MÅNADENS LEDARE

Nu önskar vi fokus på cabotagekontrollerna!

Cabotagemiljonerna har börjat jobba, alltså delar av de totalt 100 miljoner kronor som regeringen har avsatt för att bland annat höja kunskaperna om lagarna som reglerar våra vägtransporter. Jag har varit med under några dagar, på de praktiska övningarna, och det är kul att se hur vissa poliser med stor entusiasm går in för sin uppgift.

LEDARE

”Hur många måste dö innan man inför en bärgningsförsäkring?”

Vintern är seg den här gången. Snöoväder och arktisk kyla skapar rubriker i dagspressen, liksom dyster läsning om trafikolyckor, ibland med mycket tragiska resultat.
Diskussionerna om vinterväghållningen och krav på vinterdäck på lastbilsekipagens samtliga axlar fortsätter därmed i oförminskad omfattning.

MÅNADENS LEDARE

Gurkor, jordgubbar och vattenkraft - men...

Varför bryr sig EU inte om framkomligheten?

Välkommen till ett nytt nummer av ”en riktig lastbilstidning”. Som vanligt bjuder vi på varierande läsning. Jag konstaterar till min stora glädje att Proffs fortsatt är en otroligt populär tidning på nätet, med fantastiska besökssiffror.
Men glöm inte att se våra olika kanaler som en helhet. På nätet handlar artiklarna till stor del om rufflarna som gör livet surt för er som jobbar seriöst i en bransch som betyder oerhört mycket för oss alla. Tidningen som du nu håller i handen, har en betydligt mjukare ton. För det mesta.

Nytt valår – nya (tomma) löften..?

Nytt år – nya möjligheter och utmaningar. Ett spännande år väntar, inte minst med tanke på valet. Vilka löften ska vi matas med i år? Vi vet ju vad som utlovades för fyra år sedan – och vad som blev verklighet. "Klampning på riktigt" och "ordning och reda på vägarna", är exempel på det som socialdemokraterna tryckte i halsen på branschen 2014.

Har du nyckeln till vår hemsida?

Året lider mot sitt slut. Jag vill tacka er alla för att ni läser Proffs och för att ni engagerar er i det vi gör, både genom att kritisera och berömma oss. Det ger oss förutsättningar att utvecklas och bli en produkt som tilltalar så många som möjligt.

PROFFS NR 11-2017 UTE NU!

Det är dags att kräva en internationell bärgningsförsäkring!

Ett trailerekipage råkade den 8 november ut för ett haveri och stod därför väldigt illa till på E20 vid Kumla. Många ringde till polisen och till Trafikverket för att påtala riskerna med att trailern stod en bit ut på vägbanan.
Men att det var farligt, togs uppenbarligen inte på så stort allvar av nämnda myndigheter. Snart inträffar det värsta tänkbara. En personbil kör in i det stillastående ekipaget och en kvinna avlider.

Varför river Ikeas kontroller upp fackets känslor?

Olagliga transporter, osurrat gods, drogade/onyktra chaufförer, chaufförer som inte får lov att vistas i landet, chaufförer som försöker mörda sina kollegor... Sedan vi gav ut det förra numret av Proffs har det hänt en hel del längs våra svenska vägar. Det vet du som följer oss på nätet.
En starkare trafikpolis, stramare regler för cabotage och ett skrotat kombidirektiv hade enligt mitt förmenande till stor del kunnat stävja den här typen av brottslighet.
Men vad vill EU göra?

Nya mobilitetspaketet – som att öppna Pandoras ask?

Nyligen diskuterades vägtransportbranschens situation under en paneldebatt i Ljungby (läs mer om debatten på sidorna 4-5). Ämnena rörde så klart mycket vid EU:s förslag till det nya mobilitetspaketet och politikernas syn på bland annat cabotagereglerna. Det finns som bekant en del politiker som gärna ser ett liberalare regelverk för just cabotaget.
Frågan är om man riktigt har förstått att i samma ögonblick som man slutar räkna antalet inrikes transporter, är det högst troligt att man öppnar Pandoras ask på riktigt. Åtminstone om man inte ställer tydliga krav på att lastbilen ska återvända hem efter de fem dagar som man nu vill tillåta en utlandsregistrerad lastbil att köra cabotage.
Det kravet ställer man inte i förslaget som man nu har lagt.

Ordet ”haveri” i kombination med ”Transportstyrelsen” är knappast något nytt

Sommaren har börjat sjunga på sista versen. Därmed inte sagt at den är slut, men frågan är om den började ”på riktigt” i år? Åtminstone är svaret på den frågan inte helt enkelt sett ur min synvinkel här i södra Sverige.
Mina semesterveckor har varit sköna, men föga varma och soliga.
Nog gnällt om detta. Vi kan ju åtminstone vara överens om att det har varit andra saker som hållit värmen uppe den här sommaren. Ord som ”IT-skandal” och ”Transportstyrelsen”, till exempel.

Det är skillnad på miljöfråga och miljöfråga i Laholm

Semesterperioden är kommen. För många är detta årets höjdpunkt och andningshålet som vi alla behöver för att ladda batterierna inför den mörkare årstiden.
När den här tidningen kommer ut har Proffsredaktionen växlat ner och intagit ”viloläge”. Men ett och annat lastbilsrelaterat jippo besöker vi ändå. För vårt stora, personliga intresses skull.

MÅNADENS LEDARE

Kommissionens förslag - ett bevis på hur lite man vet

Så levererades förslaget till det nya vägtransportpaketet till slut. Rena julaftonen – åtminstone för de åkerier som livnär sig på renodlad cabotagetrafik. EU-kommissionen föreslår bland annat att man ska begränsa antalet dagar för cabotagekörningarna till fem, samtidigt som man vill ta bort begränsningen om tre inrikes transporter.

MÅNADENS LEDARE

Terrorist eller rattfyllo – likheter finns

Terrordådet i Stockholm har så sakta börjat smälta in i vårt medvetande. Man vore så klart väldigt naiv om man trodde att något dylikt inte skulle kunna hända oss i Sverige. Ändå kom det nog som en chock för oss alla.

Bra att poliser umgås vid fikabordet, sa polischefen - och stängde caféet

Vi läser allt oftare om rattfyllor bland yrkeschaufförer. Tack vare en uppmärksam allmänhet, stoppas många potentiella mördare innan något tragiskt inträffat. En del avslöjas först sedan chauffören hamnat i diket med sitt ekipage.
Min känsla är att de ”tunga” fyllorna absolut har blivit fler på senare tid. Och det är emellanåt inga låga promillehalter som nämns. Detta talar för att chaufförerna i fråga är vanesupare, alltså alkoholister.

MÅNADENS LEDARE

”Kalla det vad som helst – bara det kostar”

Näringsdepartementet skickade nyligen ut en promemoria på remiss till 18 instanser. I stora drag går den ut på att göra ansvarsreglerna vid överträdelse av bestämmelserna om cabotagetransporter på väg mer ändamålsenliga.
Det var så klart glädjande att läsa promemorian – men det känns ändå så ”onödigt” på något sätt. Vi hade ju redan en förordning att förhålla oss till och som uppenbarligen fungerar i alla andra EU-länder.

Skärp lagen – för högre moral är väl inte att tänka på?

När vi på tidningen kontaktar en transportköpare eller speditör som ertappats med att ha anlitat en transportfirma som på något brutit mot lagen, är det mer regel än undantag att man skjuter över ansvaret för det inträffade på någon annan. Jag kan inte minnas någon som rakt ut har sagt till mig att "det är vårt fel".

Tidningen Proffs fre 13 april 2018

13 april 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“”Rättvisan uppfattas inte alltid som särskilt rättvis””

Skolans värld var ofta hårdare förr. Då menar jag fysiskt. Fysisk bestraffning – om än formellt måttfull sådan men i praktiken ibland hård och starkt kränkande – ansågs rymmas inom ramen för en god fostran. Läraren ansågs förr också med viss våldsutövning kunna vidmakthålla sin auktoritet. Det fick jag en gång i tiden själv som elev erfara.
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018
Stäng

13 april 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vi har provkört Iveco med gasdrift
  • Jimmie Åkesson på besök hos Börje Jönsson och Trafikpolisen
  • Valet 2018: Så vill S och M jobba för en bättre åkeribransch
  • 80-årig bryggeribil fortfarande i tjänst
  • Hur ska bärgare få betalt av utländska åkare?
  • Polisen: \"Vi får agera mänskliga sköldar\"
  • Konferens med fokus på parkeringsproblemen
  • Långsjöns rastplats - bäst i test (igen)
  • Norge störst - inte bara i skidspåret
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant