KRÖNIKA AV SVEN-ERIK ALHEM

Transportstyrelsens förre generaldirektör ett ”bondeoffer”?

Tiden står som bekant aldrig still. Inte heller i rättsliga sammanhang. När jag skriver denna krönika (den 23 juli) känner vi till skandalen som lett till att Transportstyrelsens förre generaldirektör fullständigt ofattbart bidragit till att skapa en helt onödig och omfattande säkerhetsrisk för vårt land. Hon har åstadkommit att Transportstyrelsens datadrift lagts över på obehöriga och således ej säkerhetskontrollerade datatekniker vid företaget IBM i Tjeckien.

IT-teknikerna i Tjeckien har därigenom fått full tillgång till extremt känsliga databaser hos Transportstyrelsen, vilka kunnat kopieras. Konsekvenserna bland annat för svenska befattningshavare inom Försvarsmakten och inom Polisen med känsliga agentfunktioner har kunnat bli förödande och kan väl högst troligt alltjämt bli än mer så. De möjliga fulla följdverkningarna är svårbedömda och ger anledning till att känna stark oro.

I skrivande stund vet vi att den ansvariga förre generaldirektören för Transportstyrelsen har avskedats och också bötfällts genom att hon godtagit och skrivit under ett strafföreläggande för de lagöverträdelser hon gjort sig skyldig till. Straffet för henne har inskränkt sig till ett tycker jag i sammanhanget alldeles för blygsamt bötesbelopp. Vi vet också att regeringen rumsterat om vad gäller Transportstyrelsens styrelseledamöter.

En naturlig fråga i sammanhanget är: var det rätt att bara den förra generaldirektören har drabbats av ett straffrättsligt ansvar?

Men mer vet alltså inte jag om de fulla konsekvenserna av hela skandalen. Sannolikt är generaldirektören bara ett bondeoffer. Även politiskt rullar affären på. Du som läser min krönika kan säkert bekräfta detta när fler fakta fallit på plats, innan denna krönika lämnat trycket. En i modern tid jättestor säkerhetsskandal bromsas nämligen inte upp så lätt. Så heller ej denna IT-skandal inom Transportstyrelsen. Den kommer att rulla på – var så säker – lång tid efter det att jag satt punkt för denna krönika.

Rättsliga bedömningar kan vara betydligt enklare att göra än den som gäller Transportstyrelsens förra generaldirektör. Men bara för att en rättslig fråga är enklare behöver den ingalunda vara glasklar. Det fick en 28-årig man erfara när han i mars 2015 stoppades av polisen på en gata i Borås och befanns ha en ganska stor kniv i jackfickan. En kniv får man ju inte utan godtagbart skäl bära på allmän plats. Han gjorde emellertid gällande att han av misstag när han lämnat en fest tidigare på kvällen råkat ta en annan persons jacka och därför inte kände till att han bar på en kniv på allmän plats.

Tingsrätten godtog hans invändning och friade honom. Men åklagaren överklagade och i hovrätten för Västra Sverige gick det sämre för den tilltalade. Hovrätten dömde nämligen honom eftersom hovrätten ansåg det osannolikt att han inte skulle ha märkt att han bar på en tämligen stor kniv i jackan. Han dömdes till 50 dagsböter för brott mot knivlagen.

Transportstyrelsens förra generaldirektör lagfördes genom ett godkänt strafföreläggande för vårdslöshet med hemlig uppgift och fick 70 dagsböter.

Jämför gärna och ställ dig frågan om inte Transportstyrelsens tidigare chef kom alltför lindrigt undan.

Nå, var knivfallet ett glasklart avgörande? Nej, uppenbarligen inte redan därigenom att utgången blev helt olika i tingsrätt och hovrätt.

Den så kallade rättvisan behöver inte alltid vara alldeles rättvis.

Och allt handlar inte om straffrätt heller. 

Sven-Erik Alhem

Om artikeln

Publicerad: Fredag 11 Augusti 2017, kl 00:00
Kategori: Krönika
Taggar: Alhem, IT-skandal, Rättsfall, Transportstyrelsen

Stulet fordon hittades med ”digital körjournal”

Buntade ihop biltjuvarna i väntan på polis

När företagets nya minibuss stjäls, ser företagets ägare rött och ger sig ut på en tjuvjakt som slutar med att en av tjuvarna packas ihop med buntband tills polisen anländer till platsen.

Skånsk trafikpolis summerar helgen:

Utlänningsärende, rattfylla och flera överlaster

Överlastade 3,5-tonsbilar, kör- och vilotidsbrott, dålig lastsäkring och spruckna bromsskivor. Så summerar trafikpolisen i Helsingborg helgens kontrollverksamhet som involverade ett tiotal poliser och bilinspektörer.
- Men det kanske mest beklämmande var en rattfull chaufför, säger Richard Karlsson, trafikpolis i den nordvästskånska staden.

80 000 i sanktionsavgift – för samma transport

Inte en klampning, utan två klampningar behövde tas till när förskott på sanktionsavgifter skulle betalas för att en (1) trailer skulle kunna köras vidare. Dessutom krävdes det en tredje dragbil. Häng med på en näst intill farsartad historia – och försök att hänga med i svängarna – nu kör vi!

Polisen: ”Dagens första ekipage – otillåtet cabotage”

Under morgonen stoppas ett trailerekipage. Dragbilen är registrerad i Bulgarien och bakom ratten sitter en makedonsk förare som saknar det mesta i dokumentväg - och lite till.

Bilinspektör beskriver branschproblem i SR-intervju

Kommissarie Erling Andersson, trafikstrateg på polisens utvecklingscentrum, och bilinspektör Roger Ogemar i Västerås intervjuas av Sveriges Radio Ekot om problemen att lagföra och få domar när utländska transportörer begår lagbrott i Sverige.
− Det är oerhört svårt, säger Erling Andersson till Ekot.

Körde olaglig transport – döms till fängelse

Rätten i danska Kolding dömde under torsdagen en turkisk chaufför till fängelse för att ha medverkat till en olaglig transport för sin turkiska arbetsgivare.

Misstänkt styckmördare pekas ut som "chaufför"

Åklagaren: "inte relevant"

Bland annat Expressen skriver om lastbilschauffören från Spånga vars fru försvann och att han hjälper till att leta efter henne. Idag sitter mannen åtalad för att själv ha bragt henne om livet och skymfat kroppen. Idag väcks åtal mot mannen för mord och brott mot griftefriden.

Örebroåkeri riskerar företagsbot för ADR-miss

Kammaråklagare Mikael Bäckström lämnade idag in en stämningsansökan mot ett åkeri i Örebro. I stämningen yrkar åklagaren på en företagsbot om 25 000 kronor för att ha transporterat farligt gods med lastbil trots att chauffören saknade ADR-intyg.

Riksdagsbeslut:

24,5 miljarder till polisen – men inte ett ord om trafikpolisen

45,8 miljarder kronor ur statens budget för 2018 går till utgiftsområdet rättsväsendet. Mest pengar, 24,5 miljarder kronor, går till Polismyndigheten. Drygt 8,6 miljarder kronor går till Kriminalvården och Sveriges domstolar får 5,6 miljarder kronor. Riksdagen sa ja till regeringens förslag om hur pengarna inom utgiftsområdet ska fördelas.

Så skiljer sig hastighetsbestämmelserna för tunga fordon i världen

Från skritt över en bro till kilometer i timmen på våra vägar har hastigheten sedan länge reglerats i världen, men i vissa länder finns ännu begreppet "fri fart" och även platser där hastigheten än idag aldrig kommit att regleras.

Drogad olyckschaufför häktad i sin frånvaro

År 2016 körde den drogade, holländske chauffören mot rött ljus i Helsingborg och krockade med en kvinna i personbil. Kvinnan skadas svårt. Chauffören har därefter ertappats ytterligare en gång (i Helsingborg) med att vara drogad. Mannen har sedan, vid två tillfällen, valt att inte dyka upp i tingsrätten och har nu därför häktats i sin utevaro.

Ett års fängelse för full chaufför som tappade lasten

Bilisten: "Kunde ha gått riktigt illa"

Chauffören var rejält berusad, tappade betongblock på körbanan så att en person skadades, smet från platsen och när polisen hittade ekipaget, fördes den berusade föraren med ambulans till sjukhus när man lyckats väcka honom. Idag föll domen. Proffs har talat med åklagaren, Kriminalvården och den skadade personbilisten.

Två överlastade ”3,5:or” - på väg till Volvo Lastvagnar

I tisdags i förra veckan (den 21 november) publicerade vi en artikel som rapporterade om en överlastad 3,5-tons lastbil som fick böta två gånger för samma överlast. Vad vi då inte berättade, var vem som ägde godset som låg på flaket och var det skulle levereras.
- Tanken var att vi skulle återkomma till det vid ett annat tillfälle för att då belysa företeelsen på ett mer allmänt plan, säger Göran Rosengren, chefredaktör på Proffs.

Regeringen öppnar upp för längre och tyngre fordon med ny teknik

Regeringen har beslutat om ändringar i trafikförordningen (1998:1276). Beslutet innebär att det nu finns möjlighet för Transportstyrelsen att ge tillstånd till exempelvis lastbilsaktörer att köra längre och tyngre fordonståg med ny teknik eller nya konstruktioner på vanliga vägar, detta under en provperiod.

Svensk ”transportdelegation” besökte EU-parlamentet

Dagens möte i Bryssel berörde många ämnen varav en del hettade till ordentligt när deltagarna fick möjlighet att ställa frågor och komma med förslag till EU-parlamentarikerna på plats i Bryssel.

Sven-Erik Alhem

Sven-Erik Alhem

Efter att ha lämnat min tidigare tjänst som överåklagare senast i Malmö och tidigare i Stockholm arbetar jag nu i mitt företag Sven-Erik Alhem AB som konsult och rättskommentator åt media. Jag är också föreläsare, moderator samt oberoende granskare av rättsfall. Det kan nämnas att jag följt Arbogamålet, Rödebymålet och flera andra uppmärksammade rättsfall. Jag har löpande kommenterat mängder av rättsfall. Erfarenheterna från nära 40 års arbete inom rättsväsendet är väsentliga för min nya verksamhet.

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs
Stäng

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant