Jag undrar om polisledningen vet värdet av trafikpoliserna?

Under många år har jag framhållit betydelsen av kompetenta trafikpoliser längs våra vägar, som alltmer präglas av djungelns lag. Alltför många tuffa aggressiva förare tillåts härja i trafiken utan att straffas. De upptäcks av allmänheten men alltför få trafikpoliser ser dem och kan gripa in. 

Alhem: Då är bevisprovokation okej!

När jag skriver denna krönika märker jag genom fönsterrutan ut mot trånga Köpenhamnsvägen i Malmö hur en del bilar far förbi helt utan minsta hänsynstagande till att högsta tillåtna hastighet är 40 km/h. Hindrande gupp och polis saknas.
Den som blir misstänkt för ett trafikbrott eller till exempel stöld är rättssäkerhetsmässigt bättre tillgodosedd än den som misstänks för mord. Vad menar jag nu, tänker säkert många. Jag ska förklara.

”Förträffligt med polis som får cabotageförbrytaren att darra i knävecken”

Det känns lite märkligt med vissa sammanträffanden. Här är ett. Vid ett köpcentrum stod tillfälligt parkerad en lastbil som levererade varor. Lastbilens placering orsakade irritation hos en bussförare, som ansåg att lastbilen stod hindrande i vägen för bussen. Bussföraren sade till lastbilschauffören att flytta lastbilen. Chauffören hade då gått mot förardörren på lastbilen, men plötsligt fått en kraftig smäll i ryggen och klämts av bussen mot lastbilen.

Om kvacksalvare och bedragare

 Det är inte så ofta det finns möjlighet åtala så kallade kvacksalvare. En kvacksalvare är en person som utan att tillhöra hälso- och sjukvårdspersonalen i egenskap av amatör ger sig in på att yrkesmässigt undersöka någons hälsotillstånd eller behandla någon annan för sjukdom eller därmed jämförligt tillstånd. Allt är inte straffsanktionerat. Men det är det – på synnerligen goda grunder – om kvacksalvaren yrkesmässigt behandlar cancer och andra elakartade svulster i förebyggande, botande eller lindrande syfte.
 

”Håll hårt i dirigentpinnen, Dan Eliasson!”

Skriver denna krönika strax före årsskiftet samtidigt som jag lyssnar till vettiga och sakkunniga synpunkter i P1 av professorn i klinisk bakteriologi Agnes Wold om renlighet, bakterier och allergier. Finns ingen anledning vara dammfanatiker och tro att några dammtussar i bostaden skulle vara skadliga. Städa mindre och känn dig aldrig stressad bara för att du ser några dammtussar! De är helt ofarliga och samlar inte bakterier. Känns tryggt och avslappnande att höra hennes trösterika ord.
Tack, Agnes!

Alhem om den friande domen:

”Något blåögt”

Rättsliga beslut har i alla tider lett till missnöje åtminstone hos någon berörd. Inom straffrätten är sällan alla inblandade nöjda. En målsägande som anmält våldtäkt till exempel, blir inte nöjd om förundersökningen nedläggs eller ett väckt åtal ogillas därför att bevisningen inte anses räcka till.

”Inte alltid så långt mellan himmel och helvete”

I alla tider har människor (läs män) som ofta haft det väl förspänt både ekonomiskt och statusmässigt varit beredda att ta stora risker för att komma i kontakt med unga attraktiva kvinnor. För kortare eller längre perioder. Sexualiteten är en stark drivkraft.
Att köpa sexuella tjänster är som bekant straffbart i Sverige sedan länge. Även om det inte är särskilt många köpare som lagförs måste det kännas förnedrande att ens hamna som misstänkt i en sådan förundersökning.

Är likställdhet viktigare i vissa fall?

Höga rättssäkerhetskrav ska alltid ställas på rättsväsendet. I brottmål måste rättvisan segra så långt det någonsin är möjligt. Utredningsarbetet inom polisen måste vara schyst och rättvist för att kunna läggas till grund för åklagarens bedömning om åtal ska väckas eller ej (eller om strafföreläggande i förekommande fall ska utfärdas).

GÄSTKRÖNIKA

Q3 tar fajten mot illegal konkurrens

Som ny verksamhetschef för Q3 – Forum för hållbara transporter, har jag reflekterat över hur transport- och logistikfrågor hanterats av de olika partierna i valrörelsen. Generellt tycker jag att våra frågor har debatterats mer frekvent i årets valrörelse jämfört med tidigare. De har lyfts upp i traditionella kanaler men framförallt på sociala medier. Där har politiker, beslutsfattare, beslutspåverkare och transportörer mötts i heta diskussioner.

Inför riksdagsvalet är ”människovärdet” som högst

Då och då är det bra att vi erinrar oss om att vi alla tillkommit av en slump. Där vi sannolikt inte ens känner till alla de bakomliggande omständigheterna. Ofta får vi höra sanningsorden att vi är lika mycket värda som människor. Kanske är vi som allra mest värda inför ett riksdagsval.

”Rättvisan är aldrig enkel”

Domar kan skrivas på olika sätt. En modern och bra uppfattning är att de ska vara högkvalitativa samt tydliga och lätta att förstå för alla. Frågan är bara hur pass innehållslösa de kan tillåtas vara och hur kort och summarisk en huvudförhandling bör vara. Blev av en journalist uppmärksamgjord på några domar från en tingsrätt där särskilt en dom känns lite väl enkel.

”Tyst diplomati löser inte branschens problem?”

Av alla medlemmar i Sveriges regering och riksdag är det endast två politiker som framträder. Vid varje debatt om åkerinäringen så är det Anders Ygeman (s) och Bergheden (m) som står på scen. Kanske någon mer, men med låg framtoning. Transportnäringen är en livsnerv för att samhället ska fungera.  Det borde vara många fler politiker som borde vara delaktiga i debatten runt transporter på väg.

Ingen grupp ska stå utanför lagen

En demokrati måste ha en väl fungerande rättsordning och ett stabilt rättsväsende som bygger på att landets lagstiftning följs och fungerar likvärdigt för alla. Detta är fundamentalt och kan ses som en självklarhet i en modern demokratisk rättsstat. Vi ska äga tillit till att till exempel straffsanktionerade normer – oavsett om de avser mord, skattebrott eller cabotage - gäller inte bara på papperet utan också i verkliga livet. Att regelverket är likvärdigt för alla. Ingen grupp ska stå utanför lagen. Inte någon i ledande samhällsställning eller i någon organiserad kriminell gruppering.

Nu kliver jag åt sidan!

Visst är vårt land vackert på sommaren! Det är den bästa årstiden att vistas på vår arbetsplats, tycker jag. Sommaren bidrar starkt till att jag älskar att köra min lastbil år efter år.
Men något jag saknar är stödet från den breda massan i ”Vägtransportsverige”. Lusten falnar – och jag känner att det är dags för en time-out.

Regeringen är på offensiven – men hur är det med trafikpolisen?

Uttröttad busschaufför som kört i diket med 14 passagerare inom Vårgårda kommun i samband med en resa mellan Tyskland och Sverige har dömts för grov vårdslöshet i trafik i både tingsrätt och hovrätt (Hovrätten för Västra Sverige mål B 5076-13). Påföljden bestämdes till villkorlig dom i förening med samhällstjänst om 50 timmar mot bakgrund av chaufförens personliga förhållanden.

Tidningen Proffs fre 13 april 2018

13 april 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018
Stäng

13 april 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vi har provkört Iveco med gasdrift
  • Jimmie Åkesson på besök hos Börje Jönsson och Trafikpolisen
  • Valet 2018: Så vill S och M jobba för en bättre åkeribransch
  • 80-årig bryggeribil fortfarande i tjänst
  • Hur ska bärgare få betalt av utländska åkare?
  • Polisen: \"Vi får agera mänskliga sköldar\"
  • Konferens med fokus på parkeringsproblemen
  • Långsjöns rastplats - bäst i test (igen)
  • Norge störst - inte bara i skidspåret
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant