”Trafikbrott borde granskas så som ishockeyn”

Så synd att våldet och aggressiviteten finns med i så många sammanhang i vår vardag där vi haft det så mycket bättre utan sådana destruktiva inslag. Jag tänker just nu specifikt på trafiken och delar av idrotten. 

I en allt tätare trafik med ofta förekommande stressituationer är det viktigt med en så lugn och harmonisk trafikmiljö som möjligt. Hetsig och aggressiv körning främjar aldrig trafiksäkerheten. Polisens övervakande, rapporterande och ibland även rättskipande roll vid överträdelser är utomordentligt viktig.

En minskad trafikövervakning leder ytterst till att något av djungelns lag kan komma att bli förhärskande på våra vägar. 

Risken att åka fast hjälper många förare att hålla sig till regelverket. Att den risken blivit allt lägre med en minskad trafikövervakning från polisens sida har gjort trafiksituationen allt tuffare.

Inom idrotten har ishockeyn – läs: egentligen den manliga ishockeyn – naturliga inslag inom spelidén med kamp och relativt tuffa tag. I en sådan idrott är vikten av tydliga regler med gränssättning extra viktig. De flesta regelöverträdelser regleras normalt genom bestraffningar inom spelsystemet (utvisning, avstängning i visst antal matcher t ex.).

Flagranta våldsinslag helt utanför spelets regelverk bör emellertid inte överlämnas för bestraffning enbart inom idrottens eget system. Våld över en viss förutsebar nivå inom en kampsport bör prövas inom rättsväsendet. Därmed markeras att idrotten inte är en värld för sig som är avskild från samhället i övrigt.

Var går då gränsen för när det är okej att bestraffningen sköts internt inom idrotten? Frågan är om vi fått ett viktigt vägledande avgörande genom en hovrättsdom – vilken med säkerhet kommer att överklagas till Högsta domstolen men där det är ovisst om prövningstillstånd kommer att meddelas – när skånska hovrätten fastställt Malmö tingsrätts dom rörande ishockeyspelaren Jakob Lilja.

Lilja som i en match i SHL mellan Malmö Redhawks och Rögle BK tilldelade en spelare en cross-checking med klubban som träffade det oskyddade nackpartiet. Pucken var inte i närheten. Den träffade spelaren föll till isen av slaget och bars ut på bår för vidare färd till sjukhus.

Hovrätten konstaterade att den våldsutövning som åtalet avser tveklöst strider mot ishockeyns regelverk. Vidare var det enligt hovrätten uppenbart att Jakob Liljas angrepp går utöver vad den angripne spelaren kan anses ha samtyckt till genom sitt deltagande i spelet och att detta också måste ha stått klart för Lilja.

Slutsatsen blir för hovrättens del – som till fullo delar tingsrättens bedömning – att Lilja inte kan undgå ansvar för brott.

Det har alltså inte ansetts tillräckligt med – utöver så kallad match penalty – att Svenska ishockeyförbundets disciplinnämnd ålagt Lilja en relativt ingående disciplinpåföljd.

Synpunkterna har i allmänhet varit förstående och ibland instämmande i hovrättens bedömning. En del grymtningar har dock hörts från konservativa krafter inom idrotten som säger sig vilja värna ishockeyn som kampsport, där rättsväsendet ska hålla sina fingrar i styr och inte gripa in.

Lilja ska som nämnts överklaga hovrättsdomen till HD. Vi får se om målet släpps fram. Jag tror inte det. Men om det sker blir det av värde att få en riktigt prejudicerande rättslig bedömning i högsta instans i frågan.

Under alla förhållanden tycker jag att det är bra att flagranta fall av regelöverträdelser förutsättningslöst prövas inom rättsväsendet och att alla andra fel och försummelser på isen förbehålls ”intern” idrottslig bedömning och bestraffning.

Ofta har jag önskat att alla flagranta trafikbrott hade fått samma noggranna granskning som den som sker i strålkastarsken på isen i SHL. Men då hade säkert polis, åklagare och domstolar fått alltför mycket att göra.


 

Om artikeln

Publicerad: Fredag 27 Oktober 2017, kl 00:00
Kategori: Krönika
Taggar: Hovrätten, Ishockey, Rättsfall, Trafikbrott

Bemanningsföretag utreds – riskerar likvidation

Transport: "Konkursansökan ett alternativ"

Svenskt bemanningsföretag med svenska chaufförer är föremål för undersökning från flera håll. Bland annat saknas årsredovisning och ett likviditetsföreläggande är nära. Nu måste Transportarbetareförbundet försöka säkra de anställdas löner.

Girteka vill köra Tesla "på alla rutter"

Tesla hann inte mer än visa upp sin eldrivna lastbil under natten förrän Girteka Logistics blev först i Europa med att lägga en beställning. Man vill bli det "grönaste" transportföretaget i Europa.

Snart blir det dyrare att bryta mot kör- och vilotiderna

Regeringen har i dag beslutat om ändringar i förordningen om kör- och vilotider. Beslutet innebär bland annat att sanktionsavgiften för transportföretag som gör allvarliga överträdelser, som till exempel vid felaktigheter med färdskrivaren eller när föraren avsevärt avviker från reglerna om kör- och vilotider, höjs. Takbeloppet för hur stor avgift ett företag sammanlagt kan få för flera överträdelser höjs också från 200 000 kr till 800 000 kr.

Michelin:

Vinterdäck på släpvagnar en onödig miljöbelastning

I våras avslog riksdagen motioner om skärpt vinterdäckslag. Istället blev det infrastrukturminister Tomas Eneroth som nu skärper kraven för bussar och lastbilar som ska ha vinterdäck på samtliga hjul – även på släpen. Proffs har pratat med Michelin, som gärna vill ha ett ord med i diskussionen.

Manipulerad skrivare och rejäl överlast fastnade i Västeråspolisens ”garn”

Trots den decimerade arbetsstyrkan fortsätter polisen i Västerås att lägga ut sitt nät och under förra veckan fiskade man åter på kontrollplats Karleby utanför Västerås. Det blev ännu ett fall för kammaråklagare Mikael Bäckström och man håvade även in en tung fisk med en rejäl överlast.

Chaufför funnen död i Danmark

Polisen: ”En olycklig händelse”

Polisen på Sydsjälland i Danmark fick igår in en anmälan om att det eventuellt kunde ligga en död person i en lastbil i Nørre Alslev. En patrull skickas till platsen och kan snart konstatera att misstankarna stämde.

Speglar eller inte vid transport av bred last?

Förlängda speglar eller inte vid bredlasttransport och ett eventuellt undantag för trailers eller inte, har väckt känslor i sociala medier. Vi låter myndigheterna räta ut frågetecknen.

Berusad chaufför åtalas för olycka

Åkeriet: ”Det är föraren som orsakat situationen”

Bristande lastsäkring med tappat gods som följd, smitning från olycksplatsen och grovt rattfylleri, ledde till att en person fick föras till sjukhus och den andra sattes bakom lås och bom.
Nu åtalas chauffören – och vi har, i väntan på rättegången, pratat med både den utredande polisen, det polska åkeriet och med transportköparen.

Nätverkande trafikpolis samlades i Helsingborg

Trafikpoliserna i landet, även om de är få till antalet, är oftast väldigt aktiva. Det syns inte minst i vår rapportering här i tidningen Proffs. Två grupper som ofta förekommer i våra artiklar är till exempel trafikpolisen i Göteborg och i Helsingborg. Häromdagen kunde trafikanter på E6 i Skåne bevittna när dessa båda grupper tillfälligt ”fusionerades”.

Lagförslag:

Tidsgränsen för klampning ökas - med 12 timmar

Näringsdepartementet föreslår att det från och med den 1 juli 2018 ska bli möjligt att klampa ett ekipage som till exempel brutit mot cabotagebestämmelserna i mer än 24 timmar. Den nya tidsgränsen blir 36 timmar enligt den promemoria som tidningen Proffs har fått ta del av. Man föreslår även att tulltjänstemännen får befogenhet att ingripa mot otillåtet cabotage.

Ärende med ”cirkusolycka” läggs ned

”De misstänkta har lämnat landet”

Cirkusens bogserande ekipage blev påkörda bakifrån av en annan lastbil och skadorna blev omfattande. Trots att vittnen kunde berätta vad som hände, har ärendet nu lagts ner. Anledningen känns alldeles för bekant.

Sveriges Åkeriföretag:

"Oklart om kombitrafik - trots EU-beslut"

EU-kommissionen har nu kommit med sitt förslag till förändrade bestämmelser i kombidirektivet. Sveriges Åkeriföretag ser fortfarande att flera problem är olösta.
– Vi vill att bestämmelserna som gäller utstationerade även ska gälla de som kör kombitransporter från första dagen. Detta ser vi inte i förslaget, säger John Woxström, jurist vid Sveriges Åkeriföretag.

Volvo prisas för LNG-lastbil

Volvo Lastvagnars nya lastbilar för naturgas och biogas har premierats med den italienska utmärkelsen Sustainable Truck of the Year 2018. Priset delades ut vid en ceremoni i samband med Ecomondo-utställningen i Rimini den 7 november. 

160 mils räckvidd med Scanias nya gasmotor

Scania introducerar nu OC13, en sexcylindrig gasmotor på 410 hk som lämpar sig för tunga fjärrtransporter. Detta tack vare liknande egenskaper som motsvarande dieselmotor vilket enligt tillverkaren innebär en räckvidd upp till 160 mil.

Transport av tom trailer blev otillåtet cabotage

Trailern ser ny ut, dragbilen har desto fler år på nacken. Men att det saknas en registreringsskylt på trailern blir det som fick polisen att besluta sig för att ta en närmare titt på ekipaget och dess förare.

Sven-Erik Alhem

Sven-Erik Alhem

Efter att ha lämnat min tidigare tjänst som överåklagare senast i Malmö och tidigare i Stockholm arbetar jag nu i mitt företag Sven-Erik Alhem AB som konsult och rättskommentator åt media. Jag är också föreläsare, moderator samt oberoende granskare av rättsfall. Det kan nämnas att jag följt Arbogamålet, Rödebymålet och flera andra uppmärksammade rättsfall. Jag har löpande kommenterat mängder av rättsfall. Erfarenheterna från nära 40 års arbete inom rättsväsendet är väsentliga för min nya verksamhet.

Krönika i Proffs

“”Alla som kämpar och arbetar för en bättre framtid gör något bra””

När man ser tillbaka på tiden från november 2014 då vi startade en protest som kallades Härstannarsverige (HSS) så inser man att vi har kommit längre än vi trodde. Vi hade tänkt att hålla på fram till jul samma år, när vi kom till jul och det var dags att ta det lugnt så ville en del att vi skulle fortsätta. Vi hade varit hos trafikutskottet och träffat politiker, de hade berättat vad som var på gång och vad som hände.
Läs hela Här stannar Sveriges krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs
Stäng

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant