KRÖNIKA AV SVEN-ERIK ALHEM

Rättssäkerheten kan aldrig tas för given

Rättssäkerheten i vårt land har – med rätta – ifrågasatts då och då. Alla minns vi den stora Quickskandalen, där det visade sig fungera för Quick att på oriktig grund erkänna åtta mord och bli genom lagakraftvunna domar förklarad skyldig till att ha begått dem. Det krävdes lång kamp och resning till fördel för Quick för att varenda en av domarna som gällde de åtta morden senare skulle komma att rivas upp.
Quick var inte längre någon seriemördare.

Nå, var det en rättsskandal? Enligt min mening var det en skandal. Polis och åklagare har alltid varit duktiga på att sålla bort människor som av olika anledning velat ta på sig och erkänna mord man inte begått. Palmemordet är ett lysande exempel. I just Quickfallet fanns det en rad samverkande faktorer som medförde att allt gick snett där.

En del debattörer tycker att det är en god rättssäkerhet att det finns resning att ta till när uppenbara fel eller ofullkomligheter visas föreligga och att nämnda domar alltså inte är helt orubbliga. Även om huvudregeln innebär just att lagakraftvunna domar ska vara i princip orubbliga.

Säkerhetsventilen i form av möjligheten till resning innebär att fel kan rättas till även när ett ordinärt överklagande inte längre är möjligt.

Men det är inte bara Quickfallen som har orsakat en häftig rättssäkerhetsdebatt. Längre tillbaka i tiden hade vi till exempel Rahman-målet, där resning beviljades honom efter det han avtjänat cirka åtta år av ett livstidsstraff för mord på en äldre kvinna. Rahmans livstidsdom undanröjdes efter resning, eftersom bevisningen mot honom ansågs undermålig.

I skrivande stund pågår en huvudförhandling efter resning i ett mål mot Linna för mord med mera (det så kallade Kalamarksmålet).

Enligt min mening är bevisningen så svag att den nya domstolsbedömningen knappast kan leda till något annat än ett frikännande.

Och så har vi det av DN och SVT i år uppmärksammade Kevin-fallet från 1998 där polis och åklagare genom en märklig utredning - med rättsvidrigt genomförda barnförhör - ansåg sig kunna slå fast att två bröder, endast fem och sju år gamla var skyldiga till att ha mördat Kevin.

Det känns häpnadsväckande med tanke på vad som framkommit om hur utredningen bedrivits och hur svårt det ofta är för en domstol att avgöra om ett dödande av en annan människa ska betraktas som mord, dråp eller vållande till annans död. Eller om det rent av visar sig vara av karaktären ren incident.

I sistnämnda fall är det – som begreppet incident indikerar – inte fråga om att straffrättsligt fastslå någon skuld ens för en straffmyndig person.

Kevinutredningen har som en följd av vad som kommit fram under den mediala granskningen återupptagits under ledning av åklagare. Vi får se vad den kommer fram till.

Rättssäkerheten kan aldrig tas för given. Diskussionen måste alltid ifrågasättande fortgå dag för dag.

Sven-Erik Alhem


 

Om artikeln

Publicerad: Fredag 16 Juni 2017, kl 00:00
Kategori: Krönika
Taggar: Kalamarksmålet, Kevin, Quick, Rättsfall

Körde med dubbla förarkort - klampades

Oftast när vi berättar om klampade lastbilar, handlar det om att förhindra fordon med tekniska brister att köra vidare innan felen är åtgärdade. Ännu vanligare är att man klampar för att "driva in" förskott på sanktionsavgifter för otillåtna cabotage. Igår klampades ett ekipage i Helsingborg, förvisso till viss del för att en sanktionsavgift skulle betalas – men inte för att ha kört olaglig inrikestrafik.

Omhändertaget körkort och böter när

Mediciner och bildelar i överlastade 3,5:or fastnade i Helsingborg

Följetongen om överlastade 3,5-tonsbilar fortsätter. En aldrig sinande ström av lättlastare rullar in i landet. Helsingborgspolisen kontrollerar så många de hinner med och inte sällan visar fraktsedlarna samma mottagare gång på gång. Gårdagen var inget undantag i det avseendet.

Starthjälp misstogs för fultankning

”Vi är chockade över anklagelserna”

På sociala medier kom det upp bilder som ser ut att visa att det tankas över bränsle från ett tankbilsekipage till ett trailerekipage på Rasta Håby vid Munkedal. Att tankekipaget regelbundet rör sig inom ett visst geografiskt område, gjorde det som setts än mer troligt.
Lägg därtill att sådan aktivitet inte är helt unik och Proffs får indicier som pekar åt ett håll. På Facebook blir det snabbt en sanning att ADR Logistika sysslar med oegentligheter.

Omtalat tankbilsekipage klampades på Svinesund

Det nya året har bara börjat när Rasta Håby vid Munkedal ännu en gång används av utländska aktörer för egen verksamhet. Bilder kommer snabbt upp på Facebook och många känner igen företaget sedan tidigare. Polisen på Västkusten i Sverige och norsk polis, blir intresserade. Nyligen klampades ekipaget - på Svinesund.

Polsk chaufför dömd till 4 månaders fängelse för grovt rattfylleri

En grov rattfylla i lastbil stoppas i Sundsvall i december 2017 och föraren har nu fått sin dom. Det visar sig att han har mer på sitt samvete än rattfylleri när det är dags för förhandlingar i tingsrätten.

Norskt åkeriförbund vill se krafttag mot social dumpning

”Myndigheterna bör omedelbart vidta åtgärder”

På Fugleåsen Truck Stop står ett hundratal utländska lastbilsekipage uppställda varje helg. Norges Lastebileier-Forbund, NLF, har dokumenterat att flertalet av dessa står parkerade från fredag till söndag, med chaufförer i bilarna.
- Detta är inte endast potentiellt olagligt, det är också en signal om att det pågår social dumpning på våra vägar,  säger NLF-direktören Geir A. Mo.

Trailer full med farligt gods åkte oskyltad med Oslofärja

Får böta 66 000 kronor

En holländsk chaufför lurade sig ombord på ett fartyg mellan Oslo och Fredrikshamn utan att deklarera att lasten bestod av farligt gods. För detta får han nu betala dyrt. Chauffören dömdes nyligen till böter på 52 000 danska kronor (motsvarande närmare 66 000 svenska).

Riksdagen:

Avstånd mellan kombiterminaler inget som EU ska bestämma

EU:s förslag om att införa ett maxavstånd mellan terminaler där man lastar om gods för vidaretransport med annat trafikslag går för långt. Det anser Riksdagen som lämnar ett motiverat yttrande till EU om att förslaget strider mot subsidiaritetsprincipen. Det vill säga principen om att beslut ska fattas så effektivt och så nära medborgarna som möjligt.

Turkiskt ekipage fick körförbud – stack utan körkort och pass

Under måndagen vinkar trafikpolisen i Helsingborg in ett turkiskt ekipage för kontroll på Långeberga i Helsingborg. Trailern såg ut att luta åt höger och trafikpolis Christer Hansson trodde initialt att det var fråga om lastförskjutning.

DEBATTARTIKEL

Transportbranschen måste ta gemensamt ansvar för sitt rykte

I en tid då e-handeln växer med en enorm kraft höjs också kraven från konsumenterna när det kommer till leveranser. Slutkonsumenten som handlar bakom skärmen vill inte längre anpassa sig efter gammalmodiga transportföretag med föråldrade villkor. De företag som väljer att inte prioritera kundernas nya leveransbehov kommer inte heller att ha en chans framöver. Detta gäller för såväl e-handlare som transport- och logistikföretag, menar Niklas Knight, vd på Best Transport.

Brexit dåligt för Storbritannien - men inte för DAF

Rubriken är hämtad från engelska Transportnews. Brexit anses av många inte vara i Storbritanniens bästa ekonomiska intresse och man hoppas på att en förnuftig överenskommelse ska göras med EU, skriver tidningen.

Största containertappet någonsin i Göteborgs Hamn

2017 blev det svagaste året någonsin på containersidan i Göteborgs Hamn med en minskning på hela 19 procent. Det visar en färsk sammanställning över godsvolymerna 2017. Ändå ligger den totala godsvolymen kvar på strax över 40 miljoner ton. Det tack vare goda resultat i övriga godsslag som i flera fall gjort rekordresultat.

En rattfylla - och ett dussin överlastade 3,5:or

Polisen: ”De går på knäna”

Helsingborgspolisens fokus på 3,5-tons lastbilar har fortsatt under den gångna veckan. Resultatet av kontrollerna på väg – och i Ystad hamn – pekar på att majoriteten av lättlastarna inte drar sig för att lägga på ett antal extra kilon på sina fordon.

Företagare i anläggningsbranschen döms till fängelse - men frias för mord

Den man i anläggningsbranschen som i dagspressen pekades ut som "lastbilschaufför" och som misstänktes för att ha bragt sin fru om livet och sedermera styckat hennes kropp, har nu fått sin dom. Han döms till fängelse, men frias på en av åtalspunkterna.

Körde med tre förarkort för Oxelösundsåkeri

Ett tips till polisens ledningscentral i Västerås leder till att en förare, anställd av ett svenskt åkeri med bas i Oxelösund, stoppas och bötfälls bland för att ha använts sig av flera förarkort. Inget ovanligt i åkeriet menar föraren och något som därför kan få konsekvenser för företaget i fråga.

Sven-Erik Alhem

Sven-Erik Alhem

Efter att ha lämnat min tidigare tjänst som överåklagare senast i Malmö och tidigare i Stockholm arbetar jag nu i mitt företag Sven-Erik Alhem AB som konsult och rättskommentator åt media. Jag är också föreläsare, moderator samt oberoende granskare av rättsfall. Det kan nämnas att jag följt Arbogamålet, Rödebymålet och flera andra uppmärksammade rättsfall. Jag har löpande kommenterat mängder av rättsfall. Erfarenheterna från nära 40 års arbete inom rättsväsendet är väsentliga för min nya verksamhet.

 

Tidningen Proffs
Stäng

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant