MÅNADENS LEDARE

Terrorist eller rattfyllo – likheter finns

Terrordådet i Stockholm har så sakta börjat smälta in i vårt medvetande. Man vore så klart väldigt naiv om man trodde att något dylikt inte skulle kunna hända oss i Sverige. Ändå kom det nog som en chock för oss alla.

Bra att poliser umgås vid fikabordet, sa polischefen - och stängde caféet

Vi läser allt oftare om rattfyllor bland yrkeschaufförer. Tack vare en uppmärksam allmänhet, stoppas många potentiella mördare innan något tragiskt inträffat. En del avslöjas först sedan chauffören hamnat i diket med sitt ekipage.
Min känsla är att de ”tunga” fyllorna absolut har blivit fler på senare tid. Och det är emellanåt inga låga promillehalter som nämns. Detta talar för att chaufförerna i fråga är vanesupare, alltså alkoholister.

MÅNADENS LEDARE

”Kalla det vad som helst – bara det kostar”

Näringsdepartementet skickade nyligen ut en promemoria på remiss till 18 instanser. I stora drag går den ut på att göra ansvarsreglerna vid överträdelse av bestämmelserna om cabotagetransporter på väg mer ändamålsenliga.
Det var så klart glädjande att läsa promemorian – men det känns ändå så ”onödigt” på något sätt. Vi hade ju redan en förordning att förhålla oss till och som uppenbarligen fungerar i alla andra EU-länder.

Skärp lagen – för högre moral är väl inte att tänka på?

När vi på tidningen kontaktar en transportköpare eller speditör som ertappats med att ha anlitat en transportfirma som på något brutit mot lagen, är det mer regel än undantag att man skjuter över ansvaret för det inträffade på någon annan. Jag kan inte minnas någon som rakt ut har sagt till mig att "det är vårt fel".

Och på nyårsdagen är allt precis som förr...

Vi har bytt almanacka. Kastat bort 2016 års kalender och spikat upp en ny samt bläddrat fram den första månaden för 2017.
Många är vi som stått där med champagneglaset vid midnatt på nyårsafton och lovat varandra både det ena och det andra. Nytt år, nya möjligheter och nya förhoppningar om ett "bättre år".
Dagen därpå slår vi upp dagstidningen eller (för all del) surfar in på någon nyhetssida på internet för att konstatera att allt är... precis som förr.

Månadens Ledare:

Gemenskapstillståndet måste dras in för fuskarna

I det här numret, årets sista, kan du bland annat läsa om färdskrivarfusket. En brottslig verksamhet där buset blir allt skickligare på att dölja spåren efter sina ingrepp i den tekniska utrustningen. Polisens försök att hålla jämna steg med de kriminella har på några håll i landet visat sig fungera, men som vi alla känner till så blir trafikpoliserna allt färre vilket så klart ger större utrymme för de mindre nogräknade att härja fritt.

Ett oförglömligt påvebesök

Påven har nyligen besökt Sverige. Senast vi hade en påve i landet var år 1989 och i det besöket var jag högst involverad. Som bussförare. Dock inte med påven som passagerare, däremot med ett stort antal karmelitnunnor från klostret vid skånska Glumslöv.

LEDARE

Cabotageärenden riskerar att hamna mellan (dom)stolarna

För någon vecka sedan, skickade moderaten Sten Bergheden en fråga till inrikesminister Anders Ygeman (S). Bergheden funderade över vad Ygeman har tänkt vidta för åtgärder för att öka samarbetet och kunskapsutbytet mellan polisen och Åklagarmyndigheten, i syfte att minska fusket inom åkeribranschen.

”Som att bygga en lekplats på ålderdomshemmet”

Elmia Lastbil 2016 är överstökad. Tack för fyra fantastiska dagar!
Det var som vanligt en riktigt trevlig upplevelse att besöka lastbilsmässan med stort "L". Många kära återseenden, minst lika många nya bekantskaper och ett fyrverkeri av intressanta produkter och nyheter. En dröm för en tidningsgubbe, med andra ord.

Lägg ner skitsnacket – det handlar inte alls om att rädda miljön!

Det är spänning i luften för tillfället, för att inleda lite ”ordvitsigt”. Mycket handlar idag om eldrivna fordon. För lastbilsbranschens del, följer vi med intresse projektet på E16 vid Sandviken. Ett projekt som du kan läsa om på annan plats i den här tidningen. Projektgruppen säger att det blir väldigt mycket billigare att driva lastbilar med elektricitet än med diesel.
Men skulle du våga satsa på en eldriven lastbil, förutsatt att infrastrukturen fanns (så klart)?

Polisen, var god dröj...

Vi svenskar är ganska fogliga av naturen. Snällt ställer vi oss i kö, oavsett vad det gäller. På Ica, till biografen, till buffén på lunchrestaurangen. Och nåde den som tränger sig. Vi säger kanske inget – men innerst inne kokar vi av ilska.

”Staten och näringslivet möter behoven på olika sätt”

Nu börjar semesterperioden för många av landets arbetare. Självklart måste vi få lov att unna oss några veckors ledighet, för att ”ladda batterierna”.
Men vissa samhällsfunktioner kan knappast ställas på sparlåga. Till exempel ökar behovet av vissa tjänster och produkter under sommarmånaderna, vilket så klart blir påtagligt för alla yrkeschaufförer. Givetvis minskar även transportbehovet på många håll, då tillverkningsindustrin drar ner tempot.

När tänker våra politiker ta problemet på allvar?

Regeringen ger polisen mer pengar. Så bra! Redan i vårbudgeten har man skjutit till ytterligare 250 miljoner till myndigheten och för åren 2017 – 2019 har Polisen lämnat önskemål om ett tillskott på 3,9 miljarder.

Varför denna ovilja mot skärpt beställaransvar?

Antalet ekipage som kör olaga cabotage och som ertappas på de svenska vägarna, är inte speciellt många. De poliser som har kompetens att avslöja den här sortens verksamhet är inte heller många till antalet. Dessutom "störs" deras arbete inte endast av fortbildningar och möten, påkallade av arbetsgivaren, Polismyndigheten. Ett annat störningsmoment är den kapitalt usla ledningen av myndigheten, som så klart väcker oro bland de anställda och ett faktum som även, rimligtvis, borde föranleda minskad arbetslust.

Vänsterpartiet tar rygg på trafikpolisen

Vänsterpartiet har i budgetförhandlingarna lagt ett förslag som innebär att polisen generellt ska få större resurser. Det som är extra glädjande i förslaget, åtminstone sett ur vägtransportbranschens synvinkel, är att trafikpolisen inte har glömts bort. 
Vänsterpartiet vill satsa 50 miljoner kronor på den viktiga verksamheten och dessutom föreslår man en specialenhet mot cabotagefusket.

Tidningen Proffs fre 12 maj 2017

12 maj 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“Jag - en simpel chaufför...”

En tanke dyker upp i min hjärna. Varför den tanken vill påminna sig just nu vet jag inte, men det tajmar bra med hur vår yrkessituation ser ut. Hur värderade är vi, jag och du som yrkeschaufförer idag egentligen? Inbringar vi något värde i konsumenternas ögon? Det gör vi nog, men knappast så mycket som vi förtjänar. Tyvärr. Vi är ju mest bara i vägen och kör som dårar och tar plats.  
Läs hela Cathie Sandbergs krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 12 maj 2017
Stäng

12 maj 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Donnez nya - ett Mercedesbygge i hästväg
  • Artisten som känner stolthet över att vara chaufför
  • Kurvor med fel lutning en dödsfara
  • Det här gäller för resor till och från lastbilen
  • Elev stoppades av polisen 40 gånger - samma dag!
  • Johan blir aldrig \"lack\" på sitt jobb
  • Och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant