”Vägens riddare finns - även om man ibland får leta en stund”

Lite får man kräva i kontrollhänseende när man kör omkring med en gammal bil som varit med i familjen några år. Det går inte så lätt att komma undan straffansvar för hastighetsförseelse under åberopande av en missvisande hastighetsmätare.

Systematisk ”samåkning” gillades inte av tingsrätten

En form av samåkningstjänst vill en del definiera begreppet UberPOP som. Många har talat sig varma för samhällsnyttan av att vi utnyttjar privatbilarna bättre genom att fler kan dela på kostnaderna.

Borde åklagare vara lite tuffare?

Inte sällan riktas kritik mot åklagare för att ta för lätt på uppgiften att rättsligt tackla trafikbrotten. Det kan gälla någon förare som gravt påverkad har hanterat sitt tunga fordon klumpigt och där "alla" förstår att det är just bilens förare som varit berusad.
Likväl har åklagare ansett att åtal ej ska väckas eftersom brott inte kan styrkas. Eller kan fråga vara om utländska förare som påstås alldeles för enkelt klara sig undan straffansvar i Sverige. Inte minst anmärkningsvärt är det – tycker "alla" – eftersom svenska förare under utlandskörning behandlas mycket tuffare.

Trafikpoliser behövs i allra högsta grad

Åtal mot företrädare för arbetsgivare för arbetsmiljöbrott som grundar sig på mobbning av en arbetstagare på den arbetsplats arbetsgivare ansvarar för är inte vanliga. Eller rättare sagt de är så ovanliga att jag bara erinrar mig – just nu i alla fall – ett enda rättsfall. Östersunds tingsrätt fann två chefer i en kommun skyldiga till arbetsmiljöbrott innefattande vållande till en socialsekreterares självmord.

Misshandlad kvinna fick rätt att köra rattfull

Alla som kör rattfulla eller drogpåverkade åker dessvärre inte fast och blir lagförda. Många chansar och utsätter andra trafikanter för – allmänt sett – påtagliga risker.
Gång på gång. Någon har sagt att det är lika ofta du möter en påverkad förare i trafiken som du möter en taxi. Stämmer det känns det kusligt. 

Det gäller att visa hänsyn – alltid!

En stillastående bil blir lätt en dödsfälla för ett barn eller en hund som lämnas kvar i bilen i varm väderlek. Det har vi lärt oss. Och likväl händer det igen. I slutet av juli månad 2013 lämnade föräldrarna till en tvåårig pojke honom kvar i en parkerad bil på en köpcentrumparkering medan föräldrarna begav sig iväg för att handla.

Jag undrar om polisledningen vet värdet av trafikpoliserna?

Under många år har jag framhållit betydelsen av kompetenta trafikpoliser längs våra vägar, som alltmer präglas av djungelns lag. Alltför många tuffa aggressiva förare tillåts härja i trafiken utan att straffas. De upptäcks av allmänheten men alltför få trafikpoliser ser dem och kan gripa in. 

Alhem: Då är bevisprovokation okej!

När jag skriver denna krönika märker jag genom fönsterrutan ut mot trånga Köpenhamnsvägen i Malmö hur en del bilar far förbi helt utan minsta hänsynstagande till att högsta tillåtna hastighet är 40 km/h. Hindrande gupp och polis saknas.
Den som blir misstänkt för ett trafikbrott eller till exempel stöld är rättssäkerhetsmässigt bättre tillgodosedd än den som misstänks för mord. Vad menar jag nu, tänker säkert många. Jag ska förklara.

”Förträffligt med polis som får cabotageförbrytaren att darra i knävecken”

Det känns lite märkligt med vissa sammanträffanden. Här är ett. Vid ett köpcentrum stod tillfälligt parkerad en lastbil som levererade varor. Lastbilens placering orsakade irritation hos en bussförare, som ansåg att lastbilen stod hindrande i vägen för bussen. Bussföraren sade till lastbilschauffören att flytta lastbilen. Chauffören hade då gått mot förardörren på lastbilen, men plötsligt fått en kraftig smäll i ryggen och klämts av bussen mot lastbilen.

Om kvacksalvare och bedragare

 Det är inte så ofta det finns möjlighet åtala så kallade kvacksalvare. En kvacksalvare är en person som utan att tillhöra hälso- och sjukvårdspersonalen i egenskap av amatör ger sig in på att yrkesmässigt undersöka någons hälsotillstånd eller behandla någon annan för sjukdom eller därmed jämförligt tillstånd. Allt är inte straffsanktionerat. Men det är det – på synnerligen goda grunder – om kvacksalvaren yrkesmässigt behandlar cancer och andra elakartade svulster i förebyggande, botande eller lindrande syfte.
 

”Håll hårt i dirigentpinnen, Dan Eliasson!”

Skriver denna krönika strax före årsskiftet samtidigt som jag lyssnar till vettiga och sakkunniga synpunkter i P1 av professorn i klinisk bakteriologi Agnes Wold om renlighet, bakterier och allergier. Finns ingen anledning vara dammfanatiker och tro att några dammtussar i bostaden skulle vara skadliga. Städa mindre och känn dig aldrig stressad bara för att du ser några dammtussar! De är helt ofarliga och samlar inte bakterier. Känns tryggt och avslappnande att höra hennes trösterika ord.
Tack, Agnes!

Alhem om den friande domen:

”Något blåögt”

Rättsliga beslut har i alla tider lett till missnöje åtminstone hos någon berörd. Inom straffrätten är sällan alla inblandade nöjda. En målsägande som anmält våldtäkt till exempel, blir inte nöjd om förundersökningen nedläggs eller ett väckt åtal ogillas därför att bevisningen inte anses räcka till.

”Inte alltid så långt mellan himmel och helvete”

I alla tider har människor (läs män) som ofta haft det väl förspänt både ekonomiskt och statusmässigt varit beredda att ta stora risker för att komma i kontakt med unga attraktiva kvinnor. För kortare eller längre perioder. Sexualiteten är en stark drivkraft.
Att köpa sexuella tjänster är som bekant straffbart i Sverige sedan länge. Även om det inte är särskilt många köpare som lagförs måste det kännas förnedrande att ens hamna som misstänkt i en sådan förundersökning.

Är likställdhet viktigare i vissa fall?

Höga rättssäkerhetskrav ska alltid ställas på rättsväsendet. I brottmål måste rättvisan segra så långt det någonsin är möjligt. Utredningsarbetet inom polisen måste vara schyst och rättvist för att kunna läggas till grund för åklagarens bedömning om åtal ska väckas eller ej (eller om strafföreläggande i förekommande fall ska utfärdas).

GÄSTKRÖNIKA

Q3 tar fajten mot illegal konkurrens

Som ny verksamhetschef för Q3 – Forum för hållbara transporter, har jag reflekterat över hur transport- och logistikfrågor hanterats av de olika partierna i valrörelsen. Generellt tycker jag att våra frågor har debatterats mer frekvent i årets valrörelse jämfört med tidigare. De har lyfts upp i traditionella kanaler men framförallt på sociala medier. Där har politiker, beslutsfattare, beslutspåverkare och transportörer mötts i heta diskussioner.

Tidningen Proffs fre 11 augusti 2017

11 augusti 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“Transportstyrelsens förre generaldirektör ett ”bondeoffer”?”

Tiden står som bekant aldrig still. Inte heller i rättsliga sammanhang. När jag skriver denna krönika (den 23 juli) känner vi till skandalen som lett till att Transportstyrelsens förre generaldirektör fullständigt ofattbart bidragit till att skapa en helt onödig och omfattande säkerhetsrisk för vårt land. Hon har åstadkommit att Transportstyrelsens datadrift lagts över på obehöriga och således ej säkerhetskontrollerade datatekniker vid företaget IBM i Tjeckien.
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 11 augusti 2017
Stäng

11 augusti 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Dåligt säkrad last kunde ha slutat med kat(t)astrof
  • Alhem: Generaldirektören ett bondeoffer?
  • TEST: TomTom Go Professional 6250
  • Vad händer efter en gastrisk bypass-operation?
  • Världens största (och regnigaste?) skogsmässa
  • Tatra en mästare i svår terräng
  • Kalles Bud – ”började som ett extraknäck”
  • Zeidlitz: ”Kanske dags att stoppa, göra om och göra rätt?
  • Möt gänget som håller koll på yrkestrafiken i norr
  • Lyckad hästkraftsdag lockade storpublik
  • Alingsås Åkericentral – minst i regionen
  • Hos Hagströmska utbildas dina framtida kollegor
  • ... Och mycket mer!

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant