”Risken att ertappas av en trafikpolis är nära noll procent”

Fick ett mejl från en erfaren polis i Stockholm som hade läst en av mina många krönikor i Proffs om stora brister i polisens trafikövervakning. Innehållet känns både bekräftande och otäckt vad gäller mina farhågor. Till exempel att det kan löna sig att neka i sten för den som mot förmodan skulle råka fastna i en poliskontroll i trafiken.

KRÖNIKA

Sven-Erik Alhem:

"Rättssystemet riskerar att haverera om alla nekar till brott"

Många med mig är oroliga över nedprioriteringen av polisens trafikövervakning. Allt färre poliser syns i trafiken och många har till exempel på E4 och E6 funnit sig kunna fastslå att fri fart råder i praktiken. Så blir det om risken att åka fast även för rejält flagranta hastighetsbrott är liten.

KRÖNIKA AV SVEN-ERIK ALHEM

”Det räcker inte med att sätta upp skyltar”

Ibland sänks hastigheten längs våra vägar eller gator genom att beslut fattas i vederbörlig ordning och nya skyltar sätts upp. 40 km/h är på allt fler ställen högsta tillåtna fart i många städer och samhällen. Den formella sidan är en sak och hur hastighetsanpassningen sker är en helt annan.

KRÖNIKA AV SVEN-ERIK ALHEM

”Behovet av polis är enormt”

Den så kallade UberPop-verksamheten torde vara över. Arrangören har länge kämpat för att det är en tillåten form av samåkningstjänst som går ut på att privatpersoner med bil ska kunna plocka upp passagerare mot viss betalning. Avgöranden i allmänna domstolar har emellertid satt P för verksamheten. I allt fall tills vidare.

Herren har kallat sade prästen - och lämnade rättssalen

Även i en rättssal där brottmål handläggs kan humoristiska situationer passera. Minns särskilt ett mål där jag hade åtalat en präst för osant intygande avseende innehållet i ett personbevis (prästen frikändes) och där prästen efter ungefär halva huvudförhandlingen sittande intill sin försvarare plötsligt reste sig från den tilltalades bänk och sakta skred på väg ut ur rättssalen.

Sverige – numera laglöst trafikland?

Polisen har fått väsentligt många fler uppgifter på senare tid som en följd av bland annat flyktingsituationen. Det är därför förståeligt att krafterna inte räcker till för allt som är viktigt. Om än beklagligt.
Vi vet att rikspolischefen vill ha fler poliser. Vi får se hur det blir.

Ärlighet varar längst – eller..?

En medelålders bensinmackchef frestades använda mackens dagskassor för egna ändamål. Han åtalades för förskingring av sju dagskassor (sammanlagt belopp 150 000 kronor). Den åtalade chefen hade ett övergripande redovisningsansvar vad gällde mackens dagskassor.

Med förutsättningslösa och kritiska glasögon

Trafikmiljön är onödigt tuff. Tuff som förare i trafiken är den som färdas aggressivt och hänsynslöst. Som egoistiskt vill fort, fram och helst också emellan. Även om det innebär trängning. Som tycker att trafiknormer och lagreglering är till för andra. För trafikanter som är nybörjare i trafiken eller som har mindre körvana. Ibland kallas sådana individer ”bromsklossar” eller liknande nedsättande uttryck av de hänsynslösa. Ty den rätten anser dessa ofta självhävdelseberoende typer sig ha.

Många olyckor är inte olyckor

Läser på Trafikverkets hemsida att i genomsnitt var femhundrade bilist är rattfull. Därtill kommer åtskilliga trötta, stressade, aggressiva och mindre kompetenta. Eller förare som sms:ar/googlar under körning. En del förare saknar körkort.

”Många känner sig kränkta i trafiken”

För de allra flesta är det en självklarhet att man inte beter sig så omdömeslöst som en 23 årig man som dömdes av Malmö tingsrätt för grovt förtal av två kvinnor för att ha publicerat integritetskränkande nakenbilder på kvinnorna på ett pornografiskt internetforum. En moralisk anständighetsspärr borde ha slagit till omgående.

”Vägens riddare finns - även om man ibland får leta en stund”

Lite får man kräva i kontrollhänseende när man kör omkring med en gammal bil som varit med i familjen några år. Det går inte så lätt att komma undan straffansvar för hastighetsförseelse under åberopande av en missvisande hastighetsmätare.

Systematisk ”samåkning” gillades inte av tingsrätten

En form av samåkningstjänst vill en del definiera begreppet UberPOP som. Många har talat sig varma för samhällsnyttan av att vi utnyttjar privatbilarna bättre genom att fler kan dela på kostnaderna.

Borde åklagare vara lite tuffare?

Inte sällan riktas kritik mot åklagare för att ta för lätt på uppgiften att rättsligt tackla trafikbrotten. Det kan gälla någon förare som gravt påverkad har hanterat sitt tunga fordon klumpigt och där "alla" förstår att det är just bilens förare som varit berusad.
Likväl har åklagare ansett att åtal ej ska väckas eftersom brott inte kan styrkas. Eller kan fråga vara om utländska förare som påstås alldeles för enkelt klara sig undan straffansvar i Sverige. Inte minst anmärkningsvärt är det – tycker "alla" – eftersom svenska förare under utlandskörning behandlas mycket tuffare.

Trafikpoliser behövs i allra högsta grad

Åtal mot företrädare för arbetsgivare för arbetsmiljöbrott som grundar sig på mobbning av en arbetstagare på den arbetsplats arbetsgivare ansvarar för är inte vanliga. Eller rättare sagt de är så ovanliga att jag bara erinrar mig – just nu i alla fall – ett enda rättsfall. Östersunds tingsrätt fann två chefer i en kommun skyldiga till arbetsmiljöbrott innefattande vållande till en socialsekreterares självmord.

Misshandlad kvinna fick rätt att köra rattfull

Alla som kör rattfulla eller drogpåverkade åker dessvärre inte fast och blir lagförda. Många chansar och utsätter andra trafikanter för – allmänt sett – påtagliga risker.
Gång på gång. Någon har sagt att det är lika ofta du möter en påverkad förare i trafiken som du möter en taxi. Stämmer det känns det kusligt. 

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018

25 maj 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018
Stäng

25 maj 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vintern tvättas bort hos Bilbadet i Partille
  • Fredrik - chaufför och hängiven hästfotograf
  • Valet 2018: Så vill SD och C jobba för en bättre åkeribransch
  • Polisens cabotageutbildning får ris och ros
  • Olaglig bred last-transport fick köra vidare
  • Provkört: Nya Stralis X-Way
  • 90 år med DAF Trucks
  • ... Och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant