KRÖNIKA - AV CATHIE SANDBERG

Vart tog moralen och etiken på vägen vägen?

Moral, etik och lojalitet är tre ledord som varenda person borde bära med sig utan att ens behöva tänka på det. Men det sorgliga är att det brister och krackelerar dag för dag, och i vår bransch är det så nedbrytande att man bara vill gråta.  


Krönikören, Cathie Sandberg. 

Därom är vi nog alla överens. Moral är dock ett mänskligt fenomen som vi skapat själva, för hade vi levt som djuren hade vi inte ens tänkt i de banorna som de snurriga mänskliga hjärnorna gör, för då hade vi gått på instinkt. Och ve den stackars människa som agerar på instinkt idag. Den naturliga medfödda naturkraften blir kväst i sin linda.

Lojalitet är också en känsla som vi har inom oss helt naturligt. Kan vi hålla oss lojala till det vi värnar om, kan vi också gå med huvudet högt och må bra.

Tyvärr sätter lojaliteten oss på hårda prövningar idag. Det ger oss onda tankar och huvudvärk. Vem, vilka ska vi förhålla oss lojala till? Vi blir försedda med munkavle och förmaningar och mer eller mindre idiotförklarade. Vi ska göra vårt jobb och hålla käften helt enkelt. Undra på att världen ser ut som den gör. Eller... har jag fel?

Jag personligen anser att var och en med förståndet i behåll skall använda sitt sunda förnuft i vilken situation som än uppstår. Det är det vi har fått förståndet till. Men alla är inte mogna nog att inse det och anser det bekvämast att bara säga ja, tack och amen. Den typiska svenska modellen, elakt men sant.

Jag har förutom världens bästa arbetsgivare även ett fint ekipage och en branschtillhörighet att stoltsera med. Jag är glad varje morgon när jag kliver upp och jag är väldigt stolt över mitt jobb. Jag vågar nog också påstå att jag är glad och trevlig och löser det mesta. Och jag är lojal mot er alla, men jag säger också ifrån när jag tycker något är fel. Och jag tycker det är både trist och fel när chaufförer pratar skit om och hånar varandra.

Tyvärr tycks detta fenomen mest uppehålla sig inom den yngre generationen. Vem och vad är det som bestämmer vem som är bättre än någon annan? Nu menar jag inte uppenbara saker som ointresse för arbetet eller ren försummelse och andra idiotsaker. Men att hänga ut varandra på Facebook med bilder och nedsättande text så fort något misstag begåtts är väl ändå inte okej. Antingen ignorerar man det eller så säger man till. Ingen av oss är perfekt på något sätt. Och ju mer erfarenhet och vana vi får desto lättare är det att göra misstag.

Onödiga misstag, helt enkelt för att vi slappnar av och går på rutin. Sedan finns det ju naturligtvis dom som gärna säger till, men inte på ett trevligt eller pedagogiskt sätt, utan med besserwisserns självklara kunnighet om allting, vilket i stället resulterar i irritation och ignoration.

En kollega berättade för mig om en episod på P4-parkeringen och det stod en svensk bil med två polska förare i med en tankcontainer. Passageraren ”blåste upp” bilens alkolås till chauffören. Smart kille. Kollegan sa det till dom i byschan, men dom ryckte på axlarna och sa att det inte var deras problem utan vaktens. Visst, men de kunde väl för fan ha lyft på luren. Hade det varit jag istället för kollegan hade jag tagit fram mobiltelefonen och fotat. Vilket jäkla hån mot oss som följer etiska regler och fyller i checklistor dagligen. Vid såna tillfällen bör vi plocka fram civilkuraget och stampa ner foten.

Att vara konflikträdd är en ofrivillig åkomma och inte helt lätt att handskas med, men om man kommer över den känslan känns det gott att veta att man gjort något bra. Vi klagar på dessa rattfyllon som kör omkring och då måste vi ju reagera med att göra något åt det. Bara ett samtal kan ju räcka för att man bidragit till ett bättre vägklimat. Eller hur? Så var ska vi lägga vår lojalitet? Mot oss själva och våra speditörer eller på dom som vill tjäna sitt levebröd på vår bekostnad?

Även personal på de olika ställen vi lastar och lossar på ska vara hövliga och hjälpsamma och föregå med gott exempel. Vi ska inte glömma att vi alla samarbetar i en kedja i en aldrig sinande ström 24/7. Det räcker med ett brott i en länk och kedjan brister. Det vet vi ju alla. Visst fasen har vi dåliga dagar och mår skit. Men det hjälper ju inte att ta ut det på allting annat runt omkring. Gör som jag istället när det regnar och blåser småspik, jag säger att jag inte är talbar och skulle kunna äta småbarn till frukost. Grrr. Och säger jag något elakt ber jag om ursäkt.

Jag kan må skitdåligt i dagar men jag försöker i alla fall hålla mig professionell i arbetet. Och jag kan ärligt säga att jag tycker om alla mina arbetskollegor. Finns där någon jag tycker lite mindre om försöker jag undvika att frotteras mot den/dom. Svårare än så är det inte. Så sluta upp med att häckla varandra. Och vilket gud förbjude – att hota varandra.

Var generösa mot varandra istället. Slösa med beröm och ge komplimanger. Komplimangerna behöver inte vara djupsinniga, bara de är välmenande. Kan räcka med; ”wow, vilka fräcka arbetshandskar”, eller ”vad enkelt det ser ut när du gör det”. Alltså bara en positiv touch i rätt riktning kan göra en hel arbetsdag.

Jag ger ofta komplimanger till mina arbetskollegor. Jag talar om för de kvinnliga att de är vackra och snygga, och samma till de manliga. En del blir förbryllade eller rent av blyga. De är inte vana vid sånt. En del tar det som en flirt och då får dom väl göra det för det har jag råd att bjuda på bara jag markerar gränsen. En flirt med arbetslivet helt enkelt vilket underlättar vardagen. Våga du med och du vinner.

Kramar till hela yrkeskåren, blink och vink,
Cathie

Om artikeln

Publicerad: Torsdag 15 Juni 2017, kl 16:29
Kategori: Krönika
Taggar: Etik, Gästkrönika, Moral

Scania överklagar kartellböter

Scania har överklagat Europeiska Kommissionens beslut avseende EU:s konkurrensregler i Europadomstolen. I överklagandet tillbakavisar Scania de slutsatser och påståenden som läggs fram i Kommissionens beslut.

Girteka vill ha strängare cabotageregler

Den litauiska och många gånger omstridda transportjätten Girteka backar upp den norska åkeriorganisationen Norges Lastebileier-Forbund, NLF, i kampen mot den massiva liberaliseringen i cabotageregelverket som EU föreslår i sitt mobilitetspaket. NLF har därför bjudit in Girteka till en transportkonferens för att berätta om sin företagsmodell och om sina ambitioner för bland annat den norska marknaden.

Stora trafikproblem vid Helsingborg

Lastbilsekipage blockerar E6 söderut

Ett lastbilsekipage har vält på E6 mellan trafikplats Kropp (Helsingborg norra) och Vasatorp (Östra) i södergående riktning. Motorvägen har stängts av och stoppet kan bli långvarigt, meddelar polisen på plats.

Stulet fordon hittades med ”digital körjournal”

Buntade ihop biltjuvarna i väntan på polis

När företagets nya minibuss stjäls, ser företagets ägare rött och ger sig ut på en tjuvjakt som slutar med att en av tjuvarna packas ihop med buntband tills polisen anländer till platsen.

Skånsk trafikpolis summerar helgen:

Utlänningsärende, rattfylla och flera överlaster

Överlastade 3,5-tonsbilar, kör- och vilotidsbrott, dålig lastsäkring och spruckna bromsskivor. Så summerar trafikpolisen i Helsingborg helgens kontrollverksamhet som involverade ett tiotal poliser och bilinspektörer.
- Men det kanske mest beklämmande var en rattfull chaufför, säger Richard Karlsson, trafikpolis i den nordvästskånska staden.

80 000 i sanktionsavgift – för samma transport

Inte en klampning, utan två klampningar behövde tas till när förskott på sanktionsavgifter skulle betalas för att en (1) trailer skulle kunna köras vidare. Dessutom krävdes det en tredje dragbil. Häng med på en näst intill farsartad historia – och försök att hänga med i svängarna – nu kör vi!

Polisen: ”Dagens första ekipage – otillåtet cabotage”

Under morgonen stoppas ett trailerekipage. Dragbilen är registrerad i Bulgarien och bakom ratten sitter en makedonsk förare som saknar det mesta i dokumentväg - och lite till.

Bilinspektör beskriver branschproblem i SR-intervju

Kommissarie Erling Andersson, trafikstrateg på polisens utvecklingscentrum, och bilinspektör Roger Ogemar i Västerås intervjuas av Sveriges Radio Ekot om problemen att lagföra och få domar när utländska transportörer begår lagbrott i Sverige.
− Det är oerhört svårt, säger Erling Andersson till Ekot.

Körde olaglig transport – döms till fängelse

Rätten i danska Kolding dömde under torsdagen en turkisk chaufför till fängelse för att ha medverkat till en olaglig transport för sin turkiska arbetsgivare.

Misstänkt styckmördare pekas ut som "chaufför"

Åklagaren: "inte relevant"

Bland annat Expressen skriver om lastbilschauffören från Spånga vars fru försvann och att han hjälper till att leta efter henne. Idag sitter mannen åtalad för att själv ha bragt henne om livet och skymfat kroppen. Idag väcks åtal mot mannen för mord och brott mot griftefriden.

Örebroåkeri riskerar företagsbot för ADR-miss

Kammaråklagare Mikael Bäckström lämnade idag in en stämningsansökan mot ett åkeri i Örebro. I stämningen yrkar åklagaren på en företagsbot om 25 000 kronor för att ha transporterat farligt gods med lastbil trots att chauffören saknade ADR-intyg.

Riksdagsbeslut:

24,5 miljarder till polisen – men inte ett ord om trafikpolisen

45,8 miljarder kronor ur statens budget för 2018 går till utgiftsområdet rättsväsendet. Mest pengar, 24,5 miljarder kronor, går till Polismyndigheten. Drygt 8,6 miljarder kronor går till Kriminalvården och Sveriges domstolar får 5,6 miljarder kronor. Riksdagen sa ja till regeringens förslag om hur pengarna inom utgiftsområdet ska fördelas.

Så skiljer sig hastighetsbestämmelserna för tunga fordon i världen

Från skritt över en bro till kilometer i timmen på våra vägar har hastigheten sedan länge reglerats i världen, men i vissa länder finns ännu begreppet "fri fart" och även platser där hastigheten än idag aldrig kommit att regleras.

Drogad olyckschaufför häktad i sin frånvaro

År 2016 körde den drogade, holländske chauffören mot rött ljus i Helsingborg och krockade med en kvinna i personbil. Kvinnan skadas svårt. Chauffören har därefter ertappats ytterligare en gång (i Helsingborg) med att vara drogad. Mannen har sedan, vid två tillfällen, valt att inte dyka upp i tingsrätten och har nu därför häktats i sin utevaro.

Ett års fängelse för full chaufför som tappade lasten

Bilisten: "Kunde ha gått riktigt illa"

Chauffören var rejält berusad, tappade betongblock på körbanan så att en person skadades, smet från platsen och när polisen hittade ekipaget, fördes den berusade föraren med ambulans till sjukhus när man lyckats väcka honom. Idag föll domen. Proffs har talat med åklagaren, Kriminalvården och den skadade personbilisten.

Tidningen Proffs fre 24 november 2017

24 november 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“”Alla som kämpar och arbetar för en bättre framtid gör något bra””

När man ser tillbaka på tiden från november 2014 då vi startade en protest som kallades Härstannarsverige (HSS) så inser man att vi har kommit längre än vi trodde. Vi hade tänkt att hålla på fram till jul samma år, när vi kom till jul och det var dags att ta det lugnt så ville en del att vi skulle fortsätta. Vi hade varit hos trafikutskottet och träffat politiker, de hade berättat vad som var på gång och vad som hände.
Läs hela Här stannar Sveriges krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 24 november 2017
Stäng

24 november 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Stora och \"små\" nyheter från MAN
  • Unik \"brassebil\" på svensk mark
  • Sverige har fått 17 nya trafikpolisen
  • Nu tänds blåljusen på bilinspektörernas bussar
  • Framtidsfrågor i fokus på internationell transportkonferens
  • Myndigheternas samarbete gör din arbetsplats säkrare
  • Stort miljöfokus i Stens ”gröna åkeri”
  • Statliga flyttuppdrag är deras specialitet
  • Elvis gör ett riktigt hästjobb på Ullevi
  • Ergonomiskt lågbygge med god framkomlighet
  • En ny världsjätte tar plats – Volkswagen Truck & Bus
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant