Paradoxalt är ordet

I förra numret av Proffs skrev vi bland annat om hur man definierar begreppet ?körtid?. Vårt exempel då var påhittat och handlade om en budbil som med lätthet kunde förlora flera timmars produktionstid varje vecka. Detta avfärdades av Vägverkets projektledare för nya färdskrivaren, Per-Arne Holm, som hänvisade till en holländsk studie. Studien visade att förlusten blev ?endast? 15 minuter per dag.

Oavsett om förlusten blir en eller tio timmar i veckan är det i min värld absurt att tjänstemännen på Vägverket ska göra bedömningar som direkt handlar om åkeriföretagens lönsamhet. De flesta som befinner sig ute i verkligheten känner till att det i många fall spelas på marginalerna vad gäller åkeriföretagens ekonomi. Inte generellt ? men ganska ofta är det så.
Vad som kanske är än mer absurt är att dessa tjänstemän inte har ett dugg att säga till om för att få eventuella lagändringar till stånd på EU-nivå. Men ?tycker?, gör man gärna.

Diskrimineras

I det här numret har vi besökt HJB Transport AB i Borås, ett åkeri som verkligen är drabbat av den illa utformade körtidsdefinitionen. Åkeriet tillhör inte gruppen som spelar på marginalerna men lär snart göra det, om inte EU ser till att titta över definitionen ytterligare en gång.
Som läget är idag diskrimineras de åkerier som väljer att köpa nya bilar. Dessa fordon kan endast levereras med digitala färdskrivare vilket i vissa fall gör bilaffären till en mycket dålig investering.
För lönsamhetens skull hade det varit en bättre affär att köpa en bil med några år på nacken. Ur miljösynpunkt vore detta inte riktigt lika bra. Det motsägelsefulla i storyn är att åkeriet kör på uppdrag åt Stena Scanpaper, ett företag inom återvinningsbranschen med en mycket tydligt uttalad miljöpolicy.

Relevant avdrag?

Vad är då problemet? Ja, det är verkligen en berättigad fråga.
Körtid definieras ? tid som registrerats som körning?. Alltså tid som färdskrivaren registrerar som körning. I EU-korridorerna har någon kommit på den briljanta idén att den digitala färdskrivaren ska registrera kortare stopp (kortare än två minuter) som körtid. Av någon anledning har man fått för sig att detta är bra.
Den analoga färdskrivaren däremot, går ned i viloläge direkt när bilen stannar vilket i praktiken betyder att din körtid inte förbrukas då fordonet står stilla – oavsett om det handlar om ett kortare eller längre stopp. Med hjälp av en TimeGuide, en fordonsdator som håller full koll på bland annat din körtid, kan du direkt se den verkliga körtiden som du har ?förbrukat?. Med ganska små medel hade den digitala färdskrivaren kunnat göras precis lika exakt. Men, som sagt, hos EU tycker någon att två minuter är ett relevant tidsavdrag.

Typiskt EU

Om jag har förstått saken rätt, vill man att en allt större del av godstransporterna läggs över på järnväg. Här hänvisar man i första hand till miljöskäl ? och det resonemanget köper nog de allra flesta. Den lokala distributionen får av naturliga skäl utföras med lastbilar. Men körtidsdefinitionen gynnar defakto de långväga landsvägstransporterna eftersom dessa fordon gör färre kortare stopp. De som missgynnas är alltså distributionstrafiken. Ganska paradoxalt men EU-typiskt ? eller hur?

Om artikeln

Publicerad: 2007-05-23 00:00
Kategori: Ledare
Taggar: