Sven-Erik Alhem:

Skulle körkortsamnesti fungera?

Det går att göra fel på många sätt som förare av motorfordon. En körkortslös 28-åring som framförde en lätt lastbil med två obältade passagerare på motorväg från Stockholm efter starkölsförtäring var inte bara alkoholpåverkad. Han hade också kört mycket fort och använt sin mobiltelefon under färden.

Det gick inte så bra. Bilen fick sladd på motorvägen och hamnade mot en dikesvall. En av de två passagerarna dog. Föraren dömdes för de allvarliga trafikbrotten jämte annan brottslighet till två års fängelse.

På trafiksäkerhetens dag den 18 maj, talade jag under en föreläsning i riksdagshuset om påföljderna för trafikbrott. En mycket kuslig sak är att vi dagligen – oftast utan att ens lägga direkt märke till det - möter så många påverkade förare i trafiken som kör utan att upptäckas av lagens väktare.

Huvudproblemet är alltså inte för lindriga påföljder utan det förhållandet att så många trafikbrottslingar kan köra omkring i trafiken utan att åka fast tills det inträffar en allvarlig olycka. Som i värsta fall orsakar ond bråd död för fullständigt oskyldiga brottsoffer.

Regeringen vill att vi ska få ytterligare en tidsbegränsad vapenamnesti 2018. Det vill säga att det ska vara straffritt att, under ännu en tidsperiod, denna gång februari – april 2018, frivilligt lämna in ett skjutvapen eller ammunition till polisen.

Syftet från regeringens sida är att minska antalet illegala vapen i samhället. Resultaten från tidigare vapenamnestiperioder har varit lyckosamma.

Jag vill naturligtvis också att antalet illegala vapen i landet ska minska och helst helt elimineras. Frågan är bara hur ofta och hur många gånger det känns rätt att ha en vapenamnesti samtidigt som våra brottsbekämpande myndigheter och domstolarna via skärpt vapenlagstiftning ska behandla vapenbrotten med allt annat än silkesvantar.

Kanske är det en god väg att beträda att allteftersom lagstiftningen och därmed rättspraxis skärps vad gäller befattning med illegala vapen också gynna frivilliga inlämnare av sådana vapen.

Vi får se vad en utvärdering kan komma fram till.

Det går nog aldrig att tänka sig att ge straffrihet åt de förare som åker omkring på vägarna och innehar falska körkortshandlingar av olika slag, om de skulle välja att frivilligt lämna in dem. Vågar jag mig på att anta.
Sven-Erik Alhem

Om artikeln

Publicerad: Fredag 14 Juli 2017, kl 00:00
Kategori: Krönika
Taggar: Körkortsamnesti, Trafikbrott, Trafiksäkerhet

90 procents ojämnhet mellan bromsarna

”Hur ska vi kunna läsa kyrilliska bokstäver?”

Trots ekipagets många fel på bromsarna, tycker bilinspektören att det ändå har blivit bättre än det var för bara tio år sedan. En annan bilinspektör får in ett ekipage där diagrambladen är ifyllda på ryska. Rapport från två bilinspektörer i vardagens verklighet.

Rädda dieseln med artificiell intelligens

”Diesel har en framtid, säger Bosch”

2020 träder nya och tuffare utsläppskrav för diesel i kraft. För att uppnå målen har Bosch utvecklat en ny teknik som de säger kan reducera utsläppen så pass mycket att dieselbilar kommer klara av utsläppskraven – tio gånger om. I nästa steg siktar Bosch på att använda artificiell intelligens, AI, för att ytterligare minimera utsläppen

Volvo Trucks Nordamerikachef går till MAN

I veckan brast nyheten om att Göran Nyberg, som sedan 2012 varit chef för Volvo Trucks North America, nu blir ansvarig på MAN Truck & Bus i München för försäljning och marknadsföring. Göran Nyberg tillträder sin nya tjänst 17 september i år, samma vecka som IAA, världens största lastbilsutställning, inleds i Hannover.
MAN är tillsammans med Scania dotterbolag till VW Truck & Bus.

Självkörande lastbil – i Jönköping

”Lastkapaciteten är cirka 20 ton”

Världens första självkörande lastbil på allmän väg blir verklighet i Sverige redan i höst. Då installerar DB Schenker och Einride världens första självkörande, eldrivna transportsystem för tunga transporter på allmän väg.

Arg förare överger ekipaget

”Den andra föraren lämnar ekipaget när det klampas”

Den 18 april stoppas ett bulgariskt ekipage i närheten av Valbo väster om Gävle. Destinationen är Göteborg, men här tar det stopp för både dragbilen och chauffören.

Slutreplik av Monica Green (S)

”Sverigedemokrater har skygglappar”

I mitt förra svar, skriver jag: "vi kan inte ge oss förrän vi kommer åt onyktra, oseriösa, osäkra transporter" och jag upprepar flera gånger att vi måste fortsätta oförtrutet mot droger i trafiken. Att då Thomas Morell sedan påstår att jag är bottenlös arrogant förvånar mig inte, men det är en grov svartmålning av det arbete som pågår.

Thermo King presenterar nya modeller

”Eldrivna aggregat för distribution i innerstaden”

Thermo King breddar sitt utbud av nya B-seriemodeller med noll-utsläpp. Det är helelektriska kylaggregat för små last- och skåpbilar, specialdesignade för leveranser i stadskärnor och områden med utsläppsbegränsningar.

Kustbevakningen får utökade befogenheter

”Fortsatt fokus på sjörelaterad verksamhet”

Varje dag förvånas transportbranschen över de många bristfälliga ekipage som ostört kan komma in och köra genom hela Sverige för att sedan stoppas i Norge. Där blir det inte sällan körförbud, förbud mot fortsatt färd och dryga böter.

Tunga Rallyt Väst firar 25-årsjubileum

”Veteranbilsrally för kommersiella fordon”

Lördagen den 5 maj körs Tunga Rallyt Väst 2018. Tävlingen är öppen för lastbilar och bussar som är minst trettio år gamla. I år är det dessutom 25-årsjubileum för rallyt.

Volvo Lastvagnar introducerar nytt begagnatkoncept i Europa.

”Det nya företaget kommer att heta Arrow Truck Sales GmbH”

Volvo Lastvagnar utforskar nya sätt att få marknaden för begagnade lastbilar att växa på de europeiska marknaderna. Arrow Trucks Sales är en väletablerad handelsverksamhet i USA och kommer nu till Europa. Begagnade lastbilar av alla märken kommer att handlas från och med hösten 2018.

Rumänskt ekipage får tekniskt körförbud

”Åkaren vill inte anlita en svensk verkstad”

Både dragbilen och trailern kräver omfattande reparationer, men åkaren vill inte anlita en verkstad. Han ringer till en bekant i Rumänien och snart rullar en servicebil ut på vägarna med destination kontrollplats Långeberga, Helsingborg.

Thomas Morell (SD) svarar Monica Green (S)

”Vore det inte bättre att diskutera sakfrågor?”

Det är märkligt ändå, att så fort argumenten tryter hos Socialdemokraterna, anklagar de motparten för att "svartmåla" och de använder begrepp som "storvulet svepande och demoniserande av verkligheten" i sin argumentation.

Uppstickare utmanar i budbranschen

"Vi jobbar aktivt med att utmana konkurrenterna"

Sedan 1976 har Best Transport med säte i Årsta, erbjudit små och stora företag smidiga transportlösningar. De vill bli den ledande aktören på snabba transporter i Norden och utmanar nu konkurrenterna i södra och mellersta Sverige med budtjänsten Best Paket.

De får inte stoppa fortsatt färd

”Men fyndet av lite ADR, ger dem den befogenheten”

Det är full aktivitet i Helsingborgs färjeläge när Tullen, polisen och Kustbevakningen är på plats den 12 april. Kustbevakningen får mycket att göra och vi hakar på.

Transportföretagen om vårbudgeten:

”Det saknas en tydlig transportpolitik”

Trots att regeringen i vårbudgeten föreslår att potentialen utanför storstadsområdena ska tas tillvara bättre, saknas fortfarande en trovärdig transportpolitik för att hela Sverige ska kunna leva, säger Ulf Perbo, näringspolitisk chef på Transportföretagen som frågar sig: Vart tog hela Sverige-satsningen vägen?

Sven-Erik Alhem

Sven-Erik Alhem

Efter att ha lämnat min tidigare tjänst som överåklagare senast i Malmö och tidigare i Stockholm arbetar jag nu i mitt företag Sven-Erik Alhem AB som konsult och rättskommentator åt media. Jag är också föreläsare, moderator samt oberoende granskare av rättsfall. Det kan nämnas att jag följt Arbogamålet, Rödebymålet och flera andra uppmärksammade rättsfall. Jag har löpande kommenterat mängder av rättsfall. Erfarenheterna från nära 40 års arbete inom rättsväsendet är väsentliga för min nya verksamhet.

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs
Stäng

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant