KRÖNIKA AV NETTE SCHÖLIN - TIA

Tänk om vi skulle bedriva ADR-transporter på samma sätt som regeringen driver Sverige?

Traditionell förvaltningskultur i transportsektorn Man skulle enligt Löfven kunna kalla det en helt vanlig dag i lastbilen.
Häng med...

På uppdrag av en större speditör kommer en order om gods som skall transportereras. Åkeriet som åtar sig körningen delegerar genom trafikledaren transporten till mig.

Jag ger mig iväg, godset är ADR-klassat som explosivt, alltså klass 1:1 - högsta säkerhetsklassningen på väg (människor, djur och bostäder inom en 2 km radie riskerar fara ut i atmosfären om ett handhavandefel gör att olyckan är framme).

Jag lastar in godset på flaket, men av rutin vet vi att små avsteg från lagar och säkerhetsföreskrifter är sådant som förekommer för att spara tid. Så inte behöver vi lägga mer energi på att surra godset bara för att räddningstjänsten i ADR-utbildningen nämnde att det är av säkerhetsskäl. Det var ju mer en rekommendation.

På fraktbrevet står det en adress som enligt kör- o vilotiderna skulle ta både körtiden och en nattvila i beslag, något jag helst vill slippa då det skulle bli tidskrävande.
Här gäller att spara tid.

Den nya lastbilen är utrustad med den senaste gps-tekniken så åkeriets trafikledare har bilen under uppsikt när de lägger nästa körorder. Det plingar till och en hämtning inkommer, inte långt ifrån där jag befinner mig, utan i nästa by.
Här gäller att spara tid - och pengar!

Som av en händelse finns en gata i byn med samma adress som på fraktbrevet. Inte rätt stad visserligen, men nära nog.

Skyndar mig att lossa godset på adressen, som ju var nästan rätt, i ett lite halvmysko område där hälften av de jag såg påminde om rånare med sina luvor.

Pallen lutade oroväckande, men de som snabbt lastade av pallen verkade inte motsäga sig leveransen.

Klappat och klart så drog jag iväg och lastade det nya godset och tog mig därefter tillbaka till terminalen. Nöjd över min prestation.

Efter ett tag hörde speditören av sig och hade frågor om godset, som ju inte hade kommit fram. Eller – det hade ju kommit fram till nästan rätt adress.

Jag förklarade för trafikledaren var jag ställt av godset och att kunden, eller i alla fall mottagaren, tog hand om det.

Ett stort stycke dynamit, full size, på en gata i en by utan några specifika mottagare stod den i alla fall billigt. Och jag kunde inte för mitt liv förstå hur detta kunde vara ett problem.

I sann ”regeringsanda” har jag agerat precis så som landets ledande. Och om man kan styra ett land på det sättet, lär det ju även vara det mest optimala och självklara sättet att driva säkerhetsklassade transporter.

Jag satt och fikade med chefen några veckor senare och lyckades prata mig till en löneökning som jag är mycket nöjd över. Att speditören och åkeriägaren inte fått vetskap om transporten är ju inget som oroar. Det finns ju ingen anledning att informera någon egentligen, så vida inte pall-eländet exploderar. I så fall får man väl hävda att det hela beror på ett systemfel och att det är allt cabotage som pressat priserna i branschen och som ju därmed är den riktiga boven i haveriet...

Nette Schölin
Talesperson, TIA

Om artikeln

Publicerad: Onsdag 26 Juli 2017, kl 12:49
Kategori: Krönika
Taggar: Gästkrönika, IT-skandalen

Volvo Lastvagnar introducerar nytt begagnatkoncept i Europa.

”Det nya företaget kommer att heta Arrow Truck Sales GmbH”

Volvo Lastvagnar utforskar nya sätt att få marknaden för begagnade lastbilar att växa på de europeiska marknaderna. Arrow Trucks Sales är en väletablerad handelsverksamhet i USA och kommer nu till Europa. Begagnade lastbilar av alla märken kommer att handlas från och med hösten 2018.

Rumänskt ekipage får tekniskt körförbud

”Åkaren vill inte anlita en svensk verkstad”

Både dragbilen och trailern kräver omfattande reparationer, men åkaren vill inte anlita en verkstad. Han ringer till en bekant i Rumänien och snart rullar en servicebil ut på vägarna med destination kontrollplats Långeberga, Helsingborg.

Thomas Morell (SD) svarar Monica Green (S)

”Vore det inte bättre att diskutera sakfrågor?”

Det är märkligt ändå, att så fort argumenten tryter hos Socialdemokraterna, anklagar de motparten för att "svartmåla" och de använder begrepp som "storvulet svepande och demoniserande av verkligheten" i sin argumentation.

Uppstickare utmanar i budbranschen

"Vi jobbar aktivt med att utmana konkurrenterna"

Sedan 1976 har Best Transport med säte i Årsta, erbjudit små och stora företag smidiga transportlösningar. De vill bli den ledande aktören på snabba transporter i Norden och utmanar nu konkurrenterna i södra och mellersta Sverige med budtjänsten Best Paket.

De får inte stoppa fortsatt färd

”Men fyndet av lite ADR, ger dem den befogenheten”

Det är full aktivitet i Helsingborgs färjeläge när Tullen, polisen och Kustbevakningen är på plats den 12 april. Kustbevakningen får mycket att göra och vi hakar på.

Transportföretagen om vårbudgeten:

”Det saknas en tydlig transportpolitik”

Trots att regeringen i vårbudgeten föreslår att potentialen utanför storstadsområdena ska tas tillvara bättre, saknas fortfarande en trovärdig transportpolitik för att hela Sverige ska kunna leva, säger Ulf Perbo, näringspolitisk chef på Transportföretagen som frågar sig: Vart tog hela Sverige-satsningen vägen?

Ulvskog: Jag ska fortsätta driva Jens frågor

”Transportfrågorna ligger mig varmt om hjärtat”

Marita Ulvskog är Europaparlamentariker och delegationsledare för den svenska (S)-delegationen i Europaparlamentet. Nu tar hon över nyligen bortgångne Jens Nilssons transportfrågor i EU.

Ändrad maxvikt för vissa treaxliga fordon

Regeringen har beslutat att ändra maxvikten för vissa treaxliga fordon från 26 ton till 28 ton. Det innebär en möjlighet att transportera upp till 64 ton på BK1-vägar.

Svensk DAF-tekniker trea i Europafinalen

”Klart att jag vill vinna en dag”

Nu har årets DAF-tekniker 2018 i Europa korats och segern gick till Österrike, följt av Tyskland. Sverige kom, genom Hugo Bergman, på en hedrande tredjeplats.

Monica Green (S) svarar Thomas Morell (SD)

”Vi lägger inte tid på att svartmåla. Vi får något gjort istället”

När Sverigedemokrater använder sin tid till att svartmåla, storvulet svepande och även demonisera, använder vi vår tid till att få något gjort. Att Sverige är det mest trafiksäkra landet har inte kommit automatiskt, utan är ett långt och tålmodigt arbete både med infrastruktur och folkbildning.

Asg-träff i Göteborg

”Vi vill värna minnet av tiden då det begav sig”

Ännu en gång samlades ASG-gruppen i Göteborg för att umgås och minnas tiden då det begav sig, som det heter. Den tiden kommer aldrig igen och genom att samlas, vill man värna minnet av det som varit.

Dachser har medvind

”Ökade priser för flyg- och sjötransporter en del av framgången”

Under räkenskapsåret för 2017, uppnådde Dachser för första gången en omsättning på över sex miljarder euro. En ökning av bruttointäkterna med 7,2 procent.

"Vallöftena 2014 liknar en ”pyspunka”

”Svenska förarkåren är ett föredöme när det gäller nykterhet”

För en dryg vecka sedan, stoppade polisen en misstänkt rattfylla i ett tungt fordon. Det var allmänheten som ringde till polisen och larmade om en lastbil som körde mot trafiken på motorvägen utanför Landskrona. Föraren greps och häktades senare misstänkt för grovt rattfylleri.

FINANSPOLISEN SLÅR TILL

”26 000 liter diesel tas i beslag”

26 000 liter är en ansenlig mängd och en berättigad fråga är om dieseln är "skördad" i flera länder i Europa eller på något annat, ljusskyggt sätt hamnat på aktuell trailer.

Nya 80-tonsramper från Manoovr

”Vi höjer standarden för transport av tunga maskiner”

Nooteboom Manoovr senaste tillskott är 4-, 5- och 6-axliga förlängbara semitrailers för grävmaskiner med skopa. De nya produkterna är specialgjorda för transporter av exemplevis jordbearbetnings- och byggmaskiner.

Tidningen Proffs fre 13 april 2018

13 april 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018
Stäng

13 april 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vi har provkört Iveco med gasdrift
  • Jimmie Åkesson på besök hos Börje Jönsson och Trafikpolisen
  • Valet 2018: Så vill S och M jobba för en bättre åkeribransch
  • 80-årig bryggeribil fortfarande i tjänst
  • Hur ska bärgare få betalt av utländska åkare?
  • Polisen: \"Vi får agera mänskliga sköldar\"
  • Konferens med fokus på parkeringsproblemen
  • Långsjöns rastplats - bäst i test (igen)
  • Norge störst - inte bara i skidspåret
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant