Nu måste nog Vägverket förklara sig?

Vägarbetet på E6 mellan Rydebäck och Helsingborg södra har vid två olyckor skördat tre dödsoffer. Inga vägarbetare har behövt sätta livet till. Den här gången är det trafikanter som fått sluta sina dagar i svårt demolerade bilvrak.
Varför, kan man ju undra? Utan att raljera allt för mycket över höga hastigheter, för korta avstånd till framförvarande fordon och dålig uppmärksamhet, anser jag att dessa olyckor måste leda till eftertanke hos oss alla. Är det rimligt att folk ska behöva dö för att andra människor inte "kör bil" när de kör bil?

Jag vill understryka att jag har den största förståelse för hur de förare mår, som på ett eller annat sätt bidragit till att olyckorna slutade så tragiskt som de gjorde. Samtidigt är det vår allas förbannade skyldighet att ta upp problematiken till diskussion så att det kanske inte behöver hända igen.
Efter varje olycka har Vägverket förstärkt utmärkningen inför den aktuella vägarbetsplatsen. I skrivande stund finns ett oräkneligt antal varnings- och informationsskyltar längs vägbanan. Hela vägrenen lyser i princip ilsket orange. Det är skyltar med ”blixtlås-uppmaningar”, nu är det si och så långt kvar till vägarbetet, 90, 70 och så vidare. I flera kilometer syns sidoväggen av informationstavlor och bildas det köer så tänds dessutom blinkade lampor på mobila skyltar. Polisen håller ett ständigt vakande öga på trafiken. Ändå händer det olyckor och polisen menar att de skulle behöva 100 man på plats för att kunna ta hand om alla som på ett eller annat sätt bryter mot trafikreglerna.
Låter det riktigt klokt egentligen..?

Varför blir två till ett?

Normalt sett brukar jag bli lite irriterad på folk som kategoriskt beskyller Vägverket för de olyckor som händer. ”Man sköter inte snöröjningen”, ”man har inte plockat bort en buske i en korsning” och så vidare. Men den här gången undrar jag om det ändå inte är så att Vägverket faktiskt har skuld i det som händer.
Varför envisas vårt svenska ”verk” med att alltid strypa trafikflödet från två körfält till ett vid arbeten på motorvägar? På många andra civiliserade platser i Europa upplåter man fortsatt två körfält förbi sina vägarbeten. Det vänstra blir dock oftast smalare och tillåter då endast att motorcyklar och personbilstrafik färdas där. Varför fungerar inte det i Sverige? Eller vid tillfällen då det är för trångt – varför inte ha tre körfält, varav det mittersta reversibelt?
Jag vet att Vägverkets policy är att inte kommentera den här typen av ”påhopp” men jag ber er att göra ett undantag den här gången. Om någon inom verket vet svaret på min fråga, ring mig och förklara!

Från 110 till noll

En annan fundering är varför skylten ”omkörning förbjuden” alltid sätts upp så tätt inpå vägarbetet? Det framkallar ett gatlopp ända fram till platsen där två körfält blir ett – med totalstopp i trafiken som följd.
Det vore väl bättre om förbudsskylten sattes upp till exempel 5-6 kilometer tidigare så att trafiken hinner ”anpassa sig” och smyga in i ett led? Visst, det betyder att hastigheten sjunker väsentligt på en lite längre sträcka – men jag tror att rent psykologiskt mår folk bättre av att trafiken åtminstone rör på sig istället för att den står helt stilla, när alla F1-förare ska klämma sig in före skyltvagnarna vid arbetsplatsen.
Och om en olycka ändå skulle inträffa vore det väl bättre om trafiken vid det tillfället rörde på sig åt samma håll än att någon kör in i ett stillastående fordon?

Som sagt – jag är oerhört nyfiken på om det finns några rimliga förklaringar till varför det är så illa ställt med säkerheten runt våra vägarbetsplatser som det faktiskt är. Att ringa till Vägverket har hittills inte gett resultat. Ingen tycks kunna leverera något bra svar på mina till synes ganska enkla frågor…

 

Om artikeln

Publicerad: 2009-10-23 00:00
Kategori: Ledare
Taggar: