Sven-Erik Alhem:

Skulle körkortsamnesti fungera?

Det går att göra fel på många sätt som förare av motorfordon. En körkortslös 28-åring som framförde en lätt lastbil med två obältade passagerare på motorväg från Stockholm efter starkölsförtäring var inte bara alkoholpåverkad. Han hade också kört mycket fort och använt sin mobiltelefon under färden.

Det gick inte så bra. Bilen fick sladd på motorvägen och hamnade mot en dikesvall. En av de två passagerarna dog. Föraren dömdes för de allvarliga trafikbrotten jämte annan brottslighet till två års fängelse.

På trafiksäkerhetens dag den 18 maj, talade jag under en föreläsning i riksdagshuset om påföljderna för trafikbrott. En mycket kuslig sak är att vi dagligen – oftast utan att ens lägga direkt märke till det - möter så många påverkade förare i trafiken som kör utan att upptäckas av lagens väktare.

Huvudproblemet är alltså inte för lindriga påföljder utan det förhållandet att så många trafikbrottslingar kan köra omkring i trafiken utan att åka fast tills det inträffar en allvarlig olycka. Som i värsta fall orsakar ond bråd död för fullständigt oskyldiga brottsoffer.

Regeringen vill att vi ska få ytterligare en tidsbegränsad vapenamnesti 2018. Det vill säga att det ska vara straffritt att, under ännu en tidsperiod, denna gång februari – april 2018, frivilligt lämna in ett skjutvapen eller ammunition till polisen.

Syftet från regeringens sida är att minska antalet illegala vapen i samhället. Resultaten från tidigare vapenamnestiperioder har varit lyckosamma.

Jag vill naturligtvis också att antalet illegala vapen i landet ska minska och helst helt elimineras. Frågan är bara hur ofta och hur många gånger det känns rätt att ha en vapenamnesti samtidigt som våra brottsbekämpande myndigheter och domstolarna via skärpt vapenlagstiftning ska behandla vapenbrotten med allt annat än silkesvantar.

Kanske är det en god väg att beträda att allteftersom lagstiftningen och därmed rättspraxis skärps vad gäller befattning med illegala vapen också gynna frivilliga inlämnare av sådana vapen.

Vi får se vad en utvärdering kan komma fram till.

Det går nog aldrig att tänka sig att ge straffrihet åt de förare som åker omkring på vägarna och innehar falska körkortshandlingar av olika slag, om de skulle välja att frivilligt lämna in dem. Vågar jag mig på att anta.
Sven-Erik Alhem

Om artikeln

Publicerad: Fredag 14 Juli 2017, kl 00:00
Kategori: Krönika
Taggar: Körkortsamnesti, Trafikbrott, Trafiksäkerhet

Fluckinger fast för överlast – två gånger!

”Lasten hade placerats felaktigt”

Tips om överlastade maskintransporter på Fluckingers ekipage har under en längre tid strömmat in till både tidningen Proffs och till polisen. Uppgiftslämnarna har ifrågasatt om det verkligen är möjligt att lasta två stora Volvo-maskiner på en trailer.
Nu vet vi. På mindre än en vecka har Göteborgs trafikpolis nämligen stoppat ett och samma ekipage två gånger.

Neste AB:

Regeringens förslag kan stjälpa utsläppsmålet

Regeringen har satt upp mål för hur växthusgasutsläppen från trafiken ska minska genom det så kallade Bränslebytet. Förslaget i budgetpropositionen syftar till att drivmedelsleverantörerna stegvis ska minska utsläppen genom att blanda in allt mer biodrivmedel i bensin och diesel. Producenten Neste välkomnar regeringens ambition att åstadkomma klimatsmartare fordon och bränslen. Samtidigt förbereder regeringen en begränsning av vilka förnybara råvaror som kan användas för att producera biodrivmedel. Det riskerar att minska tillgången till förnybar diesel (HVO) i Sverige, skriver Neste i ett pressmeddelande.

Danskt åkeri förlorar en miljon om året – i bilköer

Inte sällan uppstår köer i trafiken. Anledningarna varierar, till exempel bärgnings- eller vägarbete. När trafiken stannar, får detta ekonomiska effekter för samhället. Ett dansk åkeri på Fyn har räknat ut att de förlorar en förmögenhet, cirka en miljon kronor årligen, när chaufförerna står stilla i en kö på det överbelastade danska vägnätet.

"Pimp my Mack" - nya Anthem-modellen

I förra veckan lanserades under ackompanjemang till häftig hårdrockmusik en kraftigt faceliftad Mack under det nya modellnamnet Anthem. Mack är en del av Volvokoncernen och namnet Anthem syftar på den amerikanska nationalhymnen. Detta för att betona Macks långa och patriotiska historia i Amerika och för att bilarna byggs enbart i USA till skillnad från många av konkurrenterna.

Förare utan tillstånd - med dåligt säkrad last – fick böta 3750 kronor

Åklagaren: ”Därför halveras böterna”

Inget förartillstånd och dålig lastsäkring fick konsekvenser och även om speditören inte är misstänkt för något brott, har de förekommit flera gånger i sammanhang då en poliskontroll renderat i påföljder på olika sätt.

Dåligt säkrade betongelement kostade 1500

Dåligt säkrad last och ett ekipage i dåligt skick. Inget ovanligt, men knappast något som lagstiftaren tycks ta på allvar. Betongelement som i värsta fall kunde ha fallit av trailern och orsakat svåra skador och dödsfall "straffas" med 1 500 kronor i böter.

Björn Eriksson invigde nya ”Ljungbyparkeringen”

Efter den väl genömförda debatten i Ljungby i lördags, var det dags för invigning av den nya parkeringsplatsen som öppnar "på riktigt" den 2 oktober. Fram tills den är helt färdig erbjuds gratis parkering, men det fräscha servicehuset är då stängt. 

Ämnena många – och svaren bekanta när...

Branschens situation debatterades i Ljungby

Politisk debatt föregick invigningen av Ljungbys nya rast- och uppställningsplats för tung trafik. Debatten gav vid handen att vägslitageavgiften i allra högsta grad lever i den socialdemokratiska regeringen, förslag på zonindelad avgift lyftes samt skatteväxling som kompensation för avgiften. Hos oppositionen möter avgiften motstånd och klampning "på riktigt" fick inget tydligt ja eller nej.

Polisen för en ojämn kamp mot ”skrotbilarna”

Bromsdel for igenom framrutan på personbil

Skrotfärdiga lastbilar är ingen ovanligt syn på våra vägar. Senast i tisdags (den 12/9) kunde vi i Transportarbetarens nättidning till exempel läsa om konsekvenserna av illa underhållna fordon. De som har till uppgift att kontrollera fordonens skick på väg, trafikpolisen, blir allt färre och de för därför en ojämn kamp mot åkerierna som använder rena vrak till lastbilar.

DEBATTARTIKEL

Susanne Bäckman (L):

”Svenska transporter ska gå ihop”

Lördagen den 16 september deltar jag i en stor debatt i Ljungby om den svenska åkerinäringen – Vägval 2018. Svenska åkare med svenska chaufförer är snart utrotade. Inte på grund av att de tjänar för mycket, inte kan köra, lasta, lossa och hålla sig till lagar och förordningar utan på grund av skillnader i löneskattetryck. Klockan är fem över tolv och de som förväntas göra något genom mandat från väljare har ingen aning om hur fakta ser ut.

MHF om motståndet mot alkolås:

”Är det någon som har problem med alkoholen?”

"Ingen ska dö av rattfylleri, stoppa eftersupning, alkobommar i hamnar och en drogfri trafik". Det kämpar MHF för. Vi träffar några av eldsjälarna på Skåne Truckshow där de erbjuder att testa på krocksläden och berättar om hur mycket alkohol vi faktiskt får i oss med olika drycker.

DEBATTARTIKEL

En tom stol på lördag betyder ”walk over”

Har du den minsta lilla möjlighet - kom då till Ljungby på lördag och visa att du bryr dig om din bransch. Det är inte speciellt ofta du har chansen att träffa den klick människor som sitter på makten att avgöra din framtid.

TIA laddar för paneldebatt på lördag:

”Branschens problem bottnar ofta i polisbristen”

På lördag arrangerar Truckers International Association, TIA, en paneldebatt i Ljungby på temat "Vad händer med vägtransportbranschen?". Moderator är den förre Rikspolischefen och Generaltulldirektören Björn Eriksson. TIA:s talesperson, Nette Schölin har mött Eriksson i Stockholm för att diskutera projektet och hon känner att hon har valt rätt moderator.
- Mötet blev väldigt positivt. Och lärorikt. Min uppfattning är att Björn är en påläst och intresserad herre som vet var skåpet ska stå, berättar Nette Schölin.

DEBATTARTIKEL

SÅ på väg till Ljungbydebatten:

”Branschen behöver schyssta spelregler och tiotusentals nya medarbetare”

Sveriges Åkeriföretag är en av flera spelare som deltar i den stora debatten i Ljungby den 16 september. Riksdagspolitiker, branschexperter och åkare och förare förväntas vara på plats. Självklart medverkar vi också. För att våra åkerier ska kunna leverera året om och överallt så behöver villkoren förbättras ytterligare.

Girteka expanderar kraftigt

Så vill politikerna möta hårdnande konkurrens

Tidigare i dag, tisdag, kunde vi rapportera om jätteaffären mellan Girteka och Volvo Lastvagnar. När Girteka växer, måste deras närmaste konkurrenter följa med för att möta konkurrensen. Hur menar våra politiker att svensk åkerinäring ska möta åkerier av Girtekas kaliber? Vi frågar tre politiker.

Sven-Erik Alhem

Sven-Erik Alhem

Efter att ha lämnat min tidigare tjänst som överåklagare senast i Malmö och tidigare i Stockholm arbetar jag nu i mitt företag Sven-Erik Alhem AB som konsult och rättskommentator åt media. Jag är också föreläsare, moderator samt oberoende granskare av rättsfall. Det kan nämnas att jag följt Arbogamålet, Rödebymålet och flera andra uppmärksammade rättsfall. Jag har löpande kommenterat mängder av rättsfall. Erfarenheterna från nära 40 års arbete inom rättsväsendet är väsentliga för min nya verksamhet.

Krönika i Proffs

“”Alla som kämpar och arbetar för en bättre framtid gör något bra””

När man ser tillbaka på tiden från november 2014 då vi startade en protest som kallades Härstannarsverige (HSS) så inser man att vi har kommit längre än vi trodde. Vi hade tänkt att hålla på fram till jul samma år, när vi kom till jul och det var dags att ta det lugnt så ville en del att vi skulle fortsätta. Vi hade varit hos trafikutskottet och träffat politiker, de hade berättat vad som var på gång och vad som hände.
Läs hela Här stannar Sveriges krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs
Stäng

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant