KRÖNIKA - AV CATHIE SANDBERG

Arkivbild. Foto: Scania

”Som yrkesförare har man en hatkärlek till sitt jobb”

Den som sätter sig i en lastbil och sedan väljer att ha det som sitt yrke, kommer för resten av sitt liv att ha en mycket speciell och komplicerad historia med sig själv. Man växer in i en hatkärlek till sitt jobb.


Krönikören, Cathie Sandberg. Foto: Privat 

Den som bestämmer sig för att viga sitt liv åt denna sysselsättning gör det oftast med både själ och hjärta. Det blir liksom ett oåterkalleligt kall. Det tror jag nog att 90% kan skriva under på. Så var det åtminstone förr. Idag kan det nog vara lite si och så med det där kallet, för idag är det yrkesskolor och storföretag som lockar med självständiga bra betalda jobb och en massa annan humbug.

I dagens läge släpper de ut ungdomar som knappt har körvana från personbilar till att transportera farligt gods ute på de stora allfartsvägarna. Lite skrämmande faktiskt. En stor del av ungdomarna har dock med sig diesel i blodet och är uppvuxna i åkarfamiljer, medan många lockas av pråliga lastbilar och vrålande V8:or. Och för att det verkar vara kul och häftigt naturligtvis. Där säger jag inte emot, jag har ju själv inte vuxit ur det tänket, men ändå; nog fasen var det både roligare och häftigare förr.

Då fanns det minsann inga knappar att trycka på då man behövde hjälp efter vägen. Och inte transporterades det så mycket farligt gods heller i den utsträckning det görs idag. Men vi har tack och lov en gedigen utbildning i vårt land och få är de olyckor som skett just på grund av oerfarenhet. Alltså jämförelsevis med alla utländska förare som blivit utbildade av både fan och hans moster och skickade via post till vårt land. För att berika och spara pengar till de gudabenådade speditörerna, och ställa till oreda och förödelse längs vägarna. Bah, nog talat om den saken, må illa kan man göra av för mycket godsaker istället.

Jag kan bara komma på två yrkesgrupper som verkligen värnar om varandra även efter pensionering från yrket. Dessa två yrkeskategorier är sjömän och långtradarchaufförer. Sjömännens sammanhållning världen runt har existerat långt före hjulen ens blev uppfunna, men idag är de väldigt lika, inte minst på grund av att jobben i sig har gått hand i hand och sjömannen klättrade upp i förarhytten för att ro sin egen skuta i land. Hur många sjömän har inte satt sig bakom ratten efter att de gått iland? Jag själv är en av de otaliga och mitt hjärta bultar fortfarande för både ock.

Det som en gång i tiden knöt samman och länkade dessa ensamvargar via snörstumpar och handskrivna brev, har idag utvecklats till något som heter FACEBOOK. Ingenting är omöjligt idag tack vare detta fantastiska forum. Själv har jag rest till andra sidan jordklotet för att träffa lastbilskörande damer som jag inte kände mer än som just vänner på Facebook, och det har gett så otroligt mycket mer än bara vänskap. Och tänk bara alla dessa grupper som poppat upp likt maskrosor ur jorden. Mycket oseriösa men också många seriösa bra grupper. Grupper som anordnar träffar och annat kul.

Mina egna två favoritgrupper som är baserade på utlandschaufförer tycker jag är helt suveräna och det hålls både god ton och allmän trevnad. De anordnar träffar några gånger om året och det är hög nivå på sammankomsterna. Det är rent hjärtevärmande att få vara med om och se hur de här människorna tar hand om varandra, år efter år. Det är rent fantastiskt att se alla dessa varav många rest långväga ifrån, ja till och med från utrikes länder, bara för att få träffas och prata minnen i några timmar. Och så förstås avnjuta god mat och en och annan sup förstås.

Jag blir smått sinnesrörd när jag möter dessa äldre som går med käppar och har uppnått de dryga åttio men ändå kommer och är med, ivrigt påhejade av de något yngre gentlemännen. För gentlemän är vad de är dessa gamla busar som levt både fan och rövare i sina glansdagar. För de oinvigda kan det låta som sagor om Alladin och de fyrtio rövarna, och historierna om förlustelser i när och fjärran kan få vilka öron som helst att rodna, men faktum är att de har levat livet, ibland som om dagen varit den sista i livet, och samtidigt utfört arbeten på väg med alla vedermödor det inneburit och som få skulle vilja uppleva idag.

De må vara skröpliga i kropp och ben men aktiviteten i hjärnan har inte förändrats nämnvärt. För att inte tala om vilket hästminne många har. Imponerande. Den yrkesstolthet dessa modiga morske män besitter kan ingen ta ifrån dom. Frågar man vad de hade velat göra istället om de inte börjat köra, får man ett svar som låter ungefär som; det vete fan... finns det något annat?

Det är lätt att ramla tillbaka till tiden som var fastän både fordon och planering var sisådär, men ändå, den glädjen som fanns då finns inte på långt när nu. Alltså visst, det är kul att köra, kul med nya fina moderna åk, mycket fiffiga hjälpmedel som underlättar arbetet. M e n, arbetsglädjen har tagits ifrån oss. Vi är belagda med så många skyldigheter samtidigt som vi inte har några rättigheter alls när det kommer till sin spets. Alltså vi får inte ens lov att glömma små struntsaker, samtidigt som en åklagare kan glömma att signera ett papper, och en polis kan glömma sitt förarkort i en lastbil de kontrollerat, vilket är rätt vanligt.

För att inte nämna de gudabenådade speditörernas prisdumpningar till åkarna som i sin tur skall följa löneutvecklingen till sina anställda. Det rimmar illa, eller hur. Även de mest härdade tröttnar och tappar gnistan efter något år, för det är banne mig jobbigt att hela tiden hålla sig på tårna och ajour med de ständigt ökande trycket på oss. En tröst i eländet är dock att den dagen man inte orkar hänga med kallet längre, då kan man slå sig till ro och facebooka med sina gamla vänner och kollegor och planera nåt bus till nästa träff. Jag är oerhört stolt över att ha fått vara med på ett hörn av den sista ”storhetstiden” både på land och hav.

Jag hoppas ändå att alla som kör på våra vägar är stolta och glada över sina jobb för det är trots allt stordåd som utförs på vägarna dagligen och det med livet som insats, varenda dag i veckan.

Var rädda om er alla fantastiska riddare, både manliga och kvinnliga, för vad vore väl världen utan er?

Cathie

Om artikeln

Publicerad: Måndag 5 Juni 2017, kl 17:57
Kategori: Krönika
Taggar: Gästkrönika

Fixemer åter i rampljuset för otillåtet cabotage

”Polisen kan inte bevisa något, de bara tror”

En tjeckisk dragbil med Fixemer-trailer. Misstänkt, otillåtet cabotage. Vi har sett det förr. Alldeles för ofta, vilket även Fixemer tycker. Martin Urban är ansvarig för Nordentrafiken på Fixemer.
- Polisen kan inte bevisa någonting, de är inte säkra, de bara tror att något är fel, menar han.

Kustbevakningen fann stulna båtmotorer vid hamnkontroll

I samband med en lastsäkringskontroll i Ystad hamn, upptäcker Kustbevakningen tre stulna båtmotorer.
- Vi hittade motorerna i en skåpbil som var på väg ut ur landet. Motorerna låg gömda i bilen tillsammans med däck och fälgar, förklarar Mattias Lindholm, kommunikatör på Kustbevakningen.

Dömd för grov rattfylla drar tillbaka överklagan

Den polske föraren stoppas utanför Sundsvall, döms till fängelse för grov olovlig körning samt grov rattfylla. Han överklagar till Hovrätten, men har nu dragit tillbaka sitt överklagande.

Nu kan vägar öppnas för 74 tons lastbilar

Regeringen har i dag fattat beslut om regelverket kring BK4-bestämmelserna. Det öppnar för Trafikverket att besluta om vilka vägar som ska tillhöra BK4, det vill säga vilka vägar där 74 tons lastbilar blir tillåtna.

Dryga böter och fängelse för fuskande chaufförer - i Danmark

Tungvognscenter Syd ser till att det danska rättssystemet inte tillåts ligga på latsidan. Den här veckan har två chaufförer, en dansk och en turkisk, fått erfara hur den danska rättvisan ser på transportfusket.

Polis och kommun gjorde arbetsplatskontroll på bilverkstad i Ljungby

Under tisdagen gjorde polisen i samverkan med Ljungby kommun en så kallad arbetsplatskontroll hos Padikovi Transport Logistic, en bilverkstad med bulgarisk adress, men med verksamhet i Ljungby.
- Det var en hel del polisbilar på området och poliserna kontrollerade lastbilar som stod parkerade där, berättar en läsare som bevittnade händelsen.

Transportföretagen vill ha avkylningsperiod för cabotagetransporter

Transportföretagen föreslår en "avkylningsperiod" för cabotagetransporter för en ökad tydlighet av regelverket.
- Att göra transportupplägg som mer eller mindre innebär att det bedrivs permanent cabotage är inte syftet med cabotagebestämmelserna, säger Stefan Back på Transportföretagen.

DEBATTARTIKEL

Thomas Morell (SD):

Trafiksäkerhet, vad är det?

De senaste veckorna har vägunderhållet runt om i landet diskuterats i flera forum. Dåligt plogade vägar och ishalka har verkligen blivit ett hett debattämne. Under en bilresa i veckan lyssnade jag på radio Dalarna och där svallade känslorna hos de radiolyssnare som ringde in till studion – med all rätt.
Vägunderhållet har blivit påtagligt sämre de senaste åren och det är något som främst yrkesförarna kan skriva under på.

John Eggens Åkeri riskerar mångmiljonsmäll i ”dieselhärva”

SÅ Skaraborg: ”Hela situationen är olustig”

Branschmedia och dagspress går i februari ut med att ett Skaraborgsåkeri, efter Skatteverkets beslut den 22 december, tvingas betala runt fyra miljoner kronor i moms och skattetillägg för köp av "fuldiesel". Saken kan tyckas vara klar, men så är inte fallet. Beslutet har överklagats till Förvaltningsrätten och kritik på flera plan riktas mot Skatteverkets utredning.

Polskt åkeri fick betala 40 000 för otillåtet cabotage

”En stjärna i kanten till bilinspektören”

Bilinspektören i Helsingborg noterar att några lampor inte fungerar på det polska trailerekipaget. Han beslutar sig för att stoppa det. En stund senare visar det sig att ytterligare ett otillåtet cabotage kan läggas till den redan ganska dystra statistiken.

DEBATTARTIKEL

Förhindra industrins dolda dödsfällor!

I maj dog ännu en lastbilschaufför på jobbet. En truck backade över honom vid lastning på ett stålverk. En tragedi för de anhöriga. Ett djupt personligt trauma för den som körde trucken. Ett allvarligt misslyckande för stålföretaget som lät det hända i sin verksamhet. Och djupt störande för alla oss andra. Det som kanske är mest oroväckande är att den aktör som har mest makt i sammanhanget, Arbetsmiljöverket, inte arbetar aktivt med att undvika dessa olyckor.

Bulgar ska betala 700 000 för manipulerad färdskrivare

När danska Tungvognscenter Syd kontrollerade ett bulgariskt ekipage vid Kolding i fredags, visste poliserna inte att detta skulle bli ett riktigt långt "projekt", som skulle pågå till långt ut på natten mot lördag.
Men för den danska statens del, blev det troligtvis, rent ekonomiskt, en lönsam historia.

Sten Bergheden (M) om vinterväghållningen:

Tänker du lyssna på yrkestrafiken, Eneroth?

Sten Bergheden (M) i trafikutskottet har skickat en fråga till infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) på temat vinterväghållning. Bergheden inleder frågan med en lägesbeskrivning.

Reserverade ”bensinpengar” ett sätt att öka bankernas likviditet?

Plötsligt ökar likviditeten hos kortutställarna när det i samband med tankningar reserveras, eller rättare sagt "lånas", ett belopp som överstiger det kunden nyttjar. Må så vara endast för en kort stund, men med otaliga tankningar under bara ett dygn, en vecka eller ett år, blir summan ansenlig och ständig.

Ekol Polen startar omfattande logistiktjänster

I början av januari öppnade Ekol kontor i Göteborg. Nu fortsätter de expansionen genom en omfattande utökning av logistiktjänsterna i Poznan, Polen.

Tidningen Proffs fre 26 januari 2018

26 januari 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“”Det finns många goda skäl att ändra vårt beteende i trafiken””

Även i en mindre tät och stressig trafikmiljö än den vi har idag på många platser i landet, är det viktigt att visa hänsyn och omdöme samt att följa de begränsande normer som följer av trafiklagstiftningen. När det gäller vikten av att förare är utan alkohol- eller drogpåverkan håller de allra flesta med. Samtidigt finns det många påverkade förare ute i trafiken varje dag. Som inte fångas in och lagförs. Men som för varje ny stund motorfordonet framförs medför en förhöjd risk också för andra trafikanter.
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 26 januari 2018
Stäng

26 januari 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Framgångsrik skogslogistik i Scaniaägda Lots
  • Cecilia har järnkoll på Lots-transporterna
  • Hur kan man välja att inte köra lastbilar?
  • Konstnär - med lastbilar som canvas
  • Ingenjör med passion för lastbilar
  • Hjullastaren som inte ville till Uppsala
  • Räddningen när olyckan är framme
  • Stoneridge visar framtiden i digital backspegel
  • Volvohytt helt i plast - på USA-museum

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant