”Rättvisan uppfattas inte alltid som särskilt rättvis”

Skolans värld var ofta hårdare förr. Då menar jag fysiskt. Fysisk bestraffning – om än formellt måttfull sådan men i praktiken ibland hård och starkt kränkande – ansågs rymmas inom ramen för en god fostran. Läraren ansågs förr också med viss våldsutövning kunna vidmakthålla sin auktoritet. Det fick jag en gång i tiden själv som elev erfara.

Numera accepteras ingen skolaga. Bestraffning får aldrig ske fysiskt. Det finns vissa akuta situationer där visst våld kan vara möjligt. Till exempel kan ju både nöd- och nödvärnslägen uppkomma i skolvärlden, precis som i övriga samhället.

Inte heller aga i uppfostrande syfte från föräldrars sida accepteras numera.

Om en lärare skulle använda sig av våld kan det bli en dyrbar rättslig sak av agerandet. Låt oss ta ett modernt exempel med olika utgång i tingsrätt och hovrätt.

En lärare i 60-årsåldern blev uppenbarligen irriterad på en 14-årig elev som - störande för lektionen - sparkade på en klassrumsdörr bakom vilken läraren hade en lektion.

Läraren har därefter sökt upp den sparkande eleven på skolgården. Han har greppat tag om elevens nacke och önskat att eleven skulle följa med in och be de andra eleverna om ursäkt för sitt störande beteende. Greppet gjorde ont och en viss rodnad syntes efter greppet.

Läraren åtalades för ofredande. Tingsrätten ogillade åtalet på den grund att det inte gick att fastställa hur hårt greppet faktiskt varit. Den ogillande domen överklagades till hovrätten av elevens målsägandebiträde.

I hovrätten konstaterades att nackgreppet varit ganska hårt och förorsakat rodnad och att greppet gjorde ont. Vidare fann hovrätten att ordningsstörningen upphört när läraren därefter sökte upp den störande eleven. Och eftersom det då inte gällde en sådan akut situation där man som lärare kan ha rätt att använda visst våld, var lärarens agerande i stället att anse som en otillåten kroppslig bestraffning som faller in under brottsrubriceringen ringa misshandel.

Hovrätten dömde läraren och han fick 60 dagsböter med en sammanlagd bötessumma på 24 000 kronor. Läraren förpliktades också att betala skadestånd till eleven med 5 000 kronor för den allvarliga kränkning som misshandeln ansågs ha inneburit för eleven.

Det är alltid svårt att bedöma straffvärdet när man inte har tagit del av hela utredningen och helst också varit med under huvudförhandlingarna i domstolarna. Men så mycket kan jag uttala att jag tror att många tycker att läraren fick betala dyrt för sitt agerande.

Det är nog inte heller troligt att han själv uppfattat sitt agerande som en misshandel. Möjligen inser han att vad han gjorde på skolgården kunde kännas som en bestraffning och kränkning för den tidigare sparkande eleven.

Och med tanke på så många andra fel som begås under yrkesutövning med negativa konsekvenser för dem som drabbas utan att det leder till någon lagföring för den som gjort fel, finns det säkert många som tycker att det var att ta i att låta straffet för lärarens beteende på skolgården bli så kännbart för honom.

Å andra sidan har han otillbörligt utnyttjat sin maktöverlägsenhet gentemot den 14-årige eleven genom att greppa tag om hans nacke.

Så mycket kan sägas, att den så kallade rättvisan inte alltid uppfattas som särskilt rättvis. Av alla.

Sven-Erik Alhem


 

Om artikeln

Publicerad: Fredag 23 Februari 2018, kl 00:00
Kategori: Krönika
Taggar: Barnaga, Rättsfall, Skola, Straffvärde

Viftade med ett ”knivliknande föremål” efter dispyt på rastplats

En utländsk förare viftar med knivliknande föremål när han på lastbilsstoppet Haralds i Ljung, mellan Vara och Skara, ombeds stänga av motorn. Polis tillkallas, men händelsen finns inte rapporterad.

Startspärr förhindrar körning utan kort

”Som ett alkolås kopplat till färdskrivaren”

Stoneridge lanserar nu en startspärr för färdskrivare som kommer förhindra att föraren glömmer att stoppa i sitt kort före körning. D-Ignition är som ett alkolås men kopplat till färdskrivaren där D-Ignition känner av om det sitter ett förarkort i färdskrivaren eller inte.
Saknas kortet i kortfack 1 så kan föraren inte starta fordonet.

Ko-misk djurtransport fick köra vidare

Polisens ledningssamtal får dagligen ta emot samtal om allt mellan himmel och jord. Men frågan är om kanske inte måndagens samtal kan läggas till de mer udda inslagen?

INSÄNDARE

Bränslet blir dyrare - är det slutkört nu?

Jag har under hela mitt yrkesverksamma liv ägnat mig åt det roligaste jag vet. Att köra lastbil. Jag var från början anställd chaufför under närmare 20 år. De senaste 20 åren har jag varit "egen" åkare och som mest haft åtta anställda.

30 miljoner extra till yrkesförarutbildning

Det råder chaufförsbrist i Sverige. Beskedet om att regeringen beviljat ytterligare 30 miljoner kronor till utbildning av yrkesförare, tas därför emot med glädje av branschens företrädare.

Pirtek expanderar för att ta hand om trasiga hydraulslangar

Under våren har Pirtek, före detta Slangakuten, mött upp efterfrågan på deras tjänster. I Stockholm och Göteborg har den befintliga styrkan på åtta respektive fem bussar, stärkts upp ytterligare till tio respektive sju bussar. Senare i år väntas ytterligare en expansion.

Cabotageutbildningen är över

”Nu finns verktygen - men vem ska skruva?”

Den stora utbildningsinsatsen som bland annat har gått ut på att lära landets poliser och bilinspektörer hur man ska hantera misstänkta otillåtna cabotage, är över. Proffs var med på två avslutande praktiska övningar under torsdagen. Och det är övervägande positiva intryck som instruktörerna tar med sig hem.

MP vill ta ännu hårdare tag om lastbilarna

”De största förorenarna”

Jakop Dalunde (MP), kommenterar EU-kommissionens förslag om minskade utsläpp från lastbilar. EU-kommissionen har nu presenterat sitt tredje mobilitetspaket som är avsett att minska koldioxidutsläppen och förbättra vägsäkerheten. Dalunde vill se hårdare tag.

Rekorddyrt att tanka

”Dieselpriset snart över 16 kronor litern!”

Bensin- och dieselpriserna steg under onsdagen till de högsta nivåerna någonsin i Sverige. De tidigare toppnoteringarna var från 2012. Dagens riktpriser är nu uppe i 15.96 kronor per liter för bensin och 15.86 kronor per liter för diesel. Priserna väntas passera 16 kronor inom kort.

Tipsa Proffs – gå in gratis på Lastbil 2018!

Har du ett nyhetstips som du tycker att vi på tidningen Proffs borde titta närmare på? Skicka det då till oss. Tips som leder till en artikel, belönar vi med fribiljetter till Lastbil 2018 på Elmia.

Stockholm Truck Meet – årets solsäkraste event?

Stockholm Truck Meet kunde inte bjudit utställare och besökare på bättre väder – som vanligt, ska tilläggas. Fordonen sken ikapp med solen och stämningen var på topp. Hos en del till och med ”over the top”. Minnena som tas med hem från dessa dagar, lär också vara en hel del solbrännor.

Danskt tv-team följde chaufför under 59-timmars arbetspass

Icke transportrelaterad media har uppmärksammat en del av problemen inom transportindustrin. Danska TV Midvest har följt ett antal lastbilschaufförer och det visar sig att de vilar alldeles för lite. Ett skräckexempel är en chaufför som arbetat 59 timmar utan dygnsvila.

Helsingborgs hamn bekräftar:

Flera BMB-fordon med körförbud har använts

GDL: ”Stämmer detta, vidtas åtgärder”

Efter tidningen Proffs artikel om att BMB Groups fordon körts i reguljär trafik trots körförbud, besiktigar åkeriet fyra dragbilar samma dag och dagen efter. Endast fordonet som av misstag körts, blir godkänt samma dag. Fotodokumentation och information från tidigare och nu, gör gällande att fordonen körts trots körförbud över tid, något som åkeriet fortsätter att dementera.

Danmark rekryterar chaufförer - från fängelset

Chaufförsjobb tilltalar många interner på danska fängelser. Internerna får i dessa veckor därför besök av transportbranschens roadshow som presenterar transportsektorns goda arbetsmöjligheterna för dem.

Två olagliga transporter på 1 timme – i Halland

Hallandspolisen inledde veckan genom att sätta stopp för två polska dragbilars framfart på E6. Den ena är nu misstänkt för att ha kört otillåtet cabotage, i den andra dragbilen saknade föraren förartillstånd.

Sven-Erik Alhem

Sven-Erik Alhem

Efter att ha lämnat min tidigare tjänst som överåklagare senast i Malmö och tidigare i Stockholm arbetar jag nu i mitt företag Sven-Erik Alhem AB som konsult och rättskommentator åt media. Jag är också föreläsare, moderator samt oberoende granskare av rättsfall. Det kan nämnas att jag följt Arbogamålet, Rödebymålet och flera andra uppmärksammade rättsfall. Jag har löpande kommenterat mängder av rättsfall. Erfarenheterna från nära 40 års arbete inom rättsväsendet är väsentliga för min nya verksamhet.

Krönika i Proffs

“”Rättvisan uppfattas inte alltid som särskilt rättvis””

Skolans värld var ofta hårdare förr. Då menar jag fysiskt. Fysisk bestraffning – om än formellt måttfull sådan men i praktiken ibland hård och starkt kränkande – ansågs rymmas inom ramen för en god fostran. Läraren ansågs förr också med viss våldsutövning kunna vidmakthålla sin auktoritet. Det fick jag en gång i tiden själv som elev erfara.
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs
Stäng

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant