Sverige – numera laglöst trafikland?

Polisen har fått väsentligt många fler uppgifter på senare tid som en följd av bland annat flyktingsituationen. Det är därför förståeligt att krafterna inte räcker till för allt som är viktigt. Om än beklagligt.
Vi vet att rikspolischefen vill ha fler poliser. Vi får se hur det blir.

Ärlighet varar längst – eller..?

En medelålders bensinmackchef frestades använda mackens dagskassor för egna ändamål. Han åtalades för förskingring av sju dagskassor (sammanlagt belopp 150 000 kronor). Den åtalade chefen hade ett övergripande redovisningsansvar vad gällde mackens dagskassor.

Med förutsättningslösa och kritiska glasögon

Trafikmiljön är onödigt tuff. Tuff som förare i trafiken är den som färdas aggressivt och hänsynslöst. Som egoistiskt vill fort, fram och helst också emellan. Även om det innebär trängning. Som tycker att trafiknormer och lagreglering är till för andra. För trafikanter som är nybörjare i trafiken eller som har mindre körvana. Ibland kallas sådana individer ”bromsklossar” eller liknande nedsättande uttryck av de hänsynslösa. Ty den rätten anser dessa ofta självhävdelseberoende typer sig ha.

Många olyckor är inte olyckor

Läser på Trafikverkets hemsida att i genomsnitt var femhundrade bilist är rattfull. Därtill kommer åtskilliga trötta, stressade, aggressiva och mindre kompetenta. Eller förare som sms:ar/googlar under körning. En del förare saknar körkort.

”Många känner sig kränkta i trafiken”

För de allra flesta är det en självklarhet att man inte beter sig så omdömeslöst som en 23 årig man som dömdes av Malmö tingsrätt för grovt förtal av två kvinnor för att ha publicerat integritetskränkande nakenbilder på kvinnorna på ett pornografiskt internetforum. En moralisk anständighetsspärr borde ha slagit till omgående.

”Vägens riddare finns - även om man ibland får leta en stund”

Lite får man kräva i kontrollhänseende när man kör omkring med en gammal bil som varit med i familjen några år. Det går inte så lätt att komma undan straffansvar för hastighetsförseelse under åberopande av en missvisande hastighetsmätare.

Systematisk ”samåkning” gillades inte av tingsrätten

En form av samåkningstjänst vill en del definiera begreppet UberPOP som. Många har talat sig varma för samhällsnyttan av att vi utnyttjar privatbilarna bättre genom att fler kan dela på kostnaderna.

Borde åklagare vara lite tuffare?

Inte sällan riktas kritik mot åklagare för att ta för lätt på uppgiften att rättsligt tackla trafikbrotten. Det kan gälla någon förare som gravt påverkad har hanterat sitt tunga fordon klumpigt och där "alla" förstår att det är just bilens förare som varit berusad.
Likväl har åklagare ansett att åtal ej ska väckas eftersom brott inte kan styrkas. Eller kan fråga vara om utländska förare som påstås alldeles för enkelt klara sig undan straffansvar i Sverige. Inte minst anmärkningsvärt är det – tycker "alla" – eftersom svenska förare under utlandskörning behandlas mycket tuffare.

Trafikpoliser behövs i allra högsta grad

Åtal mot företrädare för arbetsgivare för arbetsmiljöbrott som grundar sig på mobbning av en arbetstagare på den arbetsplats arbetsgivare ansvarar för är inte vanliga. Eller rättare sagt de är så ovanliga att jag bara erinrar mig – just nu i alla fall – ett enda rättsfall. Östersunds tingsrätt fann två chefer i en kommun skyldiga till arbetsmiljöbrott innefattande vållande till en socialsekreterares självmord.

Misshandlad kvinna fick rätt att köra rattfull

Alla som kör rattfulla eller drogpåverkade åker dessvärre inte fast och blir lagförda. Många chansar och utsätter andra trafikanter för – allmänt sett – påtagliga risker.
Gång på gång. Någon har sagt att det är lika ofta du möter en påverkad förare i trafiken som du möter en taxi. Stämmer det känns det kusligt. 

Det gäller att visa hänsyn – alltid!

En stillastående bil blir lätt en dödsfälla för ett barn eller en hund som lämnas kvar i bilen i varm väderlek. Det har vi lärt oss. Och likväl händer det igen. I slutet av juli månad 2013 lämnade föräldrarna till en tvåårig pojke honom kvar i en parkerad bil på en köpcentrumparkering medan föräldrarna begav sig iväg för att handla.

Jag undrar om polisledningen vet värdet av trafikpoliserna?

Under många år har jag framhållit betydelsen av kompetenta trafikpoliser längs våra vägar, som alltmer präglas av djungelns lag. Alltför många tuffa aggressiva förare tillåts härja i trafiken utan att straffas. De upptäcks av allmänheten men alltför få trafikpoliser ser dem och kan gripa in. 

Alhem: Då är bevisprovokation okej!

När jag skriver denna krönika märker jag genom fönsterrutan ut mot trånga Köpenhamnsvägen i Malmö hur en del bilar far förbi helt utan minsta hänsynstagande till att högsta tillåtna hastighet är 40 km/h. Hindrande gupp och polis saknas.
Den som blir misstänkt för ett trafikbrott eller till exempel stöld är rättssäkerhetsmässigt bättre tillgodosedd än den som misstänks för mord. Vad menar jag nu, tänker säkert många. Jag ska förklara.

”Förträffligt med polis som får cabotageförbrytaren att darra i knävecken”

Det känns lite märkligt med vissa sammanträffanden. Här är ett. Vid ett köpcentrum stod tillfälligt parkerad en lastbil som levererade varor. Lastbilens placering orsakade irritation hos en bussförare, som ansåg att lastbilen stod hindrande i vägen för bussen. Bussföraren sade till lastbilschauffören att flytta lastbilen. Chauffören hade då gått mot förardörren på lastbilen, men plötsligt fått en kraftig smäll i ryggen och klämts av bussen mot lastbilen.

Om kvacksalvare och bedragare

 Det är inte så ofta det finns möjlighet åtala så kallade kvacksalvare. En kvacksalvare är en person som utan att tillhöra hälso- och sjukvårdspersonalen i egenskap av amatör ger sig in på att yrkesmässigt undersöka någons hälsotillstånd eller behandla någon annan för sjukdom eller därmed jämförligt tillstånd. Allt är inte straffsanktionerat. Men det är det – på synnerligen goda grunder – om kvacksalvaren yrkesmässigt behandlar cancer och andra elakartade svulster i förebyggande, botande eller lindrande syfte.
 

Tidningen Proffs fre 22 december 2017

22 december 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 22 december 2017
Stäng

22 december 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Lennart kommer med julens viktigaste dryck
  • Trafikpoliser och branschfolk på besök i Bryssel
  • Hos LP tvättas 1000 lastbilar i månaden - för hand
  • Orderböckerna har öppnat för uppdaterad Transit Custom
  • Hon har full koll på virkestransporterna till Stora Enso
  • Returpapper är (arbets)livet för Anette
  • Pensionerad 141:a lever lugnt liv hos Anders
  • Elias kör till Ullared – 25 gånger om dagen
  • LBC Frakt Värmland gör tummen upp för HVO
  • Volvo F10 och F12 fyller 40 år
  • ... m.m ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant