KRÖNIKA

Freddy Welle, Kenneth Jaktlund, Conny Hård, Bibbi Steinert och Michael Högberg.

Här stannar Sverige summerar året som gått

Klockorna ringde in nya året, det år som snart ska ringas ut. Vad som väntade Här stannar Sverige, HSS, under 2017 var bortom vår fantasi. Inbjudningar började strömma in, utställningar blandades med mötesinbjudningar. Det skulle krävas mycket av oss för att allt skulle fungera. 

Admingruppen tog in ett antal moderatorer som hjälp, något vi pratat om under en tid. Det viktigaste är ändå alla som stödjer oss i vårt arbete, utan er alla skulle inte jobbet kännas lika givande.

Många är det som hjälpt oss framåt, och representerat HSS på olika sätt. Från syd till norr har det hänt saker. Vi som står som admin i gruppen har med hjälp av moderatorerna under året, försökt att sätta ord på det vi snappar upp från branschen. Sedan är det så att inte alla kanske tycker vi tagit upp rätt saker. Man kanske inte heller tycker att mycket, eller rentav inget, har hänt.

Det som vi nog anser är det största som hänt HSS under året, är att vi blivit rådfrågande instans till Transportstyrelsen, något vi inte alls trodde skulle kunna inträffa. 

Vi har, vid ett flertal tillfällen, haft möten med diverse andra organisationer, där vi har haft diskussioner kring beställaransvar, kör- och vilotider och sanktionsavgifter. En annan diskussion har gällt färdskrivare, till exempel hur vi ser på straffsatserna när man ertappats med att ha manipulerat färdskrivare. Vi har även tagit upp frågan kring nyttjanderättsavtal och tolkningen av dem.

I Norrbotten har HSS haft representanter hos Norrbottens handelskammare för att informera om vårt arbete. Där har man tagit upp dels det vi jobbar på i stort, men även mer lokala problem vilket är bra då dessa skiljer sig beroende på vart i landet vi verkar. 

Vi har besökt utställningar i massor. Från Gällivare i norr till Degerhamn på Öland i syd. De största har varit Mantorp trucking festival och Stockholm Truck Meet.

Under utställningarna har vi mött massor med folk. Vi har fått frågor och fått tagit del av tankar från folk i branschen, men också från andra människor.

På Vårgårda truck meet slöt vi ett samarbetsavtal med TIA Norge som vi därefter har utbytt tankar och idéer med under året.

Vi blev även inbjudna till fler utställningar, vilket vi ser som positivt. Tyvärr får vi lämna återbud till flertalet arrangemang då ekonomi och familjeliv inte alltid stämmer med vad vi skulle vilja göra.  

Vi har också haft möten med olika politiker. November började med ett möte med Jens Nilsson (S) från EU. Den 15/11 var det dags för möte i Stockholm, vilket blev speciellt såtillvida att det var första gången som alla admins träffades för första gången.

På ett lite café samlades vi över en kopp kaffe, och pratade om vad som skulle ske under dagen då ett möte med infrastrukturminister Tomas Eneroth stod på agendan.

Samma dag möttes vi upp av Johan (M) i riksdagshuset. Johan är sakkunnig åt Jessica Rosencrantz (M). Efter att ha gått runt i korridorer och trappor började nästa möte.

För två av oss återstod ytterligare ett möte den här dagen. Ett givande möte med en för branschen känd person - Tommy Pilarp. Alla tycker kanske inte det låter som en bra idé.

Vi tyckte däremot att det var bra att ”känna honom på pulsen” och lyssna på hur han såg på branschen och problemen som vi ser.

Under de sista dagarna i november bjöds vi in till ett möte i EU-parlamentet i Bryssel. Det var Peter ”Nalle” Lundgren (SD) som stod för värdskapet. Med på mötet var även flera andra personer och organisationer från Sverige. Även vår italienska motsvarighet, Agora 2.0 MT, som representerades av Srdjan Sergio Grujic, var med på mötet. Så också vår andra EU-parlamentariker i transportutskottet, Jens Nilsson (S).

Tidningen Proffs medverkade också i Bryssel, som enda branschtidning, vilket betyder att ni kan läsa mer om mötet i tidningens decemberutgåva. 

Vi backar tillbaka till april. Något av det första som syntes ”utåt” var kortegen som HSS Skövdegrupp anordnade den 29/4. Som talare i Skövde hade Monica Green (S), Sten Bergheden (M) och vår egen Freddy Welle bjudits in.

Året avslutades med en kortege under HSS Blekinge/Skånes regi. Det blev ett bra avslut på året. Sören Johansson, en för branschen känd trafikpolis från Helsingborg, pratade om branschen och hur den ser ut sett ur polisens synvinkel. Önskemål om att fler chaufförer och åkare hade deltagit fanns från flera håll, men det blev ändå ett bra avslut på året. 

Något har vi säkert glömt att nämna i den här krönikan och det ber vi i så fall om ursäkt för. Även sådant vi eventuellt har missat är viktigt i kampen för branschen, där alla insatser värderas mycket högt.

Nu ser vi fram mot ett nytt år fyllt av olika event och möten. Så från oss alla till er alla: Gott Nytt År!

Här stannar Sverige

Om artikeln

Publicerad: Fredag 29 December 2017, kl 10:37
Kategori: Krönika
Taggar: Årskrönika, Gästkrönika, Här stannar Sverige, HSS

90 procents ojämnhet mellan bromsarna

”Hur ska vi kunna läsa kyrilliska bokstäver?”

Trots ekipagets många fel på bromsarna, tycker bilinspektören att det ändå har blivit bättre än det var för bara tio år sedan. En annan bilinspektör får in ett ekipage där diagrambladen är ifyllda på ryska. Rapport från två bilinspektörer i vardagens verklighet.

Rädda dieseln med artificiell intelligens

”Diesel har en framtid, säger Bosch”

2020 träder nya och tuffare utsläppskrav för diesel i kraft. För att uppnå målen har Bosch utvecklat en ny teknik som de säger kan reducera utsläppen så pass mycket att dieselbilar kommer klara av utsläppskraven – tio gånger om. I nästa steg siktar Bosch på att använda artificiell intelligens, AI, för att ytterligare minimera utsläppen

Volvo Trucks Nordamerikachef går till MAN

I veckan brast nyheten om att Göran Nyberg, som sedan 2012 varit chef för Volvo Trucks North America, nu blir ansvarig på MAN Truck & Bus i München för försäljning och marknadsföring. Göran Nyberg tillträder sin nya tjänst 17 september i år, samma vecka som IAA, världens största lastbilsutställning, inleds i Hannover.
MAN är tillsammans med Scania dotterbolag till VW Truck & Bus.

Självkörande lastbil – i Jönköping

”Lastkapaciteten är cirka 20 ton”

Världens första självkörande lastbil på allmän väg blir verklighet i Sverige redan i höst. Då installerar DB Schenker och Einride världens första självkörande, eldrivna transportsystem för tunga transporter på allmän väg.

Arg förare överger ekipaget

”Den andra föraren lämnar ekipaget när det klampas”

Den 18 april stoppas ett bulgariskt ekipage i närheten av Valbo väster om Gävle. Destinationen är Göteborg, men här tar det stopp för både dragbilen och chauffören.

Slutreplik av Monica Green (S)

”Sverigedemokrater har skygglappar”

I mitt förra svar, skriver jag: "vi kan inte ge oss förrän vi kommer åt onyktra, oseriösa, osäkra transporter" och jag upprepar flera gånger att vi måste fortsätta oförtrutet mot droger i trafiken. Att då Thomas Morell sedan påstår att jag är bottenlös arrogant förvånar mig inte, men det är en grov svartmålning av det arbete som pågår.

Thermo King presenterar nya modeller

”Eldrivna aggregat för distribution i innerstaden”

Thermo King breddar sitt utbud av nya B-seriemodeller med noll-utsläpp. Det är helelektriska kylaggregat för små last- och skåpbilar, specialdesignade för leveranser i stadskärnor och områden med utsläppsbegränsningar.

Kustbevakningen får utökade befogenheter

”Fortsatt fokus på sjörelaterad verksamhet”

Varje dag förvånas transportbranschen över de många bristfälliga ekipage som ostört kan komma in och köra genom hela Sverige för att sedan stoppas i Norge. Där blir det inte sällan körförbud, förbud mot fortsatt färd och dryga böter.

Tunga Rallyt Väst firar 25-årsjubileum

”Veteranbilsrally för kommersiella fordon”

Lördagen den 5 maj körs Tunga Rallyt Väst 2018. Tävlingen är öppen för lastbilar och bussar som är minst trettio år gamla. I år är det dessutom 25-årsjubileum för rallyt.

Volvo Lastvagnar introducerar nytt begagnatkoncept i Europa.

”Det nya företaget kommer att heta Arrow Truck Sales GmbH”

Volvo Lastvagnar utforskar nya sätt att få marknaden för begagnade lastbilar att växa på de europeiska marknaderna. Arrow Trucks Sales är en väletablerad handelsverksamhet i USA och kommer nu till Europa. Begagnade lastbilar av alla märken kommer att handlas från och med hösten 2018.

Rumänskt ekipage får tekniskt körförbud

”Åkaren vill inte anlita en svensk verkstad”

Både dragbilen och trailern kräver omfattande reparationer, men åkaren vill inte anlita en verkstad. Han ringer till en bekant i Rumänien och snart rullar en servicebil ut på vägarna med destination kontrollplats Långeberga, Helsingborg.

Thomas Morell (SD) svarar Monica Green (S)

”Vore det inte bättre att diskutera sakfrågor?”

Det är märkligt ändå, att så fort argumenten tryter hos Socialdemokraterna, anklagar de motparten för att "svartmåla" och de använder begrepp som "storvulet svepande och demoniserande av verkligheten" i sin argumentation.

Uppstickare utmanar i budbranschen

"Vi jobbar aktivt med att utmana konkurrenterna"

Sedan 1976 har Best Transport med säte i Årsta, erbjudit små och stora företag smidiga transportlösningar. De vill bli den ledande aktören på snabba transporter i Norden och utmanar nu konkurrenterna i södra och mellersta Sverige med budtjänsten Best Paket.

De får inte stoppa fortsatt färd

”Men fyndet av lite ADR, ger dem den befogenheten”

Det är full aktivitet i Helsingborgs färjeläge när Tullen, polisen och Kustbevakningen är på plats den 12 april. Kustbevakningen får mycket att göra och vi hakar på.

Transportföretagen om vårbudgeten:

”Det saknas en tydlig transportpolitik”

Trots att regeringen i vårbudgeten föreslår att potentialen utanför storstadsområdena ska tas tillvara bättre, saknas fortfarande en trovärdig transportpolitik för att hela Sverige ska kunna leva, säger Ulf Perbo, näringspolitisk chef på Transportföretagen som frågar sig: Vart tog hela Sverige-satsningen vägen?

Tidningen Proffs fre 13 april 2018

13 april 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018
Stäng

13 april 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vi har provkört Iveco med gasdrift
  • Jimmie Åkesson på besök hos Börje Jönsson och Trafikpolisen
  • Valet 2018: Så vill S och M jobba för en bättre åkeribransch
  • 80-årig bryggeribil fortfarande i tjänst
  • Hur ska bärgare få betalt av utländska åkare?
  • Polisen: \"Vi får agera mänskliga sköldar\"
  • Konferens med fokus på parkeringsproblemen
  • Långsjöns rastplats - bäst i test (igen)
  • Norge störst - inte bara i skidspåret
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant