Diodlampor vs olaga yrkesmässig trafik

Vi har fått ytterligare en lag att förhålla oss till i trafiksammanhang, en lag som skärper kraven på användning av mobiltelefon och annan liknande utrustning under körning.
Om vi bortser från frågan om lagen kommer att ha någon betydelse ur ett trafiksäkerhetsperspektiv eller inte, kan vi istället fundera på hur polisen ska kunna kontrollera att du faktiskt håller fingrarna borta från din älskade nalle när du kör.

Att formulera en ny lag kan nog vara väl så svårt. Vi har sett många exempel på misslyckade formuleringar, där lagtexterna långt ifrån har knivskarpa konturer. Inte helt sällan är lagar så luddigt formulerade att även den mest luttrade och erfarna polisen – och åklagaren – kan få det ganska svettigt när en sådan lag ska drivas till sin spets.
Den tiden är förbi när vi medborgare snällt stod med mössan i handen när polismannen med myndig min skrev ut böter för en påstådd förseelse. Idag är folk pålästa och duktiga på att ”tolka” texter. Även polis och åklagare ”tolkar” texter. För i takt med att allt fler lagar stiftas i EU, på ett annat språk än svenska, handlar det om just tolkningar när de ska översättas och tillämpas.

Vem har rätt?

Frågan är lika självklar som befogad. Vems tolkning är den rätta?
Åter till ”mobillagen”. Risken är överhängande att den som dristat sig till att skicka ett sms och därmed kanske orsakat en olycka, lär kunna åka dit ganska enkelt. Det finns ju bevis för när ett sms skickades.
Problemet är att olyckan då redan har skett. Och polisens arbete, i synnerhet i trafiksammanhang, går ju ut på att arbeta i preventivt syfte. Man måste alltså ertappa dig innan en olycka inträffar. Ungefär som att man tar fast en rattfylla, eller fortkörare.
Men polisens resurser krymper. Som sagt, att formulera en lag är en sak – men att följa upp att den efterlevs är en helt annan. Hur ska polisen lösa detta?

Inte okej

Jag har inte en aning om polisens strategi. Men med tanke på att det dagligen rullar tusentals långtradare på våra vägar – många med dåligt säkrad last, en hel del med blankslitna däck, falska registreringsskyltar samt oskattade, oförsäkrade och obesiktigade, som polisen de facto inte lyckas fånga in och lagföra – har jag ytterst svårt att tänka mig att man klarar av att ertappa någon som är i färd med att skicka ett sms under tiden han eller hon kör.
Jag menar absolut inte att jag anser det vara okej att släppa fokus från trafiken när jag kör. Jag bara ställer frågan hur polisen ska klara av uppgiften att kontrollera.
Många som vill ha sänkta hastighetsgränser i bostadsområden och förbi skolor har mötts av retoriken att ”det är inte svårt att sätta upp en ny hastighetstavla, det svåra är att se till att folk inte kör fortare än tillåtet”. Med tillägget, ”polisen har inga resurser”.

Längsta strået?

I praktiken borde det innebära att polisen får släppa någon annan uppgift. Kan det kanske bli så lyckligt att man från och med den 1 december i år inte längre bryr sig om dina nya diodlampor på taket, för att istället titta på dig – om du knappar på telefonen? Eller kommer det att betyda att ännu fler olagliga transportörer nu slipper att se polisens stoppspade för att myndigheten istället måste hålla ännu fler ögon på dig?
Den som lever får se!
Härmed önskar jag dig och de dina en riktigt god jul och ett gott nytt år.

Om artikeln

Publicerad: 2013-12-20 06:00
Kategori: Ledare
Taggar: Kontroll Lag mobiltelefon Polis