”Trafikbrott borde granskas så som ishockeyn”

Så synd att våldet och aggressiviteten finns med i så många sammanhang i vår vardag där vi haft det så mycket bättre utan sådana destruktiva inslag. Jag tänker just nu specifikt på trafiken och delar av idrotten. 

I en allt tätare trafik med ofta förekommande stressituationer är det viktigt med en så lugn och harmonisk trafikmiljö som möjligt. Hetsig och aggressiv körning främjar aldrig trafiksäkerheten. Polisens övervakande, rapporterande och ibland även rättskipande roll vid överträdelser är utomordentligt viktig.

En minskad trafikövervakning leder ytterst till att något av djungelns lag kan komma att bli förhärskande på våra vägar. 

Risken att åka fast hjälper många förare att hålla sig till regelverket. Att den risken blivit allt lägre med en minskad trafikövervakning från polisens sida har gjort trafiksituationen allt tuffare.

Inom idrotten har ishockeyn – läs: egentligen den manliga ishockeyn – naturliga inslag inom spelidén med kamp och relativt tuffa tag. I en sådan idrott är vikten av tydliga regler med gränssättning extra viktig. De flesta regelöverträdelser regleras normalt genom bestraffningar inom spelsystemet (utvisning, avstängning i visst antal matcher t ex.).

Flagranta våldsinslag helt utanför spelets regelverk bör emellertid inte överlämnas för bestraffning enbart inom idrottens eget system. Våld över en viss förutsebar nivå inom en kampsport bör prövas inom rättsväsendet. Därmed markeras att idrotten inte är en värld för sig som är avskild från samhället i övrigt.

Var går då gränsen för när det är okej att bestraffningen sköts internt inom idrotten? Frågan är om vi fått ett viktigt vägledande avgörande genom en hovrättsdom – vilken med säkerhet kommer att överklagas till Högsta domstolen men där det är ovisst om prövningstillstånd kommer att meddelas – när skånska hovrätten fastställt Malmö tingsrätts dom rörande ishockeyspelaren Jakob Lilja.

Lilja som i en match i SHL mellan Malmö Redhawks och Rögle BK tilldelade en spelare en cross-checking med klubban som träffade det oskyddade nackpartiet. Pucken var inte i närheten. Den träffade spelaren föll till isen av slaget och bars ut på bår för vidare färd till sjukhus.

Hovrätten konstaterade att den våldsutövning som åtalet avser tveklöst strider mot ishockeyns regelverk. Vidare var det enligt hovrätten uppenbart att Jakob Liljas angrepp går utöver vad den angripne spelaren kan anses ha samtyckt till genom sitt deltagande i spelet och att detta också måste ha stått klart för Lilja.

Slutsatsen blir för hovrättens del – som till fullo delar tingsrättens bedömning – att Lilja inte kan undgå ansvar för brott.

Det har alltså inte ansetts tillräckligt med – utöver så kallad match penalty – att Svenska ishockeyförbundets disciplinnämnd ålagt Lilja en relativt ingående disciplinpåföljd.

Synpunkterna har i allmänhet varit förstående och ibland instämmande i hovrättens bedömning. En del grymtningar har dock hörts från konservativa krafter inom idrotten som säger sig vilja värna ishockeyn som kampsport, där rättsväsendet ska hålla sina fingrar i styr och inte gripa in.

Lilja ska som nämnts överklaga hovrättsdomen till HD. Vi får se om målet släpps fram. Jag tror inte det. Men om det sker blir det av värde att få en riktigt prejudicerande rättslig bedömning i högsta instans i frågan.

Under alla förhållanden tycker jag att det är bra att flagranta fall av regelöverträdelser förutsättningslöst prövas inom rättsväsendet och att alla andra fel och försummelser på isen förbehålls ”intern” idrottslig bedömning och bestraffning.

Ofta har jag önskat att alla flagranta trafikbrott hade fått samma noggranna granskning som den som sker i strålkastarsken på isen i SHL. Men då hade säkert polis, åklagare och domstolar fått alltför mycket att göra.


 

Om artikeln

Publicerad: Fredag 27 Oktober 2017, kl 00:00
Kategori: Krönika
Taggar: Hovrätten, Ishockey, Rättsfall, Trafikbrott

Starthjälp misstogs för fultankning

”Vi är chockade över anklagelserna”

På sociala medier kom det upp bilder som ser ut att visa att det tankas över bränsle från ett tankbilsekipage till ett trailerekipage på Rasta Håby vid Munkedal. Att tankekipaget regelbundet rör sig inom ett visst geografiskt område, gjorde det som setts än mer troligt.
Lägg därtill att sådan aktivitet inte är helt unik och Proffs får indicier som pekar åt ett håll. På Facebook blir det snabbt en sanning att ADR Logistika sysslar med oegentligheter.

Omtalat tankbilsekipage klampades på Svinesund

Det nya året har bara börjat när Rasta Håby vid Munkedal ännu en gång används av utländska aktörer för egen verksamhet. Bilder kommer snabbt upp på Facebook och många känner igen företaget sedan tidigare. Polisen på Västkusten i Sverige och norsk polis, blir intresserade. Nyligen klampades ekipaget - på Svinesund.

Polsk chaufför dömd till 4 månaders fängelse för grovt rattfylleri

En grov rattfylla i lastbil stoppas i Sundsvall i december 2017 och föraren har nu fått sin dom. Det visar sig att han har mer på sitt samvete än rattfylleri när det är dags för förhandlingar i tingsrätten.

Norskt åkeriförbund vill se krafttag mot social dumpning

”Myndigheterna bör omedelbart vidta åtgärder”

På Fugleåsen Truck Stop står ett hundratal utländska lastbilsekipage uppställda varje helg. Norges Lastebileier-Forbund, NLF, har dokumenterat att flertalet av dessa står parkerade från fredag till söndag, med chaufförer i bilarna.
- Detta är inte endast potentiellt olagligt, det är också en signal om att det pågår social dumpning på våra vägar,  säger NLF-direktören Geir A. Mo.

Trailer full med farligt gods åkte oskyltad med Oslofärja

Får böta 66 000 kronor

En holländsk chaufför lurade sig ombord på ett fartyg mellan Oslo och Fredrikshamn utan att deklarera att lasten bestod av farligt gods. För detta får han nu betala dyrt. Chauffören dömdes nyligen till böter på 52 000 danska kronor (motsvarande närmare 66 000 svenska).

Riksdagen:

Avstånd mellan kombiterminaler inget som EU ska bestämma

EU:s förslag om att införa ett maxavstånd mellan terminaler där man lastar om gods för vidaretransport med annat trafikslag går för långt. Det anser Riksdagen som lämnar ett motiverat yttrande till EU om att förslaget strider mot subsidiaritetsprincipen. Det vill säga principen om att beslut ska fattas så effektivt och så nära medborgarna som möjligt.

Turkiskt ekipage fick körförbud – stack utan körkort och pass

Under måndagen vinkar trafikpolisen i Helsingborg in ett turkiskt ekipage för kontroll på Långeberga i Helsingborg. Trailern såg ut att luta åt höger och trafikpolis Christer Hansson trodde initialt att det var fråga om lastförskjutning.

DEBATTARTIKEL

Transportbranschen måste ta gemensamt ansvar för sitt rykte

I en tid då e-handeln växer med en enorm kraft höjs också kraven från konsumenterna när det kommer till leveranser. Slutkonsumenten som handlar bakom skärmen vill inte längre anpassa sig efter gammalmodiga transportföretag med föråldrade villkor. De företag som väljer att inte prioritera kundernas nya leveransbehov kommer inte heller att ha en chans framöver. Detta gäller för såväl e-handlare som transport- och logistikföretag, menar Niklas Knight, vd på Best Transport.

Brexit dåligt för Storbritannien - men inte för DAF

Rubriken är hämtad från engelska Transportnews. Brexit anses av många inte vara i Storbritanniens bästa ekonomiska intresse och man hoppas på att en förnuftig överenskommelse ska göras med EU, skriver tidningen.

Största containertappet någonsin i Göteborgs Hamn

2017 blev det svagaste året någonsin på containersidan i Göteborgs Hamn med en minskning på hela 19 procent. Det visar en färsk sammanställning över godsvolymerna 2017. Ändå ligger den totala godsvolymen kvar på strax över 40 miljoner ton. Det tack vare goda resultat i övriga godsslag som i flera fall gjort rekordresultat.

En rattfylla - och ett dussin överlastade 3,5:or

Polisen: ”De går på knäna”

Helsingborgspolisens fokus på 3,5-tons lastbilar har fortsatt under den gångna veckan. Resultatet av kontrollerna på väg – och i Ystad hamn – pekar på att majoriteten av lättlastarna inte drar sig för att lägga på ett antal extra kilon på sina fordon.

Företagare i anläggningsbranschen döms till fängelse - men frias för mord

Den man i anläggningsbranschen som i dagspressen pekades ut som "lastbilschaufför" och som misstänktes för att ha bragt sin fru om livet och sedermera styckat hennes kropp, har nu fått sin dom. Han döms till fängelse, men frias på en av åtalspunkterna.

Körde med tre förarkort för Oxelösundsåkeri

Ett tips till polisens ledningscentral i Västerås leder till att en förare, anställd av ett svenskt åkeri med bas i Oxelösund, stoppas och bötfälls bland för att ha använts sig av flera förarkort. Inget ovanligt i åkeriet menar föraren och något som därför kan få konsekvenser för företaget i fråga.

Åtta av tolv kontrollerade 3,5:or var överlastade

Trafikpolisen i Helsingborg utförde under några timmar på tisdagen en kontroll på E6 vid Långeberga, med extra fokus på lättlastare. Och resultatet talar sitt tydliga språk. Överlaster är mer regel än undantag.

Ekol etablerar sig i Göteborg i januari

Helt enligt planerna och strategin om att bli en av Europas största intermodala logistikleverantörer med egna fordon, transportutrustning och logistikanläggningar, startar turkiska Ekol Logistics i januari sin egen verksamhet i och med etableringen av Ekol Nordics i Sverige. Sverige blir därmed det 16:e landet där Ekol är etablerat med egen verksamhet.

Sven-Erik Alhem

Sven-Erik Alhem

Efter att ha lämnat min tidigare tjänst som överåklagare senast i Malmö och tidigare i Stockholm arbetar jag nu i mitt företag Sven-Erik Alhem AB som konsult och rättskommentator åt media. Jag är också föreläsare, moderator samt oberoende granskare av rättsfall. Det kan nämnas att jag följt Arbogamålet, Rödebymålet och flera andra uppmärksammade rättsfall. Jag har löpande kommenterat mängder av rättsfall. Erfarenheterna från nära 40 års arbete inom rättsväsendet är väsentliga för min nya verksamhet.

Krönika i Proffs

“”Det finns många goda skäl att ändra vårt beteende i trafiken””

Även i en mindre tät och stressig trafikmiljö än den vi har idag på många platser i landet, är det viktigt att visa hänsyn och omdöme samt att följa de begränsande normer som följer av trafiklagstiftningen. När det gäller vikten av att förare är utan alkohol- eller drogpåverkan håller de allra flesta med. Samtidigt finns det många påverkade förare ute i trafiken varje dag. Som inte fångas in och lagförs. Men som för varje ny stund motorfordonet framförs medför en förhöjd risk också för andra trafikanter.
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs
Stäng

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant