KRÖNIKA AV SVEN-ERIK ALHEM

Transportstyrelsens förre generaldirektör ett ”bondeoffer”?

Tiden står som bekant aldrig still. Inte heller i rättsliga sammanhang. När jag skriver denna krönika (den 23 juli) känner vi till skandalen som lett till att Transportstyrelsens förre generaldirektör fullständigt ofattbart bidragit till att skapa en helt onödig och omfattande säkerhetsrisk för vårt land. Hon har åstadkommit att Transportstyrelsens datadrift lagts över på obehöriga och således ej säkerhetskontrollerade datatekniker vid företaget IBM i Tjeckien.

IT-teknikerna i Tjeckien har därigenom fått full tillgång till extremt känsliga databaser hos Transportstyrelsen, vilka kunnat kopieras. Konsekvenserna bland annat för svenska befattningshavare inom Försvarsmakten och inom Polisen med känsliga agentfunktioner har kunnat bli förödande och kan väl högst troligt alltjämt bli än mer så. De möjliga fulla följdverkningarna är svårbedömda och ger anledning till att känna stark oro.

I skrivande stund vet vi att den ansvariga förre generaldirektören för Transportstyrelsen har avskedats och också bötfällts genom att hon godtagit och skrivit under ett strafföreläggande för de lagöverträdelser hon gjort sig skyldig till. Straffet för henne har inskränkt sig till ett tycker jag i sammanhanget alldeles för blygsamt bötesbelopp. Vi vet också att regeringen rumsterat om vad gäller Transportstyrelsens styrelseledamöter.

En naturlig fråga i sammanhanget är: var det rätt att bara den förra generaldirektören har drabbats av ett straffrättsligt ansvar?

Men mer vet alltså inte jag om de fulla konsekvenserna av hela skandalen. Sannolikt är generaldirektören bara ett bondeoffer. Även politiskt rullar affären på. Du som läser min krönika kan säkert bekräfta detta när fler fakta fallit på plats, innan denna krönika lämnat trycket. En i modern tid jättestor säkerhetsskandal bromsas nämligen inte upp så lätt. Så heller ej denna IT-skandal inom Transportstyrelsen. Den kommer att rulla på – var så säker – lång tid efter det att jag satt punkt för denna krönika.

Rättsliga bedömningar kan vara betydligt enklare att göra än den som gäller Transportstyrelsens förra generaldirektör. Men bara för att en rättslig fråga är enklare behöver den ingalunda vara glasklar. Det fick en 28-årig man erfara när han i mars 2015 stoppades av polisen på en gata i Borås och befanns ha en ganska stor kniv i jackfickan. En kniv får man ju inte utan godtagbart skäl bära på allmän plats. Han gjorde emellertid gällande att han av misstag när han lämnat en fest tidigare på kvällen råkat ta en annan persons jacka och därför inte kände till att han bar på en kniv på allmän plats.

Tingsrätten godtog hans invändning och friade honom. Men åklagaren överklagade och i hovrätten för Västra Sverige gick det sämre för den tilltalade. Hovrätten dömde nämligen honom eftersom hovrätten ansåg det osannolikt att han inte skulle ha märkt att han bar på en tämligen stor kniv i jackan. Han dömdes till 50 dagsböter för brott mot knivlagen.

Transportstyrelsens förra generaldirektör lagfördes genom ett godkänt strafföreläggande för vårdslöshet med hemlig uppgift och fick 70 dagsböter.

Jämför gärna och ställ dig frågan om inte Transportstyrelsens tidigare chef kom alltför lindrigt undan.

Nå, var knivfallet ett glasklart avgörande? Nej, uppenbarligen inte redan därigenom att utgången blev helt olika i tingsrätt och hovrätt.

Den så kallade rättvisan behöver inte alltid vara alldeles rättvis.

Och allt handlar inte om straffrätt heller. 

Sven-Erik Alhem

Om artikeln

Publicerad: Fredag 11 Augusti 2017, kl 00:00
Kategori: Krönika
Taggar: Alhem, IT-skandal, Rättsfall, Transportstyrelsen

Volvo Lastvagnar introducerar nytt begagnatkoncept i Europa.

”Det nya företaget kommer att heta Arrow Truck Sales GmbH”

Volvo Lastvagnar utforskar nya sätt att få marknaden för begagnade lastbilar att växa på de europeiska marknaderna. Arrow Trucks Sales är en väletablerad handelsverksamhet i USA och kommer nu till Europa. Begagnade lastbilar av alla märken kommer att handlas från och med hösten 2018.

Rumänskt ekipage får tekniskt körförbud

”Åkaren vill inte anlita en svensk verkstad”

Både dragbilen och trailern kräver omfattande reparationer, men åkaren vill inte anlita en verkstad. Han ringer till en bekant i Rumänien och snart rullar en servicebil ut på vägarna med destination kontrollplats Långeberga, Helsingborg.

Thomas Morell (SD) svarar Monica Green (S)

”Vore det inte bättre att diskutera sakfrågor?”

Det är märkligt ändå, att så fort argumenten tryter hos Socialdemokraterna, anklagar de motparten för att "svartmåla" och de använder begrepp som "storvulet svepande och demoniserande av verkligheten" i sin argumentation.

Uppstickare utmanar i budbranschen

"Vi jobbar aktivt med att utmana konkurrenterna"

Sedan 1976 har Best Transport med säte i Årsta, erbjudit små och stora företag smidiga transportlösningar. De vill bli den ledande aktören på snabba transporter i Norden och utmanar nu konkurrenterna i södra och mellersta Sverige med budtjänsten Best Paket.

De får inte stoppa fortsatt färd

”Men fyndet av lite ADR, ger dem den befogenheten”

Det är full aktivitet i Helsingborgs färjeläge när Tullen, polisen och Kustbevakningen är på plats den 12 april. Kustbevakningen får mycket att göra och vi hakar på.

Transportföretagen om vårbudgeten:

”Det saknas en tydlig transportpolitik”

Trots att regeringen i vårbudgeten föreslår att potentialen utanför storstadsområdena ska tas tillvara bättre, saknas fortfarande en trovärdig transportpolitik för att hela Sverige ska kunna leva, säger Ulf Perbo, näringspolitisk chef på Transportföretagen som frågar sig: Vart tog hela Sverige-satsningen vägen?

Ulvskog: Jag ska fortsätta driva Jens frågor

”Transportfrågorna ligger mig varmt om hjärtat”

Marita Ulvskog är Europaparlamentariker och delegationsledare för den svenska (S)-delegationen i Europaparlamentet. Nu tar hon över nyligen bortgångne Jens Nilssons transportfrågor i EU.

Ändrad maxvikt för vissa treaxliga fordon

Regeringen har beslutat att ändra maxvikten för vissa treaxliga fordon från 26 ton till 28 ton. Det innebär en möjlighet att transportera upp till 64 ton på BK1-vägar.

Svensk DAF-tekniker trea i Europafinalen

”Klart att jag vill vinna en dag”

Nu har årets DAF-tekniker 2018 i Europa korats och segern gick till Österrike, följt av Tyskland. Sverige kom, genom Hugo Bergman, på en hedrande tredjeplats.

Monica Green (S) svarar Thomas Morell (SD)

”Vi lägger inte tid på att svartmåla. Vi får något gjort istället”

När Sverigedemokrater använder sin tid till att svartmåla, storvulet svepande och även demonisera, använder vi vår tid till att få något gjort. Att Sverige är det mest trafiksäkra landet har inte kommit automatiskt, utan är ett långt och tålmodigt arbete både med infrastruktur och folkbildning.

Asg-träff i Göteborg

”Vi vill värna minnet av tiden då det begav sig”

Ännu en gång samlades ASG-gruppen i Göteborg för att umgås och minnas tiden då det begav sig, som det heter. Den tiden kommer aldrig igen och genom att samlas, vill man värna minnet av det som varit.

Dachser har medvind

”Ökade priser för flyg- och sjötransporter en del av framgången”

Under räkenskapsåret för 2017, uppnådde Dachser för första gången en omsättning på över sex miljarder euro. En ökning av bruttointäkterna med 7,2 procent.

"Vallöftena 2014 liknar en ”pyspunka”

”Svenska förarkåren är ett föredöme när det gäller nykterhet”

För en dryg vecka sedan, stoppade polisen en misstänkt rattfylla i ett tungt fordon. Det var allmänheten som ringde till polisen och larmade om en lastbil som körde mot trafiken på motorvägen utanför Landskrona. Föraren greps och häktades senare misstänkt för grovt rattfylleri.

FINANSPOLISEN SLÅR TILL

”26 000 liter diesel tas i beslag”

26 000 liter är en ansenlig mängd och en berättigad fråga är om dieseln är "skördad" i flera länder i Europa eller på något annat, ljusskyggt sätt hamnat på aktuell trailer.

Nya 80-tonsramper från Manoovr

”Vi höjer standarden för transport av tunga maskiner”

Nooteboom Manoovr senaste tillskott är 4-, 5- och 6-axliga förlängbara semitrailers för grävmaskiner med skopa. De nya produkterna är specialgjorda för transporter av exemplevis jordbearbetnings- och byggmaskiner.

Sven-Erik Alhem

Sven-Erik Alhem

Efter att ha lämnat min tidigare tjänst som överåklagare senast i Malmö och tidigare i Stockholm arbetar jag nu i mitt företag Sven-Erik Alhem AB som konsult och rättskommentator åt media. Jag är också föreläsare, moderator samt oberoende granskare av rättsfall. Det kan nämnas att jag följt Arbogamålet, Rödebymålet och flera andra uppmärksammade rättsfall. Jag har löpande kommenterat mängder av rättsfall. Erfarenheterna från nära 40 års arbete inom rättsväsendet är väsentliga för min nya verksamhet.

 

Tidningen Proffs
Stäng

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant