Fritt fram för kriminalitet på våra vägar!

Vart är den svenska trafikpolisen på väg? Polisen är inte på vägarna för att kontrollera den tunga trafiken som de är utbildade till. Jag läste i en tidning en artikel, där chefredaktören hade ställt ett antal frågor till en av de ansvariga inom trafikpolisen. Det var nedslående läsning för mig som tror på den goda trafikpolisen. Endast 190 trafikpoliser, av landets cirka 20 000 poliser, med kompetens att kontrollera den tunga trafiken ska arbeta med denna uppgift. Men det är inte många som får arbeta med sitt uppdrag. Fortlöpande omplaceras dessa poliser till andra prioriterade uppdrag som IT-brottslighet och arbete mot den den grovt organiserade brottsligheten.

Det som göms i snö…

Som de flesta antagligen har noterat, har våren kommit - och snön smälter undan. Detta är ju normalt sett något som man blir glad och upprymd av, men vad är det vi får se? Jo, nedskräpade parkeringar, fördärvade rastplatser och industriområden som rent ut sagt ser för jävliga ut. Till detta lägger vi toaletter längs våra vägar som inte går att använda. De är helt enkelt för grisiga…

”Så får vi ordning och reda i åkerinäringen”

 I förra numret av tidningen Proffs (3-2014) fick moderaternas Christofer Fjellner redogöra för den moderata synen på svensk transportnäring. Nu är det socialdemokraternas tur. Anders Ygeman är socialdemokratisk ordförande i trafikutskottet. 

”Oschyst mot de seriösa att inte tala klartext”

Det märks alltmer att vi är inne i ett viktigt valår. Supervalår kallar många det. Gillar inte begreppet. Tycker det får räcka med valår.  I varje valrörelse planeras och kampanjas det. Och tjänas ...

Äntligen!

 Fredagen den 28 februari kom det vi alla, eller åtminstone de flesta av oss, väntat på. Transportstyrelsens förslag som ska förbättra situationen för alla seriösa aktörer inom vägtransportb...

”Att hålla utländska chaufförer borta från Sverige är cyniskt”

Många har hört av sig för att berätta hur de upplever situationen på vägarna efter mitt inlägg i debatten om de utländska chaufförerna. Det uppskattar jag, och jag har stor förståelse för dem som b...

Nya uppseendeväckande rättsfall – varje dag

Rättsligt händer något varje dag som väcker uppmärksamhet. Nyligen har jag varit i Luleå och Piteå och följt styckmordsmålet från Boden, där domen kom häromdagen. Den 22-årige tilltalade befanns sk...

”Vår bransch tycks ha hamnat i politisk solförmörkelse”

Efter en något förlängd julledighet här i min lilla krönikehörna, är jag åter på plats.
På senare tid har jag läst en hel del reportage, bland annat i tidningen Proffs och på tidningens hemsid...

Dags att dra åt tumskruvarna på transportbeställarna

Så har vi då sprängt snöret till år 2014. Hur fort går inte åren? I mitt liv känns det inte som så länge sedan George Orwells 1949 utgivna framtidsroman "1984" verkligen innehållsmässigt låg ett st...

Transportköpare och varuägare lägger grunden till osund konkurrens

Vem bryr sig? Billigast får köra oavsett kvalité och säkerhet. Vad blir konsekvensen?
När jag följer den negativa brottsutvecklingen, blir jag irriterad. Ökningen med 47 procent av anmälda ang...

Klädseln säger en del om vem du är

Hur skulle du dömt i ett autentiskt fall med en nakenbadare? Tänk dig en lugn scen med en simbassäng där tre kvinnor och en flicka simmade omkring. De tränade simning och hade väl inte tänkt sig at...

Har vi ett fotbollsproblem i branschen?

Då lägger vi snart ytterligare ett år bakom oss, ett år som faktiskt känns som ett av de bättre i ”nya” TIA:s historia.
En av årets höjdpunkter kan jag nog säga var när vi blev inbjudna till t...

”Polis och åklagare har ett ansvar att agera”

För en näringsidkare är rättvisa konkurrensvillkor A och O. Hur ska annars verksamheten kunna bedrivas sunt och lönsamt i ett långsiktigt perspektiv? Alla vet vi vilken inverkan det har inom en vis...

Mycket har hänt – men ännu mer… har inte hänt!

Simone har bedarrat. Det var rejäla vindar vi fick uppleva i södra Sverige, jag hoppas att ni alla har klarat er helskinnade från ovädret.
På tal om starka vindar, var höll alla hus den 12 okt...

Varför skriva en bok om ”Diesel & Läppstift”?

När jag började köra lastbil på 80-talet var jag definitivt inte den första tjejen ute på vägen. Många kända och okända var ute på vägarna långt innan jag ens kunde gå. Nu har jag skrivit en bok, ”...

Tidningen Proffs fre 22 december 2017

22 december 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 22 december 2017
Stäng

22 december 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Lennart kommer med julens viktigaste dryck
  • Trafikpoliser och branschfolk på besök i Bryssel
  • Hos LP tvättas 1000 lastbilar i månaden - för hand
  • Orderböckerna har öppnat för uppdaterad Transit Custom
  • Hon har full koll på virkestransporterna till Stora Enso
  • Returpapper är (arbets)livet för Anette
  • Pensionerad 141:a lever lugnt liv hos Anders
  • Elias kör till Ullared – 25 gånger om dagen
  • LBC Frakt Värmland gör tummen upp för HVO
  • Volvo F10 och F12 fyller 40 år
  • ... m.m ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant