Om inte Skatteverket vet – vem ska då veta?

Vi närmar oss nu med raska kliv årets vårmånader. Även om det inte märks på yttertemperaturen så syns det i almanackan. Och jag menar då inte att vi efterhand viker undan bladen. Allt fler dagar fylls med event, föredrag, provkörningar och annat "jobbrelaterat".

Våren är en härlig tid som åtminstone jag välkomnar med öppna armar. Framför oss i år ligger ju dessutom lastbilsmässan på Elmia, som vi redan nu planerar för fullt inför. Det här året kommer vi på Proffs att bjuda på intressanta möten, som jag tror att ni läsare kommer att uppskatta. Mer om det, lite längre fram när allt är "spikat".

Redan i maj tänkte jag att vi skulle ses du och jag. På Stockholm Truck Meet, som vi på tidningen sponsrar även i år. Den 6-7 maj öppnar utställningen sina dörrar, den här gången på ny plats. Man lämnar Stockholmsmässan i Älvsjö och låter flyttlasset gå till Gillingebanan utanför Vallentuna. Kom dit – inte endast för att titta på alla fina lastbilar utan också för att prata om branschen med mig, Heidi Bodensjö, Tommy Holl, med flera på tidningen Proffs.

Mer om utställningen hittar du på sthlmtruckmeet.se.

Under månaden som har gått sedan förra numret kom ut, har vi som vanligt låtit bli att slita mer än nödvändigt på våra kontorsstolar. Jag och mina kollegor tycker att det är viktigt att vara ute på vägarna där ni befinner er, för att på så sätt kunna göra en tidning med stark verklighetsanknytning. Att kopiera pressmeddelanden är ett traditionellt sätt att göra tidning på – men det är inget för oss.

Vi uppskattar alla tips som ni ger oss och vi gör allt för att följa upp och rapportera om det ni vill att vi ska titta närmare på. Gillar ni det vi gör så var inte blygsamma – gilla tidningen Proffs på Facebook och köp en prenumeration!

Har ni förresten kollat in våra webb-tv-inslag? Ni hittar dem i flödet på vår hemsida. Eller genom att knappa in www.proffs.tv på er dator. Tanken är att ständigt lägga upp nya, intressanta tv-reportage. Ni som har Proffs-appen kan även se inslagen i den, i era mobiltelefoner och surfplattor.

Har ni några önskemål om vad vi borde göra tv om så skicka era tips till oss på adressen red@vagpress.se.

I det här numret kan du bland annat läsa om oron för att många chaufförer inte ska hinna med att slutföra sina YKB-utbildningar. Oron är säkert befogad. Många utbildningstimmar återstår för ett stort antal chaufförer om man ska tro statistiken. Och det ska man absolut göra.

En av frågorna som har dykt upp är vem som ska betala för utbildningen. Det är ju inte helt gratis att gå utbildningarna och det tar ju dessutom tid i anspråk. Självklart vill ju ingen arbetsgivare betala en så dyr kurs för en person som kanske inte är anställd på heltid. Många i branschen kör dessutom som frilansare, andra är endast behovsanställda.

Som chaufför kan man så klart tvingas att betala själv. Det naturliga hade då varit att kursen skulle vara avdragsgill i deklarationen. Men...

Vi kontaktade Skatteverket för att höra efter hur det ligger till med den saken – på myndigheten kan man inte ge något rakt svar. Det är ju högst anmärkningsvärt. Vem ska då veta?

Lika självklart borde det vara att få göra avdrag för läkarundersökningar och andra omkostnader i samband med hälsokontroller, påkallade av lagen. Men riktigt så enkelt är inte livet. Läs mer om hur YKB-snaran dras åt på sidan här intill.

Nästa tidning kommer ut den 18 mars. Då ses vi igen!
Tills dess, kör försiktigt...

Om artikeln

Publicerad: Fredag 26 Februari 2016, kl 00:00
Kategori: Ledare
Taggar: Skatteverket, Stockholm Truck Meet, Utställningar, YKB

Full chaufför tappade lasten - och körde i diket

"Märkte inget"

På torsdagseftermiddagen den 31 maj, får polisen ett samtal från chauffören Einar Iljin om en misstänkt berusad lastbilschaufför som framför en polsk dragbil med svenskregistrerad trailer. Anmälan ropas ut till polisen som snart får fler samtal om ekipagets framfart.

AdBlue-fusk kostade slovensk åkare drygt 70 000

Dansk polis: 60 gånger större utsläpp från manipulerad lastbil

En fordonskontroll som Tungvognscenter Syd nyligen utförde renderade i att en slovensk åkare ertappades med manipulerad AdBlue-utrustning på sin Euro 6-lastbil. Något som blev en dyr affär för åkeriet.

Utländska lastbilar ger klirr i kassan till danskarna

Kontroller utförda av danska Tungvognscenter Syd, resulterade i rejäla böter för fel, fusk och manipulation som involverade flera utländska transportaktörer.

Brings sista mil ska vara helt grön

Som en del av Brings hållbarhetsmål om att år 2025 använda sig helt av förnybar energi, kommer Bring att börja leverera lätta hemleveranser med elbilar och cargocyklar i cityområdena i Stockholm, Göteborg, Köpenhamn och Malmö.

Rejält bakslag för ny cabotageförordning

”Mycket i förslaget kan komma att ändras”

När Europaparlamentets transportutskott den 4 juni röstade igenom ett förhållandevis tufft förslag om bland annat nya cabotageregler, tändes ett hoppets ljus hos många seriösa branschföreträdare. Äntligen såg det ut som att det skulle bli ordning och reda på cabotagetrafiken. I torsdags kom dock ett bakslag som i värsta fall kan innebära att förslaget kan komma att ändras i alla väsentliga delar.

SWEDBANK:

Brist på arbetskraft och ”tuff konkurrens” hämmar åkeribranschen

4 000 småföretag med mellan 1-49 anställda, har svarat på frågor om nuet och framtiden för sina verksamheter. Konjunkturläget i transportbranschen upplevs som betydligt sämre än i andra branscher.

Så vill Morell och Lundgren komma tillrätta med vägkriminaliteten

Sverigedemokraterna i Tibro bjöd i lördags in till en föreläsning på Fågelviksgymnasiet med EU-parlamentarikern Peter Lundgren och Thomas Morell, riksdagskandidat för SD. Där berättade de båda bland annat om åkeribranschens situation – men också om hur de tänker jobba för att komma tillrätta med problemen.
- Det räcker inte med enbart vägkontroller, man måste även rusta upp åklagare och domstolar, menar Thomas Morell.

Ertappades med manipulerad färdskrivare – frias!

Den 3 januari i år, kontrolleras en bulgarisk dragbil med trailer av bilinspektör Lars- Olof Tuvesson och trafikpolis Peter Ban på kontrollplats Långeberga utanför Helsingborg. Föraren har brutit mot ADR-reglerna och ganska snart misstänks att färdskrivaren är manipulerad. Trots omfattande bevisning om det sistnämnda, har Helsingborgs tingsrätt nu valt att att fria åkaren och åkeriet.

Kvinnliga chaufförer sökes till TV-program

- Fokus på ”glädje och underhållning”

Johanna Larsson är researcher på Fremantlemedia, samma produktionsbolag som äger formatet "Ice Road Truckers". De utvecklar nu en idé om ett TV-program där de följer med kvinnor inom transportbranschen i deras yrkesliv. Är du en av de kvinnor de söker, ska du inte dröja med att höra av dig till henne.

FTA ifrågasätter om åkerier med lätta lastbilar kan lära sig ”många nya regler”

Brittiska Transport Freight Association frågar sig om små åkerier klarar av att lära sig så många nya arbetstidsregler och att planera sitt arbete kring dessa om förslaget om färdskrivare i så kallade lättlastare vinner gehör. FTA kallar förslaget ogenomförbart.

Scania hyllar motorsportens ikoner på Anderstorp

I samarbete med Porsche hyllar Scania motorsportens ikoner under tävlingen Porsche Carrera Cup på Anderstorp i helgen.

Bulgarisk Postnordtransport fast för otillåtet cabotage

I måndags kväll strax efter kl. 20.00, stoppas en bulgarisk dragbil med svenskregistrerad trailer av trafikpolisen i Skara. Föraren, som är från Makedonien, hade inget förartillstånd med sig och kunde inte heller bevisa att dragbilen kommit in i landet med en internationell transport.
Transporten, som kördes på uppdrag av Postnord, rapporterades för otillåtet cabotage.

Girteka i ny storaffär – köper 500 DAF

Girteka Logistics har åter varit ute hos lastbilshandlarna och gjort stora inköp. Denna gång blev det 500 stycken DAF XF-dragare. De flesta av dessa kommer att tas i drift mellan juli och oktober 2018 och kommer att ingå i Girtekas plan att ytterligare expandera sin verksamhet i hela Europa.

Satsar över halv miljard för mer gods på järnväg

Regeringen har beslutat att avsätta 389 miljoner kronor i år och 174 miljoner kronor för 2019, för att stärka järnvägens konkurrenskraft och för att få fler att välja tåget för att skicka gods. Godstågsoperatörer kan söka stödet.

DAF öppnar butik i Markaryd

”90-årsjubiléet firas med specialdesignad entreprenadbil”

Nordic Truckcenter, generalagent för DAF lastbilar och tillika Truck & Trailer Parts, kommer nu till Sverige. Den 14 juni öppnas den första fysiska butiken på Nordic Truckcenter i Markaryd.

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018

25 maj 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018
Stäng

25 maj 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vintern tvättas bort hos Bilbadet i Partille
  • Fredrik - chaufför och hängiven hästfotograf
  • Valet 2018: Så vill SD och C jobba för en bättre åkeribransch
  • Polisens cabotageutbildning får ris och ros
  • Olaglig bred last-transport fick köra vidare
  • Provkört: Nya Stralis X-Way
  • 90 år med DAF Trucks
  • ... Och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant