”Håller du med Högsta domstolen?”

När jag nu skriver 2018 års första PROFFS-krönika ska jag testa mina läsare vad gäller bedömningen av ett brott mot ett barn. Senare i krönikan kommer facit i form av redogörelse för Högsta domstolens (HD) bedömning. Kolla gärna om den stämmer överens med din egen.
Först några enkla fakta i målet.

Saken gäller fysisk bestraffning av en åttaårig flicka genom en tillrättavisning för att hon bråkade med sin lillebror. Flickan tilldelades då i den gemensamma bostaden ett enstaka slag över benen med ett skärp och slaget orsakade kortvarig och lindrig smärta.

I 6 kap. 1 § föräldrabalken föreskrivs att barn inte får utsättas för kroppslig bestraffning eller annan kränkande behandling.

Längre tillbaka i tiden godkändes också i Sverige i många fall aga mot barn och även fysisk bestraffning i skolan. Under min egen skoltid fick jag känna av den obehagliga och många gånger kränkande och helt orättvisa skolagan.

Nu vet vi – och inte minst lagstiftaren – bättre. Alla former av fysiska bestraffningar är förbjudna varhelst de förekommer. Det är bra. Men den rättsliga bedömningen av en bestraffning kan likväl göras olika även i fall då det bevismässig har klarlagts vad som hänt och varför det inträffat.

Och det är här du som läsare kommer in i bilden innan du går vidare i texten i min krönika. Hur skulle du döma i fallet mot bakgrund av ovanstående korta redogörelse? Vad är ett rimligt straff, tycker du?  Och när du bestämt dig läser du bara vidare för att kontrollera om din uppfattning är överensstämmande med HDs.

För säkerhets skull får jag framhålla att det är helt OK och på inget sätt straffbart eller ens klandervärt att tycka annorlunda än HD. Det har för övrigt både tingsrätten och hovrätten gjort i det aktuella fallet.

Nå, hur blev då den slutliga domen i HD?

Först ska jag nämna att vi har olika grader av misshandel i brottsbalkens 3 kapitel. Såvitt är av intresse i målet står valet mellan misshandel av normalgraden, där fängelse i högst två år kan utdömas och misshandel som bedöms som ringa, där straffet kan bli böter eller fängelse i högst 6 månader. Jag ska tillägga att för ringa fall av misshandel blir påföljden normalt dagsböter.

HD kom – efter olika överväganden i domskälen – fram till att den aktuella gärningen skulle bedömas som ett ringa fall av misshandel, vilket också hovrätten gjort. Men HD bestämde ett väsentligt högre antal dagsböter än i hovrätten. 100 dagsböter i stället för 60. Tingsrätten var strängast i sin dom. Där bedömdes gärningen som normalgraden av misshandel och påföljden blev där villkorlig dom i förening med dagsböter.

Hur väl rimmade din egen bedömning som läsare med domstolarnas?

Ringa misshandel är fall där misshandel är av tämligen bagatellartat slag som till exempel ett slag med öppen hand i ansiktet, en örfil som leder till övergående smärta.

I målet har försvårande omständigheter tillkommit som att misshandeln utövats med ett skärp i det egna hemmet och av en förälder som barnet ska förväntas kunna ha särskild tillit till.

Det märks att HD har beaktat dessa omständigheter när antalet dagsböter bestämts till etthundra, även om rubriceringen enligt HD:s uppfattning ligger kvar på ringa misshandelsnivå, precis som hovrätten kommit fram till. HD visar att det inte är mycket som skulle behövas ytterligare för att man i stället bedömt gärningen som brott av normalgraden.

Du som läsare har ju ett berättigat intresse av att veta hur jag som krönikör ser på fallet. Då kan jag säga att jag närmast delar tingsrättens bedömning. En villkorlig dom jämte böter för brott av normalgraden tycker jag känns riktigast i sammanhanget. Och då är det just att ett skärp använts och att våldet utövats av en vårdnadshavare i barnets eget hem där det borde ha anledning känna särskild trygghet som inverkar på mitt ställningstagande.

Men det är ju HD som dömer och inte jag. Eller du som läsare. Men vi har ju rätt att uttrycka vår uppriktiga mening. I ett yttrandefritt samhälle.

Om artikeln

Publicerad: Fredag 26 Januari 2018, kl 00:00
Kategori: Krönika
Taggar: Högsta domstolen, Hovrätten, Misshandel, Rättsfall, Tingsrätten

Självkörande lastbil – i Jönköping

”Lastkapaciteten är cirka 20 ton”

Världens första självkörande lastbil på allmän väg blir verklighet i Sverige redan i höst. Då installerar DB Schenker och Einride världens första självkörande, eldrivna transportsystem för tunga transporter på allmän väg.

Arg förare överger ekipaget

”Den andra föraren lämnar ekipaget när det klampas”

Den 18 april stoppas ett bulgariskt ekipage i närheten av Valbo väster om Gävle. Destinationen är Göteborg, men här tar det stopp för både dragbilen och chauffören.

Slutreplik av Monica Green (S)

”Sverigedemokrater har skygglappar”

I mitt förra svar, skriver jag: "vi kan inte ge oss förrän vi kommer åt onyktra, oseriösa, osäkra transporter" och jag upprepar flera gånger att vi måste fortsätta oförtrutet mot droger i trafiken. Att då Thomas Morell sedan påstår att jag är bottenlös arrogant förvånar mig inte, men det är en grov svartmålning av det arbete som pågår.

Thermo King presenterar nya modeller

”Eldrivna aggregat för distribution i innerstaden”

Thermo King breddar sitt utbud av nya B-seriemodeller med noll-utsläpp. Det är helelektriska kylaggregat för små last- och skåpbilar, specialdesignade för leveranser i stadskärnor och områden med utsläppsbegränsningar.

Kustbevakningen får utökade befogenheter

”Fortsatt fokus på sjörelaterad verksamhet”

Varje dag förvånas transportbranschen över de många bristfälliga ekipage som ostört kan komma in och köra genom hela Sverige för att sedan stoppas i Norge. Där blir det inte sällan körförbud, förbud mot fortsatt färd och dryga böter.

Tunga Rallyt Väst firar 25-årsjubileum

”Veteranbilsrally för kommersiella fordon”

Lördagen den 5 maj körs Tunga Rallyt Väst 2018. Tävlingen är öppen för lastbilar och bussar som är minst trettio år gamla. I år är det dessutom 25-årsjubileum för rallyt.

Volvo Lastvagnar introducerar nytt begagnatkoncept i Europa.

”Det nya företaget kommer att heta Arrow Truck Sales GmbH”

Volvo Lastvagnar utforskar nya sätt att få marknaden för begagnade lastbilar att växa på de europeiska marknaderna. Arrow Trucks Sales är en väletablerad handelsverksamhet i USA och kommer nu till Europa. Begagnade lastbilar av alla märken kommer att handlas från och med hösten 2018.

Rumänskt ekipage får tekniskt körförbud

”Åkaren vill inte anlita en svensk verkstad”

Både dragbilen och trailern kräver omfattande reparationer, men åkaren vill inte anlita en verkstad. Han ringer till en bekant i Rumänien och snart rullar en servicebil ut på vägarna med destination kontrollplats Långeberga, Helsingborg.

Thomas Morell (SD) svarar Monica Green (S)

”Vore det inte bättre att diskutera sakfrågor?”

Det är märkligt ändå, att så fort argumenten tryter hos Socialdemokraterna, anklagar de motparten för att "svartmåla" och de använder begrepp som "storvulet svepande och demoniserande av verkligheten" i sin argumentation.

Uppstickare utmanar i budbranschen

"Vi jobbar aktivt med att utmana konkurrenterna"

Sedan 1976 har Best Transport med säte i Årsta, erbjudit små och stora företag smidiga transportlösningar. De vill bli den ledande aktören på snabba transporter i Norden och utmanar nu konkurrenterna i södra och mellersta Sverige med budtjänsten Best Paket.

De får inte stoppa fortsatt färd

”Men fyndet av lite ADR, ger dem den befogenheten”

Det är full aktivitet i Helsingborgs färjeläge när Tullen, polisen och Kustbevakningen är på plats den 12 april. Kustbevakningen får mycket att göra och vi hakar på.

Transportföretagen om vårbudgeten:

”Det saknas en tydlig transportpolitik”

Trots att regeringen i vårbudgeten föreslår att potentialen utanför storstadsområdena ska tas tillvara bättre, saknas fortfarande en trovärdig transportpolitik för att hela Sverige ska kunna leva, säger Ulf Perbo, näringspolitisk chef på Transportföretagen som frågar sig: Vart tog hela Sverige-satsningen vägen?

Ulvskog: Jag ska fortsätta driva Jens frågor

”Transportfrågorna ligger mig varmt om hjärtat”

Marita Ulvskog är Europaparlamentariker och delegationsledare för den svenska (S)-delegationen i Europaparlamentet. Nu tar hon över nyligen bortgångne Jens Nilssons transportfrågor i EU.

Ändrad maxvikt för vissa treaxliga fordon

Regeringen har beslutat att ändra maxvikten för vissa treaxliga fordon från 26 ton till 28 ton. Det innebär en möjlighet att transportera upp till 64 ton på BK1-vägar.

Svensk DAF-tekniker trea i Europafinalen

”Klart att jag vill vinna en dag”

Nu har årets DAF-tekniker 2018 i Europa korats och segern gick till Österrike, följt av Tyskland. Sverige kom, genom Hugo Bergman, på en hedrande tredjeplats.

Sven-Erik Alhem

Sven-Erik Alhem

Efter att ha lämnat min tidigare tjänst som överåklagare senast i Malmö och tidigare i Stockholm arbetar jag nu i mitt företag Sven-Erik Alhem AB som konsult och rättskommentator åt media. Jag är också föreläsare, moderator samt oberoende granskare av rättsfall. Det kan nämnas att jag följt Arbogamålet, Rödebymålet och flera andra uppmärksammade rättsfall. Jag har löpande kommenterat mängder av rättsfall. Erfarenheterna från nära 40 års arbete inom rättsväsendet är väsentliga för min nya verksamhet.

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs
Stäng

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant