Girighet och flathet hotar branschen

Det är sannerligen en tuff tid vi befinner oss i just nu. Varsel och konkreta uppsägningar har blivit vardagsmat och många företag har också fått sina anställda att arbeta billigare genom sänkta löner och/eller genom arbetstidsförkortning.

Volvo är ett exempel. Fordonsjätten var tidigt ute med att varsla personal. Man har dessutom upprepat det i omgångar under det senaste halvåret.
Scania däremot, har på något sätt framställts som fordonsindustrins hjältar genom att istället satsa på att utbilda sin personal. Man ville inte bli av med kompetensen, hette det.
Många har vi nog varit som undrat över hur länge den strategin skulle hålla. Nu vet vi.
I början av maj, efter att Scania presenterat sin dystra kvartalsrapport, påbörjades förhandlingar med fackklubbarna om att gå ner till fyradagarsvecka.

Allt till ägarna

Unionen, Ledarna och Tjänstemannaklubbarna nickade jakande. IF Metall ville däremot inte gå med på förslaget. Detta efter att ha hört sig för bland sina medlemmar.
Nu svarar Scania med att ta IF Metall i örat. ”Om IF Metall fortsätter att vägra gå med på lönesänkning kommer Scania att lägga ett storvarsel som gäller produktionspersonalen i Södertälje, Luleå och Oskarshamn”, lät man meddela IF Metalls klubbstyrelse i Södertälje, enligt aftonbladet.se.
Oavsett om det handlar om Volvo, Scania eller något annat företag som i flera år inkasserat stora vinster, känns det en smula märkligt att man inte samlat i ladorna. I princip all vinst har delats ut till aktieägarna. Något som ju sker även i dessa tider och som därför naturligtvis upprör extra mycket nu när varslen duggar tätt.

”Ni är idioter”

IF Metalls verkstadsklubb har vädjat till aktieägarna att rösta för en sänkning av aktieutdelningen från 2:50 till 2 kronor. ”Ni är idioter”, hade någon aktieägare då svarat verkstadsklubbens andra vice ordförande Michael Gustavsson.
Det där låter ju som ett lite märkligt sätt att ta hand om sin kompetens.
Även om vi alla nog har förståelse för att företagen måste sanera sin ekonomi och skapa hållbara strategier inför framtiden, är det viktigt att man inte enbart tar från gräsrötterna. Även en aktieägare måste begripa allvaret och kanske se sitt kapital avstanna i växten under ett par års tid. Det får bli hans/hennes bidrag till att få ekonomin på fötter igen. Inget orimligt i det, eller hur?

Har SÅ tröttnat?

Nu är det ju inte endast bakom bilfabrikernas väggar det skakar. Transportbranschen i stort har inom många nischer fått erfara en vikande marknad och i vanlig ordning står vår regering med tom blick och gapar.
På sidan 3 kan du läsa om regeringens senaste svek mot åkeribranschen, det ska bli tillåtet att utföra cabotagetransporter ”på kontrakt”. Om inte förr så antar jag att du nu hör av dig till redaktionen med dina reaktioner.
På något sätt får jag uppfattningen att Sveriges Åkeriföretag till viss del har tröttnat på kampen för svensk åkerinäring, åtminstone i cabotagefrågan. Jag hoppas att jag har fel.

 

Om artikeln

Publicerad: 2009-05-22 00:00
Kategori: Ledare
Taggar: