Många olyckor är inte olyckor

Läser på Trafikverkets hemsida att i genomsnitt var femhundrade bilist är rattfull. Därtill kommer åtskilliga trötta, stressade, aggressiva och mindre kompetenta. Eller förare som sms:ar/googlar under körning. En del förare saknar körkort.

”Många känner sig kränkta i trafiken”

För de allra flesta är det en självklarhet att man inte beter sig så omdömeslöst som en 23 årig man som dömdes av Malmö tingsrätt för grovt förtal av två kvinnor för att ha publicerat integritetskränkande nakenbilder på kvinnorna på ett pornografiskt internetforum. En moralisk anständighetsspärr borde ha slagit till omgående.

”Vägens riddare finns - även om man ibland får leta en stund”

Lite får man kräva i kontrollhänseende när man kör omkring med en gammal bil som varit med i familjen några år. Det går inte så lätt att komma undan straffansvar för hastighetsförseelse under åberopande av en missvisande hastighetsmätare.

Systematisk ”samåkning” gillades inte av tingsrätten

En form av samåkningstjänst vill en del definiera begreppet UberPOP som. Många har talat sig varma för samhällsnyttan av att vi utnyttjar privatbilarna bättre genom att fler kan dela på kostnaderna.

Borde åklagare vara lite tuffare?

Inte sällan riktas kritik mot åklagare för att ta för lätt på uppgiften att rättsligt tackla trafikbrotten. Det kan gälla någon förare som gravt påverkad har hanterat sitt tunga fordon klumpigt och där "alla" förstår att det är just bilens förare som varit berusad.
Likväl har åklagare ansett att åtal ej ska väckas eftersom brott inte kan styrkas. Eller kan fråga vara om utländska förare som påstås alldeles för enkelt klara sig undan straffansvar i Sverige. Inte minst anmärkningsvärt är det – tycker "alla" – eftersom svenska förare under utlandskörning behandlas mycket tuffare.

Trafikpoliser behövs i allra högsta grad

Åtal mot företrädare för arbetsgivare för arbetsmiljöbrott som grundar sig på mobbning av en arbetstagare på den arbetsplats arbetsgivare ansvarar för är inte vanliga. Eller rättare sagt de är så ovanliga att jag bara erinrar mig – just nu i alla fall – ett enda rättsfall. Östersunds tingsrätt fann två chefer i en kommun skyldiga till arbetsmiljöbrott innefattande vållande till en socialsekreterares självmord.

Misshandlad kvinna fick rätt att köra rattfull

Alla som kör rattfulla eller drogpåverkade åker dessvärre inte fast och blir lagförda. Många chansar och utsätter andra trafikanter för – allmänt sett – påtagliga risker.
Gång på gång. Någon har sagt att det är lika ofta du möter en påverkad förare i trafiken som du möter en taxi. Stämmer det känns det kusligt. 

Det gäller att visa hänsyn – alltid!

En stillastående bil blir lätt en dödsfälla för ett barn eller en hund som lämnas kvar i bilen i varm väderlek. Det har vi lärt oss. Och likväl händer det igen. I slutet av juli månad 2013 lämnade föräldrarna till en tvåårig pojke honom kvar i en parkerad bil på en köpcentrumparkering medan föräldrarna begav sig iväg för att handla.

Jag undrar om polisledningen vet värdet av trafikpoliserna?

Under många år har jag framhållit betydelsen av kompetenta trafikpoliser längs våra vägar, som alltmer präglas av djungelns lag. Alltför många tuffa aggressiva förare tillåts härja i trafiken utan att straffas. De upptäcks av allmänheten men alltför få trafikpoliser ser dem och kan gripa in. 

Alhem: Då är bevisprovokation okej!

När jag skriver denna krönika märker jag genom fönsterrutan ut mot trånga Köpenhamnsvägen i Malmö hur en del bilar far förbi helt utan minsta hänsynstagande till att högsta tillåtna hastighet är 40 km/h. Hindrande gupp och polis saknas.
Den som blir misstänkt för ett trafikbrott eller till exempel stöld är rättssäkerhetsmässigt bättre tillgodosedd än den som misstänks för mord. Vad menar jag nu, tänker säkert många. Jag ska förklara.

”Förträffligt med polis som får cabotageförbrytaren att darra i knävecken”

Det känns lite märkligt med vissa sammanträffanden. Här är ett. Vid ett köpcentrum stod tillfälligt parkerad en lastbil som levererade varor. Lastbilens placering orsakade irritation hos en bussförare, som ansåg att lastbilen stod hindrande i vägen för bussen. Bussföraren sade till lastbilschauffören att flytta lastbilen. Chauffören hade då gått mot förardörren på lastbilen, men plötsligt fått en kraftig smäll i ryggen och klämts av bussen mot lastbilen.

Om kvacksalvare och bedragare

 Det är inte så ofta det finns möjlighet åtala så kallade kvacksalvare. En kvacksalvare är en person som utan att tillhöra hälso- och sjukvårdspersonalen i egenskap av amatör ger sig in på att yrkesmässigt undersöka någons hälsotillstånd eller behandla någon annan för sjukdom eller därmed jämförligt tillstånd. Allt är inte straffsanktionerat. Men det är det – på synnerligen goda grunder – om kvacksalvaren yrkesmässigt behandlar cancer och andra elakartade svulster i förebyggande, botande eller lindrande syfte.
 

”Håll hårt i dirigentpinnen, Dan Eliasson!”

Skriver denna krönika strax före årsskiftet samtidigt som jag lyssnar till vettiga och sakkunniga synpunkter i P1 av professorn i klinisk bakteriologi Agnes Wold om renlighet, bakterier och allergier. Finns ingen anledning vara dammfanatiker och tro att några dammtussar i bostaden skulle vara skadliga. Städa mindre och känn dig aldrig stressad bara för att du ser några dammtussar! De är helt ofarliga och samlar inte bakterier. Känns tryggt och avslappnande att höra hennes trösterika ord.
Tack, Agnes!

Alhem om den friande domen:

”Något blåögt”

Rättsliga beslut har i alla tider lett till missnöje åtminstone hos någon berörd. Inom straffrätten är sällan alla inblandade nöjda. En målsägande som anmält våldtäkt till exempel, blir inte nöjd om förundersökningen nedläggs eller ett väckt åtal ogillas därför att bevisningen inte anses räcka till.

”Inte alltid så långt mellan himmel och helvete”

I alla tider har människor (läs män) som ofta haft det väl förspänt både ekonomiskt och statusmässigt varit beredda att ta stora risker för att komma i kontakt med unga attraktiva kvinnor. För kortare eller längre perioder. Sexualiteten är en stark drivkraft.
Att köpa sexuella tjänster är som bekant straffbart i Sverige sedan länge. Även om det inte är särskilt många köpare som lagförs måste det kännas förnedrande att ens hamna som misstänkt i en sådan förundersökning.

Tidningen Proffs fre 27 oktober 2017

27 oktober 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“”Alla som kämpar och arbetar för en bättre framtid gör något bra””

När man ser tillbaka på tiden från november 2014 då vi startade en protest som kallades Härstannarsverige (HSS) så inser man att vi har kommit längre än vi trodde. Vi hade tänkt att hålla på fram till jul samma år, när vi kom till jul och det var dags att ta det lugnt så ville en del att vi skulle fortsätta. Vi hade varit hos trafikutskottet och träffat politiker, de hade berättat vad som var på gång och vad som hände.
Läs hela Här stannar Sveriges krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 27 oktober 2017
Stäng

27 oktober 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Volvo satsar på LNG: Full fart mot framtiden
  • Vibeke fick bort spritbussarna
  • DAF:s nyheter på rad i Spanien
  • Två dömdes för veckovila i hytten
  • Varför är bilen billigare hos Scanvo?
  • Rapport från Comtrans-mässan i Ryssland
  • Ny USA-utställning med tysk förebild
  • Lervälling och putstrasor är Jennifers vardag
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant