Är det kanske dags för återkommande körkortsprov?

Kompetens parad med ett gott omdöme är viktigt i de flesta sammanhang när det gäller yrkes- och maktutövning. Det skapar oro om vi inte kan lita på mäktiga politiska ledare vilka skramlar med kärnvapenhot, som – om de verkställs – får förödande konsekvenser för hela världen.

Inom alla yrkesområden krävs mer kompetens. Teknikutvecklingen ställer allt högre krav på specialistkunnande. Det går knappast längre för bilägaren att dra ner på servicekostnaden genom att själv skruva och fixa med den moderna och komplicerade bilen vad gäller underhållet. 

Debatten om behovet av ”enkla jobb” för nyanlända är inte så enkel. Något som framgått inte minst av hur den politiskt laddade frågan diskuterats vad gäller de konkreta arbetsuppgifterna och om lönenivån.

På tal om kompetens. När jag skriver denna krönika har jag precis tagit del av en uppmärksammad dom i ett mål om uppehållstillstånd och utvisning i Migrationsdomstolen där tre nämndemän (som är domare med i princip samma bestämmandeinflytande som en lagfaren juristdomare) själva bestämt utgången mot juristdomarens bedömning. Genom denna så kallade nämndemannadom beviljades två personer permanent uppehållstillstånd i Sverige. Ordföranden i målet bedömde saken annorlunda och skrev i sin skiljaktiga mening rörande uppehållstidens längd bland annat: ”Det nu meddelade avgörande strider rent objektivt mot av Sveriges riksdag fastställd lag och utgör även ett tydligt avsteg från domareden …”

Domstolens majoritet (det vill säga de tre nämndemännen) hade i domskälen rörande uppehållstidens längd i Sverige anfört följande: ”Ett uppehållstillstånd som beviljas pga. synnerligen ömmande omständigheter enligt 12 § begränsningslagen ska vara tidsbegränsat och gälla i tretton månader.

Vidare i domskälen: ”Att i förevarande situation följa lagtexten och enbart bevilja (A och B) ett tidsbegränsat uppehållstillstånd bedöms som icke humanitärt. Som en fingervisning till lagstiftaren om att det i denna typ av fall snarare bör beviljas permanenta uppehållstillstånd finner migrationsdomstolen att (A och B), oaktat lagtextens ordalydelse, ska beviljas var sitt permanent uppehållstillstånd.”

Ord och inga visor.  Ett medvetet lagtrots. Frågan om både kompetens och omdöme uppkommer naturligtvis. Inte konstigt att JO, efter att ha läst om fallet, funnit skäl att inleda förundersökning i anledning av misstänkt tjänstefel och att de tre nämndemännen under utredningstiden stängts av som domare.

Det ska dock framhållas att den straffrättsliga skuldfrågan absolut inte är avgjord för de tre nämndemännen. Det är alltid först om och när en lagakraftvunnen dom föreligger som den eventuella straffrättsliga skulden kan fastställas.

Kompetens och omdöme är också viktiga begrepp hos varje motorfordonsförare i vår alltmer intensiva och krävande trafik. Brister hos en enda förare kan få allvarliga följder för många andra trafikanter.

Dessvärre tror jag att de flesta håller med om att det finns fler än en förare ute på vägarna som torde ha behov av kompetenshöjning.

Är det kanske dags för återkommande körkortsprov? Eller kommer eventuella brister i omdömet inte att avslöjas där utan bara genom tätare polisiära trafikkontroller?

Kanske skulle en väl fungerande kombination fungera bäst i längden.


 

Om artikeln

Publicerad: Fredag 29 September 2017, kl 00:00
Kategori: Krönika
Taggar: Begränsningslagen, Körkortsprov, Rättsfall, Trafiksäkerhet

Aktivister stoppade djurtransporter

”Får ta emot dödshot av chaufförer”

Ännu en gång var det dags för djurrättskämpar att protestera utanför ett slakteri. Denna gång i Kristianstad. De möts av aggressiva kommentarer och dödshot i sociala media och pekar på att dessa inte sällan kommer från chaufförer och åkare.

Scania överklagar kartellböter

Scania har överklagat Europeiska Kommissionens beslut avseende EU:s konkurrensregler i Europadomstolen. I överklagandet tillbakavisar Scania de slutsatser och påståenden som läggs fram i Kommissionens beslut.

Girteka vill ha strängare cabotageregler

Den litauiska och många gånger omstridda transportjätten Girteka backar upp den norska åkeriorganisationen Norges Lastebileier-Forbund, NLF, i kampen mot den massiva liberaliseringen i cabotageregelverket som EU föreslår i sitt mobilitetspaket. NLF har därför bjudit in Girteka till en transportkonferens för att berätta om sin företagsmodell och om sina ambitioner för bland annat den norska marknaden.

Stora trafikproblem vid Helsingborg

Lastbilsekipage blockerar E6 söderut

Ett lastbilsekipage har vält på E6 mellan trafikplats Kropp (Helsingborg norra) och Vasatorp (Östra) i södergående riktning. Motorvägen har stängts av och stoppet kan bli långvarigt, meddelar polisen på plats.

Stulet fordon hittades med ”digital körjournal”

Buntade ihop biltjuvarna i väntan på polis

När företagets nya minibuss stjäls, ser företagets ägare rött och ger sig ut på en tjuvjakt som slutar med att en av tjuvarna packas ihop med buntband tills polisen anländer till platsen.

Skånsk trafikpolis summerar helgen:

Utlänningsärende, rattfylla och flera överlaster

Överlastade 3,5-tonsbilar, kör- och vilotidsbrott, dålig lastsäkring och spruckna bromsskivor. Så summerar trafikpolisen i Helsingborg helgens kontrollverksamhet som involverade ett tiotal poliser och bilinspektörer.
- Men det kanske mest beklämmande var en rattfull chaufför, säger Richard Karlsson, trafikpolis i den nordvästskånska staden.

80 000 i sanktionsavgift – för samma transport

Inte en klampning, utan två klampningar behövde tas till när förskott på sanktionsavgifter skulle betalas för att en (1) trailer skulle kunna köras vidare. Dessutom krävdes det en tredje dragbil. Häng med på en näst intill farsartad historia – och försök att hänga med i svängarna – nu kör vi!

Polisen: ”Dagens första ekipage – otillåtet cabotage”

Under morgonen stoppas ett trailerekipage. Dragbilen är registrerad i Bulgarien och bakom ratten sitter en makedonsk förare som saknar det mesta i dokumentväg - och lite till.

Bilinspektör beskriver branschproblem i SR-intervju

Kommissarie Erling Andersson, trafikstrateg på polisens utvecklingscentrum, och bilinspektör Roger Ogemar i Västerås intervjuas av Sveriges Radio Ekot om problemen att lagföra och få domar när utländska transportörer begår lagbrott i Sverige.
− Det är oerhört svårt, säger Erling Andersson till Ekot.

Körde olaglig transport – döms till fängelse

Rätten i danska Kolding dömde under torsdagen en turkisk chaufför till fängelse för att ha medverkat till en olaglig transport för sin turkiska arbetsgivare.

Misstänkt styckmördare pekas ut som "chaufför"

Åklagaren: "inte relevant"

Bland annat Expressen skriver om lastbilschauffören från Spånga vars fru försvann och att han hjälper till att leta efter henne. Idag sitter mannen åtalad för att själv ha bragt henne om livet och skymfat kroppen. Idag väcks åtal mot mannen för mord och brott mot griftefriden.

Örebroåkeri riskerar företagsbot för ADR-miss

Kammaråklagare Mikael Bäckström lämnade idag in en stämningsansökan mot ett åkeri i Örebro. I stämningen yrkar åklagaren på en företagsbot om 25 000 kronor för att ha transporterat farligt gods med lastbil trots att chauffören saknade ADR-intyg.

Riksdagsbeslut:

24,5 miljarder till polisen – men inte ett ord om trafikpolisen

45,8 miljarder kronor ur statens budget för 2018 går till utgiftsområdet rättsväsendet. Mest pengar, 24,5 miljarder kronor, går till Polismyndigheten. Drygt 8,6 miljarder kronor går till Kriminalvården och Sveriges domstolar får 5,6 miljarder kronor. Riksdagen sa ja till regeringens förslag om hur pengarna inom utgiftsområdet ska fördelas.

Så skiljer sig hastighetsbestämmelserna för tunga fordon i världen

Från skritt över en bro till kilometer i timmen på våra vägar har hastigheten sedan länge reglerats i världen, men i vissa länder finns ännu begreppet "fri fart" och även platser där hastigheten än idag aldrig kommit att regleras.

Drogad olyckschaufför häktad i sin frånvaro

År 2016 körde den drogade, holländske chauffören mot rött ljus i Helsingborg och krockade med en kvinna i personbil. Kvinnan skadas svårt. Chauffören har därefter ertappats ytterligare en gång (i Helsingborg) med att vara drogad. Mannen har sedan, vid två tillfällen, valt att inte dyka upp i tingsrätten och har nu därför häktats i sin utevaro.

Sven-Erik Alhem

Sven-Erik Alhem

Efter att ha lämnat min tidigare tjänst som överåklagare senast i Malmö och tidigare i Stockholm arbetar jag nu i mitt företag Sven-Erik Alhem AB som konsult och rättskommentator åt media. Jag är också föreläsare, moderator samt oberoende granskare av rättsfall. Det kan nämnas att jag följt Arbogamålet, Rödebymålet och flera andra uppmärksammade rättsfall. Jag har löpande kommenterat mängder av rättsfall. Erfarenheterna från nära 40 års arbete inom rättsväsendet är väsentliga för min nya verksamhet.

 

Tidningen Proffs
Stäng

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant