KRÖNIKA - AV CATHIE SANDBERG

Vart tog moralen och etiken på vägen vägen?

Moral, etik och lojalitet är tre ledord som varenda person borde bära med sig utan att ens behöva tänka på det. Men det sorgliga är att det brister och krackelerar dag för dag, och i vår bransch är det så nedbrytande att man bara vill gråta.  


Krönikören, Cathie Sandberg. 

Därom är vi nog alla överens. Moral är dock ett mänskligt fenomen som vi skapat själva, för hade vi levt som djuren hade vi inte ens tänkt i de banorna som de snurriga mänskliga hjärnorna gör, för då hade vi gått på instinkt. Och ve den stackars människa som agerar på instinkt idag. Den naturliga medfödda naturkraften blir kväst i sin linda.

Lojalitet är också en känsla som vi har inom oss helt naturligt. Kan vi hålla oss lojala till det vi värnar om, kan vi också gå med huvudet högt och må bra.

Tyvärr sätter lojaliteten oss på hårda prövningar idag. Det ger oss onda tankar och huvudvärk. Vem, vilka ska vi förhålla oss lojala till? Vi blir försedda med munkavle och förmaningar och mer eller mindre idiotförklarade. Vi ska göra vårt jobb och hålla käften helt enkelt. Undra på att världen ser ut som den gör. Eller... har jag fel?

Jag personligen anser att var och en med förståndet i behåll skall använda sitt sunda förnuft i vilken situation som än uppstår. Det är det vi har fått förståndet till. Men alla är inte mogna nog att inse det och anser det bekvämast att bara säga ja, tack och amen. Den typiska svenska modellen, elakt men sant.

Jag har förutom världens bästa arbetsgivare även ett fint ekipage och en branschtillhörighet att stoltsera med. Jag är glad varje morgon när jag kliver upp och jag är väldigt stolt över mitt jobb. Jag vågar nog också påstå att jag är glad och trevlig och löser det mesta. Och jag är lojal mot er alla, men jag säger också ifrån när jag tycker något är fel. Och jag tycker det är både trist och fel när chaufförer pratar skit om och hånar varandra.

Tyvärr tycks detta fenomen mest uppehålla sig inom den yngre generationen. Vem och vad är det som bestämmer vem som är bättre än någon annan? Nu menar jag inte uppenbara saker som ointresse för arbetet eller ren försummelse och andra idiotsaker. Men att hänga ut varandra på Facebook med bilder och nedsättande text så fort något misstag begåtts är väl ändå inte okej. Antingen ignorerar man det eller så säger man till. Ingen av oss är perfekt på något sätt. Och ju mer erfarenhet och vana vi får desto lättare är det att göra misstag.

Onödiga misstag, helt enkelt för att vi slappnar av och går på rutin. Sedan finns det ju naturligtvis dom som gärna säger till, men inte på ett trevligt eller pedagogiskt sätt, utan med besserwisserns självklara kunnighet om allting, vilket i stället resulterar i irritation och ignoration.

En kollega berättade för mig om en episod på P4-parkeringen och det stod en svensk bil med två polska förare i med en tankcontainer. Passageraren ”blåste upp” bilens alkolås till chauffören. Smart kille. Kollegan sa det till dom i byschan, men dom ryckte på axlarna och sa att det inte var deras problem utan vaktens. Visst, men de kunde väl för fan ha lyft på luren. Hade det varit jag istället för kollegan hade jag tagit fram mobiltelefonen och fotat. Vilket jäkla hån mot oss som följer etiska regler och fyller i checklistor dagligen. Vid såna tillfällen bör vi plocka fram civilkuraget och stampa ner foten.

Att vara konflikträdd är en ofrivillig åkomma och inte helt lätt att handskas med, men om man kommer över den känslan känns det gott att veta att man gjort något bra. Vi klagar på dessa rattfyllon som kör omkring och då måste vi ju reagera med att göra något åt det. Bara ett samtal kan ju räcka för att man bidragit till ett bättre vägklimat. Eller hur? Så var ska vi lägga vår lojalitet? Mot oss själva och våra speditörer eller på dom som vill tjäna sitt levebröd på vår bekostnad?

Även personal på de olika ställen vi lastar och lossar på ska vara hövliga och hjälpsamma och föregå med gott exempel. Vi ska inte glömma att vi alla samarbetar i en kedja i en aldrig sinande ström 24/7. Det räcker med ett brott i en länk och kedjan brister. Det vet vi ju alla. Visst fasen har vi dåliga dagar och mår skit. Men det hjälper ju inte att ta ut det på allting annat runt omkring. Gör som jag istället när det regnar och blåser småspik, jag säger att jag inte är talbar och skulle kunna äta småbarn till frukost. Grrr. Och säger jag något elakt ber jag om ursäkt.

Jag kan må skitdåligt i dagar men jag försöker i alla fall hålla mig professionell i arbetet. Och jag kan ärligt säga att jag tycker om alla mina arbetskollegor. Finns där någon jag tycker lite mindre om försöker jag undvika att frotteras mot den/dom. Svårare än så är det inte. Så sluta upp med att häckla varandra. Och vilket gud förbjude – att hota varandra.

Var generösa mot varandra istället. Slösa med beröm och ge komplimanger. Komplimangerna behöver inte vara djupsinniga, bara de är välmenande. Kan räcka med; ”wow, vilka fräcka arbetshandskar”, eller ”vad enkelt det ser ut när du gör det”. Alltså bara en positiv touch i rätt riktning kan göra en hel arbetsdag.

Jag ger ofta komplimanger till mina arbetskollegor. Jag talar om för de kvinnliga att de är vackra och snygga, och samma till de manliga. En del blir förbryllade eller rent av blyga. De är inte vana vid sånt. En del tar det som en flirt och då får dom väl göra det för det har jag råd att bjuda på bara jag markerar gränsen. En flirt med arbetslivet helt enkelt vilket underlättar vardagen. Våga du med och du vinner.

Kramar till hela yrkeskåren, blink och vink,
Cathie

Om artikeln

Publicerad: Torsdag 15 Juni 2017, kl 16:29
Kategori: Krönika
Taggar: Etik, Gästkrönika, Moral

Viftade med ett ”knivliknande föremål” efter dispyt på rastplats

En utländsk förare viftar med knivliknande föremål när han på lastbilsstoppet Haralds i Ljung, mellan Vara och Skara, ombeds stänga av motorn. Polis tillkallas, men händelsen finns inte rapporterad.

Startspärr förhindrar körning utan kort

”Som ett alkolås kopplat till färdskrivaren”

Stoneridge lanserar nu en startspärr för färdskrivare som kommer förhindra att föraren glömmer att stoppa i sitt kort före körning. D-Ignition är som ett alkolås men kopplat till färdskrivaren där D-Ignition känner av om det sitter ett förarkort i färdskrivaren eller inte.
Saknas kortet i kortfack 1 så kan föraren inte starta fordonet.

Ko-misk djurtransport fick köra vidare

Polisens ledningssamtal får dagligen ta emot samtal om allt mellan himmel och jord. Men frågan är om kanske inte måndagens samtal kan läggas till de mer udda inslagen?

INSÄNDARE

Bränslet blir dyrare - är det slutkört nu?

Jag har under hela mitt yrkesverksamma liv ägnat mig åt det roligaste jag vet. Att köra lastbil. Jag var från början anställd chaufför under närmare 20 år. De senaste 20 åren har jag varit "egen" åkare och som mest haft åtta anställda.

30 miljoner extra till yrkesförarutbildning

Det råder chaufförsbrist i Sverige. Beskedet om att regeringen beviljat ytterligare 30 miljoner kronor till utbildning av yrkesförare, tas därför emot med glädje av branschens företrädare.

Pirtek expanderar för att ta hand om trasiga hydraulslangar

Under våren har Pirtek, före detta Slangakuten, mött upp efterfrågan på deras tjänster. I Stockholm och Göteborg har den befintliga styrkan på åtta respektive fem bussar, stärkts upp ytterligare till tio respektive sju bussar. Senare i år väntas ytterligare en expansion.

Cabotageutbildningen är över

”Nu finns verktygen - men vem ska skruva?”

Den stora utbildningsinsatsen som bland annat har gått ut på att lära landets poliser och bilinspektörer hur man ska hantera misstänkta otillåtna cabotage, är över. Proffs var med på två avslutande praktiska övningar under torsdagen. Och det är övervägande positiva intryck som instruktörerna tar med sig hem.

MP vill ta ännu hårdare tag om lastbilarna

”De största förorenarna”

Jakop Dalunde (MP), kommenterar EU-kommissionens förslag om minskade utsläpp från lastbilar. EU-kommissionen har nu presenterat sitt tredje mobilitetspaket som är avsett att minska koldioxidutsläppen och förbättra vägsäkerheten. Dalunde vill se hårdare tag.

Rekorddyrt att tanka

”Dieselpriset snart över 16 kronor litern!”

Bensin- och dieselpriserna steg under onsdagen till de högsta nivåerna någonsin i Sverige. De tidigare toppnoteringarna var från 2012. Dagens riktpriser är nu uppe i 15.96 kronor per liter för bensin och 15.86 kronor per liter för diesel. Priserna väntas passera 16 kronor inom kort.

Tipsa Proffs – gå in gratis på Lastbil 2018!

Har du ett nyhetstips som du tycker att vi på tidningen Proffs borde titta närmare på? Skicka det då till oss. Tips som leder till en artikel, belönar vi med fribiljetter till Lastbil 2018 på Elmia.

Stockholm Truck Meet – årets solsäkraste event?

Stockholm Truck Meet kunde inte bjudit utställare och besökare på bättre väder – som vanligt, ska tilläggas. Fordonen sken ikapp med solen och stämningen var på topp. Hos en del till och med ”over the top”. Minnena som tas med hem från dessa dagar, lär också vara en hel del solbrännor.

Danskt tv-team följde chaufför under 59-timmars arbetspass

Icke transportrelaterad media har uppmärksammat en del av problemen inom transportindustrin. Danska TV Midvest har följt ett antal lastbilschaufförer och det visar sig att de vilar alldeles för lite. Ett skräckexempel är en chaufför som arbetat 59 timmar utan dygnsvila.

Helsingborgs hamn bekräftar:

Flera BMB-fordon med körförbud har använts

GDL: ”Stämmer detta, vidtas åtgärder”

Efter tidningen Proffs artikel om att BMB Groups fordon körts i reguljär trafik trots körförbud, besiktigar åkeriet fyra dragbilar samma dag och dagen efter. Endast fordonet som av misstag körts, blir godkänt samma dag. Fotodokumentation och information från tidigare och nu, gör gällande att fordonen körts trots körförbud över tid, något som åkeriet fortsätter att dementera.

Danmark rekryterar chaufförer - från fängelset

Chaufförsjobb tilltalar många interner på danska fängelser. Internerna får i dessa veckor därför besök av transportbranschens roadshow som presenterar transportsektorns goda arbetsmöjligheterna för dem.

Två olagliga transporter på 1 timme – i Halland

Hallandspolisen inledde veckan genom att sätta stopp för två polska dragbilars framfart på E6. Den ena är nu misstänkt för att ha kört otillåtet cabotage, i den andra dragbilen saknade föraren förartillstånd.

Tidningen Proffs fre 13 april 2018

13 april 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“”Rättvisan uppfattas inte alltid som särskilt rättvis””

Skolans värld var ofta hårdare förr. Då menar jag fysiskt. Fysisk bestraffning – om än formellt måttfull sådan men i praktiken ibland hård och starkt kränkande – ansågs rymmas inom ramen för en god fostran. Läraren ansågs förr också med viss våldsutövning kunna vidmakthålla sin auktoritet. Det fick jag en gång i tiden själv som elev erfara.
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018
Stäng

13 april 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vi har provkört Iveco med gasdrift
  • Jimmie Åkesson på besök hos Börje Jönsson och Trafikpolisen
  • Valet 2018: Så vill S och M jobba för en bättre åkeribransch
  • 80-årig bryggeribil fortfarande i tjänst
  • Hur ska bärgare få betalt av utländska åkare?
  • Polisen: \"Vi får agera mänskliga sköldar\"
  • Konferens med fokus på parkeringsproblemen
  • Långsjöns rastplats - bäst i test (igen)
  • Norge störst - inte bara i skidspåret
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant