”Trafikbrott borde granskas så som ishockeyn”

Så synd att våldet och aggressiviteten finns med i så många sammanhang i vår vardag där vi haft det så mycket bättre utan sådana destruktiva inslag. Jag tänker just nu specifikt på trafiken och delar av idrotten. 

I en allt tätare trafik med ofta förekommande stressituationer är det viktigt med en så lugn och harmonisk trafikmiljö som möjligt. Hetsig och aggressiv körning främjar aldrig trafiksäkerheten. Polisens övervakande, rapporterande och ibland även rättskipande roll vid överträdelser är utomordentligt viktig.

En minskad trafikövervakning leder ytterst till att något av djungelns lag kan komma att bli förhärskande på våra vägar. 

Risken att åka fast hjälper många förare att hålla sig till regelverket. Att den risken blivit allt lägre med en minskad trafikövervakning från polisens sida har gjort trafiksituationen allt tuffare.

Inom idrotten har ishockeyn – läs: egentligen den manliga ishockeyn – naturliga inslag inom spelidén med kamp och relativt tuffa tag. I en sådan idrott är vikten av tydliga regler med gränssättning extra viktig. De flesta regelöverträdelser regleras normalt genom bestraffningar inom spelsystemet (utvisning, avstängning i visst antal matcher t ex.).

Flagranta våldsinslag helt utanför spelets regelverk bör emellertid inte överlämnas för bestraffning enbart inom idrottens eget system. Våld över en viss förutsebar nivå inom en kampsport bör prövas inom rättsväsendet. Därmed markeras att idrotten inte är en värld för sig som är avskild från samhället i övrigt.

Var går då gränsen för när det är okej att bestraffningen sköts internt inom idrotten? Frågan är om vi fått ett viktigt vägledande avgörande genom en hovrättsdom – vilken med säkerhet kommer att överklagas till Högsta domstolen men där det är ovisst om prövningstillstånd kommer att meddelas – när skånska hovrätten fastställt Malmö tingsrätts dom rörande ishockeyspelaren Jakob Lilja.

Lilja som i en match i SHL mellan Malmö Redhawks och Rögle BK tilldelade en spelare en cross-checking med klubban som träffade det oskyddade nackpartiet. Pucken var inte i närheten. Den träffade spelaren föll till isen av slaget och bars ut på bår för vidare färd till sjukhus.

Hovrätten konstaterade att den våldsutövning som åtalet avser tveklöst strider mot ishockeyns regelverk. Vidare var det enligt hovrätten uppenbart att Jakob Liljas angrepp går utöver vad den angripne spelaren kan anses ha samtyckt till genom sitt deltagande i spelet och att detta också måste ha stått klart för Lilja.

Slutsatsen blir för hovrättens del – som till fullo delar tingsrättens bedömning – att Lilja inte kan undgå ansvar för brott.

Det har alltså inte ansetts tillräckligt med – utöver så kallad match penalty – att Svenska ishockeyförbundets disciplinnämnd ålagt Lilja en relativt ingående disciplinpåföljd.

Synpunkterna har i allmänhet varit förstående och ibland instämmande i hovrättens bedömning. En del grymtningar har dock hörts från konservativa krafter inom idrotten som säger sig vilja värna ishockeyn som kampsport, där rättsväsendet ska hålla sina fingrar i styr och inte gripa in.

Lilja ska som nämnts överklaga hovrättsdomen till HD. Vi får se om målet släpps fram. Jag tror inte det. Men om det sker blir det av värde att få en riktigt prejudicerande rättslig bedömning i högsta instans i frågan.

Under alla förhållanden tycker jag att det är bra att flagranta fall av regelöverträdelser förutsättningslöst prövas inom rättsväsendet och att alla andra fel och försummelser på isen förbehålls ”intern” idrottslig bedömning och bestraffning.

Ofta har jag önskat att alla flagranta trafikbrott hade fått samma noggranna granskning som den som sker i strålkastarsken på isen i SHL. Men då hade säkert polis, åklagare och domstolar fått alltför mycket att göra.


 

Om artikeln

Publicerad: Fredag 27 Oktober 2017, kl 00:00
Kategori: Krönika
Taggar: Hovrätten, Ishockey, Rättsfall, Trafikbrott

Cabotageutbildningen är över

”Nu finns verktygen - men vem ska skruva?”

Den stora utbildningsinsatsen som bland annat har gått ut på att lära landets poliser och bilinspektörer hur man ska hantera misstänkta otillåtna cabotage, är över. Proffs var med på två avslutande praktiska övningar under torsdagen. Och det är övervägande positiva intryck som instruktörerna tar med sig hem.

MP vill ta ännu hårdare tag om lastbilarna

”De största förorenarna”

Jakop Dalunde (MP), kommenterar EU-kommissionens förslag om minskade utsläpp från lastbilar. EU-kommissionen har nu presenterat sitt tredje mobilitetspaket som är avsett att minska koldioxidutsläppen och förbättra vägsäkerheten. Dalunde vill se hårdare tag.

Rekorddyrt att tanka

”Dieselpriset snart över 16 kronor litern!”

Bensin- och dieselpriserna steg under onsdagen till de högsta nivåerna någonsin i Sverige. De tidigare toppnoteringarna var från 2012. Dagens riktpriser är nu uppe i 15.96 kronor per liter för bensin och 15.86 kronor per liter för diesel. Priserna väntas passera 16 kronor inom kort.

Tipsa Proffs – gå in gratis på Lastbil 2018!

Har du ett nyhetstips som du tycker att vi på tidningen Proffs borde titta närmare på? Skicka det då till oss. Tips som leder till en artikel, belönar vi med fribiljetter till Lastbil 2018 på Elmia.

Stockholm Truck Meet – årets solsäkraste event?

Stockholm Truck Meet kunde inte bjudit utställare och besökare på bättre väder – som vanligt, ska tilläggas. Fordonen sken ikapp med solen och stämningen var på topp. Hos en del till och med ”over the top”. Minnena som tas med hem från dessa dagar, lär också vara en hel del solbrännor.

Danskt tv-team följde chaufför under 59-timmars arbetspass

Icke transportrelaterad media har uppmärksammat en del av problemen inom transportindustrin. Danska TV Midvest har följt ett antal lastbilschaufförer och det visar sig att de vilar alldeles för lite. Ett skräckexempel är en chaufför som arbetat 59 timmar utan dygnsvila.

Helsingborgs hamn bekräftar:

Flera BMB-fordon med körförbud har använts

GDL: ”Stämmer detta, vidtas åtgärder”

Efter tidningen Proffs artikel om att BMB Groups fordon körts i reguljär trafik trots körförbud, besiktigar åkeriet fyra dragbilar samma dag och dagen efter. Endast fordonet som av misstag körts, blir godkänt samma dag. Fotodokumentation och information från tidigare och nu, gör gällande att fordonen körts trots körförbud över tid, något som åkeriet fortsätter att dementera.

Danmark rekryterar chaufförer - från fängelset

Chaufförsjobb tilltalar många interner på danska fängelser. Internerna får i dessa veckor därför besök av transportbranschens roadshow som presenterar transportsektorns goda arbetsmöjligheterna för dem.

Två olagliga transporter på 1 timme – i Halland

Hallandspolisen inledde veckan genom att sätta stopp för två polska dragbilars framfart på E6. Den ena är nu misstänkt för att ha kört otillåtet cabotage, i den andra dragbilen saknade föraren förartillstånd.

Stockholm Truck Meet slår upp portarna

Alla väderappar förutspår att Stockholm Truck Meet 2018 på Gillingebanan strax nordost om Stockholm, kommer att genomföras i strålande solsken från en nära nog klarblå himmel. Årets motorfest bjuder i år även på tävlingar. Ta chansen att visa att just du är bäst på att backa med släp. Tidningen Proffs är på plats medan allt fler fordon anländer.

Obetald vägavgift, obesiktigat och utan trafiktillstånd

Svensk bil som stoppades blev utlänningsärende

Strax efter att bilinspektör Lars-Olof Tuvesson gått på sitt arbetspass vid 6-tiden på onsdagsmorgonen den 3 maj, får han syn på ett mörklagt, svenskregistrerat trailerekipage på väg norrut på E6. Han beslutar sig för att stoppa det och tar det med sig in på kontrollplatsen vid Långeberga.

Mercedes-Benz Trucks ”Årets generalagent”

Mercedes-Benz Trucks har utsetts till ”Årets generalagent” bland de tunga lastbilstillverkarna i en undersökning med återförsäljare genomförd av MRF, Motorbranschens Riksförbund. Utmärkelsen stärker ytterligare märkets position på den svenska marknaden.

Fahlgrens Åkeri störst på flisbilar i Västerbotten

Köpet av ytterligare sju flisbilar, gör Fahlgrens åkeri i Vindeln AB till det största flisbilsåkeriet i Västerbotten med sina nu arton flisbilar.

Fordon med körförbud i trafik för GDL

Åkeriet: ”Vi har sålt fordonen till utlandet”

Åkeriet förnekar att deras till utlandet sålda fordon med körförbud, har använts i trafik. Endast ett av dem hamnar av misstag i trafik för GDL när en förare tar fel bil. När Proffs kontaktar åkeriet och GDL, tas fordonet ur trafik för besiktning. Detsamma gäller ytterligare tre av åkeriets sålda fordon.

Andra eldrivna lastbilen från Volvo – på tre veckor

Bara drygt tre veckor efter premiärvisningen av Volvo Lastvagnars första helt eldrivna lastbil, Volvo FL Electric, utökar företaget sitt produktprogram med ännu en eldriven lastbilsmodell. 

Sven-Erik Alhem

Sven-Erik Alhem

Efter att ha lämnat min tidigare tjänst som överåklagare senast i Malmö och tidigare i Stockholm arbetar jag nu i mitt företag Sven-Erik Alhem AB som konsult och rättskommentator åt media. Jag är också föreläsare, moderator samt oberoende granskare av rättsfall. Det kan nämnas att jag följt Arbogamålet, Rödebymålet och flera andra uppmärksammade rättsfall. Jag har löpande kommenterat mängder av rättsfall. Erfarenheterna från nära 40 års arbete inom rättsväsendet är väsentliga för min nya verksamhet.

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs
Stäng

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant