Är likställdhet viktigare i vissa fall?

Höga rättssäkerhetskrav ska alltid ställas på rättsväsendet. I brottmål måste rättvisan segra så långt det någonsin är möjligt. Utredningsarbetet inom polisen måste vara schyst och rättvist för att kunna läggas till grund för åklagarens bedömning om åtal ska väckas eller ej (eller om strafföreläggande i förekommande fall ska utfärdas).

GÄSTKRÖNIKA

Q3 tar fajten mot illegal konkurrens

Som ny verksamhetschef för Q3 – Forum för hållbara transporter, har jag reflekterat över hur transport- och logistikfrågor hanterats av de olika partierna i valrörelsen. Generellt tycker jag att våra frågor har debatterats mer frekvent i årets valrörelse jämfört med tidigare. De har lyfts upp i traditionella kanaler men framförallt på sociala medier. Där har politiker, beslutsfattare, beslutspåverkare och transportörer mötts i heta diskussioner.

Inför riksdagsvalet är ”människovärdet” som högst

Då och då är det bra att vi erinrar oss om att vi alla tillkommit av en slump. Där vi sannolikt inte ens känner till alla de bakomliggande omständigheterna. Ofta får vi höra sanningsorden att vi är lika mycket värda som människor. Kanske är vi som allra mest värda inför ett riksdagsval.

”Rättvisan är aldrig enkel”

Domar kan skrivas på olika sätt. En modern och bra uppfattning är att de ska vara högkvalitativa samt tydliga och lätta att förstå för alla. Frågan är bara hur pass innehållslösa de kan tillåtas vara och hur kort och summarisk en huvudförhandling bör vara. Blev av en journalist uppmärksamgjord på några domar från en tingsrätt där särskilt en dom känns lite väl enkel.

”Tyst diplomati löser inte branschens problem?”

Av alla medlemmar i Sveriges regering och riksdag är det endast två politiker som framträder. Vid varje debatt om åkerinäringen så är det Anders Ygeman (s) och Bergheden (m) som står på scen. Kanske någon mer, men med låg framtoning. Transportnäringen är en livsnerv för att samhället ska fungera.  Det borde vara många fler politiker som borde vara delaktiga i debatten runt transporter på väg.

Ingen grupp ska stå utanför lagen

En demokrati måste ha en väl fungerande rättsordning och ett stabilt rättsväsende som bygger på att landets lagstiftning följs och fungerar likvärdigt för alla. Detta är fundamentalt och kan ses som en självklarhet i en modern demokratisk rättsstat. Vi ska äga tillit till att till exempel straffsanktionerade normer – oavsett om de avser mord, skattebrott eller cabotage - gäller inte bara på papperet utan också i verkliga livet. Att regelverket är likvärdigt för alla. Ingen grupp ska stå utanför lagen. Inte någon i ledande samhällsställning eller i någon organiserad kriminell gruppering.

Nu kliver jag åt sidan!

Visst är vårt land vackert på sommaren! Det är den bästa årstiden att vistas på vår arbetsplats, tycker jag. Sommaren bidrar starkt till att jag älskar att köra min lastbil år efter år.
Men något jag saknar är stödet från den breda massan i ”Vägtransportsverige”. Lusten falnar – och jag känner att det är dags för en time-out.

Regeringen är på offensiven – men hur är det med trafikpolisen?

Uttröttad busschaufför som kört i diket med 14 passagerare inom Vårgårda kommun i samband med en resa mellan Tyskland och Sverige har dömts för grov vårdslöshet i trafik i både tingsrätt och hovrätt (Hovrätten för Västra Sverige mål B 5076-13). Påföljden bestämdes till villkorlig dom i förening med samhällstjänst om 50 timmar mot bakgrund av chaufförens personliga förhållanden.

”Har vi råd med partipolitisk prestige?”

 För en månads tids sedan åker jag, glad i hågen, till Stockholm Truck Meet. Jag var mycket förväntansfull. Dels att få tillbringa tid med alla fina kollegor, dels för att sitta med i paneldebatten ”Vägval 2014”.
Allt började bra. På fredagskvällen träffade jag många vänner och bekanta, allt kändes toppen.
Lördagen börjar likadant. Jag åker iväg för att hämta en gammal god kamrat vid tåget, sedan sitter vi och diskuterar gamla minnen - och framtida engagemang. 

Gyllengula PET-flaskor och trasiga toaletter är min vardag!

Just nu, när jag skriver det här, skiner en härligt varm sol från en klarblå himmel. Och – för att återknyta till min förra krönika – den här tiden på året har det förr varit en fröjd att kunna stanna till på en rastplats och njuta av en stunds vila. Men så är det som bekant inte längre!

Den mesiga tiden måste vara över

Nu har ny forskning och undersökning slagit fast vad vi nog alla redan vet. Nämligen att väldigt många förare i trafiken struntar i hastighetsbestämmelserna och kör för fort. Särskilt illa ställt är det på 40 km/h-områdena. Det är VTI (Statens väg och transportforskningsinstitut) som tillsammans med NTF har mätt farter och forskat. Och alltså kommit fram till det föga överraskande resultatet att för många kör för fort.

Bestämmelsen om vårdslöshet i trafik bör skärpas

Ibland hamnar en dom framför ögonen på mig som känns märklig. Gäller inte så sällan på trafikområdet. Jönköpings tingsrätt behandlade i mål B 2469-13 frågan om en hastighetsöverträdelse (158 km/h på 90-sträcka) i Gislaveds kommun. Den unge personbilsföraren påstod att han befunnit sig i en nödsituation och därför skulle vara fri från ansvar.

Fritt fram för kriminalitet på våra vägar!

Vart är den svenska trafikpolisen på väg? Polisen är inte på vägarna för att kontrollera den tunga trafiken som de är utbildade till. Jag läste i en tidning en artikel, där chefredaktören hade ställt ett antal frågor till en av de ansvariga inom trafikpolisen. Det var nedslående läsning för mig som tror på den goda trafikpolisen. Endast 190 trafikpoliser, av landets cirka 20 000 poliser, med kompetens att kontrollera den tunga trafiken ska arbeta med denna uppgift. Men det är inte många som får arbeta med sitt uppdrag. Fortlöpande omplaceras dessa poliser till andra prioriterade uppdrag som IT-brottslighet och arbete mot den den grovt organiserade brottsligheten.

Det som göms i snö…

Som de flesta antagligen har noterat, har våren kommit - och snön smälter undan. Detta är ju normalt sett något som man blir glad och upprymd av, men vad är det vi får se? Jo, nedskräpade parkeringar, fördärvade rastplatser och industriområden som rent ut sagt ser för jävliga ut. Till detta lägger vi toaletter längs våra vägar som inte går att använda. De är helt enkelt för grisiga…

”Så får vi ordning och reda i åkerinäringen”

 I förra numret av tidningen Proffs (3-2014) fick moderaternas Christofer Fjellner redogöra för den moderata synen på svensk transportnäring. Nu är det socialdemokraternas tur. Anders Ygeman är socialdemokratisk ordförande i trafikutskottet. 

Tidningen Proffs fre 27 oktober 2017

27 oktober 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“”Alla som kämpar och arbetar för en bättre framtid gör något bra””

När man ser tillbaka på tiden från november 2014 då vi startade en protest som kallades Härstannarsverige (HSS) så inser man att vi har kommit längre än vi trodde. Vi hade tänkt att hålla på fram till jul samma år, när vi kom till jul och det var dags att ta det lugnt så ville en del att vi skulle fortsätta. Vi hade varit hos trafikutskottet och träffat politiker, de hade berättat vad som var på gång och vad som hände.
Läs hela Här stannar Sveriges krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 27 oktober 2017
Stäng

27 oktober 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Volvo satsar på LNG: Full fart mot framtiden
  • Vibeke fick bort spritbussarna
  • DAF:s nyheter på rad i Spanien
  • Två dömdes för veckovila i hytten
  • Varför är bilen billigare hos Scanvo?
  • Rapport från Comtrans-mässan i Ryssland
  • Ny USA-utställning med tysk förebild
  • Lervälling och putstrasor är Jennifers vardag
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant