”Föga lönt att ringa till polisen?”

I Sverige är det inte obligatoriskt för den som vill ta körkort att för sin utbildning ha gått i körskola utom såvitt avser vissa bestämda delmoment i utbildningen. Man kan alltså fortfarande "köra upp" som privatist.

Frågan om tidbokning hos den ansvariga myndigheten, Trafikverket, kan vara av intresse. Jag vet inte hur det förhåller sig men det har sagts mig att det kan ta väldigt lång tid för den som är privatist och har avslutat sin utbildning att få en tid för uppkörning jämfört med den som kommer från en körskola.

Relationen mellan Trafikverket och körskolorna är av intresse. Finns det – eller finns det ej – en gräddfil in för körskolorna hos Trafikverket? Eller råder jämlikhet mellan körskolornas elever och privatisterna i fråga om tidbokning?

Vore intressant att få frågan belyst. Den som sitter inne med intressanta uppgifter härom får naturligtvis gärna kontakta mig. Det är viktigt med likabehandling och konkurrensneutralitet.

Låt oss därför tills vidare hoppas på och utgå från att tidbokningarna hos Trafikverket för uppkörning sköts utan någon som helst förfördelning av privatisterna.

När våren anländer sent, som i år, är det lätt att också själv bli en smula senfärdig. Kvarvarande snötäcke med kyla för med sig att många av oss kommer igång med vårbruk med mera lite mer stapplande än tidiga vår-år. Sådan är vår mänskliga natur. Vi människor hänger intimt samman med all annan natur.

Rättsligt har de uppmärksammade brottmålen duggat tätt. Arbogamålet, Akilovmålet, resningen i Kalamarksmordmålet och – inte minst i vårt grannland Danmark med uppmärksamhet inte bara i Danmark och i Sverige – ubåtsmordmålet, där Madsen i första instans dömts till livstids fängelse för mordet med mera på journalisten Kim Wall.

Turerna har varit många och ibland känns det som om det inte finns så mycket mer utrymme för fler stora, djupt tragiska och spektakulära mål under resten av året 2018. Men som i så många andra sammanhang kommer det säkert mera också i detta hänseende. Var så säker.

När jag nås av det glädjande beskedet att dödstalen i trafiken gått ner, funderar jag kring hur det skulle ha sett ut om alla körde normenligt och extra hänsynsfullt. Precis så som trafiklagstiftningen är utformad. För jag tror att det är uppenbart för alla att det finns åtskilliga i trafiken som kör enligt eget normsystem utan särskild hänsyn till övriga trafikanter.

Särskilt stor risk att åka fast i en poliskontroll löper de normlösa dessvärre inte heller.

För egen del kunde jag under min senaste längre körning på E4 (Lund-Gävle) slå fast att det förhåller sig så. Det är inga måttliga farter heller som ”egennormhållarna” far fram i.

Inte heller hästsläp eller husvagn bak bilen synes alltid hindra en alltför hastig framfart. Och vi som är vittnen kan, får och bör inget göra. Bara passivt konstatera att vi iakttagit ytterligare ett flagrant trafikbrott när någon susar förbi eller lägger sig provokativt kloss intill bakom oss.

För det lönar sig väl föga att ringa polisen? Det är ju tillåtet. Med handsfree. Även om vi – såvitt jag känner till – aldrig uppmanats därtill vad gäller just trafikbrott.

Om artikeln

Publicerad: Fredag 25 Maj 2018, kl 00:00
Kategori: Krönika
Taggar: Körkortsutbildning, Rättsfall, Trafiksäkerhet

Rejält bakslag för ny cabotageförordning

”Mycket i förslaget kan komma att ändras”

När Europaparlamentets transportutskott den 4 juni röstade igenom ett förhållandevis tufft förslag om bland annat nya cabotageregler, tändes ett hoppets ljus hos många seriösa branschföreträdare. Äntligen såg det ut som att det skulle bli ordning och reda på cabotagetrafiken. I torsdags kom dock ett bakslag som i värsta fall kan innebära att förslaget kan komma att ändras i alla väsentliga delar.

SWEDBANK:

Brist på arbetskraft och ”tuff konkurrens” hämmar åkeribranschen

4 000 småföretag med mellan 1-49 anställda, har svarat på frågor om nuet och framtiden för sina verksamheter. Konjunkturläget i transportbranschen upplevs som betydligt sämre än i andra branscher.

Så vill Morell och Lundgren komma tillrätta med vägkriminaliteten

Sverigedemokraterna i Tibro bjöd i lördags in till en föreläsning på Fågelviksgymnasiet med EU-parlamentarikern Peter Lundgren och Thomas Morell, riksdagskandidat för SD. Där berättade de båda bland annat om åkeribranschens situation – men också om hur de tänker jobba för att komma tillrätta med problemen.
- Det räcker inte med enbart vägkontroller, man måste även rusta upp åklagare och domstolar, menar Thomas Morell.

Ertappades med manipulerad färdskrivare – frias!

Den 3 januari i år, kontrolleras en bulgarisk dragbil med trailer av bilinspektör Lars- Olof Tuvesson och trafikpolis Peter Ban på kontrollplats Långeberga utanför Helsingborg. Föraren har brutit mot ADR-reglerna och ganska snart misstänks att färdskrivaren är manipulerad. Trots omfattande bevisning om det sistnämnda, har Helsingborgs tingsrätt nu valt att att fria åkaren och åkeriet.

Kvinnliga chaufförer sökes till TV-program

- Fokus på ”glädje och underhållning”

Johanna Larsson är researcher på Fremantlemedia, samma produktionsbolag som äger formatet "Ice Road Truckers". De utvecklar nu en idé om ett TV-program där de följer med kvinnor inom transportbranschen i deras yrkesliv. Är du en av de kvinnor de söker, ska du inte dröja med att höra av dig till henne.

FTA ifrågasätter om åkerier med lätta lastbilar kan lära sig ”många nya regler”

Brittiska Transport Freight Association frågar sig om små åkerier klarar av att lära sig så många nya arbetstidsregler och att planera sitt arbete kring dessa om förslaget om färdskrivare i så kallade lättlastare vinner gehör. FTA kallar förslaget ogenomförbart.

Scania hyllar motorsportens ikoner på Anderstorp

I samarbete med Porsche hyllar Scania motorsportens ikoner under tävlingen Porsche Carrera Cup på Anderstorp i helgen.

Bulgarisk Postnordtransport fast för otillåtet cabotage

I måndags kväll strax efter kl. 20.00, stoppas en bulgarisk dragbil med svenskregistrerad trailer av trafikpolisen i Skara. Föraren, som är från Makedonien, hade inget förartillstånd med sig och kunde inte heller bevisa att dragbilen kommit in i landet med en internationell transport.
Transporten, som kördes på uppdrag av Postnord, rapporterades för otillåtet cabotage.

Girteka i ny storaffär – köper 500 DAF

Girteka Logistics har åter varit ute hos lastbilshandlarna och gjort stora inköp. Denna gång blev det 500 stycken DAF XF-dragare. De flesta av dessa kommer att tas i drift mellan juli och oktober 2018 och kommer att ingå i Girtekas plan att ytterligare expandera sin verksamhet i hela Europa.

Satsar över halv miljard för mer gods på järnväg

Regeringen har beslutat att avsätta 389 miljoner kronor i år och 174 miljoner kronor för 2019, för att stärka järnvägens konkurrenskraft och för att få fler att välja tåget för att skicka gods. Godstågsoperatörer kan söka stödet.

DAF öppnar butik i Markaryd

”90-årsjubiléet firas med specialdesignad entreprenadbil”

Nordic Truckcenter, generalagent för DAF lastbilar och tillika Truck & Trailer Parts, kommer nu till Sverige. Den 14 juni öppnas den första fysiska butiken på Nordic Truckcenter i Markaryd.

Etanol är världens största biodrivmedel

”Transporternas klimatpåverkan måste minska”

Etanol är världens största biodrivmedel och det är aldrig problem att få tag på hållbart producerat etanol. Lastbilar och bussar som tankas med etanolbränslet ED95, kan minska utsläppen av koldioxid med upp till 90 procent jämfört med om de körs på diesel, säger Lena Nordgren, biodrivmedelsexpert på SEKAB.

Skalbagge ger dieselmotorn en ny chans

”Elproduktionen inte grön än på länge”

Ryktet om förbränningsmotorns död, är betydligt överdriven, i alla fall om vi frågar Lundaforskarna som gör bedömningen att de flesta elektrifierade fordon kommer att vara hybrider.

Företagsbot till tjeckiskt åkeri:

Ville hem till dansuppvisning – stängde av färdskrivaren

Chauffören visar sig också vara åkaren. När fordonet tas i beslag, är han orolig för att det även ska förverkas varför han vill göra rätt för sig. Nu har domen fallit och åkeriet ska betala 150 000 kronor för dataintrång och han själv ska betala dagsböter. Läs mer om vad åkaren säger i förhöret.

Skärpta straff för spritsmugglare i buss

Den 27 november 2017 döms 18 personer för inblandning i en smugglingshärva rörande smuggelresor med buss till norra Tyskland. Resorna har anknytning till bussföretaget Trba Mont AB, som försattes i konkurs i augusti förra året. Domarna överklagas till hovrätten och idag fick flera av de dömda skärpta fängelsestraff medan andra fick sina tingsrättsdomar bekräftade.

Sven-Erik Alhem

Sven-Erik Alhem

Efter att ha lämnat min tidigare tjänst som överåklagare senast i Malmö och tidigare i Stockholm arbetar jag nu i mitt företag Sven-Erik Alhem AB som konsult och rättskommentator åt media. Jag är också föreläsare, moderator samt oberoende granskare av rättsfall. Det kan nämnas att jag följt Arbogamålet, Rödebymålet och flera andra uppmärksammade rättsfall. Jag har löpande kommenterat mängder av rättsfall. Erfarenheterna från nära 40 års arbete inom rättsväsendet är väsentliga för min nya verksamhet.

Krönika i Proffs

“”Rättvisan uppfattas inte alltid som särskilt rättvis””

Skolans värld var ofta hårdare förr. Då menar jag fysiskt. Fysisk bestraffning – om än formellt måttfull sådan men i praktiken ibland hård och starkt kränkande – ansågs rymmas inom ramen för en god fostran. Läraren ansågs förr också med viss våldsutövning kunna vidmakthålla sin auktoritet. Det fick jag en gång i tiden själv som elev erfara.
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs
Stäng

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant