

Racetruck och gamla pärlor tar sikte på Ring Knutstorp

För 32 år sedan kördes Sveriges första truckrace här. Nu är man tillbaka på platsen för att åter släppa de gamla hästkrafterna lösa på banan. Det rustas nämligen för premiär av evenemanget Old Trucks on Track som man hoppas ska bli en årligt återkommande familjefest. Proffs har besökt arrangörerna på plats på "ringen". Se tv-inslaget!

Ett skepp kommer lastat - med utlandschaufförer

De var stolta över sitt yrke och de hjälpte varandra. Sammanhållningen var emellanåt nödvändig för att klara sig i de främmande länder de körde i. Idag är det få svenska utrikesförare kvar, men bland dem som finns är sammanhållningen fortfarande påtaglig när de två gånger om året träffas för att ha roligt och tala gamla minnen.

Sveriges första eldrivna lastbil för elväg är registreringsbesiktigad

Sveriges första helt eldrivna lastbil för elväg har genomgått en registreringsbesiktning på Bilprovningen - och godkänts. Detta är en milstolpe i utvecklingsprojektet eRoadArlanda som syftar till att långsiktigt förverkliga målet om hållbara transporter via elvägar.

Olaglig körning kostade 350 000 i Danmark – i Sverige hade de gått fria

Rätten i danska Kolding dömde idag ett danskt åkeri och dess polska dotterbolag till böter om totalt 260 000 danska kronor, vilket motsvarar cirka 350 000 svenska.

”Bring-broder” körde mer än ett dygn – vilade i 2,5 timme

Två bröder och tillika chaufförer har på senare tid dykt upp i mindre smickrande sammanhang i Norge. Båda kör för Bring och har därför i norsk media kommit att kallas "Bröderna Bring". Nu skriver Tungt.no ännu ett kapitel i Bröderna Brings bok då en av männen återigen blivit ertappad med att ha brutit mot lagar och regler...

Norge och Sverige oeniga om vinterdäckens betydelse

Riksdagen lämnade i maj två motioner om utökad vinterdäckslag utan bifall och hänvisade till Transportstyrelsens utredning. I den utredningen har man även analyserat den norska vinterdäckslagen som infördes 2015 och som även kräver fem millimeters mönsterdjup. Men enligt Transportstyrelsen har man inte kunnat utläsa något positivt i olycksstatistiken gällande personskadeolyckor i Norge i samband med införandet av vinterdäckskrav.
- Du har inte sommarskor på dig när du promenerar på vintern, kontrar Arne Larsen Island, överingenjör på Vegdirektoratet, Statens Vegvesen i Norge.

Stulet fordon – bromslöst – obetald vägavgift – oskyltad ADR

- En ”vanlig dag på jobbet” för Västeråspolisen

En helt vanlig dag på jobbet som bilinspektör i Västerås är antagligen inte lik någon vanlig dag på något annat jobb. Ännu en gång fyllde man nätet på kontrollplats Kaleby.

Europeisk vägmyndighet och tuffare cabotageregler?

Snart öppnas EU:s vägpaket för allmän insyn

Vid Europaparlamentets session i Strasbourg den 17 maj, ska EU-kommissionen dra upp riktlinjerna för första delen av sitt stora vägpaket. Exakt vad paketet kommer att innehålla är ännu inte känt. Kommissionen har många förslag och önskemål att ta ställning till inför det slutgiltiga tillkännagivandet den 31 maj.
Proffs har pratat med Jens Nilsson (S) och Peter Lundgren (SD), liksom med HSS och TIA om vad de hoppas och tror om vägpaketet.

Sven-Erik Alhem

Sven-Erik Alhem

Efter att ha lämnat min tidigare tjänst som överåklagare senast i Malmö och tidigare i Stockholm arbetar jag nu i mitt företag Sven-Erik Alhem AB som konsult och rättskommentator åt media. Jag är också föreläsare, moderator samt oberoende granskare av rättsfall. Det kan nämnas att jag följt Arbogamålet, Rödebymålet och flera andra uppmärksammade rättsfall. Jag har löpande kommenterat mängder av rättsfall. Erfarenheterna från nära 40 års arbete inom rättsväsendet är väsentliga för min nya verksamhet.

Krönika i Proffs

“”Identifieringsproblem gör att få kan lagföras””

När jag skriver denna krönika är det bara något dygn kvar till dess Helsingborgs tingsrätt ska meddela dom i ett mål gällande grov vårdslöshet i trafik, där åtal väckts i anledning av att två mc-förare i mycket hög hastighet varit inblandade i en trafikolycka på riksväg 21 vid Klippan.
Det är en polis som själv blev omkörd av MC-förarna före trafikolyckan som uppmärksammat mig på fallet. I min nästkommande krönika här i tidningen Proffs, ska jag noggrant redogöra för slutresultatet genom domen i tingsrätten.
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs
Stäng

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant