KRÖNIKA AV SVEN-ERIK ALHEM

Transportstyrelsens förre generaldirektör ett ”bondeoffer”?

Tiden står som bekant aldrig still. Inte heller i rättsliga sammanhang. När jag skriver denna krönika (den 23 juli) känner vi till skandalen som lett till att Transportstyrelsens förre generaldirektör fullständigt ofattbart bidragit till att skapa en helt onödig och omfattande säkerhetsrisk för vårt land. Hon har åstadkommit att Transportstyrelsens datadrift lagts över på obehöriga och således ej säkerhetskontrollerade datatekniker vid företaget IBM i Tjeckien.

IT-teknikerna i Tjeckien har därigenom fått full tillgång till extremt känsliga databaser hos Transportstyrelsen, vilka kunnat kopieras. Konsekvenserna bland annat för svenska befattningshavare inom Försvarsmakten och inom Polisen med känsliga agentfunktioner har kunnat bli förödande och kan väl högst troligt alltjämt bli än mer så. De möjliga fulla följdverkningarna är svårbedömda och ger anledning till att känna stark oro.

I skrivande stund vet vi att den ansvariga förre generaldirektören för Transportstyrelsen har avskedats och också bötfällts genom att hon godtagit och skrivit under ett strafföreläggande för de lagöverträdelser hon gjort sig skyldig till. Straffet för henne har inskränkt sig till ett tycker jag i sammanhanget alldeles för blygsamt bötesbelopp. Vi vet också att regeringen rumsterat om vad gäller Transportstyrelsens styrelseledamöter.

En naturlig fråga i sammanhanget är: var det rätt att bara den förra generaldirektören har drabbats av ett straffrättsligt ansvar?

Men mer vet alltså inte jag om de fulla konsekvenserna av hela skandalen. Sannolikt är generaldirektören bara ett bondeoffer. Även politiskt rullar affären på. Du som läser min krönika kan säkert bekräfta detta när fler fakta fallit på plats, innan denna krönika lämnat trycket. En i modern tid jättestor säkerhetsskandal bromsas nämligen inte upp så lätt. Så heller ej denna IT-skandal inom Transportstyrelsen. Den kommer att rulla på – var så säker – lång tid efter det att jag satt punkt för denna krönika.

Rättsliga bedömningar kan vara betydligt enklare att göra än den som gäller Transportstyrelsens förra generaldirektör. Men bara för att en rättslig fråga är enklare behöver den ingalunda vara glasklar. Det fick en 28-årig man erfara när han i mars 2015 stoppades av polisen på en gata i Borås och befanns ha en ganska stor kniv i jackfickan. En kniv får man ju inte utan godtagbart skäl bära på allmän plats. Han gjorde emellertid gällande att han av misstag när han lämnat en fest tidigare på kvällen råkat ta en annan persons jacka och därför inte kände till att han bar på en kniv på allmän plats.

Tingsrätten godtog hans invändning och friade honom. Men åklagaren överklagade och i hovrätten för Västra Sverige gick det sämre för den tilltalade. Hovrätten dömde nämligen honom eftersom hovrätten ansåg det osannolikt att han inte skulle ha märkt att han bar på en tämligen stor kniv i jackan. Han dömdes till 50 dagsböter för brott mot knivlagen.

Transportstyrelsens förra generaldirektör lagfördes genom ett godkänt strafföreläggande för vårdslöshet med hemlig uppgift och fick 70 dagsböter.

Jämför gärna och ställ dig frågan om inte Transportstyrelsens tidigare chef kom alltför lindrigt undan.

Nå, var knivfallet ett glasklart avgörande? Nej, uppenbarligen inte redan därigenom att utgången blev helt olika i tingsrätt och hovrätt.

Den så kallade rättvisan behöver inte alltid vara alldeles rättvis.

Och allt handlar inte om straffrätt heller. 

Sven-Erik Alhem

Om artikeln

Publicerad: Fredag 11 Augusti 2017, kl 00:00
Kategori: Krönika
Taggar: Alhem, IT-skandal, Rättsfall, Transportstyrelsen

Regeringarna överens

Postnord får statligt miljardstöd

Idag har de danska och svenska regeringarna kommit överens om att stödja genomförandet av den nya produktionsmodellen för Postnords danska verksamhet (Post Danmark).

Polisen redovisar Yrkestrafikveckan:

Cabotagekontrollerna som bortblåsta i statistiken

Under vecka 41 satte polisen extra fokus på den tunga trafiken. Under den insatsen, som för övrigt pågick i hela EU, kontrollerades totalt närmare 1 200 lastbilar här i Sverige – och att kontrollerna behövdes, råder det inga tvivel om. Inför "Yrkestrafikveckan" talades det om att fokusera på cabotagetrafiken.
- Men i polisens summerande rapport finns det märkligt nog inte ens en kolumn för cabotage, konstaterar Göran Rosengren, chefredaktör på Proffs.

Apotea ber om ursäkt för olaglig betongtransport

"Ska inte ske igen"

Igår rapporterade vi om ett lettiskt åkeri med betongbilar som fick betala sanktionsavgifter för överlast och otillåtet cabotage. Betongen skulle levereras till en byggarbetsplats där Apotea bygger ett nytt centrallager och idag ber företaget om ursäkt för det inträffade. Apoteas vd lovar dessutom bot och bättring.

Lettisk åkare fick betala dyrt för olaglig betongtransport

Överlastad lettisk betongroterare kördes av en förare som endast kunde uppvisa gemenskapstillstånd. Inget nyttjanderättsavtal fanns och transporterna uppfyllde inte kriterierna för vare sig cabotagetransport eller ”eget gods”.
Klampen på tills förskottet på sanktionsavgiften betalats, med andra ord. Och under tiden, börjar betongen så sakteliga att stelna...

Rumänskt åkeri fast för manipulation - igen

En rumänsk lastbil som tidigare stoppats av danska Tungvognscenter och som då ertappades med att ha manipulerat AdBlue-tillförseln stoppades återigen av samma grupp poliser. Och även den här gången hade åkeriet trotsat lagen på samma sätt – och mer därtill.

Skärpt lagförslag för utstationeringsdirektivet på bordet – men inte för transportsektorn

Lika lön för lika arbete ska gälla för alla på samma plats. Det blev resultatet när Europaparlamentets sysselsättningsutskott på måndagskvällen röstade för förslaget till nya regler för dem som arbetar i ett annat land än där de är anställda. Detta berättar Marita Ulvskog (S), tillförordnad ordförande för sysselsättningsutskottet och delegationsledare för de svenska socialdemokraterna i Europaparlamentet.
Transportsektorn omfattas dock inte i nuläget av förslaget, utan kommer att behandlas separat.

Preem tecknar nya transportavtal

Preem tecknar fem nya transportavtal för Sverige med start under hösten 2018. Nya transportörer av drivmedel blir Skanol, Sundfrakt och BDX, medan Thorins och Wibax blir nya transportörer av tjockolja.    

Smugglade över 74 kilo narkotika i lastbil

I dag åtalas en 39-åring vid Helsingborgs tingsrätt misstänkt för synnerligen grov narkotikasmuggling. Tullverket stoppade honom med cannabis och kokain till ett värde av cirka 25 miljoner kronor i missbrukarledet.

Förare anhållna – misstänkta för mordförsök

Göteborgs-Posten rapporterade i helgen om två personer som anhållits misstänkta för försök till mord i Göteborg. De anhölls efter att annan man hittats medvetslös vid en uppställningsplats för lastbilar i Partille.

Aktivister blockerar SCA:s massafabrik

Greenpeace stoppade idag tillsammans med en fyrtiotal aktivister från sju länder tillförseln av avverkad skog till Östrand pappersmassafabrik genom att blockera lastbilsinfarten samt järnvägsrälsen och andra vägar in till området. 

DEBATTARTIKEL

Här stannar Sverige:

Vad kan våra EU-politiker åstadkomma?

EU:s förslag till vägpaket med bland annat cabotageförändringar, möjlighet att ta två förkortade helgvilor. Allt för att den fria marknaden ska stärkas, den fria konkurrensen måste hållas uppe och gälla även transporter.  

VÄRLDSPREMIÄR

Helelektrisk lastbil från Volkswagen

I veckan samlades ett hundratal journalister i Hamburg för en uppdatering om det senaste inom Volkswagens nyttofordonsgrupp. Proffs deltog som enda svenska facktidning. Högste chefen Andreas Renschler identifierade här de nyckelområden som blir avgörande för alla framtida lastbilstransporter. Nämligen logistik, fordon som är självkörande och uppkopplade samt utsläppsneutrala transporter.

DEBATTARTIKEL

Morell, SD:

”Cabotagereglerna missbrukas å det grövsta”

Åkerinäringen har under lång tid påtalat att den olagliga trafiken slår ut den seriösa åkerinäringen. Nu ser vi tydligt att även däckbranshen påverkas negativt av den här situationen. Man ställer sig givetvis frågan – hur många företag och arbetstillfällen skall försvinna innan regeringen vaknar ur sin djupa dvala?
Detta skriver Thomas Morell, riksdagskandidat för SD, i en debattartikel idag. 

Transports ordförande:

”Absurt med yrkestrafikvecka för polisen”

Transportarbetareförbundet pekar idag på det absurda i att polisen nu har ägnat en vecka åt att kontrollera den tunga trafiken på svenska vägar. Med tanke på hur det ser ut och hur bristerna påverkar trafiksäkerheten, svensk åkerinäring och drabbar många människor hårt så borde det alltid vara fokus på detta. Mer resurser behövs, liksom åtgärder som exempelvis gps-övervakning, det menar förbundets ordförande Tommy Wreeth.

Delade meningar om vinterdäckskrav

Eneroth (S): ”Vi måste våga vara proaktiva”

I våras lämnade riksdagen två motioner om utökad vinterdäckslag utan bifall. Man hänvisade till utredningar som gjorde gällande att säkerhetsvinsterna med vinterdäck inte var tillräckliga för en skärpt lagstiftning. Nu skärper istället infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) vinterdäckskravet för bussar och lastbilar.

Sven-Erik Alhem

Sven-Erik Alhem

Efter att ha lämnat min tidigare tjänst som överåklagare senast i Malmö och tidigare i Stockholm arbetar jag nu i mitt företag Sven-Erik Alhem AB som konsult och rättskommentator åt media. Jag är också föreläsare, moderator samt oberoende granskare av rättsfall. Det kan nämnas att jag följt Arbogamålet, Rödebymålet och flera andra uppmärksammade rättsfall. Jag har löpande kommenterat mängder av rättsfall. Erfarenheterna från nära 40 års arbete inom rättsväsendet är väsentliga för min nya verksamhet.

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs
Stäng

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant