GÄSTKRÖNIKÖR: HÄR STANNAR SVERIGE

Många korteger har rullat i Här stannar Sveriges namn. Fotot är taget vid Helsingborg i december 2015. Foto: Göran Rosengren, arkivbild

Dåtid, nutid och framtid i HSS

”Alla som kämpar och arbetar för en bättre framtid gör något bra”

När man ser tillbaka på tiden från november 2014 då vi startade en protest som kallades Härstannarsverige (HSS) så inser man att vi har kommit längre än vi trodde. Vi hade tänkt att hålla på fram till jul samma år, när vi kom till jul och det var dags att ta det lugnt så ville en del att vi skulle fortsätta. Vi hade varit hos trafikutskottet och träffat politiker, de hade berättat vad som var på gång och vad som hände.

Vi såg att det snabbt kom två nya lagar och vi kände att nu händer något positivt. Under mellandagarna ringer Göran Rosengren (Tidningen Proffs) och kollar om vi ska fortsätta, och så blev det. Vi fortsatte att piska på via Facebook om HSS.

Många hängde kvar, några valde att lämna, men gruppen av medlemmar växte och vi blev starkare. En inbjudan till EU parlamentet tillsammans med andra kämpar inom branschen kom från Peter Nalle Lundgren (SD). Vi tog kontakt med Jens Nilsson (S) och fick ett kortare möte även med honom.

I Bryssel fanns även en organisation från Italien, som visade sig ha snudd på lika agenda som HSS hade arbetat fram. Sedan dess har vi haft kontakt med Sergio och hans organisation.

När så Transportstyrelsen gjorde en ny tolkning av cabotageförordningen blev vi fundersamma. Hur kunde man göra en sådan tolkning som inte stämde överens med förordningens innehåll i våra ögon? Vi ifrågasatte tolkningen och det skulle visa sig att den inte var överensstämmande med hur förordningen var skriven. Att vårt jobb fick fram en återgång till det ursprungliga säger vi inte, men vi var med och ifrågasatte tidigt.

Transportstyrelsen fick ett antal uppdrag av regeringen gällande bl.a. Kör och vilotider samt ett kraftigare beställaransvar. Att vi skulle bli inbjudna till att vara med som rådgivande instans var inget vi trodde, men ett möte bland montrarna på Elmia 2016 med Michael Kyller ledde till en inbjudan där vi suttit med vid några tillfällen och diskuterat de här frågorna.

I skrivande stund har regeringen inte tagit beslut i ämnet. Vi väntar på att se hur beställaransvarsfrågan håller när en ny lag eventuellt antagits och används fullt ut.

På senare tid har vi blivit ifrågasatta huruvida vi är en organisation eller inte. Vi har kollat upp huruvida vi kvalificerar in oss som det - och ja - vi är en organisation, dock inte en registrerad sådan. För i så fall skulle vi tvingats till ett helt annat upplägg med HSS och ha en ekonomisk del.

Med en sådan del följer även en redovisningsplikt över ekonomi, samt att en annan lagstiftning gäller. Vi har valt att inte ta betalt för ett medlemskap så att alla ska ha möjlighet att stötta HSS. Och det innebär att vi inte behöver tillämpa den andra lagstiftningen för föreningar. Rätt eller fel är upp till betraktaren, men vi tycker det känns bäst så och fortsätter på helt ideell basis.

Nu går vi mot ett valår där vi kommer söka kontakt för våra frågor hos politiker. Vart det kommer leda kan nog ingen säga i förväg men vi kommer inte ge upp.

EU-parlamentet har fullt upp med vägpaketet som ska revideras under 2017-2018 innan det slutredovisas. Även där kommer vi att försöka vara med och ge våra förslag till det som blir det slutliga vägpaketet.

Det finns saker som behöver göras om transportnäringen ska må så bra som möjligt. Vi och andra organisationer kämpar på olika sätt med det under en gemensam nämnare, vi vill alla näringens bästa och tillsammans kan vi visa styrka.

Alla som kämpar och arbetar för en bättre framtid gör något bra, oavsett vilka man anser gör bästa jobbet och stödjer. Det är upp till var och en. Ingen gör fel när det gäller en bättre framtid.

Här stannar Sverige.

 

Om artikeln

Publicerad: Tisdag 15 Augusti 2017, kl 15:20
Kategori: Krönika
Taggar: Gästkrönika

Trevlig midsommar – vi bjuder på tre tidningar i appen!

Vi på tidningen Proffs vill ta tillfället i akt och önska alla våra läsare en riktigt fin midsommar. Samtidigt vill vi bjuda er på tre nummer av tidningen som ni kan läsa via Proffs-appen.

Full chaufför tappade lasten - och körde i diket

"Märkte inget"

På torsdagseftermiddagen den 31 maj, får polisen ett samtal från chauffören Einar Iljin om en misstänkt berusad lastbilschaufför som framför en polsk dragbil med svenskregistrerad trailer. Anmälan ropas ut till polisen som snart får fler samtal om ekipagets framfart.

AdBlue-fusk kostade slovensk åkare drygt 70 000

Dansk polis: 60 gånger större utsläpp från manipulerad lastbil

En fordonskontroll som Tungvognscenter Syd nyligen utförde renderade i att en slovensk åkare ertappades med manipulerad AdBlue-utrustning på sin Euro 6-lastbil. Något som blev en dyr affär för åkeriet.

Utländska lastbilar ger klirr i kassan till danskarna

Kontroller utförda av danska Tungvognscenter Syd, resulterade i rejäla böter för fel, fusk och manipulation som involverade flera utländska transportaktörer.

Brings sista mil ska vara helt grön

Som en del av Brings hållbarhetsmål om att år 2025 använda sig helt av förnybar energi, kommer Bring att börja leverera lätta hemleveranser med elbilar och cargocyklar i cityområdena i Stockholm, Göteborg, Köpenhamn och Malmö.

Rejält bakslag för ny cabotageförordning

”Mycket i förslaget kan komma att ändras”

När Europaparlamentets transportutskott den 4 juni röstade igenom ett förhållandevis tufft förslag om bland annat nya cabotageregler, tändes ett hoppets ljus hos många seriösa branschföreträdare. Äntligen såg det ut som att det skulle bli ordning och reda på cabotagetrafiken. I torsdags kom dock ett bakslag som i värsta fall kan innebära att förslaget kan komma att ändras i alla väsentliga delar.

SWEDBANK:

Brist på arbetskraft och ”tuff konkurrens” hämmar åkeribranschen

4 000 småföretag med mellan 1-49 anställda, har svarat på frågor om nuet och framtiden för sina verksamheter. Konjunkturläget i transportbranschen upplevs som betydligt sämre än i andra branscher.

Så vill Morell och Lundgren komma tillrätta med vägkriminaliteten

Sverigedemokraterna i Tibro bjöd i lördags in till en föreläsning på Fågelviksgymnasiet med EU-parlamentarikern Peter Lundgren och Thomas Morell, riksdagskandidat för SD. Där berättade de båda bland annat om åkeribranschens situation – men också om hur de tänker jobba för att komma tillrätta med problemen.
- Det räcker inte med enbart vägkontroller, man måste även rusta upp åklagare och domstolar, menar Thomas Morell.

Ertappades med manipulerad färdskrivare – frias!

Den 3 januari i år, kontrolleras en bulgarisk dragbil med trailer av bilinspektör Lars- Olof Tuvesson och trafikpolis Peter Ban på kontrollplats Långeberga utanför Helsingborg. Föraren har brutit mot ADR-reglerna och ganska snart misstänks att färdskrivaren är manipulerad. Trots omfattande bevisning om det sistnämnda, har Helsingborgs tingsrätt nu valt att att fria åkaren och åkeriet.

Kvinnliga chaufförer sökes till TV-program

- Fokus på ”glädje och underhållning”

Johanna Larsson är researcher på Fremantlemedia, samma produktionsbolag som äger formatet "Ice Road Truckers". De utvecklar nu en idé om ett TV-program där de följer med kvinnor inom transportbranschen i deras yrkesliv. Är du en av de kvinnor de söker, ska du inte dröja med att höra av dig till henne.

FTA ifrågasätter om åkerier med lätta lastbilar kan lära sig ”många nya regler”

Brittiska Transport Freight Association frågar sig om små åkerier klarar av att lära sig så många nya arbetstidsregler och att planera sitt arbete kring dessa om förslaget om färdskrivare i så kallade lättlastare vinner gehör. FTA kallar förslaget ogenomförbart.

Scania hyllar motorsportens ikoner på Anderstorp

I samarbete med Porsche hyllar Scania motorsportens ikoner under tävlingen Porsche Carrera Cup på Anderstorp i helgen.

Bulgarisk Postnordtransport fast för otillåtet cabotage

I måndags kväll strax efter kl. 20.00, stoppas en bulgarisk dragbil med svenskregistrerad trailer av trafikpolisen i Skara. Föraren, som är från Makedonien, hade inget förartillstånd med sig och kunde inte heller bevisa att dragbilen kommit in i landet med en internationell transport.
Transporten, som kördes på uppdrag av Postnord, rapporterades för otillåtet cabotage.

Girteka i ny storaffär – köper 500 DAF

Girteka Logistics har åter varit ute hos lastbilshandlarna och gjort stora inköp. Denna gång blev det 500 stycken DAF XF-dragare. De flesta av dessa kommer att tas i drift mellan juli och oktober 2018 och kommer att ingå i Girtekas plan att ytterligare expandera sin verksamhet i hela Europa.

Satsar över halv miljard för mer gods på järnväg

Regeringen har beslutat att avsätta 389 miljoner kronor i år och 174 miljoner kronor för 2019, för att stärka järnvägens konkurrenskraft och för att få fler att välja tåget för att skicka gods. Godstågsoperatörer kan söka stödet.

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018

25 maj 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018
Stäng

25 maj 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vintern tvättas bort hos Bilbadet i Partille
  • Fredrik - chaufför och hängiven hästfotograf
  • Valet 2018: Så vill SD och C jobba för en bättre åkeribransch
  • Polisens cabotageutbildning får ris och ros
  • Olaglig bred last-transport fick köra vidare
  • Provkört: Nya Stralis X-Way
  • 90 år med DAF Trucks
  • ... Och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant