GÄSTKRÖNIKÖR: HÄR STANNAR SVERIGE

Många korteger har rullat i Här stannar Sveriges namn. Fotot är taget vid Helsingborg i december 2015. Foto: Göran Rosengren, arkivbild

Dåtid, nutid och framtid i HSS

”Alla som kämpar och arbetar för en bättre framtid gör något bra”

När man ser tillbaka på tiden från november 2014 då vi startade en protest som kallades Härstannarsverige (HSS) så inser man att vi har kommit längre än vi trodde. Vi hade tänkt att hålla på fram till jul samma år, när vi kom till jul och det var dags att ta det lugnt så ville en del att vi skulle fortsätta. Vi hade varit hos trafikutskottet och träffat politiker, de hade berättat vad som var på gång och vad som hände.

Vi såg att det snabbt kom två nya lagar och vi kände att nu händer något positivt. Under mellandagarna ringer Göran Rosengren (Tidningen Proffs) och kollar om vi ska fortsätta, och så blev det. Vi fortsatte att piska på via Facebook om HSS.

Många hängde kvar, några valde att lämna, men gruppen av medlemmar växte och vi blev starkare. En inbjudan till EU parlamentet tillsammans med andra kämpar inom branschen kom från Peter Nalle Lundgren (SD). Vi tog kontakt med Jens Nilsson (S) och fick ett kortare möte även med honom.

I Bryssel fanns även en organisation från Italien, som visade sig ha snudd på lika agenda som HSS hade arbetat fram. Sedan dess har vi haft kontakt med Sergio och hans organisation.

När så Transportstyrelsen gjorde en ny tolkning av cabotageförordningen blev vi fundersamma. Hur kunde man göra en sådan tolkning som inte stämde överens med förordningens innehåll i våra ögon? Vi ifrågasatte tolkningen och det skulle visa sig att den inte var överensstämmande med hur förordningen var skriven. Att vårt jobb fick fram en återgång till det ursprungliga säger vi inte, men vi var med och ifrågasatte tidigt.

Transportstyrelsen fick ett antal uppdrag av regeringen gällande bl.a. Kör och vilotider samt ett kraftigare beställaransvar. Att vi skulle bli inbjudna till att vara med som rådgivande instans var inget vi trodde, men ett möte bland montrarna på Elmia 2016 med Michael Kyller ledde till en inbjudan där vi suttit med vid några tillfällen och diskuterat de här frågorna.

I skrivande stund har regeringen inte tagit beslut i ämnet. Vi väntar på att se hur beställaransvarsfrågan håller när en ny lag eventuellt antagits och används fullt ut.

På senare tid har vi blivit ifrågasatta huruvida vi är en organisation eller inte. Vi har kollat upp huruvida vi kvalificerar in oss som det - och ja - vi är en organisation, dock inte en registrerad sådan. För i så fall skulle vi tvingats till ett helt annat upplägg med HSS och ha en ekonomisk del.

Med en sådan del följer även en redovisningsplikt över ekonomi, samt att en annan lagstiftning gäller. Vi har valt att inte ta betalt för ett medlemskap så att alla ska ha möjlighet att stötta HSS. Och det innebär att vi inte behöver tillämpa den andra lagstiftningen för föreningar. Rätt eller fel är upp till betraktaren, men vi tycker det känns bäst så och fortsätter på helt ideell basis.

Nu går vi mot ett valår där vi kommer söka kontakt för våra frågor hos politiker. Vart det kommer leda kan nog ingen säga i förväg men vi kommer inte ge upp.

EU-parlamentet har fullt upp med vägpaketet som ska revideras under 2017-2018 innan det slutredovisas. Även där kommer vi att försöka vara med och ge våra förslag till det som blir det slutliga vägpaketet.

Det finns saker som behöver göras om transportnäringen ska må så bra som möjligt. Vi och andra organisationer kämpar på olika sätt med det under en gemensam nämnare, vi vill alla näringens bästa och tillsammans kan vi visa styrka.

Alla som kämpar och arbetar för en bättre framtid gör något bra, oavsett vilka man anser gör bästa jobbet och stödjer. Det är upp till var och en. Ingen gör fel när det gäller en bättre framtid.

Här stannar Sverige.

 

Om artikeln

Publicerad: Tisdag 15 Augusti 2017, kl 15:20
Kategori: Krönika
Taggar: Gästkrönika

Självkörande lastbil – i Jönköping

”Lastkapaciteten är cirka 20 ton”

Världens första självkörande lastbil på allmän väg blir verklighet i Sverige redan i höst. Då installerar DB Schenker och Einride världens första självkörande, eldrivna transportsystem för tunga transporter på allmän väg.

Arg förare överger ekipaget

”Den andra föraren lämnar ekipaget när det klampas”

Den 18 april stoppas ett bulgariskt ekipage i närheten av Valbo väster om Gävle. Destinationen är Göteborg, men här tar det stopp för både dragbilen och chauffören.

Slutreplik av Monica Green (S)

”Sverigedemokrater har skygglappar”

I mitt förra svar, skriver jag: "vi kan inte ge oss förrän vi kommer åt onyktra, oseriösa, osäkra transporter" och jag upprepar flera gånger att vi måste fortsätta oförtrutet mot droger i trafiken. Att då Thomas Morell sedan påstår att jag är bottenlös arrogant förvånar mig inte, men det är en grov svartmålning av det arbete som pågår.

Thermo King presenterar nya modeller

”Eldrivna aggregat för distribution i innerstaden”

Thermo King breddar sitt utbud av nya B-seriemodeller med noll-utsläpp. Det är helelektriska kylaggregat för små last- och skåpbilar, specialdesignade för leveranser i stadskärnor och områden med utsläppsbegränsningar.

Kustbevakningen får utökade befogenheter

”Fortsatt fokus på sjörelaterad verksamhet”

Varje dag förvånas transportbranschen över de många bristfälliga ekipage som ostört kan komma in och köra genom hela Sverige för att sedan stoppas i Norge. Där blir det inte sällan körförbud, förbud mot fortsatt färd och dryga böter.

Tunga Rallyt Väst firar 25-årsjubileum

”Veteranbilsrally för kommersiella fordon”

Lördagen den 5 maj körs Tunga Rallyt Väst 2018. Tävlingen är öppen för lastbilar och bussar som är minst trettio år gamla. I år är det dessutom 25-årsjubileum för rallyt.

Volvo Lastvagnar introducerar nytt begagnatkoncept i Europa.

”Det nya företaget kommer att heta Arrow Truck Sales GmbH”

Volvo Lastvagnar utforskar nya sätt att få marknaden för begagnade lastbilar att växa på de europeiska marknaderna. Arrow Trucks Sales är en väletablerad handelsverksamhet i USA och kommer nu till Europa. Begagnade lastbilar av alla märken kommer att handlas från och med hösten 2018.

Rumänskt ekipage får tekniskt körförbud

”Åkaren vill inte anlita en svensk verkstad”

Både dragbilen och trailern kräver omfattande reparationer, men åkaren vill inte anlita en verkstad. Han ringer till en bekant i Rumänien och snart rullar en servicebil ut på vägarna med destination kontrollplats Långeberga, Helsingborg.

Thomas Morell (SD) svarar Monica Green (S)

”Vore det inte bättre att diskutera sakfrågor?”

Det är märkligt ändå, att så fort argumenten tryter hos Socialdemokraterna, anklagar de motparten för att "svartmåla" och de använder begrepp som "storvulet svepande och demoniserande av verkligheten" i sin argumentation.

Uppstickare utmanar i budbranschen

"Vi jobbar aktivt med att utmana konkurrenterna"

Sedan 1976 har Best Transport med säte i Årsta, erbjudit små och stora företag smidiga transportlösningar. De vill bli den ledande aktören på snabba transporter i Norden och utmanar nu konkurrenterna i södra och mellersta Sverige med budtjänsten Best Paket.

De får inte stoppa fortsatt färd

”Men fyndet av lite ADR, ger dem den befogenheten”

Det är full aktivitet i Helsingborgs färjeläge när Tullen, polisen och Kustbevakningen är på plats den 12 april. Kustbevakningen får mycket att göra och vi hakar på.

Transportföretagen om vårbudgeten:

”Det saknas en tydlig transportpolitik”

Trots att regeringen i vårbudgeten föreslår att potentialen utanför storstadsområdena ska tas tillvara bättre, saknas fortfarande en trovärdig transportpolitik för att hela Sverige ska kunna leva, säger Ulf Perbo, näringspolitisk chef på Transportföretagen som frågar sig: Vart tog hela Sverige-satsningen vägen?

Ulvskog: Jag ska fortsätta driva Jens frågor

”Transportfrågorna ligger mig varmt om hjärtat”

Marita Ulvskog är Europaparlamentariker och delegationsledare för den svenska (S)-delegationen i Europaparlamentet. Nu tar hon över nyligen bortgångne Jens Nilssons transportfrågor i EU.

Ändrad maxvikt för vissa treaxliga fordon

Regeringen har beslutat att ändra maxvikten för vissa treaxliga fordon från 26 ton till 28 ton. Det innebär en möjlighet att transportera upp till 64 ton på BK1-vägar.

Svensk DAF-tekniker trea i Europafinalen

”Klart att jag vill vinna en dag”

Nu har årets DAF-tekniker 2018 i Europa korats och segern gick till Österrike, följt av Tyskland. Sverige kom, genom Hugo Bergman, på en hedrande tredjeplats.

Tidningen Proffs fre 13 april 2018

13 april 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018
Stäng

13 april 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vi har provkört Iveco med gasdrift
  • Jimmie Åkesson på besök hos Börje Jönsson och Trafikpolisen
  • Valet 2018: Så vill S och M jobba för en bättre åkeribransch
  • 80-årig bryggeribil fortfarande i tjänst
  • Hur ska bärgare få betalt av utländska åkare?
  • Polisen: \"Vi får agera mänskliga sköldar\"
  • Konferens med fokus på parkeringsproblemen
  • Långsjöns rastplats - bäst i test (igen)
  • Norge störst - inte bara i skidspåret
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant