KRÖNIKA - AV CATHIE SANDBERG

Arkivbild. Foto: Scania

”Som yrkesförare har man en hatkärlek till sitt jobb”

Den som sätter sig i en lastbil och sedan väljer att ha det som sitt yrke, kommer för resten av sitt liv att ha en mycket speciell och komplicerad historia med sig själv. Man växer in i en hatkärlek till sitt jobb.


Krönikören, Cathie Sandberg. Foto: Privat 

Den som bestämmer sig för att viga sitt liv åt denna sysselsättning gör det oftast med både själ och hjärta. Det blir liksom ett oåterkalleligt kall. Det tror jag nog att 90% kan skriva under på. Så var det åtminstone förr. Idag kan det nog vara lite si och så med det där kallet, för idag är det yrkesskolor och storföretag som lockar med självständiga bra betalda jobb och en massa annan humbug.

I dagens läge släpper de ut ungdomar som knappt har körvana från personbilar till att transportera farligt gods ute på de stora allfartsvägarna. Lite skrämmande faktiskt. En stor del av ungdomarna har dock med sig diesel i blodet och är uppvuxna i åkarfamiljer, medan många lockas av pråliga lastbilar och vrålande V8:or. Och för att det verkar vara kul och häftigt naturligtvis. Där säger jag inte emot, jag har ju själv inte vuxit ur det tänket, men ändå; nog fasen var det både roligare och häftigare förr.

Då fanns det minsann inga knappar att trycka på då man behövde hjälp efter vägen. Och inte transporterades det så mycket farligt gods heller i den utsträckning det görs idag. Men vi har tack och lov en gedigen utbildning i vårt land och få är de olyckor som skett just på grund av oerfarenhet. Alltså jämförelsevis med alla utländska förare som blivit utbildade av både fan och hans moster och skickade via post till vårt land. För att berika och spara pengar till de gudabenådade speditörerna, och ställa till oreda och förödelse längs vägarna. Bah, nog talat om den saken, må illa kan man göra av för mycket godsaker istället.

Jag kan bara komma på två yrkesgrupper som verkligen värnar om varandra även efter pensionering från yrket. Dessa två yrkeskategorier är sjömän och långtradarchaufförer. Sjömännens sammanhållning världen runt har existerat långt före hjulen ens blev uppfunna, men idag är de väldigt lika, inte minst på grund av att jobben i sig har gått hand i hand och sjömannen klättrade upp i förarhytten för att ro sin egen skuta i land. Hur många sjömän har inte satt sig bakom ratten efter att de gått iland? Jag själv är en av de otaliga och mitt hjärta bultar fortfarande för både ock.

Det som en gång i tiden knöt samman och länkade dessa ensamvargar via snörstumpar och handskrivna brev, har idag utvecklats till något som heter FACEBOOK. Ingenting är omöjligt idag tack vare detta fantastiska forum. Själv har jag rest till andra sidan jordklotet för att träffa lastbilskörande damer som jag inte kände mer än som just vänner på Facebook, och det har gett så otroligt mycket mer än bara vänskap. Och tänk bara alla dessa grupper som poppat upp likt maskrosor ur jorden. Mycket oseriösa men också många seriösa bra grupper. Grupper som anordnar träffar och annat kul.

Mina egna två favoritgrupper som är baserade på utlandschaufförer tycker jag är helt suveräna och det hålls både god ton och allmän trevnad. De anordnar träffar några gånger om året och det är hög nivå på sammankomsterna. Det är rent hjärtevärmande att få vara med om och se hur de här människorna tar hand om varandra, år efter år. Det är rent fantastiskt att se alla dessa varav många rest långväga ifrån, ja till och med från utrikes länder, bara för att få träffas och prata minnen i några timmar. Och så förstås avnjuta god mat och en och annan sup förstås.

Jag blir smått sinnesrörd när jag möter dessa äldre som går med käppar och har uppnått de dryga åttio men ändå kommer och är med, ivrigt påhejade av de något yngre gentlemännen. För gentlemän är vad de är dessa gamla busar som levt både fan och rövare i sina glansdagar. För de oinvigda kan det låta som sagor om Alladin och de fyrtio rövarna, och historierna om förlustelser i när och fjärran kan få vilka öron som helst att rodna, men faktum är att de har levat livet, ibland som om dagen varit den sista i livet, och samtidigt utfört arbeten på väg med alla vedermödor det inneburit och som få skulle vilja uppleva idag.

De må vara skröpliga i kropp och ben men aktiviteten i hjärnan har inte förändrats nämnvärt. För att inte tala om vilket hästminne många har. Imponerande. Den yrkesstolthet dessa modiga morske män besitter kan ingen ta ifrån dom. Frågar man vad de hade velat göra istället om de inte börjat köra, får man ett svar som låter ungefär som; det vete fan... finns det något annat?

Det är lätt att ramla tillbaka till tiden som var fastän både fordon och planering var sisådär, men ändå, den glädjen som fanns då finns inte på långt när nu. Alltså visst, det är kul att köra, kul med nya fina moderna åk, mycket fiffiga hjälpmedel som underlättar arbetet. M e n, arbetsglädjen har tagits ifrån oss. Vi är belagda med så många skyldigheter samtidigt som vi inte har några rättigheter alls när det kommer till sin spets. Alltså vi får inte ens lov att glömma små struntsaker, samtidigt som en åklagare kan glömma att signera ett papper, och en polis kan glömma sitt förarkort i en lastbil de kontrollerat, vilket är rätt vanligt.

För att inte nämna de gudabenådade speditörernas prisdumpningar till åkarna som i sin tur skall följa löneutvecklingen till sina anställda. Det rimmar illa, eller hur. Även de mest härdade tröttnar och tappar gnistan efter något år, för det är banne mig jobbigt att hela tiden hålla sig på tårna och ajour med de ständigt ökande trycket på oss. En tröst i eländet är dock att den dagen man inte orkar hänga med kallet längre, då kan man slå sig till ro och facebooka med sina gamla vänner och kollegor och planera nåt bus till nästa träff. Jag är oerhört stolt över att ha fått vara med på ett hörn av den sista ”storhetstiden” både på land och hav.

Jag hoppas ändå att alla som kör på våra vägar är stolta och glada över sina jobb för det är trots allt stordåd som utförs på vägarna dagligen och det med livet som insats, varenda dag i veckan.

Var rädda om er alla fantastiska riddare, både manliga och kvinnliga, för vad vore väl världen utan er?

Cathie

Om artikeln

Publicerad: Måndag 5 Juni 2017, kl 17:57
Kategori: Krönika
Taggar: Gästkrönika

Semestertider på tidningen Proffs

Vi vill härmed passa på att önska alla våra läsare och annonsörer en riktigt fin och avkopplande sommar. Nu går redaktionen ner i "viloläge" för att med full kraft komma tillbaka igen om några veckor.

Full chaufför stoppades vid Hallandsås

Dagen före midsommar hade trafikpolisen i Helsingborg förlagt kontrollverksamheten bland annat till E6 vid Hallandsås. Personbilstrafiken inför den stundande helgen stod i initialt i fokus, åtminstone tills ett litauiskt ekipage dyker upp i norrgående körbana.

Corazza Bildt (M) vill ha liberalare cabotageregler

Vägrar berätta varför hon röstar emot det egna partiet

Under onsdagen (21/6) kunde vi rapportera om att Thomas Morell valt att hoppa av sitt engagemang i moderaterna, för att istället jobba med sin hjärtefråga, vägtransporterna, under sverigedemokraternas partisymbol. Det som fick bägaren att rinna över var att EU-parlamentarikern Anna Maria Corazza Bildt (M) nyligen röstade för en liberalisering av cabotagereglerna.
Proffs har försökt att nå Corazza Bildt för att få en förklaring till varför hon röstade som hon gjorde. Men istället för att svara på våra frågor, väljer hon att vara tyst.

Tungvognscenter Syd på offensiven

Chaufför utan körkort får böta 170 000 – och blir av med sin personbil

Proffs följer fortsatt den danska polisens arbete med att stävja trafikbrott på andra sidan sundet. Den här gången berättar man om en rad "AdBlue-fuskare" och en körkortslös chaufför som fick ett rejält straff serverat av rätten i Kolding. Eller vad sägs om förverkad personbil och motsvarande cirka 170 000 svenska kronor i böter för något som började med en fortkörning?

Morell tar sikte på trafikutskottet – för SD

Thomas Morell är ett känt ansikte – och en känd röst – i kampen för vägtransportbranschens väl å ve. Tidigare har han varit politiskt aktiv lokalt för moderaterna, en karriär han tog upp igen under förra året. Men efter endast några månader lämnar han nu det partiet för att ställa sig till sverigedemokraternas (SD) förfogande. Och hans målbild är tydlig.
- Jag tänker kämpa för att göra livet surt för transportfuskarna. I trafikutskottet, för SD, säger han till tidningen Proffs.

Gilla oss på Facebook:

Vinn GPS-spåraren TK-905

Vi har tittat närmare på GPS-spåraren TK-905 som Varbergsföretaget Eksit Data har agenturen för. Och genom att delta i vår tävling på Facebook, har du nu chansen att vinna vår testenhet.

Så tycker S och SD om de föreslagna cabotagereglerna

En av våra EU-parlamentariker är helt emot obegränsad cabotagetrafik under fem dagar som EU-kommissionen föreslagit. Den andre är tveksam till det förslaget och vill undersöka hur det kan förbättras. Vi har frågat dem hur de tänker och vad de vill åstadkomma under arbetet med det förslaget.

Danska storfuskare får böta 1,2 miljoner

En 67-årig före detta åkeriägare dömdes i fredags av rätten i Kolding till böter på 750 000 danska kronor. Hans hustru dömdes i samma ärende till 105 000 kronor i böter. Totalt närmare 1,2 miljoner svenska kronor.

Otillåtet cabotage och överlast

Betalade 50 000 till polisen – kontant

Det litauiska ekipaget såg tungt ut vilket väckte trafikpolisens intresse för att ta en närmare titt på det. Överlast konstaterades, liksom att det dessutom var fråga om ett otillåtet cabotage. Totalt fick chauffören och åkeriet betala 54 250 kronor i böter och avgifter. 50 000 betalades med 500-lappar.

Fuskande polack fick lösa ut lastbilen med 150 000

Den danska polisen är på hugget. Den här historien utspelades i slutet av maj. Då stoppades ett polskt ekipage av Tungvognscenter Syd på E20 vid Harte och i lasten fanns järnskrot på väg från Esbjerg med destination Munkebo/Lindø. Det skulle visa sig att det handlade om otillåtet cabotage. Och en hel del andra förseelser...

Irländskt åkeri får böta 116 000 för manipulation

Ett irländskt transportföretag dömdes igår i Danmark till böter på 85 000 danska kronor för att ha manipulerat lastbilens hastighetsbegränsare och färdskrivare.

KRÖNIKA - AV CATHIE SANDBERG

Vart tog moralen och etiken på vägen vägen?

Moral, etik och lojalitet är tre ledord som varenda person borde bära med sig utan att ens behöva tänka på det. Men det sorgliga är att det brister och krackelerar dag för dag, och i vår bransch är det så nedbrytande att man bara vill gråta.  

Bilinspektör på studiebesök i Norge

”Jag tar med mig många bra erfarenheter”

Studiebesök och utbildning i Norge med ömsesidigt utbyte av erfarenheter och tips gör både svensk och norsk polis vassare. Bilinspektör Joakim Ringqvist från Östersund reste över gränsen för att skaffa nya kunskaper.
- Jag tar med mig många bra erfarenheter, säger han.

Lyckad "hästkraftsdag" lockade 15 000

I lördags arrangerades Hästkraftens dag för tionde året innehållande Truckstop Trophy för andra året, vid Örebro Truckstop. Arrangörer var Trucknet Radio och Örebro Truckstop Events & Merchandise. Cirka 15 000 personer beräknades ha besökt det stora området i södra delarna av Örebro intill E 18/E 20.

Vistades olagligt i Schengen

Makedonsk chaufför utvisas från Sverige

På senare tid har trafikpolisen i Göteborg utfört kontroller i Göteborgs hamn, detta i samarbete med tullen och gränspolisen. Under tisdagens kontroll avslöjade de sistnämnda ett missförhållande som gett Kjell Andersson, luttrat gruppbefäl på trafikpolisen, Polisen Väst, en ny infallsvinkel på problemen med förare som sällan eller aldrig reser hem till sina hemländer.

Tidningen Proffs fre 16 juni 2017

16 juni 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 16 juni 2017
Stäng

16 juni 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Nostalgi på gång i sommar på Ring Knutstorp
  • Cancersjuk begick självmord mot Agnes lastbil
  • Urban kör en av Sveriges mest kontrollerade lastbilar
  • Så vill Transportstyrelsen att beställaransvaret ska fungera
  • Bengt säger upp sig efter 32 år som trafikpolis
  • All time high för Trucks in Dalarna
  • 95 ekipage kom till start i Tunga Rallyt Väst
  • ... och mycket mer!

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant