KRÖNIKA - AV CATHIE SANDBERG

Vart tog moralen och etiken på vägen vägen?

Moral, etik och lojalitet är tre ledord som varenda person borde bära med sig utan att ens behöva tänka på det. Men det sorgliga är att det brister och krackelerar dag för dag, och i vår bransch är det så nedbrytande att man bara vill gråta.  


Krönikören, Cathie Sandberg. 

Därom är vi nog alla överens. Moral är dock ett mänskligt fenomen som vi skapat själva, för hade vi levt som djuren hade vi inte ens tänkt i de banorna som de snurriga mänskliga hjärnorna gör, för då hade vi gått på instinkt. Och ve den stackars människa som agerar på instinkt idag. Den naturliga medfödda naturkraften blir kväst i sin linda.

Lojalitet är också en känsla som vi har inom oss helt naturligt. Kan vi hålla oss lojala till det vi värnar om, kan vi också gå med huvudet högt och må bra.

Tyvärr sätter lojaliteten oss på hårda prövningar idag. Det ger oss onda tankar och huvudvärk. Vem, vilka ska vi förhålla oss lojala till? Vi blir försedda med munkavle och förmaningar och mer eller mindre idiotförklarade. Vi ska göra vårt jobb och hålla käften helt enkelt. Undra på att världen ser ut som den gör. Eller... har jag fel?

Jag personligen anser att var och en med förståndet i behåll skall använda sitt sunda förnuft i vilken situation som än uppstår. Det är det vi har fått förståndet till. Men alla är inte mogna nog att inse det och anser det bekvämast att bara säga ja, tack och amen. Den typiska svenska modellen, elakt men sant.

Jag har förutom världens bästa arbetsgivare även ett fint ekipage och en branschtillhörighet att stoltsera med. Jag är glad varje morgon när jag kliver upp och jag är väldigt stolt över mitt jobb. Jag vågar nog också påstå att jag är glad och trevlig och löser det mesta. Och jag är lojal mot er alla, men jag säger också ifrån när jag tycker något är fel. Och jag tycker det är både trist och fel när chaufförer pratar skit om och hånar varandra.

Tyvärr tycks detta fenomen mest uppehålla sig inom den yngre generationen. Vem och vad är det som bestämmer vem som är bättre än någon annan? Nu menar jag inte uppenbara saker som ointresse för arbetet eller ren försummelse och andra idiotsaker. Men att hänga ut varandra på Facebook med bilder och nedsättande text så fort något misstag begåtts är väl ändå inte okej. Antingen ignorerar man det eller så säger man till. Ingen av oss är perfekt på något sätt. Och ju mer erfarenhet och vana vi får desto lättare är det att göra misstag.

Onödiga misstag, helt enkelt för att vi slappnar av och går på rutin. Sedan finns det ju naturligtvis dom som gärna säger till, men inte på ett trevligt eller pedagogiskt sätt, utan med besserwisserns självklara kunnighet om allting, vilket i stället resulterar i irritation och ignoration.

En kollega berättade för mig om en episod på P4-parkeringen och det stod en svensk bil med två polska förare i med en tankcontainer. Passageraren ”blåste upp” bilens alkolås till chauffören. Smart kille. Kollegan sa det till dom i byschan, men dom ryckte på axlarna och sa att det inte var deras problem utan vaktens. Visst, men de kunde väl för fan ha lyft på luren. Hade det varit jag istället för kollegan hade jag tagit fram mobiltelefonen och fotat. Vilket jäkla hån mot oss som följer etiska regler och fyller i checklistor dagligen. Vid såna tillfällen bör vi plocka fram civilkuraget och stampa ner foten.

Att vara konflikträdd är en ofrivillig åkomma och inte helt lätt att handskas med, men om man kommer över den känslan känns det gott att veta att man gjort något bra. Vi klagar på dessa rattfyllon som kör omkring och då måste vi ju reagera med att göra något åt det. Bara ett samtal kan ju räcka för att man bidragit till ett bättre vägklimat. Eller hur? Så var ska vi lägga vår lojalitet? Mot oss själva och våra speditörer eller på dom som vill tjäna sitt levebröd på vår bekostnad?

Även personal på de olika ställen vi lastar och lossar på ska vara hövliga och hjälpsamma och föregå med gott exempel. Vi ska inte glömma att vi alla samarbetar i en kedja i en aldrig sinande ström 24/7. Det räcker med ett brott i en länk och kedjan brister. Det vet vi ju alla. Visst fasen har vi dåliga dagar och mår skit. Men det hjälper ju inte att ta ut det på allting annat runt omkring. Gör som jag istället när det regnar och blåser småspik, jag säger att jag inte är talbar och skulle kunna äta småbarn till frukost. Grrr. Och säger jag något elakt ber jag om ursäkt.

Jag kan må skitdåligt i dagar men jag försöker i alla fall hålla mig professionell i arbetet. Och jag kan ärligt säga att jag tycker om alla mina arbetskollegor. Finns där någon jag tycker lite mindre om försöker jag undvika att frotteras mot den/dom. Svårare än så är det inte. Så sluta upp med att häckla varandra. Och vilket gud förbjude – att hota varandra.

Var generösa mot varandra istället. Slösa med beröm och ge komplimanger. Komplimangerna behöver inte vara djupsinniga, bara de är välmenande. Kan räcka med; ”wow, vilka fräcka arbetshandskar”, eller ”vad enkelt det ser ut när du gör det”. Alltså bara en positiv touch i rätt riktning kan göra en hel arbetsdag.

Jag ger ofta komplimanger till mina arbetskollegor. Jag talar om för de kvinnliga att de är vackra och snygga, och samma till de manliga. En del blir förbryllade eller rent av blyga. De är inte vana vid sånt. En del tar det som en flirt och då får dom väl göra det för det har jag råd att bjuda på bara jag markerar gränsen. En flirt med arbetslivet helt enkelt vilket underlättar vardagen. Våga du med och du vinner.

Kramar till hela yrkeskåren, blink och vink,
Cathie

Om artikeln

Publicerad: Torsdag 15 Juni 2017, kl 16:29
Kategori: Krönika
Taggar: Etik, Gästkrönika, Moral

Johan överlevde den allvarliga kraschen

Vill att EU-ekipagen förbjuds vintertid

"Jag ser det som ett problem att man tillåter den här typen fordon i vårt klimat på hala vintervägar". Detta säger Johan Lavås som med en hårsmån klarade livhanken då ett EU-ekipage vek sig och snurrade över på hans vägbana på E4 Mellan Härnösand och Timrå.
Samma tur hade inte en av de andra personerna som var inblandad i den svåra olyckan, som krävde ett dödsoffer.

Regeringen skyndar långsamt med utredning om konkurrenskraft

Den 19 april 2017 debatterade och fattade riksdagen beslut om ett tillkännagivande till regeringen om att tillsätta en utredning för att skyndsamt stärka den svenska åkerinäringens konkurrenskraft. Sten Bergheden (M) konstaterar att utredningen lyser med sin frånvaro och efterlyser den hos infrastrukturminister Tomas Eneroth.

Skillnad på Streetrace och manipulerad skrivare

Därför kan en lastbil inte förverkas och skrotas

Hovrättsdom fastställer att fordon som används i streetrace är att betrakta som brottsredskap. Därmed ges det klartecken till polisen att förverka sådana fordon. Vi har tittat närmare på om domen är applicerbar även på tunga yrkesfordon som används på ett olagligt sätt. Svaret är ja, men ändå mest nej.

Fixemer åter i rampljuset för otillåtet cabotage

”Polisen kan inte bevisa något, de bara tror”

En tjeckisk dragbil med Fixemer-trailer. Misstänkt, otillåtet cabotage. Vi har sett det förr. Alldeles för ofta, vilket även Fixemer tycker. Martin Urban är ansvarig för Nordentrafiken på Fixemer.
- Polisen kan inte bevisa någonting, de är inte säkra, de bara tror att något är fel, menar han.

Kustbevakningen fann stulna båtmotorer vid hamnkontroll

I samband med en lastsäkringskontroll i Ystad hamn, upptäcker Kustbevakningen tre stulna båtmotorer.
- Vi hittade motorerna i en skåpbil som var på väg ut ur landet. Motorerna låg gömda i bilen tillsammans med däck och fälgar, förklarar Mattias Lindholm, kommunikatör på Kustbevakningen.

Dömd för grov rattfylla drar tillbaka överklagan

Den polske föraren stoppas utanför Sundsvall, döms till fängelse för grov olovlig körning samt grov rattfylla. Han överklagar till Hovrätten, men har nu dragit tillbaka sitt överklagande.

Nu kan vägar öppnas för 74 tons lastbilar

Regeringen har i dag fattat beslut om regelverket kring BK4-bestämmelserna. Det öppnar för Trafikverket att besluta om vilka vägar som ska tillhöra BK4, det vill säga vilka vägar där 74 tons lastbilar blir tillåtna.

Dryga böter och fängelse för fuskande chaufförer - i Danmark

Tungvognscenter Syd ser till att det danska rättssystemet inte tillåts ligga på latsidan. Den här veckan har två chaufförer, en dansk och en turkisk, fått erfara hur den danska rättvisan ser på transportfusket.

Polis och kommun gjorde arbetsplatskontroll på bilverkstad i Ljungby

Under tisdagen gjorde polisen i samverkan med Ljungby kommun en så kallad arbetsplatskontroll hos Padikovi Transport Logistic, en bilverkstad med bulgarisk adress, men med verksamhet i Ljungby.
- Det var en hel del polisbilar på området och poliserna kontrollerade lastbilar som stod parkerade där, berättar en läsare som bevittnade händelsen.

Transportföretagen vill ha avkylningsperiod för cabotagetransporter

Transportföretagen föreslår en "avkylningsperiod" för cabotagetransporter för en ökad tydlighet av regelverket.
- Att göra transportupplägg som mer eller mindre innebär att det bedrivs permanent cabotage är inte syftet med cabotagebestämmelserna, säger Stefan Back på Transportföretagen.

DEBATTARTIKEL

Thomas Morell (SD):

Trafiksäkerhet, vad är det?

De senaste veckorna har vägunderhållet runt om i landet diskuterats i flera forum. Dåligt plogade vägar och ishalka har verkligen blivit ett hett debattämne. Under en bilresa i veckan lyssnade jag på radio Dalarna och där svallade känslorna hos de radiolyssnare som ringde in till studion – med all rätt.
Vägunderhållet har blivit påtagligt sämre de senaste åren och det är något som främst yrkesförarna kan skriva under på.

John Eggens Åkeri riskerar mångmiljonsmäll i ”dieselhärva”

SÅ Skaraborg: ”Hela situationen är olustig”

Branschmedia och dagspress går i februari ut med att ett Skaraborgsåkeri, efter Skatteverkets beslut den 22 december, tvingas betala runt fyra miljoner kronor i moms och skattetillägg för köp av "fuldiesel". Saken kan tyckas vara klar, men så är inte fallet. Beslutet har överklagats till Förvaltningsrätten och kritik på flera plan riktas mot Skatteverkets utredning.

Polskt åkeri fick betala 40 000 för otillåtet cabotage

”En stjärna i kanten till bilinspektören”

Bilinspektören i Helsingborg noterar att några lampor inte fungerar på det polska trailerekipaget. Han beslutar sig för att stoppa det. En stund senare visar det sig att ytterligare ett otillåtet cabotage kan läggas till den redan ganska dystra statistiken.

DEBATTARTIKEL

Förhindra industrins dolda dödsfällor!

I maj dog ännu en lastbilschaufför på jobbet. En truck backade över honom vid lastning på ett stålverk. En tragedi för de anhöriga. Ett djupt personligt trauma för den som körde trucken. Ett allvarligt misslyckande för stålföretaget som lät det hända i sin verksamhet. Och djupt störande för alla oss andra. Det som kanske är mest oroväckande är att den aktör som har mest makt i sammanhanget, Arbetsmiljöverket, inte arbetar aktivt med att undvika dessa olyckor.

Bulgar ska betala 700 000 för manipulerad färdskrivare

När danska Tungvognscenter Syd kontrollerade ett bulgariskt ekipage vid Kolding i fredags, visste poliserna inte att detta skulle bli ett riktigt långt "projekt", som skulle pågå till långt ut på natten mot lördag.
Men för den danska statens del, blev det troligtvis, rent ekonomiskt, en lönsam historia.

Tidningen Proffs fre 26 januari 2018

26 januari 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“Om vinnare och förlorare i trafiken”

Vilket är värst i trafiken? Att en förare hänsynslöst nog genomför en omkörning på riksväg 50 i Askersunds kommun trots mötande trafik, får sladd och kommer över i mötande körfält på nytt samt krockar med en mötande bil och orsakar personskador? Att föraren efter åtal döms för vårdslöshet i trafik och vållande till kroppsskada och i både tingsrätt och hovrätt ådöms 80 dagsböter? Eller låt mig säga endast 80 dagsböter. För det är vad jag tycker. Eller att mängder av motsvarande hänsynslösa omkörningar äger rum varje dag som lyckosamt nog genom änglavakt inte leder till en krock med ödesdigra följdverkningar och där ingen hänsynslös förare får stå till svars rättsligt?
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 26 januari 2018
Stäng

26 januari 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Framgångsrik skogslogistik i Scaniaägda Lots
  • Cecilia har järnkoll på Lots-transporterna
  • Hur kan man välja att inte köra lastbilar?
  • Konstnär - med lastbilar som canvas
  • Ingenjör med passion för lastbilar
  • Hjullastaren som inte ville till Uppsala
  • Räddningen när olyckan är framme
  • Stoneridge visar framtiden i digital backspegel
  • Volvohytt helt i plast - på USA-museum

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant